Czy płukanki do silnika rzeczywiście pomagają?

Czy płukanki do silnika rzeczywiście pomagają?

02 Kwi 2019, 11:22

Temat płukanek do silnika to powód do niekończące się dyskusji. Niektórzy uważają, że użycie płukanki nie tylko nie pomaga, ale może nawet zaszkodzić silnikowi. Inni są fanami płukanek i stosują je jako środek zaradczy na wiele codziennych problemów takich jak: nierówna praca czy rozwijanie niepełnej mocy. Jak faktycznie jest z płukankami?

Czy płukanka do silnika może zaszkodzić?
Zadaniem płukanki jest usunięcie zanieczyszczeń takich jak osad, nagar czy sadza ze skrzyni korbowej. Płukanka dostaje się do rowków pierścieniowych oraz pierścieni tłoków, pozwalając im ponownie na wydajną pracę. Przy czystych cylindrach zwiększa się kompresja i ich szczelność, co pozwala na dużą oszczędność oleju.
Czy płukanki do silnika rzeczywiście pomagają? Niekiedy słyszy się, że płukanki mogą powodować oderwanie się brudów w postaci stałej, przyczyniając się do zatkania magistrali olejowej czy filtrów oleju. Tymczasem płukanka rozpuszcza wszelkie osady i pozwala pozbyć się całego przepracowanego oleju – nowy olej nie miesza się ze starymi zanieczyszczeniami.

Czy płukanka jest lekiem na wszystkie dolegliwości silnika?
Płukanka na pewno nie jest w stanie rozwiązać wszystkich problemów z silnikiem. Może jednak pomóc w wielu sytuacjach:
- Kiedy silnik spala olej
- Gdy zauważamy charakterystyczny niebieski bądź błękitny dym podczas pracy
- Kiedy olej był wymieniany dawno
- Kiedy auto jeździ głównie w przestrzeni miejskiej
- Kiedy kupiliśmy samochód lub silnik i nie mamy pewności co do jego historii

Niebieski bądź błękitny dym jest efektem spalania oleju przez silnik. Oznacza to, że pierścienie natykają na opór podczas pracy i nie dotykają ścian cylindra. Wówczas olej przepuszczany jest do komory spalania. Pierścienie mogą też ulec zapieczeniu ze względu na znajdujące się na nich zanieczyszczenia. Czyszczenie rowków pierścieni i samych pierścieni jest jednym z głównych celów stosowania płukanek. Oczywiście może się niekiedy zdarzyć, że to nie zanieczyszczenie jest powodem spalania oleju, ale mechaniczne uszkodzenie pierścieni – taki przypadek zdarza się jednak z częstotliwością 1 do 10.

Jak stosować?
Płukanka np. TEC-2000 stosowana jest podczas standardowej wymiany oleju. Preparat należy dodać do starego oleju. Następnie silnik powinien pracować na jałowym biegu przez około 10 -15 minut – najlepiej w pomieszczeniu z dobrą wentylacją lub na zewnątrz, aby wyeliminować ryzyko zatrucia się spalinami. Po odczekaniu wskazanego czasu, stary olej należy spuścić, wymienić filtr oraz uzupełnić nowy olej.

Jeżeli płukanka stosowana jest na konkretny problem z silnikiem, na przykład z powodu jego nierównej pracy, zanieczyszczonych pierścieni, nadmiernego spalania oleju, praca silnika po wlaniu płukanki powinna być dłuższa: ok. 20 – 25 minut. Dopiero po tym czasie spuszczamy olej i wymieniamy na nowy.

źródło: TEC 2000, Redakcja
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 2892
Zdjęcia: 11121
Rejestracja: 18 Cze 2012, 13:53
Prawo jazdy od: 12 03 1998
Auto: Audi A4 B6

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Top Safety Pick dla modeli Mitsubishi ASX i Lancer Top Safety Pick dla modeli Mitsubishi ASX i Lancer
    Eksperci z instytutu Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) zaliczyli dwa modele z rocznika 2013 dostępne w salonach Mitsubishi Motors North America (MMNA) do grona najbezpieczniejszych pojazdów oferowanych ...
    Co potrafią skrzynie biegów? Ręczna czy automatyczna? Co potrafią skrzynie biegów? Ręczna czy automatyczna?
    Wytworzenie momentu napędowego to dopiero połowa sukcesu samochodu – moment ten trzeba jeszcze przenieść na koła. By odbywało się to efektywnie i komfortowo, ŠKODA opracowała szeroką ofertę układów napędowych oraz skrzyń ...

  •