Jakie są objawy luzów na magłownicy i tulejach przednich?

01 Lut 2010, 14:50

1. jakie są objawy luzów na magłownicy?

2. jakie są objawy luzów na tulejach przednich?
piotrauto
Stały forumowicz
 
Posty: 1931

01 Lut 2010, 18:13

1 Pukanie podczas skrętu i niestabilne koło kierownicy.
2 Jesli jedna tuleja to może auto ściagać na prawo lub lewo, pukanie i to dość duże na dziurach - jesli obie tuleje wyrobione to przestawia się zbierzność i ściera opony równomiernie.
piotrpz87
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 1427
Miejscowość: Szczecin
Prawo jazdy: 01 01 2001
Auto: Mazda 6
Silnik: 2,3
Paliwo: Benzyna
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2002

01 Lut 2010, 19:38

piotrpz87 napisał(a):1 Pukanie podczas skrętu i niestabilne koło kierownicy.
2 Jesli jedna tuleja to może auto ściagać na prawo lub lewo, pukanie i to dość duże na dziurach - jesli obie tuleje wyrobione to przestawia się zbierzność i ściera opony równomiernie.

no to u mnie puka bardoz na dziurach tak jakby od kolumny kierowniczej
kierownica ma bardzo maly luz ok 5mm a jak ją ruszam przy zgaszonym silniku to puka i stuka
ściąga na prawo jedynie na dziurach i kocich łbach
jednak mechanicy mi powiedzieli ze tuleja ma minimalny luz i nalezy ustawic zbieżność, ustawili i jezdzę a opony mi wcześniej ścieło po zewnętrznych stronach
jesli zbieżnosć jest nie ustawiona to ściąga auto?
piotrauto
Stały forumowicz
 
Posty: 1931

01 Lut 2010, 21:05

Nie koniecznie ustawienie zbieżności ma wpływ na ściąganie auta do takiego objawu można zaliczyć tak jak pisałeś tuleje wachacza ( u ciebie minimalny luz - korekte zrobili ustawiając zbieżność), ciśnienie w kołach, wyrobione końcówki drążków kierowniczych jak i stabilizacyjnych i nie koniecznie musi być winny przód - tył też odgrywa istotną kwestie w prowadzeniu auta jak i jego kierowalności.
piotrpz87
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 1427
Miejscowość: Szczecin
Prawo jazdy: 01 01 2001
Auto: Mazda 6
Silnik: 2,3
Paliwo: Benzyna
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2002

02 Lut 2010, 08:17

a dalczego po zmianie kół przednich miejscami ściąganie jest duzo mniejsze niz przedtem?
piotrauto
Stały forumowicz
 
Posty: 1931

03 Lut 2010, 10:24

Bo masz uszkodzoną oponę przednią.
artur73
Moderator - Jakie auto kupić?
 
Posty: 5789
Zdjęcia: 38
Miejscowość: POZNAŃ
Prawo jazdy: 02 10 1991
Przebieg/rok: 25tys. km
Auto: Renault
Silnik: 1,6 110KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna

03 Lut 2010, 11:13

artur73 napisał(a):Bo masz uszkodzoną oponę przednią.

o to chodzi ze nie opona nie ma nic do rzeczy
jak kupiłem auto opony były ok i ściągało cały czas mnie na prawo i musialem trzymac kierownice skręconą o 2cm w lewo na dziurach ściąganie było bardzo silne a na drodze rónej lekkie i po 5tys km ścieło mi całe przednie opony na zewnętrznych stronach i na bokach wiec kupilem 2 nowe opony na przód i było to samo! ustawiłem zbieżność i było tak jak przedtem, nic nie pomogło! ale jak zamieniłem całe kola czyli opony z alufelgami miejscami z przodu ściąganie znikło! cuda? na równej drodze nie ściąga wcale ale na łatach dziurach nadal ściąga, najgorzej na kocich łbach śicąganie jest takie mocne ze musze mocno trzymać kierownicę, czuje jak mi auto chce ją wyrwać w prawo
co do tego mają opony?
piotrauto
Stały forumowicz
 
