Pomoc w doborze oleju silnikowego, filtrów, płukanki

08 Maj 2024, 16:29

Witam czy ktoś pomógłby w dobraniu oleju, koniecznie musi być 0W40, zalecenia producenta to 5W40 ewentualnie 0W30

Marka i model samochodu:
Alfa Romeo Mito 1.4 MultiAir 170 KM

Znalazłem wiele olejów spełniających różne normy które pasują mniej lub bardziej do modelu, ale ze względu na popularne użycie motul'a 5W40 przez użytkowników Mito i pozytywne opinie nie za bardzo chce eksperymentować z jakością i lepkością oleju.

Co uważacie o tym produkcie oraz jakieś inne propozycje?
https://www.czesciauto24.pl/motul/8157597

Do wymiany w tym modelu są dwa filtry, czy ktoś mógłby polecić sprawdzone i w miarę przystępnej cenie produkty, nie koniecznie najtańsze. Koniecznie jakaś płukanka.

Temat zostawiam również do użytku dla innych forumowiczów stad tytuł ogólny.
Samolub
Nowicjusz
 
Posty: 12

09 Maj 2024, 13:13

Olej jak normę spełnia do będzie ok. Filtry bierz filtron i będzie ok.
A co do płukanki to zakładam że 2 razy olej będzie zmieniany? Co do firmy nie doradzę i nie wiem czy jakaś różnica jest szczerze mowiac
rupertpumpkin
Początkujący
 
Posty: 66
Miejscowość: Kraków
Przebieg/rok: 10tys. km
Auto: Audi A4 B5
Paliwo: Diesel
Rok produkcji: 1996

09 Maj 2024, 20:57

Olej jak normę spełnia do będzie ok.


https://www.czesciauto24.pl/motul/8157597
Wiem że użytkownicy alf bardzo chętnie wybierają Motula, ale 0W40 tylko taki, ma sporo norm FIATA i MB, ale dokładnie takiej samej nie ma

https://www.czesciauto24.pl/castrol/21499874
https://www.czesciauto24.pl/castrol/9029838
https://www.czesciauto24.pl/mannol/15768200
https://www.czesciauto24.pl/aral/8198553
https://www.czesciauto24.pl/chempioil/17844570
https://www.czesciauto24.pl/mobil/9025125

wszystkie powyżej maja zarówno MB 229.51 i Fiat 9.55535, maja też API SP i ACEA C3

Filtry bierz filtron i będzie ok


Uwzględnię

A co do płukanki to zakładam że 2 razy olej będzie zmieniany?


:unsure: nie rozumiem pytania, olej będzie zmieniany raz aż do kolejnej wymiany, a płukanka nie raz że pomaga pozbyć się większej ilości starego oleju czy pozostałych zanieczyszczeń więc przy każdej wymianie powinna być stosowana to dwa prawdopodobnie mam obecnie olej 5W-40 (brak informacji od poprzednich właścicieli) więc przy zmianie na inna lepkość w tym wypadku 0W-40 tym bardziej płukanka byłaby zalecana
Samolub
Nowicjusz
 
