VTG - VARIABLE TURBINEN GEOMETRIE
- Skróty dotyczące terminów motoryzacyjnych
-
VTG - VARIABLE TURBINEN GEOMETRIE - co to znaczy?
Zmienna geometria turbiny w układach turbodoładowania. Nie jest to określenie ścisłe, ponieważ chodzi o zmienne ustawienie łopatek kierownicy turbiny. Kierownica turbiny to wieniec łopatek, który nakierowuje spaliny na łopatki wirnika turbiny. Przy niskiej prędkości przelotowej strumienia spalin łopatki kierownicy ustawiają się prostopadle do łopatek wirnika turbiny (na turbinę kierowane są wszystkie spaliny). Przy wzroście prędkości spalin siłownik przestawia łopatki kierownicy bardziej płasko, umożliwiając części spalin niemal swobodny przepływ. Dzięki takiej konstrukcji już najsłabszy przepływ spalin powoduje efektywne napędzanie turbiny, a tym samym skuteczne doładowanie już na niskich obrotach. Po podobne rozwiązanie (pozwalające wyeliminować też zawór upustowy turbosprężarki) sięgnęli niemal wszyscy producenci, choć nie zawsze nazywa się ono YTG - np. Volvo stosuje określenie YNT.
-
Ciekawe publikacje motoryzacyjne
Podnośniki samochodowe – jak wybrać najlepszy model do garażu lub warsztatu? Podnośniki samochodowe w Media Expert cieszą się dużym zainteresowaniem zarówno wśród profesjonalnych mechaników, jak i majsterkowiczów. Dzięki nim możliwe jest bezpieczne i wygodne uniesienie ...
Alfa Romeo Giulia Sprint Speciale 1963 rok Alfa Romeo Giulia Sprint Speciale miała silnik z dwoma wałkami rozrządu o pojemności 1600 cm3 - wersji samochodu o tej samej nazwie - Giulietty, zaprojektowanej przez Franco Scaglione dla firmy Bertone na nadwoziu z krótkim ...