Problem formalny dot. klimy

23 Lip 2014, 17:12

witanko :D
chciałem zapytać o sprawę techniczną w układach klimatyzacji, mianowicie czy jeśli kompresor ma sprzęgiełko i klime się nie włącza to można o klimę nie dbać tzn. nie uzupełniać czynnika, nie uszczelniać układu bo i tak kompresor się nie zatrze?
majster007
Nowicjusz
 
Posty: 22
Auto: Ford Fiesta
Silnik: 1.3i
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1997

23 Lip 2014, 17:34

Jeżeli nie będziesz z niej korzystał to generalnie można jej nie serwisowac i nie powinno nic się stać. A powiedz z ciekawości dlaczego nie chcesz korzystać z klimatyzacji?
ArteK
Forum Samochodowe
 
Posty: 5296
Zdjęcia: 11483
Miejscowość: Warszawa
Prawo jazdy: 12 12 1996
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Toyota Auris TS Hybrid, Yaris
Silnik: 1.8 Hybrid, 1.3 VVTi
Paliwo: Hybryda
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2016

23 Lip 2014, 17:39

bo jak się układ rozszczelni to trzeba naprawiać, nabijać drogi czynnik a z klimy nie korzystałbym i tak bo później mnie głowa boli od tego chłodu...a tak w ogóle po co te sprzęgiełko jest?
majster007
Nowicjusz
 
Posty: 22
Auto: Ford Fiesta
Silnik: 1.3i
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1997

23 Lip 2014, 18:34

To może ustawiałeś za niską temperaturę? Z klimy też trzeba umiejętnie korzystać.
Sprzęgiełko odpowiada za załączanie sprężarki ponieważ koło pasowe cały czas się obraca.
ArteK
Forum Samochodowe
 
Posty: 5296
Zdjęcia: 11483
Miejscowość: Warszawa
Prawo jazdy: 12 12 1996
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Toyota Auris TS Hybrid, Yaris
Silnik: 1.8 Hybrid, 1.3 VVTi
Paliwo: Hybryda
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2016

23 Lip 2014, 18:40

dzięki, a jak poznać że układ ma te sprzęgiełko ?
majster007
Nowicjusz
 
Posty: 22
Auto: Ford Fiesta
Silnik: 1.3i
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1997

24 Lip 2014, 08:47

Jak masz klimatyzację to masz sprężarkę kilmy która ma takie sprzęgiełko.
ArteK
Forum Samochodowe
 
Posty: 5296
Zdjęcia: 11483
Miejscowość: Warszawa
Prawo jazdy: 12 12 1996
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Toyota Auris TS Hybrid, Yaris
Silnik: 1.8 Hybrid, 1.3 VVTi
Paliwo: Hybryda
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2016
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Groźne parkowanie na chodniku
    Gdy znalezienie miejsca do parkowania w danej okolicy jest wyzwaniem, pomysłowość kierowców w zastawianiu chodników bywa zaskakująca. Tymczasem takie zachowanie kierujących może być bardzo groźne dla dzieci, ...
    Toyota Auris Hybrid - kompaktowy hatchback do miasta
    Pod maską znajduje się silnik benzynowy o pojemności 1,8 litra pracujący w cyklu Atkinsona, który w połączeniu z agregatem elektrycznym oferuje moc na poziomie 136 KM. Napęd przekazywany jest za pomocą stanowiącej ...

24 Lip 2014, 08:49

tzn. obojętnie jaka marka samochodu to sprężarka klimy ma zawsze sprzęgiełko? bo gdzieś czytałem że są wersje bez niego
majster007
Nowicjusz
 
Posty: 22
Auto: Ford Fiesta
Silnik: 1.3i
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1997

24 Lip 2014, 09:16

ArteK napisał(a):Jeżeli nie będziesz z niej korzystał to generalnie można jej nie serwisowac i nie powinno nic się stać.