Posty: 12

10 Maj 2024, 19:10

Dlaczego koniecznie olej 0W40??? lepkośc to nie wszystko a co z innymi parametrami oleju..?? Olej 0W40 i 0W30 to olej posiadający dodatki niskotemperaturowe czyli takie które ułatwiają rozruch silnika w niskich temperaturach oraz szybkie dotarcie oleju do najdalszych punktów silnika.W zasadzie stosuje się go w zimnym klimacie ( Finlandia ,Szwecja) gdzie temperatury spadają poniżej -30*C u nas w Polsce takie temperatury raczej nie występują. Ale nie ma przeciwskazań aby go stosować w Polsce .Lepkość wyskotemperaturową olej 0W40 i olej 5W40 mają taką samą.Różnica czasowa w dotarciu oleju do najdalszego punktu silnika po między olejem 0W40 i 5W40 w naszych warunkach wynosi od 0,5-1,5 sekundy. :D Jeśli chodzi o płukankę to stosuje się ją w przypadku gdy zmieniasz olej np. z mineralnego na syntetyczny lub odwrotnie lub zmieniasz rodzaj oleju np. Motula na Elfa . Płukanka jest też dobra gdy chcesz usunąć z silnika nagromadzone osady.Nie widzę sensu jej stosowania przy każdej wymianie oleju. :no: W zasadzie wszystkie nowoczesne oleje posiadają w swoim składzie detergenty myjące które również wypłukują z silnika osady dlatego olej w czasie jazdy zmienia barwę :yes: .Zastosuj płukankę Archoil 2820 przed zmianą oleju a potem zmieniaj olej częściej czyli np. co 10 lub 12 tyś km.Pozostaje kwestia jaki olej zaleca producent czyli jakie parametry powinien ten olej posiadać: API,ACEA,ISLAC itp. bo jest różnica między olejem A3/B3 , A3/B4 a olejem A5/B5 ten pierwszy jest ukierunkowany na ochronę silnika a ten drugi na oszczędność paliwa.Jest też różnica między olejem z norma API..SM,SN,SN+ i SP..różnica polega na tym że poszczególne oleje mają zdolność w większym lub mniejszym stopniu do wytrącania się osadów w silniku przy granicznych limitach przebiegów Zajrzyj do instrukcji co mówi o oleju producent ..ważne jest też w jakich warunkach będziesz użytkował samochód czy będzie to głównie jazda miejska ,trasy czy mieszana ..tu dobór oleju jest dość istotny. To samo dotyczy kwestii czy twój silnik potrzebuje lub nie ..oleju z normą C2 lub C3 czyli ,,Mid SAPS" lub ,,Low SAPS">> średnio lub niskopopiołowy..one chronią katalizatory lub filtry DPF ale mają ,,wykastrowane" pewne pierwiastki które właśnie w procesie spalania ograniczają wytwarzanie sadzy aby chronić te elementy. Dobór oleju to dość istotna sprawa mająca wpływ na eksploatację auta dlatego patrz na inne parametry a nie tylko na lepkość :) . .Co do filtrów to polecam: Filtron, Bosch, Mann ich produkty są porównywalne a różni je w zasadzie tylko cena :yes:
Załączam takie zdjęcie poglądowe doboru oleju w zależności od temperatur i norm w celu lepszego zrozumienia zagadnienia...że lepkość oleju to nie wszystko czego potrzebuje silnik.
Acer66
Aktywny
Awatar użytkownika
 
Posty: 345
Zdjęcia: 10
Miejscowość: Przemyśl
Prawo jazdy: 12 06 1979
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC ,
Silnik: 1,6 MIVEC 4A92-117KM
Paliwo: Benzyna
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2018

10 Maj 2024, 23:59

Acer66 napisał(a):Dlaczego koniecznie olej 0W40??? lepkośc to nie wszystko a co z innymi parametrami oleju..??


Tak lepkość to nie wszystko a normy lepkości to widełki. Czemu 0W, bo taki olej będzie rzadszy w temperaturze -15'C ale +15'C też będzie ciut rzadszy niż 5W, przy uruchamianiu auta rzadkość oleju jest zawsze plusem, jednocześnie jeśli zachowa odpowiednia do silnika/producenta gęstość w wysokich temperaturach pracy. Wychodzę z założenia że im olej rzadszy w niskich temperaturach oraz temperaturze pokojowej tym lepszy, uważam że największe znaczenie i obciążenie dla silnika to jest wysoka temperatura / wysoka praca oraz rozruch, uruchamianie. W przypadku mojego samochodu dopuszczalne jest użycie xW30 i przy założeniu że ktoś jeździ bardzo mocno zachowawczo to może taki olej się sprawdzi lepiej, przy bardziej normalnym czy ekstremalnym trybie xW40, silnik 1.4, 170KM, turbo jak najbardziej uzasadnione. Natomiast co do 0W, 5W, 10W i zaleceń producenta wydaje mi się że wybrali zalecenie najbardziej uniwersalne, więc także optymalnie cenowo. Mając tez trochę oleju w głowie uważam że gdybym mieszkał w Algierii to 10W też by się sprawdził, jak będę miał 5W w Skandynawii, Centralnej Rosji, południowej Kanadzie to przy średniej zimie też jest okey. Ale jakbym mieszkał na kanadyjskiej czy rosyjskiej prerii to obowiązkowo wlewałbym 0W a przynajmniej na zimę. Tak wiec dla mnie kwestia wyboru między 0W a 5W to nie jest kwestia rozpatrywania tego że wystąpią jakieś potężne mrozy, bo normy oleju 5W są naprawdę potężne nawet jak na przeciętne warunki zimowe w północnej Skandynawii, Rosji, Kanady.