Posty: 1931

03 Lut 2010, 12:38

U mnie miała... i nie była stara tylko 2 letnia... Już chciałem objechac warsztat gdzie robiłem zbieżnośc po wymianie końcówek drążków oraz amortyzatorów ale zamieniłem na próbę koła na przedniej osi i auto ściągało nadal ale w drugą stronę. Kupiłem 2 nowe opony i po problemie.Uszkodzona opona powoduje objaw sciągania,czasem nierówne ciśnienie a nawet uszkodzona felga.
artur73
Moderator - Jakie auto kupić?
 
Posty: 5789
Zdjęcia: 38
Miejscowość: POZNAŃ
Prawo jazdy: 02 10 1991
Przebieg/rok: 25tys. km
Auto: Renault
Silnik: 1,6 110KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna

03 Lut 2010, 16:43

artur73 napisał(a):U mnie miała... i nie była stara tylko 2 letnia... Już chciałem objechac warsztat gdzie robiłem zbieżnośc po wymianie końcówek drążków oraz amortyzatorów ale zamieniłem na próbę koła na przedniej osi i auto ściągało nadal ale w drugą stronę. Kupiłem 2 nowe opony i po problemie.Uszkodzona opona powoduje objaw sciągania,czasem nierówne ciśnienie a nawet uszkodzona felga.

ma ktos pomysly wiec co u mnie jest nie tak? krzywa felga? na dodatek jak dzisiaj jechalem moim volvo droga mocno przysypaną z koleinami to auto tańczyło po całej drodze! a jechalem tylko 30-40km/h co jest? tak mnie znosiło ze szkoda gadać, raz tył a pódźniej przód :shock: inne auta jechaly ok 50km/h i je tak nie znosiło niewierze ze opony zimowe maja tu cos do rzeczy
jak droga byla cala pokryta lodem zamarzniętym
piotrauto
Stały forumowicz
 
Posty: 1931

06 Gru 2019, 23:06

Jeśli szukasz dobrze opisnego artykułu na temat objawów maglownicy to polecam wejść na ten blog. Gościu dosyć przystępnie i szczegółowo opisuje tematy z tym związane.

"Czy jadąc samochodem cały czas musisz kontrować kierownicą, żeby utrzymać tor jazdy? Problemem mogą być luzy na kierownicy.

W tym artykule dowiesz się jak można zdiagnozować luzy na maglownicy. Jak sobie z nimi poradzić i kiedy nie da się już nic z tym zrobić.

Dzięki temu tekstowi zyskasz praktyczną wiedzę czym są luzy na maglownicy i jak je diagnozować.

Cały szkopuł polega na tym, że listwa zębata i wałek rozdzielacza (pionowy wałek) nie są odpowiednio ze sobą dociśnięte lub jest pomiędzy nimi luz.

Ten luz może być spowodowany przez dwie przyczyny.

luzy na docisku
wyrobienie się zębów na listwie i wałku
Luzy na docisku maglownicy
Co to jest ten docisk?
Służy on do „regulacji” siły z jaką listwa i wałek przylegają do siebie w miejscu zębów.

Jest to ważne, ponieważ jeśli docisk będzie za mały to będziemy mieć luz z kierownicy lub słyszeć stuki.

Natomiast jeśli będzie za mocny to znowu nie będzie się dało skręcić kierownicą. A w ekstremalnych przypadkach będzie się ona po prostu zacinać.

Przez lata użytkowania docisk wyciera się i siła jaka była oryginalnie ustawiona, zmniejsza się.

Dlatego najczęściej pojawiają się tam luzy.

Jeśli jest tylko miejsce pod samochodem na wsadzenie klucza to spróbuj od regulacji na śrubie dociskowej.

Procedura wygląda tak:
O ile jesteś się w stanie dostać kluczem żeby przekręcić tą śrubę to jesteśmy prawie w domu. Bo nie w każdym samochodzie będzie to możliwe.

