Badania techniczne pojadów terenowych?

Badania techniczne pojadów terenowych?

08 Maj 2011, 14:58

Witam mam pytanie dotyczące uregulowań prawnych dotyczących badań technicznych pojazdów terenowych? Chodzi mi o to czy są jakieś różnice pomiędzy badaniem zwykłego samochody osobowego a samochodu terenowego pod względem technicznym i prawnym?

Informacje te bardzo mi się przydadzą do mojej pracy mgr.
Byłbym wdzięczny również za podpowiedz gdzie szukać takich informacji?
live
Nowicjusz
 
Posty: 2
Rejestracja: 08 Maj 2011, 14:48
Miejscowość: Rzeszów

Re: Badania techniczne pojadów terenowych?

08 Maj 2011, 16:34

myśle, że samochody terenowe mające mieć możliwość porusznia po drogach publicznych podlegają tym samym warunkom co np. osobowe ;
ale ewentualne ekstra orurowania, zderzak, dodatk.światła powinny mieć homologacje
a koła powinny mieścić :shock: się po błotnikami
Kolega Migi60 pewnie pełniej udzieli informacji
przyjacielscy sąsiedzi ??? zakłamani agresorzy, mija 75 lat od ciosu w plecy - im sie znów marzy wypad w Europę , nawet jakby miały zginąć tysiące podwładnych, nieważne wyśle się następnych
sympatyk
Zaawansowany
 
Posty: 878
Rejestracja: 08 Cze 2010, 18:09
Miejscowość: na skraju grodu
Prawo jazdy od: 15 09 1976
Przebieg/rok: 20tys. km
Auto: Freelander e picc. scuderia
Silnik: Otto 95÷121
Paliwo: Benzyna + LPG
Skrzynia biegów: Manualna

Re: Badania techniczne pojadów terenowych?

09 Maj 2011, 07:03

każdy samochód musi mieć homologowany zderzak i takie tam.... one mają homologację fabryczną ;)
ogólnie zasady dopuszczenia pojazdów są takie same dla wszystkich pojazdów od danym DMC niezależnie czy są one terenowe czy nie,
przepisy różnią sie w zakresie holowania przyczep, i dopuszczeń masy całkowitej ale to nie wpływa na OBT, inna sprawa jeśli samochód terenowy jest zarejestrowany jako pojazd specjalny, wtedy OBT wygląda zupełnie inaczej, i są zupełnie inne przepisy dotyczące tych pojazdów
Panowie!! Co JEST!! Ciśnienie mi spada! ;)
pocieszny
Forumowicz VIP
 
Posty: 6643
Zdjęcia: 1
Rejestracja: 03 Wrz 2009, 22:40
Miejscowość: z błota ;)

Re: Badania techniczne pojadów terenowych?

15 Maj 2011, 10:48

Tak jak napisali koledzy wyżej - BT pojazdu terenowego jest takie same jak badanie każdego innego pojazdu.
Trzeba tylko mieć na uwadze, że nie każda stacja jest w stanie to badanie zrobić we wszystkich samochodach 4x4 - głównie chodzi o sprawdzanie hamulców - czasem stacja musi mieć 4 pary rolek - np. jak w mostach i reduktorze jest LSD.
Masz prawo zachować milczenie. A wszystko co napiszesz, może zostać zmoderowane
Nie pomagam na PW
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 14634
Zdjęcia: 1184
Rejestracja: 12 Gru 2006, 14:25
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

Re: Badania techniczne pojadów terenowych?

15 Maj 2011, 12:45

pocieszny napisał(a):(...)inna sprawa jeśli samochód terenowy jest zarejestrowany jako pojazd specjalny, wtedy OBT wygląda zupełnie inaczej, i są zupełnie inne przepisy dotyczące tych pojazdów


No właśnie. Na niektórych aukcjach jest dopisek, że samochód jest zarejestrowany jako specjalny.

Pytanie: co trzeba mieć/zmienić/dołożyć/itp do samochodu, aby ten się "łapał" na specjalny?
Bo chyba nie chodzi o przerobienie Defendera na polewaczkę do ulic, ani Porshe Cayenne na gnojo-wóz :mrgreen:
--
Pozdrawiam.

