REKLAMA
Ostatnimi czasy nasi forumowicze mają problem z doborem oleju do silników w swoich samochodach, zatem słów kilka na ten temat - do silnika samochodu należy lać olej taki, jaki zaleca producent samochodu. Dotyczy to również jego uzupełniania. Dopuszcza się zastosowanie oleju o innej klasie lepkościowej jak i jakościowej, ale nie gorszej niż ten co jest wlany do silnika. Czyli np. podczas wymiany jak i dolewki do oleju 10W/40 nie możemy wlać oleju 0W/40 ani 5W/40, ponieważ są one rzadsze niż 10W/40 i w wielu przypadkach mogą wypłukać silnik z nagaru, co może doprowadzić do jego nieszczelności i utraty mocy. Jeżeli jest to olej klasy SJ, to nie możemy do niego wlewać oleju klasy SE, ponieważ jest on jakościowo niższy.
Natomiast jeżeli w silniku jest olej np. syntetyk i widzimy, że silnik zaczyna palić olej, to w zależności od silnika, jeżeli producent dopuszcza, to zamiast syntetyka wlewamy o klasę niżej, czyli półsyntetyk albo mineralny. Chodzi tu o cenę oleju, ponieważ szkoda wydawać pieniądze, jak ten olej i tak zostanie spalony. Oczywiście jest to tylko terapia chwilowa i wcześniej czy później i tak będzie trzeba wykonać remont silnika. Chyba, że producent samochodu podaje, że silnik np na 10 tyś km spala 0, 5 litra oleju, to wówczas niestety musimy się z tym pogodzić, że co jakiś czas będzie trzeba dolewać. Są samochody, które wg producenta mogą spalać nawet 2 litry oleju na 10 tyś km.
Ale co zrobić w przypadku, jak nie wiemy jaki olej jest w silniku, ponieważ podczas zakupu nie zapytaliśmy o to? Tutaj należy zastosować płukankę i wlać olej taki, jaki zaleca producent silnika.
Im olej ma niższą liczbę przed literką W, tym olej jest rzadszy, a co za tym idzie szybciej rozchodzi się po układzie smarowania. Ma to największe znaczenie zimą, kiedy to olej pod wpływem niskiej temperatury gęstnieje. A im olej rzadszy w silniku, tym łatwiejszy rozruch silnika, ponieważ podczas rozruchu, olej stawia opór rozrusznikowi. I tu jest drugie znaczenie tej cyferki przed literką W. Dlatego zaleca się podczas uruchamiania silnika wciśnięcie sprzęgła.
Podczas każdej wymiany oleju w silniku należy oczywiście bezwzględnie wymienić filtr oleju.
A teraz słów klika o rodzajach olejów. Podczas wyboru oleju często zastanawiamy się, co oznaczają te literki i cyferki. A są one bardzo ważne.
SAE(Society of Automotive Engineers) - jest to skrót nazwy amerykańskiego związku inżynierów samochodowych, który ocenia właściwości lepkości olejów.
Oznaczenia lepkości olejów - np. 5W/40 - liczba 5 oznacza jak płynny jest olej przy zimnym silniku. Im niższa liczba przed literką W, tym olej jest bardziej płynny w niskich temperaturach. A im olej jest bardziej płynny, tym szybciej rozchodzi się po silniku. Literka W oznacza Winter, czyli zima. Liczba po literce W oznacza z kolei płynność oleju przy wysokiej temperatuze. Ta liczba również jest ważna dla smarowania silnika. Czym mniejsza ta liczba, tym lżej pracuje silnik, ale z kolei im ta liczba jest wyższa, tym bardziej może być obciążony silnik i nie zostanie on zatarty(film olejowy). Dlatego tak bardzo jest ważne, żeby stosować olej, jaki zaleca producent, gdyż on oblicza jaki olej będzie w sam raz.
Oznaczenia API (American Petroleum Institute) - amerykański instytut naukowy. Kwalifikuje on z kolei jakość olejów silnikowych oraz klasyfikuje je na oleje do silników benzynowych i Diesla. Klasyfikację tą oznacza literkami S - do silników benzynowych i C - do silników Diesla. Za literkami C lub S są jeszcze dodatkowe literki i cyfry, które oznaczają jakość oleju.