No ja tak do końca się z tym nie zgodzę - nieużywanie klimy będzie powodowało to, że w parowniku będą się osadzały różnego rodzaju drobnoustroje, zarodniki, grzyby, bakterie i pyłki. A to z kolei będzie przyczyną niemiłego zapachu z kratek wentylacyjnych który później jest naprawdę ciężko usunąć ( nawet ozonowanie czasem nie pomaga ). Dodatkowo ww mogą doprowadzić do powstania alergii u kierowcy i ewentualnych pasażerów. Ale o tym, kierowca dowiaduje się jak już jest za późno.
Opróćz tego nieużywana sprężarka może "samoistnie" się zatrzeć - wraz z napełnianiem czynnika chłodzącego podaje się także olej, który smaruje sprężarkę. Jak sprężarka nie smaruje, olej osadza się w różnych częściach sprężarki, a niektóre elementy, w tym tłoczki są bez oleju. I to one najcześciej "chwytają" jak nie pracują.

ArteK napisał(a):A powiedz z ciekawości dlaczego nie chcesz korzystać z klimatyzacji?

majster007 napisał(a):a z klimy nie korzystałbym i tak bo później mnie głowa boli od tego chłodu


Przyczyna jest prosta - nie umiesz używać klimy i tyle. Poczytaj w necie jak nalezy korzystać z klimy i będzie wszystko ok. Głównie chodzi o włączanie klmy po tym, jak auto stało na upale. Wchodzisz, a tam gorąco. I co robisz? Włączasz klimę i kierujesz nawiew na twarz. to już błąd. Bo zanim wsiądziesz do takiego nagrzanego auta, nalezy otworzyć wszystkie drzwi i poczekać z pół minuty, aż ten żar wyleje się z auta. Dopiero potem się wchodzi, otwiera szyby i kilkadziesiąt metrów jedzie się z otwartymi szybami. Potem włacza się klimę, zamyka szyby.
Drugi najczestszy błąd to ustawiona temperatura - bardzo często jest za niska. W efekcie jak się wysiada z zimnego auta na upał, panujący na zewnątrz dochodzi do szoku termicznego ( w organizmie - ty tego defacto nie czujesz ). A efektem tego wszystkiego są właśnie bóle głowy, przeziębienia, a nawet może dojść do zapalenie płuc czy opon mózgowych.

ArteK napisał(a):A powiedz z ciekawości dlaczego nie chcesz korzystać z klimatyzacji?

majster007 napisał(a):bo jak się układ rozszczelni to trzeba naprawiać, nabijać drogi czynnik

Nie dramatyzuj - obecnie przegląd klimy plus dobicie czynnika nie jest aż takie drogie - przegląd klimy można zrobić już za 100 zł + 10 zł kosztuje 100mg czynnika. Jak klima jest pusta, to koszt koszt przeglądu + napełnienia w samochodzie osobowym to około 200 - 250 zł. A jak uważasz jak wyżej napisałeś, to tak samo możesz powiedzieć o swoim samochodzie - nie chcę nim jeździć, bo może się zepsuć, a części są drogie. Oprócz tego do awarii układu klimy dochodzi bardzo rzadko. A główną przyczyną jest właśnie nieumiejętne obchodzenie się z tym układem. A wystarczy tylko troszkę poczytać w necie i jest ok.

majster007 napisał(a):chciałem zapytać o sprawę techniczną w układach klimatyzacji, mianowicie czy jeśli kompresor ma sprzęgiełko i klime się nie włącza to można o klimę nie dbać
To nie komputer ma sprzęgiełko tylko sprężarka. Komputer to sprzęgiełko tylko włącza.

majster007 napisał(a):dzięki, a jak poznać że układ ma te sprzęgiełko ?


