Ciśnienie oleju

  • Skróty dotyczące terminów motoryzacyjnych

  • Ciśnienie oleju

    Ciśnienie oleju


    Dobry silnik wyróżnia się stałym ciśnieniem oleju, osiąganym krótko po włączeniu. Dla silników spalinowych bardzo ważne jest efektywne smarowanie części będących w ruchu, zapobiegające nadmiernemu zużyciu powierzchni współpracujących elementów, dlatego niskie ciśnienie w układzie smarowania jest poważnym problemem. Praktycznie wszystkie samochody posiadają sygnalizator, umieszczony w widocznym miejscu panelu wskaźników, ostrzegający kierowcę o niskim ciśnieniu oleju w układzie smarowania. Są to zazwyczaj lampki świecące gdy ciśnienie jest za niskie, lub w przypadku większych silników, wskaźniki pokazujące wartość ciśnienia oleju w układzie smarowania. Sygnalizator niskiego ciśnienia bądź wskaźnik ciśnienia oleju połączony jest z czujnikiem ciśnienia w sposób pokazany na rysunku. W przypadku sygnalizatora czujnik wysyła sygnał kiedy ciśnienie oleju spadnie poniżej 3,5 kPa. (5 PSI). Po uwzględnieniu wymagań i charakterystyk pracy silników spalinowych, producenci przyjęli takie właśnie ciśnienie jako bazowe, minimalne ciśnienie oleju w pracującym silniku. Jeżeli samochód wyposażony jest w zegarowy wskaźnik ciśnienia, przy powyższym ciśnieniu oleju wskazówka opadając przechodzi w pole skali zaznaczone zazwyczaj na czerwono. Podczas uruchamiania samochodu, przekręcenie kluczyka powoduje zapalenie się lampki sygnalizującej niskie ciśnienie w układzie.

    Uruchomienie silnika skutkuje wzrostem ciśnienia oleju w układzie. Szybko rosnące ciśnienie odkształca membranę czujnika, która z kolei, po osiągnięciu założonego ciśnienia, otwiera obwód elektryczny i lampka sygnalizatora gaśnie. W samochodach wyposażonych w zegarowy wskaźnik, podczas uruchamiania silnika wskazówka szybko przesuwa się z wartości zerowej w pole oznaczone jako właściwe dla normalnej pracy silnika. Jeśli w kilka sekund po uruchomieniu silnika lampka sygnalizatora niskiego ciśnienia nie gaśnie lub wskazówka wskaźnika nie osiąga poziomu normalnego ciśnienia, należy natychmiast wyłączyć silnik i sprawdzić poziom oleju w silniku, uzupełniając jeśli to konieczne. Gdy lampka sygnalizatora nie gaśnie przy właściwym poziomie oleju należy szukać przyczyn w następujących czynnikach:

    1. Czujnik ciśnienia oleju może być niesprawny
    2. Przewód pomiędzy sygnalizatorem i czujnikiem może być uszkodzony
    3. Pompa oleju nie jest zalana olejem
    4. Wlot oleju do pompy z miski olejowej może być zapchany
    5. Zawór przelewowy regulujący ciśnienie oleju w układzie zablokował się w pozycji otwartej

    W przypadku gdy lampka sygnalizatora nie zapala się zarówno przy przekręceniu kluczyka w stacyjce jak i próbach uruchomienia silnika, wtedy zarówno żarówka sygnalizatora, czujnik ciśnienia oraz przewód, powinny być sprawdzone i naprawione bezzwłocznie. Reakcja kierowcy na pojawienie się sygnałów o niskim ciśnieniu oleju podczas gdy silnik pracuje, powinna być bardzo szybka – należy natychmiast wyłączyć silnik i zbadać przyczyny usterki. Kontynuowanie jazdy grozi bowiem poważną awarią silnika.


    Ocena: 4.4/5 (15 głosów)
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Oznaczenia tablic rejestracyjnych samochodów Kontroli Skarbowej
    Sprawdź, jak rozpoznać auto po numerze rejestracyjnym Kontroli Skarbowej. Poniżej przedstawiamy aktualne tablice rejestracyjne używane na terenie naszego kraju. HSB – woj. podlaskie - Kontrola Skarbowa HSC – woj. ...
    Cadillac Deville z lat 60 tych - amerykański sen na czterech kółkach
    Prezentowane auto zostało wyprodukowane w 1963 roku. Jest to luksusowy samochód, który wciąż budzi wiele emocji. Cadillaca Deville trudno nie zauważyć – pojazd jest długi na około 6 metrów i szeroki ...
  • Komentarze
  • ~Rokiko2020-04-13 17:29:24
    Taka lampka ciśnienia oleju jak zapali się podczas jazdy trzeba jak najszybciej wyłączyć silnik! To bardzo ważne ponieważ brak odpowiedniego smarowania może doprowadzić w szybkim tempie do jest zatarcia.