Komunikat o niedostępności PCS przy niskiej temperaturze zewnętrznej

23 Lis 2021, 11:39

Słyszałem o tym problemie już wcześniej ale potwierdziło się to i u mnie. O co tu chodzi? Na początek wyjaśnię czym jest system PCS (Pre-Collision System) czyli układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia. Oparty jest on na kamerach i czujnikach laserowych które znajdują się na przedniej szybie zaraz pod lusterkiem środkowym w modelach Toyoty takich jak np. Yaris, Auris, Avensis.

W przypadku kiedy czujniki mają problem z oceną sytuacji na drodze pojawia nam się na desce komunikat o niedostępności systemu (kontrolka PCS mruga w oczekiwaniu na poprawę warunków) i informacja o wyczyszczeniu szyby (w miejscu czujników). Wszystko byłoby ok gdyby nie parowanie szyby przed samymi kamerami. Najczęściej problem pojawia się jak mamy niższą temperaturę na zewnątrz. Dzieje się tak bo układ w którym znajdują się kamery podczas ich pracy nagrzewa się. Czujniki wraz z kamerą patrzą przez szybę (takie małe okienko) i z racji różnicy temperatur między szybą, a tym modułem powstaje zjawisko parowania. Przez co na szybie od wewnętrznej strony osiada taka rosa która uniemożliwia pracę czujnikom i kamerze. Wtedy pojawia się właśnie komunikat o niedostępności tego układu. Jeżeli on nie działa to nie zadziała automatyczne hamowanie przed przeszkodą oraz np. automatyczne światła drogowe (długie).

Problem jest znany w serwisie i pod koniec 2016 roku (od listopada) do tego układu zaczęto montować układ podgrzewacza. Była to taka mata grzewcza która miała za zadanie nie doprowadzać do opisanej tu sytuacji. Niestety jednak jak można poczytać w internecie wiele użytkowników mając taki podgrzewacz ma dalej problemy z parującą szybą przed kamera i czujnikami.

Tak wygląda zaparowana szyba w miejscu przed modułem kamery z czujnikami laserowymi (zdjęcie robione w nocy).
Komunikat o niedostępności PCS przy niskiej temperaturze zewnętrznej
Przyglądając się problemom opisanym z tym parowaniem w internecie oraz własnemu doświadczeniu uważam, że głównym problemem jest niedostateczna cyrkulacja powietrza w tym miejscu. Zauważyłem, że po włączeniu nawiewu na szybę po pewnym czasie miejsce to odparowuje. Niestety trwa to dosyć długo. Para przed układem tych czujników pojawia się najczęściej po pokonaniu jakiś 10km przy temperaturach poniżej 5 stopni i braku słońca które by ogrzewało szybę przednią z zewnątrz. Muszą tu być spełnione określone warunki bo niektórzy piszą że potrafi parować i podczas deszczu nawet przy dłuższej jeździe.

Niestety Toyota do tej pory nic z tym nie zrobiła (brak akcji serwisowej), a to jeden z głównych systemów bezpieczeństwa na których rozwój przecież kładzie się spory nacisk. Moim zdaniem problem ten należałoby uznać jako wada fabryczna.

Dołożenie maty grzewczej która wygląda tak jak na poniższym zdjęciu niewiele zazwyczaj pomaga.

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]


Ja u siebie jak znajdę chwilę postaram się odpiąć ten moduł i dokładnie wyczyścić szybę w tym miejscu. Być może warto zastosować jakiś preparat antypary i na pewno trzeba sprawdzić jak wygląda tam kwestia wentylacji tego okienka.

Tak wygląda moduł czujników z kamerą i nie zaparowaną szybą.
Komunikat o niedostępności PCS przy niskiej temperaturze zewnętrznej
Jeżeli ktoś ma jakiś pomysł jak rozwiązać ten problem to piszcie chętnie poczytam i być może skorzystam jak okaże się sensownym rozwiązaniem.