Drugą spraw jest to że niektóre maglownice mają oryginalne zabezpieczenia przed odkręcaniem się tych docisków.

Najczęściej są one w kliku miejscach zagniecione. Najszybciej jest rozwiercić te zagniecenia. Ale oczywiście na samochodzie, będzie to bardzo trudne o ile w ogóle możliwe.

Na początek zaznaczasz sobie markerem lub farbę „oryginalne” położenie śruby.

Teraz powoli i z wyczuciem wkręcasz nakrętkę.

Na początek nie przesadzaj z dokręcaniem, wystarczy ok ¼ obrotu wystarczy.

Teraz musimy spróbować pokręcić kierownicą i zobaczyć czy nie jest za ciasno. Czy się nie zacina.

Przejedź się kawałek autem.

Jeśli luzy się zmniejszyły ale to nie jest jeszcze idealne to warto dokręcić jeszcze odrobinę, tzn jakieś 5-10 stopni, czasami jest podziałka na nakrętce, to jest ok ½ tej podziałki.

I znowu się przejedź. Zobacz czy coś pomogło lub czy jest już za ciasno i maglownica nie odbija.

To może chwilę zająć, zanim idealnie ustawisz maglownicę.

Muszę tu taj wspomnieć tylko o jednej rzeczy. Jeżeli wytarte są tuleje i docisk to taka regulacja może doprowadzić powstanie drugiego z naszych przyczyn. Czyli do wyrobienia się zębów listwy maglownicy.

Wyrobienie Zębów Listwy Maglownicy
Ten objaw najczęściej jest widoczny w dużych i ciężkich samochodach, typu SUVy i limuzyny.

Bardzo często zdąża się to też w samochodach które mają duże felgi. Bo wszystkie drgania i ruchy kierownica odbijają się na zwieszeniu i maglownicy.

Czym jest w to wyrobienie zębów?
Na listwie są zęby po których poruszają są zęby wałka rozdzielacza (pionowego wałka).

Elementy te oddziałują na siebie z dużymi siłami, dlatego często ulegają uszkodzeniom.

Szczególnie w tedy gdy pojawia się luz na docisku.

Te wybrania nie są duże, ok. 0,1 mm ale to wystarczy, żeby było słychać nieprzyjemne stukanie.

Najczęściej te zęby wycierają się w pozycji środkowej. Ponieważ przeważnie znajduje się w tym położeniu.

Jak można to usunąć?
No i tu nie ma za dobrych wiadomości. Nie da się tego naprawić ani zregenerować.

Jedyna opcja to wymiana tych części na nowe / inne. Nowe występują listwy zębate, ale wałki rozdzielacza już nie.

Luzy na kierownicy – podsumowanie
Teraz już wiesz jak rozpoznać podstawowe objawy które powodują luzy na kierownicy.

Pokazałem Ci jak możesz je spróbować wykasować w pewnym stopniu lub usunąć całkowicie.

Jednak jak wspomniałem nie wszystkie problemy z luzami w maglownicy możesz usunąć na samochodzie.

Czasami trzeba po prostu doinwestować samochód żeby jazda była dużo przyjemniejsza.
"
źródło: mogeteile.pl
mloos
Obserwowany
 
Posty: 2
Auto: Opel Astra H

07 Gru 2019, 11:31

mloos napisał(a):Jeśli szukasz dobrze opisnego artykułu
Widzę ze lubisz archeologię :D Bądz pewny ze gościu będzie bardzo zadowolony z twojej odpowiedzi...Cóz tam 9 lat to pikuś... :ok:
Co bys nie robił,jak byś nie robił i tak piekło i tak piekło.
Nie odpowiadam na PW.
Migi60
Forumowicz VIP
 
Posty: 6172
Miejscowość: Polska
Prawo jazdy: 10 07 1979
Auto: OPEL CORSA
Silnik: 60KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2014