Oleje stosowane w samochodach

  • Oleje samochodowe: jak dobrać olej, jego własności i klasyfikacje?
  • Marka
    OLEJ SILNIKOWY
    Konstrukcyjny element silnika, spełniający cały szereg funkcji, takich jak:
    - zmniejszenie tarcia
    - zmniejszenie zużycia silnika
    - utrzymanie silnika w czystości
    - ochrona przed korozją
    - odprowadzenie ciepła
    - doszczelnianie komory spalania
    - inne
    PODSTAWOWE WŁASNOŚCI OLEJÓW
    Własność Charakterystyka:
    - lepkość w 100°C - Odpowiada w przybliżeniu lepkości oleju w normalnych warunkach pracy silnika
    - wskaźnik lepkości - Mówi o tym, jak zmienia się lepkość oleju wraz ze zmianami temperatury
    - lepkość w ujemnych temperaturach - Mówi o warunkach startu zimowego silnika
    - temperatura płynięcia - Temperatura, poniżej której olej ulega zestaleniu
    - temperatura zapłonu - Miara zawartości lotnych składników w oleju
    - odparowalność - Miara potencjalnych strat oleju przez odparowanie w czasie pracy silnika
    - liczba zasadowa (TBN) - Określa zdolności myjące i neutralizujące oleju

    Wyszczególnione wyżej własności są najczęściej stosowane do opisu charakterystyki jakościowej oleju. Przy ich pomocy można porównać oleje między sobą, określić zakres ich stosowania, a także skontrolować jakość oleju świeżego.
    DOBÓR OLEJÓW SILNIKOWYCH
    Jeżeli chcemy zastosować do silnika olej innego producenta (innej marki) to powinniśmy dobrać olej:
    - o tej samej klasie lepkości
    - o tej samej klasie jakościowej

    W przypadku braku zaleceń wg ACEA/CCMC może być wystarczająca klasyfikacja wg API z tym jednak zastrzeżeniem, że klasyfikacja europejska jest ostrzejsza i w większym stopniu uwzględnia europejskie konstrukcje silników. Olej niższej klasy jakoś ciowej można zastąpić olejem klasy np. SG/CD, ale nigdy odwrotnie. Nie jest również wskazane przechodzenie na stosowanie oleju lepszego o kilka klas np. z klasy SD na SG. Jeżeli mamy wątpliwości to najlepiej wybrać olej klasy lepkościowej SAE 15W/40 lub 10W/40. Są to optymalne klasy dla warunków klimatycznych w Polsce. Należy zwracać szczególną uwagę na informacje producenta olejów syntetycznych w zakresie mieszalności tych olejów z olejami mineralnymi. Jeżeli takiej informacji nie ma, nie należy mieszać olejów syntetycznych z mineralnymi.

    KLASYFIKACJA JAKOŚCIOWA OLEJÓW SILNIKOWYCH
    Wejdź i sprawdź jakie są klasyfikacje jakościowe olejów silnikowych?

    KLASYFIKACJA EUROPEJSKA ACEA
    W związku z tym, że warunki eksploatacji pojazdów europejskich są odmienne w porównaniu z amerykańskimi, opracowano klasyfikację ACEA. Zapraszamy do odwiedzenia tej strony i zapoznania się ze specyfikacją.

    KLASYFIKACJA LEPKOŚCIOWA WEDŁUG SAE (stowarzyszenie inżynierów samochodowych)
    Oleje zimowe: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W
    Najniższą lepkość ma olej SAE 0W a najwyższą SAE 25W. Oleje posiadające w oznaczeniu literkę "W" (Winter - zima) znajdującą się przy cyfrze, są olejami zimowymi o niskiej temperaturze krzepnięcia przeznaczonymi do eksploatowania w okresie zimowym.

    Oleje letnie: 20, 30, 40, 50, 60
    Najniższą lepkość ma olej SAE 20 a najwyższą SAE 60. Oleje letnie w oznaczaniu nie posaidają literki "W". W praktyce wszystkie obecnie produkowane oleje są wielosezonowe i ich oznaczenia składa się z dwóch członów np. 15W/40. Wówczas mówimy, że w niskich temperaturach olej zachowuje się jak SAE 15W, natomiast po rozgrzaniu silnika jak SAE 40. Oleje o pierwszym członie w oznaczeniu niższym niż 15W a więc 10W, 5W, 0W, przeznaczone są przede wszystkim dla warunków ostrej zimy, gdyż gwarantują łatwiejszy rozruch silnika (są rzadsze w niskich temperaturach) oraz szybszy dopływ oleju do wszystkich punktów smarowniczych.

    OLEJE ENERGOOSZCZĘDNE (klasyfikacja EC)
    Energia wytwarzana przez silnik spalinowy w części jest zużywana na pokonanie oporów wewnętrznych. Opory te są bezpośrednio zależne od lepkości oleju. W związku z tym silniki smarowane olejami o większej lepkości zużywają nieco więcej paliwa niż silniki o smarowane olejami o mniejszej lepkości. Oszczędność paliwa może być rzędu kilku procent. Na początku lat 90 Amerykański Instytut Naftowy wprowadził klasyfikację - Energy Conserving. Rozróżnia się:
    - EC I - oszczędność paliwa powyżej 1,5%
    - EC II - oszczędność paliwa powyżej 2,7%
    - EC III - oszczędność paliwa powyżej 3,9%

    Klasyfikacja EC odnosi się do samochodów osobowych dostawczych o masie całkowitej do 3855 kg.
    ACEA - Association des Constructeurs Européens d'Automobiles
    OLEJE SILNIKOWE I ICH PARAMETRY TECHNICZNE
    Wejdź i sprawdź jakie parametry techniczne mają wybrane oleje. Na stronie znajdziesz m.in. klasę i wskaźnik lepkości, klasę jakości, temperaturę płynięcia, liczbę zasadową TBN.

    Zobacz więcej na naszym forum:

    oleje samochodowe - forum

    dobór oleju do samochodu

    Redakcja Forum Samochodowe nie bierze odpowiedzialności za jakość danych, do których udało nam się dotrzeć (zwł. że nieraz ten sam producent podaje na różne rynki różniące się informacje. Często też parametry podawane na stronach www są marketingowe i różnią się od tych zawartych w katalogach technicznych).