Sytuacje których dotyczy problem to np.
- komunikat o awarii PCS przy niskiej temperaturze zewnętrznej
- kamera jest zaparowana lub szyba brudna
- zamglony obraz z kamery PCS
- awaria systemu PCS
ArteK
Forum Samochodowe
 
Posty: 5063
Zdjęcia: 11428
Miejscowość: Warszawa
Prawo jazdy: 12 12 1996
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Toyota Auris TS Hybrid, Yaris
Silnik: 1.8 Hybrid, 1.3 VVTi
Paliwo: Hybryda
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2016

23 Lis 2021, 13:07

No właśnie chyba nie ma sensu płacić im za założenie tej maty jak nie daje w 100% eliminacji zjawiska z drugiej strony to system bezpieczeństwa więc powinno być to zrobione w ramach jakiejś akcji serwisowej.
sebsad2705
Początkujący
 
Posty: 101
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 16 10 1997
Przebieg/rok: 8tys. km
Auto: Toyota Auris
Silnik: 1.8 Hybrid
Paliwo: Hybryda
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2015

23 Lis 2021, 13:19

sebsad2705 napisał(a):No właśnie chyba nie ma sensu płacić im za założenie tej maty jak nie daje w 100% eliminacji zjawiska
No właśnie nie ma. Czytałem nawet na zagranicznych forach że ci co mieli wykonane to w ramach gwarancji nie zaobserwowali znacznej poprawy. Tyle, że mieli to zrobione za darmo.
sebsad2705 napisał(a):z drugiej strony to system bezpieczeństwa więc powinno być to zrobione w ramach jakiejś akcji serwisowej
No więc właśnie bo to w sumie jeden z systemów którym chwali się Toyota a został wprowadzony w 2015 roku jak widać nie do końca dopracowany bo później zaczęli dokładać te maty grzewcze. U mnie problem wystąpił pierwszy raz a od wiosny zrobiłem ponad 10000km i jeździłem w różnych warunkach.
ArteK
Forum Samochodowe
 
Posty: 5063
Zdjęcia: 11428
Miejscowość: Warszawa
Prawo jazdy: 12 12 1996
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Toyota Auris TS Hybrid, Yaris
Silnik: 1.8 Hybrid, 1.3 VVTi
Paliwo: Hybryda
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2016

23 Lis 2021, 13:22

Biuletyn serwisowy (nr BE-0072T-1016) dotyczący tego problemu jest na toyota-tech.eu. Jest tam info o montażu grzałki i poprawieniu wentylacji czy też montażu jakiejś zmodyfikowanej obudowy. Jednak jak to dokładnie wygląda tego nie wiem. Nie mam aktualnie dostępu do tej strony ale może ktoś z forumowiczów będzie miał i sprawdzi.

Ja myślę, że warto sprawdzić jak wyglądają tam kanały wentylacyjne bo jakieś muszą być. Nie wiem czy już to rozbierałeś ale może od nowości dostało się trochę kurzu i przez to jest teraz słabsza wentylacja i powstaje takie zjawisko. Na zdjęciu widać ze z przodu jest jakaś uszczelka między szybą, a tym modułem więc powietrze z wentylacji nawiewu na szybę tak bezpośrednio tam się nie dostanie co utrudnia jego przepływ przed tymi kamerami.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 5079
Zdjęcia: 18

23 Lis 2021, 13:27

Dokładnie
U mnie tez nie było z tym problemu teraz jak są już większe różnice temperatur to tak się dzieje...
Jutro niby mnie zapraszali do serwisu żeby zobaczyć to i ewentualnie zrobić kosztorys naprawy...
Czytałem też na którymś z forum że niby jest lepiej po montażu tej grzałki ale nie do końca więc chyba sobie to odpuszczę ewentualnie sam rozbiorę kiedyś w wolnej chwili i zobaczę...
P.S.
Podobno oprócz maty montują jakowąś zmodfikowaną obudowę tych czujników jednak nikt nie dał odpowiedzi że dzięki temu wszystko jest ok...
sebsad2705
Początkujący
 
Posty: 101
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 16 10 1997
Przebieg/rok: 8tys. km
Auto: Toyota Auris
Silnik: 1.8 Hybrid
Paliwo: Hybryda
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2015

23 Lis 2021, 13:37

ArteK
Jeśli uda ci się to rozebrać daj znać czy cos udało cie sie ustalić co może być tego przyczyną..
może faktycznie tam ta wentylacja zawodzi w obudowie (jakaś siateczka jest lub cos innego co z czasem traci swoja przepuszczalność powietrza)
sebsad2705
Początkujący
 
Posty: 101
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 16 10 1997
Przebieg/rok: 8tys. km
Auto: Toyota Auris
Silnik: 1.8 Hybrid
Paliwo: Hybryda
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2015
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Niedzielny kierowca na autostradzie - nie bądź taki!
    W okresie świąteczno-noworocznym wielu polskich kierowców przemierza setki kilometrów, by spotkać się z bliskimi czy spędzić wolne dni z dala od domu. Nierzadko przynajmniej część trasy pokonują autostradą lub ...
    Czym są masy czynne w akumulatorze?
    Jedną z częstszych przyczyn zakończenia żywota akumulatora na skutek jego wadliwej eksploatacji jest spłynięcie mas czynnych z płyt wypełniających wnętrze baterii. Opad mas czynnych objawia się zmętnieniem elektrolitu, a ...

