EURO 3 - norma dopuszczalnych emisji spalin

  • Skróty dotyczące terminów motoryzacyjnych

  • EURO 3 - norma dopuszczalnych emisji spalin

    EURO 3 - norma dopuszczalnych emisji spalin - co to znaczy?


    Norma Euro 3 to standard określający limity emisji spalin dla pojazdów samochodowych wprowadzony w 2000 roku przez Komisję Europejską. Dyrektywa 98/69/EC [12] dla wszystkich pojazdów.

    Norma ta wprowadziła dla samochodów osobowych dopuszczalne limity emisji tlenków azotu (NOx), tlenku węgla (CO) oraz węglowodorów (HC). Dodatkowo, wprowadzono bardziej restrykcyjne ograniczenie emisji cząstek stałych (PM) dla silników zasilanych olejem napędowym. Wartości tych parametrów są inne w zależności czy samochód był wyposażony w silnik diesla czy benzynowy.

    Powyższy standard dotyczył pojazdów zasilanych benzyną i olejem napędowym i obowiązywał dla nowych typów samochodów od 1 stycznia 2000 roku oraz dla wszystkich nowych samochodów od 1 stycznia 2001 roku.

    Warto zauważyć, że wraz z wprowadzeniem normy Euro 3 dla samochodów z silnikami diesla wprowadzono wymóg stosowania układów recyrkulacji spalin (EGR), które pozwalały na redukcję emisji tlenków azotu.

    Dopuszczalne wartości emisji spalin w zależności od rodzaju silnika:

    1. Silniki benzynowe

    - CO - 2,3 g/km
    - HC - 0,2 g/km
    - NOx - 0,15 g/km
    - HC+NOx - brak
    - PM - brak

    2. Silniki wysokoprężne (diesel)

    - CO - 0,64 g/km
    - HC - brak
    - NOx - 0,5 g/km
    - HC+NOx - 0,56 g/km
    - PM - 0,05 g/km

    3. Pojzady dwukołowe (motocykle, jednoślady)

    - CO - 2 g/km
    - HC - 0,3 g/km
    - NO - 0,15 g/km

    Wprowadzenie normy Euro 3 było kolejnym krokiem w kierunku redukcji emisji zanieczyszczeń powietrza związanych z transportem. Dzięki bardziej rygorystycznym wymaganiom dotyczącym emisji spalin i cząstek stałych z samochodów, norma ta przyczyniła się do poprawy jakości powietrza w miastach i innych obszarach o dużym natężeniu ruchu drogowego.


    Ocena: 5.0/5 (4 głosy)
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Czy serwisowanie w ASO się opłaca?
    Wielu kierowców staje przed dylematem, czy warto płacić więcej za usługi w Autoryzowanej Stacji Obsługi, czy może lepiej zaoszczędzić, wybierając tańszy warsztat niezależny. Analiza wspomnianych ofert przynosi zaskakujące ...
    Mitsubishi ASX, LANCER i COLT z instalacjami LPG
    W polskich salonach Mitsubishi Motors są już dostępne modele ASX, Lancer i Colt z instalacjami LPG z pełną gwarancją. W takie instalacje można wyposażyć zarówno nowe samochody, jak i używane modele marki Mitsubishi. ...