Adam.
Rander
Początkujący
 
Posty: 104
Rejestracja: 24 Sty 2009, 17:55
Miejscowość: Polska ;)
Auto: Mitsubishi Pajero II
Silnik: 2.8TD/125KM
Paliwo: Diesel
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

Re: Badania techniczne pojadów terenowych?

15 Maj 2011, 12:58

Rander napisał(a):Pytanie: co trzeba mieć/zmienić/dołożyć/itp do samochodu, aby ten się "łapał" na specjalny?

Po prawdzie nie miałem z takimi do czynienia na SKP ale myślę ze montaz "klatki"będzie wymagal dodatkowych badań,opini rzeczoznawcy itp.Właśnie przy takiej przeróbce mozesz załapać w DR"specjalny"...
Co bys nie robił,jak byś nie robił i tak piekło i tak piekło.
Nie odpowiadam na PW.
Migi60
Forumowicz VIP
 
Posty: 5360
Rejestracja: 09 Mar 2010, 20:16
Miejscowość: Polska
Prawo jazdy od: 10 07 1979
Auto: OPEL CORSA
Silnik: 60KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2014
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Volkswagen Amarok Canyon - samochód terenowy Volkswagen Amarok Canyon - samochód terenowy
    Volkswagen Samochody Użytkowe prezentuje podczas tegorocznej Wystawy Samochodów Użytkowych IAA w Hanowerze wiele nowości. Obok nowego Cross Caddy kolejną atrakcją jest Amarok Canyon. Model ten pokryty jest lakierem ...
    Pajero Owners Club wyprawa na Korsykę Pajero Owners Club wyprawa na Korsykę
    Już w najbliższy piątek rozpoczyna się wyprawa na francuską wyspę Korsykę organizowana przez klub miłośników terenowych samochodów Mitsubishi - Pajero Owners Club. Ekspedycja, podczas której zaplanowano ...

  • Re: Badania techniczne pojadów terenowych?

    15 Maj 2011, 14:07

    Migi60 napisał(a):
    Rander napisał(a):Pytanie: co trzeba mieć/zmienić/dołożyć/itp do samochodu, aby ten się "łapał" na specjalny?

    Po prawdzie nie miałem z takimi do czynienia na SKP ale myślę ze montaz "klatki"będzie wymagal dodatkowych badań,opini rzeczoznawcy itp.Właśnie przy takiej przeróbce mozesz załapać w DR"specjalny"...


    He, klatka w wyprawówce to średni pomysł :neutral:

    Chyba trochę miejsca wewnątrz zajmuje. Chyba, że klatka zewnętrzna, wtedy by mogła robić za ramę do mocowania bagażnika dachowego, czy pomoc przy montażu snorkela. Ale znów mogła by gwizdać, ponadto nie może zagrażać :sad:
    --
    Pozdrawiam.

    Adam.
    Rander
    Początkujący
     
    Posty: 104
    Rejestracja: 24 Sty 2009, 17:55
    Miejscowość: Polska ;)
    Auto: Mitsubishi Pajero II
    Silnik: 2.8TD/125KM
    Paliwo: Diesel
    Typ: Terenowy
    Skrzynia biegów: Automatyczna
    Rok produkcji: 2000

    Re: Badania techniczne pojadów terenowych?