  • 23 Lis 2021, 13:42

    No więc widzisz, przypuszczam że zmodyfikowana może być tylko osłona bo modułu nie zmieniają. Widziałem, że prosto jest to rozebrać i po odpięciu wtyczki nie trzeba robić ponownej kalibracji (tak pisali Ci co czyścili tą szybkę przed kamerą). Więc trzeba będzie zacząć pewnie od tego i od porządnego wyczyszczenia szyby w tym miejscu. Przy okazji zobaczę jak tam rozwiązany jest przepływ powietrza bo jakiś musi być nawet dla chłodzenia w gorące dni skoro cały moduł się grzeje.

    sebsad2705 napisał(a):Jutro niby mnie zapraszali do serwisu żeby zobaczyć to i ewentualnie zrobić kosztorys naprawy...
    Zobacz z ciekawości ile ci powiedzą :) Ja podałem cenę którą gdzieś wyczytałem że ktoś zapłacił za taką modyfikację/naprawę tyle że w Avensisie (moduł taki sam) ale może być bardzo realna.

    @Rokiko jak by ci się udało zdobyć to info byłbym wdzięczny :ok:

    sebsad2705 napisał(a):może faktycznie tam ta wentylacja zawodzi w obudowie
    Coś musi być na rzeczy. Zobacz na zdjęcia to zaparowane zrobione po powrocie wieczorem na parking a to drugie rano. Pary już nie ma więc przez noc podczas postoju zniknęła. Moim zdaniem tam w tym module powinien być wbudowany taki mały wentylatorek. Jeżeli kamera wykrywa problem z przejrzystością szyby czyli widzeniem włącza się sam na jakiś czas wymuszając obieg powietrza. Wtedy problem by praktycznie nie występował i rozwiązanie było by skuteczne. Inne rozwiązanie to powinien być jakiś kanał który wymuszałby przepływ powietrza przed kamerą w poprzek i uważam że to też by rozwiązało problem. Przecież tu głównie chodzi o to żeby wyeliminować tam dużą różnicę temperatur między modułem, a szybą która powoduje takie zjawisko.
    ArteK
    Forum Samochodowe
     
    Posty: 5063
    Zdjęcia: 11428
    Miejscowość: Warszawa
    Prawo jazdy: 12 12 1996
    Przebieg/rok: 15tys. km
    Auto: Toyota Auris TS Hybrid, Yaris
    Silnik: 1.8 Hybrid, 1.3 VVTi
    Paliwo: Hybryda
    Typ: Kombi
    Skrzynia biegów: Automatyczna
    Rok produkcji: 2016

    23 Lis 2021, 14:01

    ok. Podjadę do nich zobaczymy co powiedzą chyba za weryfikacje kasy nie wezmą ;-)
    sebsad2705
    Początkujący
     
    Posty: 101
    Zdjęcia: 0
    Prawo jazdy: 16 10 1997
    Przebieg/rok: 8tys. km
    Auto: Toyota Auris
    Silnik: 1.8 Hybrid
    Paliwo: Hybryda
    Typ: Kombi
    Skrzynia biegów: Automatyczna
    Rok produkcji: 2015

    23 Lis 2021, 14:03

    Mają na pewno taką usługę bo problem jest znany więc cenę powinni podać bez problemu.
    ArteK
    Forum Samochodowe
     
    Posty: 5063
    Zdjęcia: 11428
    Miejscowość: Warszawa
    Prawo jazdy: 12 12 1996
    Przebieg/rok: 15tys. km
    Auto: Toyota Auris TS Hybrid, Yaris
    Silnik: 1.8 Hybrid, 1.3 VVTi
    Paliwo: Hybryda
    Typ: Kombi
    Skrzynia biegów: Automatyczna
    Rok produkcji: 2016

    23 Lis 2021, 14:35

    No to podjadę do nich i zapytam uczciwie czy ktoś to już u nich robił i czy była poprawa
    sebsad2705
    Początkujący
     
    Posty: 101
    Zdjęcia: 0
    Prawo jazdy: 16 10 1997
    Przebieg/rok: 8tys. km
    Auto: Toyota Auris
    Silnik: 1.8 Hybrid
    Paliwo: Hybryda
    Typ: Kombi
    Skrzynia biegów: Automatyczna
    Rok produkcji: 2015