Jak jest klima, to jest sprężarka. A jak jest sprężarka, to jest też sprzęgiełko. Po włączeniu klimy, komputer podaje napięcie na przekaźnik sprężarki, a ten załącza sprzęgiełko na sprężarce, które zasprzęgla wał sprężarki z kołem pasowym. Można bardzo łatwo to sprzęgiełko zauważyć - stój przed autem i patrz na koło pasowe sprężarki, a druga osoba niech włączy klimę. Wówczas z kołem pasowym sprężarki zacznie obracać się "dodatkowe" koło - napewno zauważysz.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

24 Lip 2014, 09:31

przegląd + nabicie ok 250zł ale czytałem o nowym rodzaju czynnika chłodzącego, którym nabicie kosztuje ok 1400zł :?
majster007
Nowicjusz
 
Posty: 22
Auto: Ford Fiesta
Silnik: 1.3i
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1997

24 Lip 2014, 09:47

Nowy czynnik, ten drogi, jest w nowych samochodach i jest w nich stosowany chyba od tego rokur. Jak piszesz o aucie, któe masz w profilu, czyli jest z 97 roku, to masz na 100 R134 - ten normalny, tańszy. I jak jedziesz nabijać klimę, to nabijają ci tym R134. Nowy czynnik ma symbol R744.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

24 Lip 2014, 09:51

co co mam w profilu to stary wóz który chce wymienić na nowy a ze względu właśnie na problemy zdrowotne wolałbym autko bez klimy, której i tak używać nie będę. tyle że takie 4-5 latki miały już w standardzie nawet klime :cry: /autka małe lub miejskie/
majster007
Nowicjusz
 
Posty: 22
Auto: Ford Fiesta
Silnik: 1.3i
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1997

24 Lip 2014, 17:51

majster007 napisał(a):chciałem zapytać o sprawę techniczną w układach klimatyzacji, mianowicie czy jeśli kompresor ma sprzęgiełko i klime się nie włącza to można o klimę nie dbać tzn. nie uzupełniać czynnika, nie uszczelniać układu bo i tak kompresor się nie zatrze

Jeśli nie chcesz nie musisz nic robić.
Kompresor na pewno się nie zatrze - najlepiej zdejmij pasek klinowy ze sprężarki i masz po problemie - powinna być taka możliwość bo przeważnie kompresory są na osobnym pasku.

MotoAlbercik napisał(a):No ja tak do końca się z tym nie zgodzę - nieużywanie klimy będzie powodowało to, że w parowniku będą się osadzały różnego rodzaju drobnoustroje, zarodniki, grzyby, bakterie i pyłki. A to z kolei będzie przyczyną niemiłego zapachu z kratek wentylacyjnych który później jest naprawdę ciężko usunąć ( nawet ozonowanie czasem nie pomaga ).

Parownik nie ma nic do brzydkiego zapachu z klimatyzacji tylko nagrzewnica klimy.
[link do oferty na Allegro wygasł]
Nie będzie miał żadnego brzydkiego zapachu jak nie będzie jej używał - normalne.
Brzydki zapach wydziela się podczas używania klimatyzacji i wiadomo wilgoć plus upał - dlatego ją ozonujemy. Ja w mojej Audi nie miałem już na to mocy tak pachniało, że albo wymiana nagrzewnicy albo sprzedaż.
MotoAlbercik napisał(a):10 zł kosztuje 100mg czynnika.

Może u ciebie - u mnie 25zł - nieraz 23zł różnie na to patrzą - ja zauważyłem że to zależy ile czynnika wchodzi do układu dobrze wiedzą, że przeważnie jest od 400mg do 800mg i sobie liczą
jak tu zarobić.
Dlatego zanim ja napełnie klime - pytam się za jaki koszt - oni na to 150zł - no to ja im mówię do mojego układu wchodzi 1200mg - chcieli byście zobaczyć tą minę tych ziomków - jak kombinują i wyceniają usługę na 250zł - a ja im na to nie dziękuje.
piotrpz87
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 1427
Miejscowość: Szczecin
Prawo jazdy: 01 01 2001
Auto: Mazda 6
Silnik: 2,3
Paliwo: Benzyna
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2002

25 Lip 2014, 11:21

czytałem że np. grupa VW ma sprzęgło zrywalne, w którym kompresor kręci się cały czas, a wydajność sterowana jest elektrozaworem, dlatego w tym wypadku w układzie cały czas musi być czynnik w innym przypadku kompresor się zatrze. :cry: Ktoś to może potwierdzić? chodzi o auta 4-5 letnie
majster007
Nowicjusz
 
Posty: 22
Auto: Ford Fiesta
Silnik: 1.3i
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1997