    15 Maj 2011, 15:27

    tu raczej chodzi o pojazdy 4x4 zarejestrowane jako0 holowniki (pomoc drogowa) lub inne pojazdy specjalne,
    klatka zewnętrzna jest w krajach UE zabroniona i w zasadzie żaden pojazd nie powinien z nią OBT przejść (w teorii po w praktyce jest kilka kruczków prawnych które na to mogą zezwolić)
    wewnętrzna nie wymaga żadnych badań ani nic,
    jeśli planujesz wyprawówkę to zostań przy normalnym dowodzie rejestracyjnym, pojazdy specjalne mieć inne przepisy w różnych krajach, a także obowiązek opłaty viniety bądź dodatkowych podatków drogowych,
    ogólnie do wypraw jeśli chcesz dłubać auto to: jeśli auto miało seryjnie stalowy zderzak to możesz założyć stalowy, jeśli miało plastikowy to możesz załozyć stalowy jeśli 1 rejestracja była przed 95 albo 96 rokiem (nie pamiętam teraz dokładnie), zdrzak przed tą datą nie musi mieć homologacji, jeśli pojazd jest młodszy powinieneś mieć homologacje na zderzak... :mrgreen:
    zawieszenie max +2 cale (zawieszenia z większym liftem nie mają homologacji w niektórych (większości) krajach), reszta czyli bagażniki kanistry i takie tam podlegają normalnym przepisom
    Panowie!! Co JEST!! Ciśnienie mi spada! ;)
    pocieszny
    Forumowicz VIP
     
    Posty: 6643
    Zdjęcia: 1
    Rejestracja: 03 Wrz 2009, 22:40
    Miejscowość: z błota ;)

    Re: Badania techniczne pojadów terenowych?

    16 Maj 2011, 11:12

    pocieszny napisał(a):tu raczej chodzi o pojazdy 4x4 zarejestrowane jako0 holowniki (pomoc drogowa) lub inne pojazdy specjalne,
    klatka zewnętrzna jest w krajach UE zabroniona i w zasadzie żaden pojazd nie powinien z nią OBT przejść (w teorii po w praktyce jest kilka kruczków prawnych które na to mogą zezwolić)
    wewnętrzna nie wymaga żadnych badań ani nic,
    jeśli planujesz wyprawówkę to zostań przy normalnym dowodzie rejestracyjnym, pojazdy specjalne mieć inne przepisy w różnych krajach, a także obowiązek opłaty viniety bądź dodatkowych podatków drogowych,
    ogólnie do wypraw jeśli chcesz dłubać auto to: jeśli auto miało seryjnie stalowy zderzak to możesz założyć stalowy, jeśli miało plastikowy to możesz załozyć stalowy jeśli 1 rejestracja była przed 95 albo 96 rokiem (nie pamiętam teraz dokładnie), zdrzak przed tą datą nie musi mieć homologacji, jeśli pojazd jest młodszy powinieneś mieć homologacje na zderzak... :mrgreen:
    zawieszenie max +2 cale (zawieszenia z większym liftem nie mają homologacji w niektórych (większości) krajach), reszta czyli bagażniki kanistry i takie tam podlegają normalnym przepisom


    Konkretnie i rzeczowo. Dzięki wielkie !!!

    Nie myślę wysoko podnosić autka. Ok. 5 cm oraz dobre oponki w zupełności wystarczą, zwłaszcza, że często będę nim jeździł po czarnym. Nie chcę zwalniać przed każdym zakrętem, jakbym jechał Żukiem ;)
    To ma być autko użytkowe z możliwością turystycznego off-roadu.

    Z elementów "mniej typowych" interesuje mnie wyciągarka przednia - to ewentualnie można zamknąć (zamaskować?) w głębszym zderzaku, aby nic nie wystawało.
    Ponadto oświetlenie dalekosiężne i szerokie oraz robocze - lampy na czas przejazdu można "zadeklować" - u nas Policja się raczej nie czepia, nie wiem, jak gdzie indziej.
    Dawne CCCP ponoć zawsze się czepiają, a jak Niemcy-Francja-Anglia?
    --
    Pozdrawiam.

    Adam.
    Rander
    Początkujący
     
    Posty: 104
    Rejestracja: 24 Sty 2009, 17:55
    Miejscowość: Polska ;)
    Auto: Mitsubishi Pajero II
    Silnik: 2.8TD/125KM
    Paliwo: Diesel
    Typ: Terenowy
    Skrzynia biegów: Automatyczna
    Rok produkcji: 2000

    Re: Badania techniczne pojadów terenowych?