Silniki Diesla:
CB - oleje dla silników z niewielkim obciążeniem. Charakteryzują się lepszymi własnościami przeciw zużyciowymi w stosunku do olejów klasy CA.
CD - oleje do silników zarówno wolno ssących jak i doładowanych. Zapewniają ochronę przed zużyciem, korozją oraz chronią przed powstawaniem osadów wysokotemperaturowych.
CDII - oleje do dwusuwowych silników Diesla.
CE - Oleje do doładowanych silników wysokoprężnych, pracujących pod dużym obciążeniem zarówno przy wysokiej, jak i niskiej prędkości obrotowej.
CF4 - Oleje do szybkoobrotowych czterosuwowych silników wysokoprężnych. Zastępuje klasyfikacje CE w silnikach Diesla zasilanych paliwem o niskiej zawartości siarki.
CF - Specyfikacja olejów silnikowych dla silników wolno ssących oraz doładowanych, pracujących pod dużym obciążeniem, zasilanych paliwem o zróżnicowanej jakości.
CF2 - oleje do wysoko obciążonych dwusuwowych silników wysokoprężnych. Zastępuje klasyfikację CDII
CG-4 - oleje te produkowane od około 1998 r. przewyższają oleje klasy CF-4. Stanowi standard dla nowoczesnych 4-suwowych silników Diesla;
CH-4 - jest stosunkowo rzadko używanym olejem najnowszej generacji od roku 2001;
CI-4 - klasa jakości olejów wprowadzona w 2002. Oleje tej klasy używane są dla najnowocześniejszych, wysokoprężnych 4-suwowych wysokoobrotowych silników Diesla przede wszystkim aby podnieść poziom redukcji emisji szkodliwych substancji. Przewidziana dla samochodów wyposażonych w nowoczesne systemy oczyszczania spalin.
CJ-4 - najnowsza specyfikacja zastępująca specyfikację CI-4
Silniki benzynowe:
SA - oleje nie zawierające dodatków uszlachetniających.
SB - oleje dla silników z niskim obciążeniem skonstruowanych przed 1958r.
SC - oleje dla silników konstruowanych na początku lat 60
SD - oleje dla wysoko obciążonych silników (silniki samochodowe lat produkcji końca lat 60 i początku 70);
SE - oleje do silników konstruowanych w latach 70-tych.
SF - oleje do silników o konstrukcji z lat 80-tych.
SG - olej dla najwyższych wymagań. Jak SF + ochrona przed tworzeniem osadu. Oleje te wprowadzone zostały pod koniec lat 80-tych
SH - Specyfikacja wprowadzona w 1993r. Podwyższono wymogi dotyczące odporności na utlenianie oraz ochronę przeciw korozji.
SJ - Specyfikacja wprowadzona w 1996 roku. Tak samo jak SH + lepsze parametry pracy w niskich i wysokich temperaturach, lepsza współpraca z katalizatorami oraz zwiększona oszczędność paliwa.
SL - Specyfikacja wprowadzona w 2001r. zastępująca klasyfikację SJ. Oleje do wszystkich silników używanych obecnie. Doskonała ochrona silnika w wysokich temperaturach oraz zmniejszone zużycie oleju i paliwa.
SM - specyfikacja zastępująca specyfikację SJ
SN - zastępująca specyfikację SM.
Oczywiście w sklepach można spotkać najczęściej oznaczenia S../C.., co oznacza, że ten olej może być stosowany zarówno w silnikach Diesla jak i benzynowych.
Ostatnimi czasy, możemy się też spotkać z oznaczeniem ACEA. Jest to europejski odpowiednik SAE(Association des Constructeurs Europeens d'Automobiles) Asocjacja europejskich konstruktorów samochodowych. ACEA testuje oleje według "europejskiego systemu zachowania jakości dla olejów silnikowych" albo w oryginale brzmi to EELQMS = "European Engine Lubricant Quality Management System".
Tutaj musimy zwrócić szczególna uwagę na fakt, iż, system ten jest jednak bardziej rygorystyczny niż amerykański system API.
Klasyfikacja ACEA dzieli oleje według zastosowania w następujący sposób:
ACEA A = dla silników benzynowych
ACEA B = dla silników Diesla w samochodach osobowych (Light duty Diesel Engines, wszystkie silniki Diesla o mniejszej pojemności)
ACEA E = dla wszystkich "ciężkich silników" Diesla jak np. w ciężarówkach
Za literą oznaczającą przeznaczenie dla odpowiedniego typu silnika jest umieszczana cyfra, która klasyfikuje jakość oleju w sposób podobny do klasyfikacji API.