Acer66 napisał(a):Lepkość wyskotemperaturową olej 0W40 i olej 5W40 mają taką samą.Różnica czasowa w dotarciu oleju do najdalszego punktu silnika po między olejem 0W40 i 5W40 w naszych warunkach wynosi od 0,5-1,5 sekundy.


Dokładnie, chyba właśnie o to mi chodzi :ok: :shock:
Jeśli różnica cenowa nie będzie zbyt duża i ocenie że niewielkie korzyści są warte paru groszy to zostanę przy 0W40

Acer66 napisał(a): Jeśli chodzi o płukankę to stosuje się ją w przypadku gdy zmieniasz olej np. z mineralnego na syntetyczny lub odwrotnie lub zmieniasz rodzaj oleju np. Motula na Elfa .


Ja nie wiem co za olej w silniku mam, nie wiem też ile tam już jest ponieważ auto mam od niespełna 1.5 miesiąca i dokładnych informacji o tym kiedy olej był wymieniany i jaki nie posiadam :wink: no więc właściwie to spełniam trzy kryteria w których płukanka byłaby jak najbardziej zalecana, 1 zmiana marki oleju, 2 zmiana lepkości, 3 nie wiadomo ile przejechano na tym oleju. Jak się wymienia często i silnik jest czyściutki to płukanka nie jest potrzebna.

Mam 140k na liczniku, a poprzedni właściciel też nie posiadał wiedzy przykładowo czy w aucie był zmieniany rozrząd, a podejrzewam ze przy 110-130k kupił.

Acer66 napisał(a): a potem zmieniaj olej częściej czyli np. co 10 lub 12 tyś km.
Jak będę miał możliwość zmieniać olej samemu to 10 tysięcy interwał maks, a jak będę używał droższego oleju i jeszcze do warsztatu jechać to po prostu zależnie od stylu jazdy itp. interwał 10-25 tysięcy plus płukanka. Z tego co ja dzisiaj się dowiedziałem to oleje które wyglądają na mocno zużyte po 10 tysiącach km to tracą właściwie czasem przykładowo 3% niektórych parametrów w wysokich temperaturach 100'C i przykładowo 7% w temperaturze pokojowej co jeszcze mieści się w przyjętych normach ewentualnie w górnych granicach do wymiany. Wymiana co 10 tysięcy to jest bardzo bezpieczna przy użytkowaniu takim typowo miejskim na jakimś oleju średniej czy kiepskiej jakości nawet, więc przy dobrym oleju, długich trasach, niezbyt ekstremalnej jeździe to taki olej ma jeszcze długo długo odpowiednie właściwości. Producenci marek na pewno nie poleca w swoim aucie rzadszej wymiany oleju bo i tak ludzie są przyzwyczajeni do tego raz na rok kontrola, pieczątka, raz na rok wymiany w tym olej obowiązkowo. Po drugie mniejsza szansa że ktoś nie zadba odpowiednio o auto plus mniejsze odstępy miedzy widzeniami z mechanikiem to większa szansa wyłapania innej usterki czyli zawsze długofalowo bardziej zadbane auta w dłuższym cyklu, więc producent może tylko stracić na takich zaleceniach do użytkowników komercyjnych, natomiast ci co się interesują motoryzacja, grzebią w autach, wymieniają sporo rzeczy sami no swój rozum powinni mieć.

Acer66 napisał(a):Pozostaje kwestia jaki olej zaleca producent czyli jakie parametry powinien ten olej posiadać: API,ACEA,ISLAC


ACEA C3, API SN

Acer66 napisał(a):Zajrzyj do instrukcji co mówi o oleju producent ..ważne jest też w jakich warunkach będziesz użytkował samochód


Zajrzałem, powyżej tam wrzuciłem poza Motulem to wszystkie maja wymagane parametry i normy zgodne z FIAT i MS pod ten konkretny model.

