Czy płukanki do silnika rzeczywiście pomagają?

02 Kwi 2019, 10:22

Temat płukanek do silnika to powód do niekończące się dyskusji. Niektórzy uważają, że użycie płukanki nie tylko nie pomaga, ale może nawet zaszkodzić silnikowi. Inni są fanami płukanek i stosują je jako środek zaradczy na wiele codziennych problemów takich jak: nierówna praca czy rozwijanie niepełnej mocy. Jak faktycznie jest z płukankami?

Czy płukanka do silnika może zaszkodzić?

Zadaniem płukanki jest usunięcie zanieczyszczeń takich jak osad, nagar czy sadza ze skrzyni korbowej. Płukanka dostaje się do rowków pierścieniowych oraz pierścieni tłoków, pozwalając im ponownie na wydajną pracę. Przy czystych cylindrach zwiększa się kompresja i ich szczelność, co pozwala na dużą oszczędność oleju.
Czy płukanki do silnika rzeczywiście pomagają? Niekiedy słyszy się, że płukanki mogą powodować oderwanie się brudów w postaci stałej, przyczyniając się do zatkania magistrali olejowej czy filtrów oleju. Tymczasem płukanka rozpuszcza wszelkie osady i pozwala pozbyć się całego przepracowanego oleju – nowy olej nie miesza się ze starymi zanieczyszczeniami.

Czy płukanka jest lekiem na wszystkie dolegliwości silnika?

Płukanka na pewno nie jest w stanie rozwiązać wszystkich problemów z silnikiem. Może jednak pomóc w wielu sytuacjach:
- Kiedy silnik spala olej
- Gdy zauważamy charakterystyczny niebieski bądź błękitny dym podczas pracy
- Kiedy olej był wymieniany dawno
- Kiedy auto jeździ głównie w przestrzeni miejskiej
- Kiedy kupiliśmy samochód lub silnik i nie mamy pewności co do jego historii

Niebieski bądź błękitny dym jest efektem spalania oleju przez silnik. Oznacza to, że pierścienie natykają na opór podczas pracy i nie dotykają ścian cylindra. Wówczas olej przepuszczany jest do komory spalania. Pierścienie mogą też ulec zapieczeniu ze względu na znajdujące się na nich zanieczyszczenia. Czyszczenie rowków pierścieni i samych pierścieni jest jednym z głównych celów stosowania płukanek. Oczywiście może się niekiedy zdarzyć, że to nie zanieczyszczenie jest powodem spalania oleju, ale mechaniczne uszkodzenie pierścieni – taki przypadek zdarza się jednak z częstotliwością 1 do 10.

Jak stosować?

Płukanka np. TEC-2000 stosowana jest podczas standardowej wymiany oleju. Preparat należy dodać do starego oleju. Następnie silnik powinien pracować na jałowym biegu przez około 10 -15 minut – najlepiej w pomieszczeniu z dobrą wentylacją lub na zewnątrz, aby wyeliminować ryzyko zatrucia się spalinami. Po odczekaniu wskazanego czasu, stary olej należy spuścić, wymienić filtr oraz uzupełnić nowy olej.

Jeżeli płukanka stosowana jest na konkretny problem z silnikiem, na przykład z powodu jego nierównej pracy, zanieczyszczonych pierścieni, nadmiernego spalania oleju, praca silnika po wlaniu płukanki powinna być dłuższa: ok. 20 – 25 minut. Dopiero po tym czasie spuszczamy olej i wymieniamy na nowy.

źródło: TEC 2000, Redakcja
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3786
Zdjęcia: 13085
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Tesla Model Y

07 Cze 2019, 12:04

U mnie płukanka Tec 2000 Engine Flush sprawdziła się w 100%. Nie dość, że został usunięty cały nagar to jeszcze zwiększyła się kompresja w cylindrach i co najważniejsze naprawdę zmniejszyło się spalanie oleju bo wcześniej to była jakaś tragedia.
PMarek
Obserwowany
 
Posty: 1

07 Cze 2019, 12:50

Wszystkie płukanki działają na takiej samej zasadzie i moim zdaniem warto jest je stosować żeby utrzymać silnik wewnątrz w czystości, a do tego używając dobrego oleju i robiąc przeglądy co około 10tkm taka jednostka powinna nam się odwdzięczyć długą i bezproblemową pracą.

Oczywiście trzeba pamiętać żeby płukanek do silnika używać zgodnie z przeznaczeniem i takie czyszczenie silnika robić z głową.
Cichy77
Forumowicz VIP
 
Posty: 5225
Zdjęcia: 62
Auto: Mam, często zmieniam!

07 Sie 2019, 13:51

Moja skoda octavia strasznie jadła olej, czytałem o tym trochę na innych forach i ktoś polecił właśnie tego teca 2000, po wymianie ok. 7 miesięcy temu do dziś nie zauważyłem zmiany w jego poziomie. Wcześniej dolewałem olej ze 2-3 razy w ciągu roku.
Albertmoto
Nowicjusz
 
Posty: 3

07 Sie 2019, 16:14

Albertmoto napisał(a):polecił właśnie tego teca 2000, po wymianie ok. 7 miesięcy temu do dziś nie zauważyłem zmiany w jego poziomie
Płukanki w większości przypadków są bezpieczne i oczyszczają silnik z nieczystości które przy zwykłej wymianie oleju pozostają w silniku. Trzeba jednak mieć na uwadze to że są przypadki kiedy płukanka zaszkodziła silnikowi jednak zdarza się to bardzo rzadko i przeważnie silniki takie są już mocno wysłużone i eksploatowane na nieodpowiednim oleju. Często jeżdżą już na jakiś doktorach itp. wynalazkach.