    23 Lis 2021, 18:03

    Dzisiaj przykładowo jeździłem krótkie odcinki takie do 5km (temperatura na dworzu podobna do wczorajszej i do tego czasem deszcz że śniegiem) i problem ani razu nie wystąpił. Po każdej jeździe zaglądałem na to okienko modułu kamer i nie było widać żadnej pary. Wychodzi na to że do osiągnięcia tego efektu potrzeba jest dłuższa jazda jak wcześniej wspomniałem.
    ArteK
    Forum Samochodowe
     
    Posty: 5063
    Zdjęcia: 11428
    Miejscowość: Warszawa
    Prawo jazdy: 12 12 1996
    Przebieg/rok: 15tys. km
    Auto: Toyota Auris TS Hybrid, Yaris
    Silnik: 1.8 Hybrid, 1.3 VVTi
    Paliwo: Hybryda
    Typ: Kombi
    Skrzynia biegów: Automatyczna
    Rok produkcji: 2016

    23 Lis 2021, 18:34

    U mnie też dziś spokój... Z tym
    A tak przy okazji po wymianie kół na zimowe które dostałem w komplecie do auta po przejechaniu zapaliła się kontrolka ciśnienia w kołach tzn miga a potem na stałe się pali
    Czy trzeba auto jakoś przyuczyć do nowych czujników ? A może problem w tym że dałem jedną letnia na zapas i jest w aucie ...
    sebsad2705
    Początkujący
     
    Posty: 101
    Zdjęcia: 0
    Prawo jazdy: 16 10 1997
    Przebieg/rok: 8tys. km
    Auto: Toyota Auris
    Silnik: 1.8 Hybrid
    Paliwo: Hybryda
    Typ: Kombi
    Skrzynia biegów: Automatyczna
    Rok produkcji: 2015

    23 Lis 2021, 18:42

    Tak trzeba poinformować sterownik o zmianie i o ile miałeś przyuczony wcześniej drugi komplet to nie powinno być z tym problemu. Procedurę opisałem tu dwa-komplety-czujnikow-tpms-i-zmiana-kol-lato-zima-toyota-vt127243.htm

    To że dałeś letnia na zapas nie ma znaczenia :wink:
    ArteK
    Forum Samochodowe
     
    Posty: 5063
    Zdjęcia: 11428
    Miejscowość: Warszawa
    Prawo jazdy: 12 12 1996
    Przebieg/rok: 15tys. km
    Auto: Toyota Auris TS Hybrid, Yaris
    Silnik: 1.8 Hybrid, 1.3 VVTi
    Paliwo: Hybryda
    Typ: Kombi
    Skrzynia biegów: Automatyczna
    Rok produkcji: 2016

    03 Gru 2021, 23:18

    Dzisiaj małe zaparowanie przed kamerą pojawiło mi się po około 70km. Temperatura zewnętrzna około 1 stopnia, a w środku od początku klimatronik ustawiony na 21 stopni. Jak tylko dostałem komunikat zatrzymałem się żeby sprawdzić jak wygląda szyba nad kamerą. Na zdjęciu dokładnie widać lekkie zaparowanie.
    Komunikat o niedostępności PCS przy niskiej temperaturze zewnętrznej Brak przepływu powietrza (odpowiedniej cyrkulacji) przed kamerą powoduje zbyt dużą różnicę temperatury między szybą, a modułem i pojawia się problem przy niższych temperaturach zewnętrznych.
    ArteK
    Forum Samochodowe
     
    Posty: 5063
    Zdjęcia: 11428
    Miejscowość: Warszawa
    Prawo jazdy: 12 12 1996
    Przebieg/rok: 15tys. km
    Auto: Toyota Auris TS Hybrid, Yaris
    Silnik: 1.8 Hybrid, 1.3 VVTi
    Paliwo: Hybryda
    Typ: Kombi
    Skrzynia biegów: Automatyczna
    Rok produkcji: 2016

    04 Gru 2021, 07:31

    niestety u mnie to samo wczoraj najwidoczniej to taki urok w tym okresie tego "okienka"
    sebsad2705
    Początkujący
     
    Posty: 101
    Zdjęcia: 0
    Prawo jazdy: 16 10 1997
    Przebieg/rok: 8tys. km
    Auto: Toyota Auris
    Silnik: 1.8 Hybrid
    Paliwo: Hybryda
    Typ: Kombi
    Skrzynia biegów: Automatyczna
    Rok produkcji: 2015