Wygodne auto do 40 tysięcy zł

03 Lip 2022, 13:41

Hej,

od jakiegoś czasu przymierzam się do zmiany auta, jednak mam sporo wątpliwości odnośnie tego, który model wybrać. Na co dzień mieszkam w Warszawie, ale po mieście jeżdżę sporadycznie (powiedzmy, że raz w tygodniu). Potrzebuję auta głównie na wyjazdy do rodziny czy wczasy (chciałbym również pojechać za rok w jakąś objazdówkę za granicą).

Na ten moment określiłem sobie następujące kryteria (preferencje):
- budżet 40k zł
- roczny przebieg w okolicach 10-12k km
- automatyczna skrzynia biegów
- dobre wyciszenie (wiem, że to kwestia subiektywna, ale to coś na czym szczególnie mi zależy)
- fajnie gdyby auto było dość zwrotne (parkowanie w WWA)
- wielkość: 4/5-drzwiowy; bagażnik przynajmniej te 350 litrów, ale wolałbym 400+; miejsce na tylnej kanapie mało istotne, bo najczęściej jeżdżę tylko z partnerką.

Mam już kilka modeli na oku, ale nie jestem pewien czy będą okej, dlatego będę wdzięczny za wszelkie udzielone odpowiedzi na moje poniższe pytania :D
1. Czy warto kupić diesla? Wiem, że przebieg roczny nie będzie zbyt duży, ale z drugiej strony auto nie będzie męczone zbyt często w warunkach miejskich. Zastanawia mnie ta kwestia, bo rezygnując z silników diesla odpadają prawie wszystkie francuskie auta.
2. Czy między kompaktami a sedanami będzie duża różnica w wyciszeniu? Kompakt w podobnej cenie będzie prawdopodobnie trochę młodszy, więc to powinno chyba pozytywnie wpłynąć na wyciszenie.
ImpactBlu
Nowicjusz
 
Posty: 10

03 Lip 2022, 13:49

1. Czy warto kupić diesla? Wiem, że przebieg roczny nie będzie zbyt duży, ale z drugiej strony auto nie będzie męczone zbyt często w warunkach miejskich. Zastanawia mnie ta kwestia, bo rezygnując z silników diesla odpadają prawie wszystkie francuskie auta.


Dla mnie to z francuskich aut odpadłby tylko silnik 1.6thp.
A czy diesel będzie ok? Noooo ja bym kupił, będzie ładnych kilka tysięcy tańszy, zwykle lepiej pojedzie, do tego mniej spali a zepsuć się coś może ale nie musi.

2. Czy między kompaktami a sedanami będzie duża różnica w wyciszeniu? Kompakt w podobnej cenie będzie prawdopodobnie trochę młodszy, więc to powinno chyba pozytywnie wpłynąć na wyciszenie.


Kwestia porównania konkretnych modeli. Ogólnie to olałbym w ogóle tę kwestię, przy przebiegach jakie robisz i tak nie zauważysz co jest lepiej wyciszone a co gorzej.
BTW sam robię 70-80k rocznie, aktualnie peugeotem 308 i nie uważam żebym potrzebował czegoś lepszego


Sprecyzuj jeszcze "jak szybkie" ma to być auto
franccc
Stały forumowicz
 
Posty: 1784
Przebieg/rok: >50tys. km

03 Lip 2022, 14:06

Dzięki za odpowiedź [email widoczny po zalogowaniu] />
Kwestia porównania konkretnych modeli. Ogólnie to olałbym w ogóle tę kwestię, przy przebiegach jakie robisz i tak nie zauważysz co jest lepiej wyciszone a co gorzej. BTW sam robię 70-80k rocznie, aktualnie peugeotem 308 i nie uważam żebym potrzebował czegoś lepszego

Co do wyciszenia to obecnie mam zajechaną (17 lat) Alfą 147 w JTD, no i po godzinie trochę mnie zaczyna męczyć poziom hałasu. Mam tu na myśli głównie szum powietrza (od 115km/h robi się tak głośno, że staram się szybciej nie jeździć na dłuższych trasach). Domyślam się, że jakiego auta bym teraz nie kupił to będzie znaczna poprawa, ale chcę mieć pewność, że będzie można nim komfortowo podróżować.

