
Poszukuję samochodu do 30-35 tyś złotych, względnie taniego w utrzymaniu. Mam zamiar użytkować samochód przez następnych kilka lat. Chciałbym zamykać koszty serwisu samochodu w 3-4 tyś rocznie (wymiany, naprawy). Aktualnie jeżdżę VW Polo 1.2, 54 KM z 2005 roku. Samochód kompletnie nie nadaje się na trasę. Jeżdżę regularnie na trasach Kraków - Łódź lub Kraków - Bydgoszcz. Silnik Polo długo tego nie wytrzyma

Ze względu na korki, samochód nie będzie używany w cyklu miejskim. Regularna trasa wymieniona wyżej około tysiąca kilometrów raz na dwa tygodnie. Trasa Kraków-Wiedeń lub Kraków-Berlin również raz na 3 miesiące.
Budżet: 30-35 tyś - koszt zakupu samochodu. Kwestia OC/AC, rejestracji oraz pakiet startowy w osobnym budżecie
Rejon: Małopolskie
Użytkowanie: Trasa
Wymagania: Manualna skrzynia biegów (obawiam się o koszty naprawy oraz trwałość automatu), bezpieczeństwo, niezawodność, zależy mi na aucie krajowym, żeby uniknąć niespodzianek. Nie stanowi dla mnie problemu przebieg 300-400k, pod warunkiem regularnego serwisu auta.
Moc powyżej 150 KM.
Jestem w stanie zaakceptować maksymalne spalanie 12 litrów ON/PB lub 15-18 litrów LPG, w zamian za rozsądny komfort jazdy przy prędkościach 160 km/h.
Aktualnie zastanawiam się nad zakupem Volvo s80 II, z silnikiem 2.4 D5 185 lub 163 KM. Czy silnik benzynowy ma tutaj sens, np. T6 w gazie?
Domyślam się, że benzyna turbo będzie generowała podobne koszty jak diesel.
Zastanawiałem się również nad Hondą Accord z silnikiem 2.4, ale w tym przedziale cenowym, przepłacę za VII generację a na VIII trochę za mały budżet, żeby znaleźć zadbany model.
To co przejrzałem do tej pory:
1. Ford Mondeo odpadł, nie mam zaufania do Forda. Wiem, że Volvo ma sporo z nim wspólnego

2. Audi A6C6 jest drogie w utrzymaniu i moim zdaniem ciężko będzie znaleźć zadbany egzemplarz
3. BMW 530 e60 - podobnie jak z Audi
4. Opel Insignia nie ma najlepszych opinii
5. Mercedes E klasa - drogi w serwisie, a na CLS nie mam budżetu

6. Samochody produkcji Chevrolet, Dodge, Chrysler uważam za egzotyczne i nie chciałbym się w nie bawić
Pytania:
1. Czy znacie inny model samochodu, który spełni moje wymagania? Nie interesuje mnie samochód pochodzenia francuskiego i pokrewne

2. Jak wygląda kwestia kosztów użytkowania Volvo S80? Jak z dostępnością części - zamienniki? Drogo? Patrząc na zestawienia popularnych usterek, wybierając skrzynię manualną, na start nie powinno zaskoczyć mnie nic, co będzie wymagało inwestycji powyżej 5k.
3. Czym się różni silnik 2.4 D5 163 KM od 185 KM? Czy któryś z nich jest bardziej polecany?
4. Czy wspomniany model ma problemy z korozją?
5. Czy jest coś, na co powinienem uważać?
6. Co z elektryką? W podanej kwocie zakupię model przed liftem z rocznika 2006-2008. Czy pomimo upływu czasu, powinienem się obawiać awarii elektryki?
7. Co sądzicie o silniki 2.0 D 136 KM, jeżeli się nie mylę od Forda? Jak z trwałością i awaryjnością tego silnika? Czy nie jest zbyt mały do S80?
Dziękuję za wszystkie odpowiedzi!