Tu jeszcze ciekawa propozycja też wszystkie normy pod moje auto ma
https://www.wolflubes.com/pl-pl/produkt ... p/65655-01

A tu propozycja oleju sprawdzona na wielu różnych modelach Alfa Romeo przez jednego speca... :yes:
https://allegro.pl/oferta/olej-pmo-0w40 ... 5437927386
Dodam tylko że dzisiaj widziałem na YT testy ~15 olejów odnośnie rzadkości oleju 5W30 w temperaturze -30'C i się właśnie z tej marki okazał najlepszy, dosyć wyraźnie za reszta z TOP5 wiec na zimę, a też podejrzewam w warunkach przeciętnych ma fajna rzadkość, ale znowu nie wiadomo jak się spisuje na tle innych w wysokich temperaturach. Cena fajna ale norm odpowiednich do mojego modelu brak jak też zgodnych z FIAT czy MS.

Acer66 napisał(a):pewne pierwiastki które właśnie w procesie spalania ograniczają wytwarzanie sadzy aby chronić te elementy.


Mój samochód z tego co zauważyłem nie pije więc też nie spala oleju. Szczerze to odnośnie normy ACEA C3 mam stosunek obojętny to znaczy nie uważam żeby była ona czymś niezbędnym, jednocześnie nie stwierdzę jednoznacznie że jest bezzasadna o ile właśnie auto spala olej.
Samolub
Nowicjusz
 
Posty: 12

11 Maj 2024, 05:43

To teraz szukaj oleju 0W40 API: SN,SN+,SP sprawdź karty charakterystyki tych olejów i wybierz olej który będzie miał niską lepkość w temp 40*C i wysoką lepkości w temp.100*C .Szukaj oleju o wysokim indeksie lepkości powyżej 160 bo to świadczy że olej jest stabilny w wysokiej temperaturze i TBN powyżej 8-10.
Robię przykładową wrzutkę takiego zestawienia w celach porównawczych.Tylko że to oleje 5W30 bo one mnie interesowały z uwagi że je stosuję.Motul to dobry olej sam zastanawiam się nad jego stosowaniem bo Amsoil 5W30 SS (ASL) który stosuje jest drogi.Motul 8100 Eco-lite 5W30 - ma aprobatę ACURA, CHRYSLER, DODGE, FORD, GENESIS,HONDA, HYUNDAI, INFINITI, KIA, LEXUS, MAZDA, MITSUBISHI,NISSAN, SUBARU, TOYOTA, FIAT


MOTUL 8100 ECO- LITE
5W-30
Lepkość 40*- 67
Lepkosc 100*- 11,4
Index lepkości-166
ACEA - A5/B5
API- SN +, RC
ISLAC G5
HTHS-3,3
TBN-8,5

MOTUL ECO-NERGY 5W30
Lepkośc 40*C- 55,5
Lepkośc 100*C- 10,0
Index lep - 171
API : SP
ACEA: A5/B5
HTHS-3,0

AMSOIL 5W30 Signature Series 100% Synthetic Motor Oil (ASL)

Lepkość 40*C-59,9
Lepkośc 100*C-10,4
Index lepkości-163
ACEA- A5/B5
API - SM,SN plus
ISLAC-GF-4,GF-5
HTS-3,1
TBN-12,6
Acer66
Aktywny
Awatar użytkownika
 
Posty: 345
Zdjęcia: 10
Miejscowość: Przemyśl
Prawo jazdy: 12 06 1979
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC ,
Silnik: 1,6 MIVEC 4A92-117KM
Paliwo: Benzyna
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2018

11 Maj 2024, 11:46

Motul X-Max 0W40
ACA A3/B3
API- SN
Lepkość w temperaturze 100°C - 13,5
Lepkość w temperaturze 40°C 76,2
HTHS-3,6 s
Wskaźnik lepkości-184
Temperatura płynięcia -45°C
TBN 10,1
Motul X-Max 0W40 .....Jego bym zalał
Acer66
Aktywny
Awatar użytkownika
 
Posty: 345
Zdjęcia: 10
Miejscowość: Przemyśl
Prawo jazdy: 12 06 1979
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC ,
Silnik: 1,6 MIVEC 4A92-117KM
Paliwo: Benzyna
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2018

11 Maj 2024, 14:37

Okey, mały test odnośnie różnicy pomiędzy 0W a 5W, porównamy podobne oleje tej samej marki z oznaczeniem SEA 0W40 i 5W40. Wiemy że oleje powinny mieć inna lepkość w niskich temperaturach i zbliżyć się do podobnej lepkości w wysokich temperaturach. Zakładając że głównym założeniem wyboru oleju 0W nie są tylko ekstremalnie niskie temperatury interesuje nas lepkość w zakresach od -15'C do 150'C (polskie, środkowoeuropejskie warunki klimatyczne) tak więc dane lepkości przy 40'C i 100'C przyniosą nam wiele odpowiedzi oraz dodatkowych szacunków.