Sprecyzuj jeszcze "jak szybkie" ma to być auto

W kwestii "szybkości" to nie mam wielkich wymagań, fajnie gdyby dało się nim po prostu sprawnie jeździć (10-11s do setki w zupełności wystarczy).
ImpactBlu
Nowicjusz
 
Posty: 10

03 Lip 2022, 14:48

Jak męczy Cię hałas w 147 przy 115 km/h, to musisz być mega wyczulony :D Jesteś pewny że to nie kwestia opon?

Przyspieszenie do setki niewiele mówi. Masz diesla i to całkiem dobrego, jak weźmiesz wolnossącą benzynę pokroju 1.4-1.6 to się przerazisz. Tym bardziej w automacie które są powolne w kompaktach,
galakty
Forumowicz VIP
 
Posty: 8233
Zdjęcia: 1
Prawo jazdy: 23 08 2012
Auto: Ceed I
Silnik: 1.6 CRDi 115/130
Paliwo: Diesel
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2007

03 Lip 2022, 14:49

Opony, uszczelki w drzwiach itd. W aucie nie jest głośno bez powodu
franccc
Stały forumowicz
 
Posty: 1784
Przebieg/rok: >50tys. km

03 Lip 2022, 15:21

Generalnie auto swoje już przeżyło i przejechało, więc nie mam pretensji, że jest głośno :D Moim zdaniem to głównie kwestia wieku, uszczelek i trochę opon.

Wracając do meritum, na ten moment mam na oku kilka aut do weryfikacji przez szerszą publikę:
- Opel Insignia A (plusik za wygląd) - tutaj chyba tylko diesel, bo 2.0T pali za dużo; czytałem za to sporo głosów, że to auto nie jest wzorem niezawodności
- Opel Astra J - wydaje się być najrozsądniejszym wyborem w zestawie 1.4T + automat; o sedana chyba może być ciężko w tej cenie, więc zostaje hatchback
- Citroen DS5 (duży plus za wygląd) - tutaj 2.0HDi, tylko nie jestem pewien czy za 40 tysięcy można trafić egzemplarz na przyzwoitym poziomie (na portalach z ogłoszeniami "coś jest")
- Ford Mondeo MK4 - boję się, że 2.0 EcoBoost 203KM będzie zajechany (moc zachęca do piłowania), więc chyba w tym przypadku również najrozsądniejszy będzie diesel
- Renault Megane III - hatchback lub kombi (bo jest ładne) z 2.0 i CVT, nie wiem czy to najlepsze połączenie; ewentualnie 1.5dCi
- Citroen C4 II - czytałem, że dość komfortowy; tutaj chyba też tylko diesel i to nowszy (Blue HDi), bo e-HDi były łączone ze zautomatyzowaną skrzynią

Tak więc nasuwa się pytanie czy między tymi autami będzie duża rozbieżność w kwestii wspomnianego komfortu i wyciszenia? Czy któreś z listy jest szczególnie "niewarte" zakupu? Czy może zwyczajnie wybrać to, które najbardziej się podoba?
ImpactBlu
Nowicjusz
 
Posty: 10
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Teoria obciążenia pamięci oraz hałas i prowadzenie samochodu
    Teoria obciążenia poznawczego(1) zakłada, że pamięć robocza może przechowywać jednocześnie tylko ograniczoną ilość informacji. Kiedy kierowca prowadząc samochód, przekroczy ten limit np. słuchając radia, rozmawiając ...
    Renault ALASKAN pick-up
    Po wprowadzeniu do sprzedaży w 2015 roku Renault Duster Oroch, pick-upa o ładowności pół tony, Renault przedstawia model ALASKAN, jednotonowego pick-upa o nadzwyczajnym designie. Solidny i wygodny, jest on doskonale ...

03 Lip 2022, 20:24

Jak dla mnie najlepiej Mondeo.