Ja stosuję płukankę przynajmniej raz na dwie wymiany oleju i jest ok nigdy nie miałem problemów. Silnik w środku bez osadów jak zaglądałem jakiś czas temu zdejmując miskę i pokrywę zaworów.
Kacper
Forumowicz VIP
 
Posty: 6842
Zdjęcia: 3348
Miejscowość: Warszawa - okolice
Prawo jazdy: 14 09 1997
Auto: Volvo S40
Silnik: 2.0 140KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999

07 Sie 2019, 21:08

A ja tam nic nie stosuje i jest git, nie obawiam sie ze cos sie moze stać.
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16188
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Pięć najszybszych samochodów świata
    Spotkać na żywo chociaż jeden z najszybszych samochodów świata to marzenie każdego miłośnika motoryzacji. Szybkość, moc i niezwykła stylistyka tych samochodów zachwycają każdego, kto tylko je zobaczy. Czasami ...

08 Sie 2019, 10:51

Kupiłem ostatnio volkswagena sharana 1.9 TDI i silnik pracuje dość głośno a na dodatek widać ten niebieski dym opisany w poście. Niestety zauważyłem to dopiero po kupnie. Myślicie, że ten tec pomoże? Jeśli tak to który byłby odpowiedni dla tego silnika? Jest kilka rodzajów i nie wiem który wybrać..
grzegorek22
Początkujący
 
Posty: 96

08 Sie 2019, 14:20

Nie jestem co do tego przekonany, jednakże warto spróbować, nic nie zaszkodzi.
Jagon
Nowicjusz
 
Posty: 10

08 Sie 2019, 14:30

grzegorek22 napisał(a):Myślicie, że ten tec pomoże? Jeśli tak to który byłby odpowiedni dla tego silnika? Jest kilka rodzajów i nie wiem który wybrać
Płukanka jest jedna z tego co widzę. Trochę droga, możesz spróbować np. Liqiu Moly Engine Flush 2678 kosztuje około 22zł. Ja jej używałem kilkukrotnie.

Czy to pomoże w twoim przypadku ciężko tak jednoznacznie stwierdzić, pamiętaj że zawsze istnieje jakieś ryzyko przy takich operacjach.
Cichy77
Forumowicz VIP
 
Posty: 5225
Zdjęcia: 62
Auto: Mam, często zmieniam!

12 Sie 2019, 08:38

Myślę, że nie będę oszczędzał na tym i spróbuję tego teca bo ma dobre opinie... Ale dzięki bardzo za podpowiedź!
grzegorek22
Początkujący
 
Posty: 96

12 Sie 2019, 08:43

To już twój wybór :) Daj znać jak już będziesz po zastosowaniu tego specyfiku i czy zauważysz jakieś różnice.
Cichy77
Forumowicz VIP
 
Posty: 5225
Zdjęcia: 62
Auto: Mam, często zmieniam!

19 Sie 2019, 09:25

W piątek przyszedł mi tec i w niedziele zrobiłem płukankę, zobaczymy jak to będzie.
grzegorek22
Początkujący
 
Posty: 96

14 Sty 2020, 09:11

I jak jesteś zadowolony z teca ?Bo mi bardzo podpasował
RobertoN
Początkujący
 
Posty: 60

14 Sty 2020, 09:55

Ja używałem tej płukanki i powiem szczerze że różnicy nie zauważyłem w stosunku do płukanki Liqui Moly, Motula czy innych które są o połowę tańsze.

Ostatnio używałem LM 2662 Pro-line do silnika w którym było widać już osady po łożeniu kamerki endoskopowej przez korek wlewu oleju. Po zabiegu i ponownym sprawdzeniu poprawa była bardzo zadowalająca.
Cichy77
Forumowicz VIP
 
Posty: 5225
Zdjęcia: 62
Auto: Mam, często zmieniam!

28 Kwi 2020, 08:06

Sprawdzałem płukankę i faktycznie to działa. Oczywiście nie ma jakichś spektakularnych efektów, ale i silnik nie miał nagaru, jedynie ciemne naloty - jak na zdjęciu. Część z nich została wyczyszczona. Podejrzewam, że kilkukrotne płukanie sprawił, że silnik będzie jeszcze bardziej czysty.

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]

Ostatnio edytowany przez ArteK 31 Paź 2020, 21:18, edytowano w sumie 2 razy
Powód: Link został usunięty ponieważ prowadził do wpisu sponsorowanego przez producenta specyfiku TEC2000.
barteq99
Nowicjusz
 
Posty: 10
Prawo jazdy: 16 04 1984
Przebieg/rok: 25tys. km
Auto: Astra
Silnik: 1.4 T
Paliwo: Benzyna
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2016