Teza: olej 0W posiada mniejsza lepkość nie tylko w zakresie poniżej -30'C

MOTUL 8100 X-CLEAN 5W-40

Gęstość 20°C: 0.845
Lepkość 40°C: 84.7 mm²/s
Lepkość 100°C: 14.1 mm²/s
Lepkość HTHS 150°C: 3.6 mPa.s
Wskaźnik lepkości: 172.0

MOTUL 8100 X-MAX 0W40

Gęstość 20°C: 0.841
Lepkość 40°C: 76.2 mm²/s
Lepkość 100°C: 13.5 mm²/s
Lepkość HTHS 150°C: 3.6 mPa.s
Wskaźnik lepkości: 184.0

Teza potwierdzona, olej 0W posiada mniejsza lepkość w temperaturze 40 oraz 100'C a nie tylko w temperaturach skrajnie ujemnych, w tym przypadku oba oleje posiadają taka sama/zbliżona lepkość HTHS w 150'C co należy uznać za właściwe i pożądane w stosunku do normy SEA


Proszę nie wyciągać na podstawie tego zestawienia dodatkowych wniosków przypisując mi ich autorstwo. Na podstawie tylko i wyłącznie lepkości nie można stwierdzić jednoznacznie że bardzo podobny olej tej samej marki 0W jest lepszy niż 5W. Mogę uznać jednak że w większości przypadków niższa lepkość również w temperaturach pośrednich jest czymś korzystnym/pożądanym natomiast nie mogę stwierdzić na tej podstawie czy różnice w składzie oddziałują negatywnie czy pozytywnie na inne parametry oleju.
Ostatnio edytowany przez Samolub, 11 Maj 2024, 15:22, edytowano w sumie 1 raz
Samolub
Nowicjusz
 
Posty: 12

11 Maj 2024, 15:06

ACER66 muszę trochę się przyjrzeć tym tabelom a to dosyć czasochłonne i męczliwe :cry: więc pewnie jakieś szersze zestawienia i porównanie które zrobię dla siebie również udostępnię innym później. Może komuś pomoże i ułatwi to życie i wybór.

Tak na szybko sobie jeszcze spojrzałem na ten PMO bo widziałem jak spisał się na testach w -30'C gdzie okazał się najlepszy jeśli chodzi o niska lepkość. Było testowane około 15-20 mniej lub bardziej popularnych w PL olejów i z wyraźna jednoznaczna przewaga nad tymi TOP 2-5 w teście. MOTUL wypadł całkiem nieźle, najlepiej z popularnych marek ale poza TOP 3

PMO 0W-40 PROFESSIONAL SERIES
https://pmo-lubricants.com/wp-content/u ... 0-A3B4.pdf

No na podstawie tabeli i takiego porównania PMO i MOTUL 0W40 to wygląda to ciekawie bo lepkość już przy 100'C jest taka sama, tutaj jednak zakładamy że oleje maja po prostu za zadanie uzyskać normę zalecana przez producenta, chociaż według mnie mogłyby się zjechać parametrami przy 150'C i byłoby okey.

Przy 40'C PMO wypada nieznacznie lepiej. Zakładam że im niższa temperatura tym bardziej PMO uzyskuje przewagę % niższej lepkości. Szkoda że nie mamy jakiś dodatkowych danych pośrednich np. temperatura 0 i 15'C. Pytanie brzmi co z jakością tego oleju, a przynajmniej tak z jakością tego oleju w stosunku do ceny.