    16 Maj 2011, 14:57

    na grilu możesz mieć max 2 przeciw mgielne i 2 dalekosiężne na dachu ile sobie umyślisz ;)
    wyciągarke spokojnie montujesz na płycie i nawet w oryginalnym zderzaku, bierzesz linę syntetyczną i ślizg i nic nie wystaje ;)
    jeśli chodzi o żelazo z przodu tyo różnie bywa w UE mogą się czepiać o homologacje w rosji też ;) ogólnie przepisy są podobne do naszych ;)
    Panowie!! Co JEST!! Ciśnienie mi spada! ;)
    pocieszny
    Forumowicz VIP
     
    Posty: 6643
    Zdjęcia: 1
    Rejestracja: 03 Wrz 2009, 22:40
    Miejscowość: z błota ;)

    Re: Badania techniczne pojadów terenowych?

    16 Maj 2011, 18:44

    pocieszny napisał(a):na grilu możesz mieć max 2 przeciw mgielne


    Pod warunkiem, że światła te są nie wyżej niż światła mijania :wink:
    Masz prawo zachować milczenie. A wszystko co napiszesz, może zostać zmoderowane
    Nie pomagam na PW
    MotoAlbercik
    Moderator
    Awatar użytkownika
     
    Posty: 14634
    Zdjęcia: 1184
    Rejestracja: 12 Gru 2006, 14:25
    Miejscowość: Tychy
    Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
    Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
    Paliwo: Benzyna + LPG
    Typ: Terenowy
    Skrzynia biegów: Automatyczna
    Rok produkcji: 2000

    Re: Badania techniczne pojadów terenowych?

    17 Maj 2011, 09:46

    MotoAlbercik napisał(a):
    pocieszny napisał(a):na grilu możesz mieć max 2 przeciw mgielne


    Pod warunkiem, że światła te są nie wyżej niż światła mijania :wink:


    Przeciwmgielne im są niżej, tym lepiej działają.

    Kwestia tylko, czy punktowce, gdyby się dało ponad światłami mijania, nie stanowiłyby problemu.
    Kilkanaście lat temu miałem w Poldku punktowce, jakiś - i to znajomy - gliniarz pytał się, dlaczego tak wysoko. Ja mu mówię, że to punktowce, on zaś powiedział, że dla Policji (a może jeszcze Milicji) wszystkie to "halogeny", bo na szkoleniach nikt im nie mówił, że są "punktowce".
    O ile się nie mylę, to w Polsce nadal nie wolno używać punktowców na drogach publicznych :(
    Ale dlatego ktoś wymyślił dekielki :)
    --
    Pozdrawiam.

    Adam.
    Rander
    Początkujący
     
    Posty: 104
    Rejestracja: 24 Sty 2009, 17:55
    Miejscowość: Polska ;)
    Auto: Mitsubishi Pajero II
    Silnik: 2.8TD/125KM
    Paliwo: Diesel
    Typ: Terenowy
    Skrzynia biegów: Automatyczna
    Rok produkcji: 2000

    Re: Badania techniczne pojadów terenowych?

    17 Maj 2011, 11:48

    ogólnie masz rozróżnienie na różne rodzaje lamp, w terenówkach zwykle używa się 3 rodzajów
    robocze
    dalekosiężne
    p.mgielne
    robocze: najczęściej używane montuje sie na dachu zwykle, świecą zwykle dobrym jasnym nieco rozproszonym światłem oświetlając duże pole wokół pojazdu, najczęściej używamy z boku i z tyłu auta
    dalekosiężne: montowane zwykle z przodu dają długi jasny snop światła ograniczonego, montujemy je albo na grilu albo na dachu (z tym że trzeba pamiętać że nie na kraju dachu bo oślepiac będą głównie nas :mrgreen: i powodować mega odblask od szyby i maski, zwykle cofamy z 30-50 cm od brzegu dachu,
    p.mgielne: tak na prawdę najrzadziej stosowane światła w samochodach terenowych, montuje się je nisko (co w terenówce było by głupotą :mrgreen: ) mają bardzo rozproszone świratło

    teraz tak każde z wymienionych świateł może być różnego rodzaju i pochodzic z różnych typów lamp, najwięcej rodzajów jest lamp roboczych i dalekosiężnych, można kupić LEDy czy HIDy można też niskim kosztem zaopatrzyć auto w fajne lampy bioorąc na przykłąd obudowe lampy dalekosiężnej wessema (taniość i jakość) i ładując do niej HIDy, (w tym wypadki jeśli mamy zamontowane na dfachu nikt nam się nie przyczepi :wink:
    ogólnie lampy trzeba montować z głową (nawet pomijając przepisy które są dość jednoznaczne), żeby nie oślepić samego siebie :wink:
    Panowie!! Co JEST!! Ciśnienie mi spada! ;)
    pocieszny
    Forumowicz VIP
     