Tylko mieszasz segmenty, gdzie Mondeo, a gdzie Astra czy Megane?
galakty
Forumowicz VIP
 
Posty: 8233
Zdjęcia: 1
Prawo jazdy: 23 08 2012
Auto: Ceed I
Silnik: 1.6 CRDi 115/130
Paliwo: Diesel
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2007

03 Lip 2022, 20:46

A jak się ma insignia czy mondeo do
ImpactBlu napisał(a):fajnie gdyby auto było dość zwrotne (parkowanie w WWA)
franccc
Stały forumowicz
 
Posty: 1784
Przebieg/rok: >50tys. km

03 Lip 2022, 21:00

Mieszanie segmentów wynika z tego, że chyba (jeśli nie to mnie poprawcie!) wszystkie auta przez mnie podane spełniają wymagania.

Jak dla mnie najlepiej Mondeo.

@galakty Dzięki za opinię! Benzyna czy jednak diesel?

A jak się ma insignia czy mondeo do

Ano tak, że Insignia ma mniejszy promień skrętu niż Alfa 147. Co do Mondeo to gabarytowo (i pod kątem zwrotności) jest to już taki max na jaki jestem w stanie się zdecydować.
ImpactBlu
Nowicjusz
 
Posty: 10

03 Lip 2022, 21:28

A koszty utrzymania? Spalanie? Ceny części? Bez znaczenia? Tylko rozmiar i promień skrętu się liczy?

Ja generalnie lubię diesle, ale piszesz "auto nie będzie męczone w warunkach miejskich". Tu jest właśnie problem. Silniki lubią być wygrzane, one wolą wyższe obroty i stałe obroty, a nie pyrkanie po mieście, gdzie zaraz nagar oblebia cały osprzęt, kolektor i inne. Brałbym 2.0 benzynę do tej budy i LPG.
galakty
Forumowicz VIP
 
Posty: 8233
Zdjęcia: 1
Prawo jazdy: 23 08 2012
Auto: Ceed I
Silnik: 1.6 CRDi 115/130
Paliwo: Diesel
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2007

04 Lip 2022, 08:01

Nie chcę iść w segment premium, żeby potem nie płakać przy naprawach.

Co do utrzymania to wiadomo, że im taniej tym lepiej. Jednak przy takim przebiegu to chyba nie jest najistotniejsza kwestia czy auto spali 8 czy 9 litrów (byle nie przekraczało 10 w cyklu mieszanym).

Ja generalnie lubię diesle, ale piszesz "auto nie będzie męczone w warunkach miejskich". Tu jest właśnie problem. Silniki lubią być wygrzane, one wolą wyższe obroty i stałe obroty, a nie pyrkanie po mieście, gdzie zaraz nagar oblebia cały osprzęt, kolektor i inne. Brałbym 2.0 benzynę do tej budy i LPG.


Tylko te EcoBoosty chyba średnio nadają się do gazu... A po mieście jeżdżę rzadko, bo jestem fanem zbiorkomu.
ImpactBlu
Nowicjusz
 
Posty: 10

04 Lip 2022, 08:07

Miałem na myśli wolnossące 2.0 ;)

Z dieslem jest ten problem, że ciężko znaleźć zadbany egzemplarz. Ja się wpakowałem w takiego, 14 lat w jednych rękach, wymiany na czas. Tylko weź tak traf. A jak zacznie się sypać osprzęt to wydasz więcej niż jeżdżąc na benzynie w takiej Astrze czy Megane (o LPG nie wspominając). Kwestia priorytetów.

Nie chodzi mi o samo spalanie, segment D ma droższe części po prostu. Niedużo, ale każdy inaczej patrzy na portfel (dla niektórych tarcze 200 zł za sztukę to rozbój w biały dzień).

Nie zauważyłem że musi być automat, to trochę komplikuje sprawę. Szukałbym zwykłego hydrokinetyka, żadne CVT i podobne wynalazki. Ale nie wiem jakie skrzynie siedzą w tych autach.
galakty
Forumowicz VIP
 
Posty: 8233
Zdjęcia: 1
Prawo jazdy: 23 08 2012
Auto: Ceed I
Silnik: 1.6 CRDi 115/130
Paliwo: Diesel
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2007

04 Lip 2022, 08:40

Z Mondeo chyba będzie taki problem, że automaty były tylko z silnikami 2.3 (wolnossący) i 2.0 EcoBoost.

Czy Toyota Avensis (T27) z silnikiem 1.8/2.0 będzie dobrą opcją?
ImpactBlu
Nowicjusz
 
Posty: 10