Sprawdziłem jeszcze:
Wolf Vitaltech 0w40 SP
https://pl.wolflubes.com/pl-pl/produkty ... p/16165-01

Gęstość w temp. 15°C: 0.846
Lepkość w 40°C: 67.9
Lepkość w 100°C: 13.4
Indeks lepkośc: 204
Temperatura krzepnięcia ASTM D6892 °C -48

Nie pamiętam żeby był ten olej w testach, ale na papierze to wygląda pięknie patrząc na lepkość w 40'C z tych trzech jako jedyny ma normy fiata i ms pod mój model idealnie.
Samolub
Nowicjusz
 
Posty: 12

11 Maj 2024, 16:14

W zasadzie to interesuje nas lepkość oleju w 100*C... :yes: dlaczego ? ponieważ jest to temperatura pracy oleju przy normalnych warunkach eksploatacji samochodu. Właśnie olej w silniku najczęściej osiąga mniej więcej taką temperaturę gdy jedziemy samochodem w normalnych warunkach.Temperatura oleju 150*C to skrajna temperatura pracy oleju stosowna przy pomiarach HTHS gdzie bada się olej na ...zrywanie filmu olejowego.Tu raczej bada się olej w warunkach wyścigów Formuły 1 a nam do tego dość daleko. :D Pozostaje jeszcze kwestia dodatków w oleju...i jak sam mówisz ceny???Prawdą jest ,że cena nie zawsze jest wyznacznikiem jakości ale ..zazwyczaj zawiera w sobie cenę komponentów zastosowanych w tej mieszaninie jaką jest olej...w twoim przypadku jest to szczególnie ważne z uwagi na turbinę..to pięta Achillesowa wszystkich samochodów z doładowaniem .Oczywiście najdroższe są oleje syntetyczne na bazach PAO..a te wszystkie inne oleje wykonane w technologii HC z napisem ,,Full syntetic" to nic innego jak wprowadzanie kierowców w błąd .Czysta reklama za którą w cenie oleju wszyscy płacimy..Dlatego stosuję olej syntetyk na bazie PAO bo one są bardzo stabilne termicznie ...ale niestety drogie.
https://czarnepaliwo.pl/76-zawierajace-pao
Masz racje szukanie i porównywanie oleju na podstawie kart charakterystyki i kart produktu jest czasochłonne ,męczące i ....zniechęcające. :naughty:
Ja szukałem i dobierałem olej ..pół roku....Byłem jednak zdeterminowany ..Ale ja dobierałem olej do nowego samochodu prosto z salonu i wymieniłem go sam po za ASO jeszcze w okresie gwarancji bez ich wiedzy i zgody po przejechaniu 4000km :yes: Chyba dobrałem właściwy olej , który spełnia wszystkie parametry zalecane w instrukcji, jest na bazie PAO , zimą jak jest -25*C uruchomienie silnika to jeden obrót wału korbowego , latem zaś nigdy temperatura na wskaźniku nie podniosła się nawet o 0,5mm mimo że jadę serpentynami 7 km pod górę a na zewnątrz jest + 28*C lub +30*C.Może kiedyś przejdę na inny olej ale jak auto będzie starsze i z większym przebiegiem :)
Acer66
Aktywny
Awatar użytkownika
 
Posty: 345
Zdjęcia: 10
Miejscowość: Przemyśl
Prawo jazdy: 12 06 1979
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC ,
Silnik: 1,6 MIVEC 4A92-117KM
Paliwo: Benzyna
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2018

11 Maj 2024, 18:17

Acer66 napisał(a):W zasadzie to interesuje nas lepkość oleju w 100*C... dlaczego ? ponieważ jest to temperatura pracy oleju przy normalnych warunkach eksploatacji samochodu. Właśnie olej w silniku najczęściej osiąga mniej więcej taką temperaturę gdy jedziemy samochodem w normalnych warunkach.Temperatura oleju 150*C to skrajna temperatura pracy oleju stosowna przy pomiarach HTHS gdzie bada się olej na ...zrywanie filmu olejowego.


Nie wiem czy nie jest tak że olej pracuje tymczasowo w temperaturach powyżej 100'C a na desce rozdzielczej mamy ogólna temperaturę oleju w misce. Wydaje mi się że olej bezpośrednio przy elementach silnika jest wystawiony na wyższa temperaturę do 150'C

Acer66 napisał(a):Pozostaje jeszcze kwestia dodatków w oleju...i jak sam mówisz ceny???Prawdą jest ,że cena nie zawsze jest wyznacznikiem jakości ale ..zazwyczaj zawiera w sobie cenę komponentów zastosowanych w tej mieszaninie jaką jest olej...w twoim przypadku jest to szczególnie ważne z uwagi na turbinę..to pięta Achillesowa wszystkich samochodów z doładowaniem .