Czym cyfra jest wyższa, tym wyższa jakość oleju.
Silniki benzynowe:
ACEA A1 - jakość standardowa;
ACEA A2 - wysoka jakość standardowa;
ACEA A3 - wyższa jakość zachowania w stosunku do temperatury oraz oksydacji;
ACEA A4 - Kategoria zarezerwowana dla przyszłych konstrukcji silników benzynowych wyposażonych w bezpośredni system wtrysku paliwa.
ACEA A5 - Oleje silnikowe dające możliwość redukcji konsumpcji paliwa oraz umożliwiające wydłużenie rekomendowanych przez producentów przebiegów między obsługowych.
Silniki Diesla dla samochodów osobowych:
ACEA B1 - jakość podstawowa;
ACEA B2 - wysoka jakość standardowa;
ACEA B3 - wyższa nośność sadzy oraz ochrona przed zatarciem;
ACEA B4 - dla silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa.
ACEA B5 - najwyższa jakość gwarantująca maksymalną oszczędność paliwa.
Silniki Diesla dla samochodów ciężarowych oraz innych ciężkich maszyn:
ACEA E1 - jakość standardowa;
ACEA E2 - wysoka jakość standardowa;
ACEA E3 - wyższa nośność sadzy, lepsza ochrona przed zatarciem oraz czystość wału i silnika;
ACEA E4 - oleje silnikowe stosowane w nowoczesnych silnikach wysokoprężnych spełniające normy Euro 1, Euro 2, Euro 3 pracujących w najcięższych warunkach eksploatacyjnych, pozwalające na wydłużenie okresów wymian oleju.
ACEA E5 - oleje stosowane w najnowocześniejszych silnikach wysokoprężnych spełniające wymagania Euro 1, Euro 2, Euro 3. Ulepszona ochrona w stosunku do E4.
ACEA E4,E6,E7,E9 - klasyfikacja uzależniona jest głównie od spełnianych przez pojazd norm emisji spalin oraz interwałów wymiany oleju.
Jak widać dobór oleju do danego silnika jest bardzo trudny i lepiej zostawić to producentom samochodów, oraz stosować się do tego, jaki olej zalecają. . .
Jeszcze co do marki oleju - obecnie jest na rynku całe mnóstwo olejów i całe mnóstwo odmian olejów każdego producenta. Co do odmiany oleju, to należy się stosować do klasy jakościowej i lepkościowej oraz można dobrać sobie olej wg użytkowania silnika - są oleje do silników samochodów, które jeżdżą głównie po mieście, pod obciążeniem(np. w górach) itg, do silników zasilanych LPG itd. Co do producenta, to wybór już należy do samego użytkownika samochodu, ponieważ jest na ten temat tyle opinii ile jest producentów. I każdy użytkownik będzie chwalił olej, na którym jeździ, ale taką naprawdę prawdziwą ocenę o oleju może wydać tylko dobry mechanik na podstawie oględzin silnika danego samochodu, który jeździ na danym oleju. Ale skoro olej został dopuszczony przez SAE lub ACEA, to można być pewnym, że olej ten spełnia określone warunki producenta. Nie można jednak wlać oleju np. Mobil1 tylko z tego względu, że np. producent tego oleju reklamuje, że jest to najlepszy olej na świecie i stosuje się go w Formule1. Oczywiście przykład oleju Mobil1 jest tylko przykładem i nie należy się sugerować nazwą. Należy mieć na względzie to, w jakich warunkach pracuje silnik Formuły1. Tak więc przykładowa reklama, że dany silnik jest wykorzystywany w silnikach Formuły1 wcale nie oznacza, że będzie on dobry w naszym silniku.
POLECAMY Oleje samochodowe
Warto sprawdzić:
Co to jest olej silnikowy? - jakie są jego rodzaje i zastosowanie
Dlaczego ciśnienie oleju jest ważne? - kiedy gaśnie lampka sygnalizatora niskiego ciśnienia
Zalecany olej do twojego samochodu - jego parametry i ilość oraz okres wymiany