    Posty: 6643
    Zdjęcia: 1
    Rejestracja: 03 Wrz 2009, 22:40
    Miejscowość: z błota ;)

    Re: Badania techniczne pojadów terenowych?

    17 Maj 2011, 12:34

    Rander napisał(a):Przeciwmgielne im są niżej, tym lepiej działają.

    Nie koniecznie. 2-3 lata temu był robione właśnie takie badanie nt. skuteczności lamp przeciwgielnych i kwadratowe lampy z obecnie wtedy produkowanej wersji Mercedesa G wypadły najlepiej, dużo lepiej niż lampy aut osobowych, więc konstrukcja też ma duże znaczenie, przecież w G lampy są wyżej niż w plaskaczu.
    Jedziemy wszędzie gdzie chcemy...bo chcemy....
    Jogi4x4
    Stały forumowicz
     
    Posty: 1909
    Rejestracja: 21 Gru 2009, 12:40
    Miejscowość: PZL
    Przebieg/rok: >50tys. km
    Auto: Galloper Pajero Avensis Vito
    Silnik: TD/DI-D/D4-D/CDI
    Paliwo: Diesel
    Skrzynia biegów: Manualna

    Re: Badania techniczne pojadów terenowych?

    17 Maj 2011, 14:15

    Jogi4x4 napisał(a):
    Rander napisał(a):Przeciwmgielne im są niżej, tym lepiej działają.

    Nie koniecznie. 2-3 lata temu był robione właśnie takie badanie nt. skuteczności lamp przeciwgielnych i kwadratowe lampy z obecnie wtedy produkowanej wersji Mercedesa G wypadły najlepiej, dużo lepiej niż lampy aut osobowych, więc konstrukcja też ma duże znaczenie, przecież w G lampy są wyżej niż w plaskaczu.


    Ja używałem wyłącznie tradycyjnych tzw. popularnie "halogenów", dających szeroką ale płaską wiązkę. Jeśli były zbyt wysoko - widać było mgłę ;)
    W autkach terenowych zawsze można wymyśleć jakieś mocowania oraz złączki, i przypinać lampy w razie potrzeby.

    Nie używałem nigdy lamp projekcyjnych ani z palnikami HID, więc się nie wypowiadam. Natomiast palniki mam w kinie w projektorach. Ale są "trochę" za duże do autka - moc 2 do 5 kW ;)
    No, chyba, że do hamerykańskiego parowozu :mrgreen:

    Natomiast lampy stricte dalekosiężne (nie drogowe = "długie") dawniej nazywano "punktowe".

    Jeszcze uwaga do lamp na dachu: czasami nie widać dziur. Raz o mało w nocy nie wjechałem w wykop pod studzienkę :evil:
    Dobrze wspomagać się lampami poniżej linii wzroku, aby widzieć ukształtowanie terenu.

    Coś analogicznego występuje na śniegu lub na pustyni w dzień (ja osobiście nie jechałem) - czasami też nie widać załamań terenu przy jednakowym kolorze tegoż.
    --
    Pozdrawiam.

    Adam.
    Rander
    Początkujący
     
    Posty: 104
    Rejestracja: 24 Sty 2009, 17:55
    Miejscowość: Polska ;)
    Auto: Mitsubishi Pajero II
    Silnik: 2.8TD/125KM
    Paliwo: Diesel
    Typ: Terenowy
    Skrzynia biegów: Automatyczna
    Rok produkcji: 2000
     
    • Warto przeczytać
    • Targi AutoSalon, bass i tuning
      Volkswagen Golf GTD Variant, bok
      Fiat Fiorino, przesuwne drzwi boczne
      Autosacrum 2008