Też to biorę pod uwagę ale choćbym nie wiem ile się naczytał to takie rzeczy mogę ocenić tylko po stosowaniu praktycznym (na oko), a rzetelnie wyszłoby wszystko badaniu laboratoryjnym przed, w trakcie używania, podczas wymiany. Informacje o tym co w oleju jest może i czasem są ale proporcji to możemy się tylko domyślać.

To może przejrzyj tego WOLF'a jak ty to widzisz tak ze swojego punktu widzenia bo w tym kierunku się już skłaniam.
Samolub
Nowicjusz
 
Posty: 12

11 Maj 2024, 18:42

Wolf Vitaltech 0w40 SP

Gęstość w temp. 15°C: 0.846
Lepkość w 40°C: 67.9
Lepkość w 100°C: 13.4
Indeks lepkości: 204


MOTUL 8100 X-MAX 0W40
Gęstość 20°C: 0.841
Lepkość 40°C: 76.2
Lepkość 100°C: 13.5
Wskaźnik lepkości: 184.0

Volf jest ...nieco lepszy szczególnie przy rozruchu zimnego silnika... ma większą płynność a tym samym lepszą pompowalność ..pompa olejowa szybciej go poda do punktów smarowania. Ma wyższy index lepkości co oznacza ,że jest termicznie stabilniejszy.Zapomniałem dodać ,że ja stosuję filtr oleju z tzw.zaworem zwrotnym ..gdy silnik gaśnie i spada ciśnienie w magistrali olejowej ten zawór się zamyka i zatrzymuje olej w magistrali nie pozwalając mu spłynąć całkowicie do miski olejowej silnika.Przy ponownym rozruchu silnika to olej już jest w magistrali co skraca diametralnie czas rozpoczęcia cyklu smarowania...istotne zarówno zimą jak i latem a szczególnie jak jeździsz na krótkich odcinkach i często uruchamiasz silnik.Pomiar temp.oleju dokonuje się w misce olejowe a wiec w najniższym i najchłodniejszym punkcie gdzie zbiera się olej ..to prawda w innych punktach i na niektórych elementach temperatura oleju jest dużo dużo wyższa... dlatego olej się spala i wytwarza tzw.nagar a szczególnie narażone są oleje powstałe w technologii HC czyli powstałe z krakingu ropy lub gazu...syntetyki na bazie PAO i estrów są na ten proces o wiele bardziej odporniejsze..Ale nie ma nic idealnego :no:
Acer66
Aktywny
Awatar użytkownika
 
Posty: 345
Zdjęcia: 10
Miejscowość: Przemyśl
Prawo jazdy: 12 06 1979
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC ,
Silnik: 1,6 MIVEC 4A92-117KM
Paliwo: Benzyna
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2018

11 Maj 2024, 23:07

Acer66 napisał(a):Zapomniałem dodać ,że ja stosuję filtr oleju z tzw.zaworem zwrotnym ..gdy silnik gaśnie i spada ciśnienie w magistrali olejowej ten zawór się zamyka i zatrzymuje olej w magistrali nie pozwalając mu spłynąć całkowicie do miski olejowej silnika.


:ok:

Acer66 napisał(a):Przy ponownym rozruchu silnika to olej już jest w magistrali co skraca diametralnie czas rozpoczęcia cyklu smarowania...istotne zarówno zimą jak i latem a szczególnie jak jeździsz na krótkich odcinkach i często uruchamiasz silnik.


A to dobre :yes:

Acer66 napisał(a):syntetyki na bazie PAO i estrów są na ten proces o wiele bardziej odporniejsze..Ale nie ma nic idealnego


Te estry w mniejszym czy większym stopniu dodają do wielu olejów. Co do olejów na bazie PAO to pomyślę i zgłębię temat przy kolejnej wymianie, nie znam tematu ale mam takie przeświadczenie że przeciętne syntetyki to w mniejszym czy większym stopniu semi-PAO i jest to kwestia stężenia.
Samolub
Nowicjusz
 
Posty: 12