Czy absurd goni absurd? Ekstremalne wyzwania w kwestii bezpieczeństwa na polskich drogach

22 Gru 2023, 10:30

Od początku roku 2021 bezpieczeństwo na polskich drogach stało się priorytetem rządu. Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej (PBID) skoncentrował się na trzech głównych obszarach: inwestycjach, zmianach w prawie i edukacji, co przyczyniło się do podniesienia standardów bezpieczeństwa ruchu drogowego. Statystyki wypadków stopniowo maleją, co skutkuje również zmniejszeniem liczby ofiar śmiertelnych. Chociaż Polska została wyróżniona w czerwcu tego roku Nagrodą Indeksu Bezpieczeństwa Drogowego przyznawaną przez Europejską Radę Bezpieczeństwa Transportu (ETSC), to czy sytuacja jest rzeczywiście obiecująca? O tym wypowiadają się eksperci z autobaza.pl.
Czy absurd goni absurd? Ekstremalne wyzwania w kwestii bezpieczeństwa na polskich drogach W dniu 20 czerwca 2023 roku Polska została laureatem Nagrody Indeksu Bezpieczeństwa Drogowego, przyznanej przez Europejską Radę Bezpieczeństwa Transportu (ETSC). Jest to pierwszy raz, kiedy Polska otrzymuje to wyróżnienie za znaczącą redukcję liczby ofiar śmiertelnych. Tym samym udało nam się wyprzedzić ubiegłorocznego zwycięzcę, czyli Litwę. W okresie od 2012 do 2022 roku Polska zanotowała imponujący spadek o 47% w liczbie ofiar śmiertelnych na drogach, podczas gdy średnia w Unii Europejskiej wynosiła 22%. Według raportu Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji, w 2012 roku odnotowano 3571 przypadków śmierci na drogach, natomiast w 2022 roku liczba ta spadła do 1896. Pomiar ETSC pokazał, że Polska zakończyła ten okres z wynikiem 50 wypadków śmiertelnych na milion mieszkańców, podczas gdy wcześniej było ich aż 93. Niemniej jednak, mimo tej poprawy, Polska nadal utrzymuje się jako państwo z najwyższym wskaźnikiem bezpieczeństwa na drogach. Tytuł najbezpieczniejszych dróg w Europie zdobywa Norwegia, gdzie wskaźnik wynosi 21, oraz Szwecja, gdzie liczba ta wynosi 22.

"ETSC zauważyło, że Polska wciąż powinna zwracać uwagę na limity prędkości, które są jeszcze zbyt wysokie. Maksymalna prędkość 140 km/h na autostradach jest najwyższą w UE poza niemieckimi drogami. Mimo to, eliminacja wyższych limitów prędkości nocnych w obszarach miejskich i wprowadzenie od 2021 roku stałego limitu 50 km/h zyskało aprobatę. Jest to dobry krok ku dalszym redukcjom liczby ofiar, ze względu na to, że nadmierna prędkość jest najczęstszą ich przyczyną" mówi Piotr Korab, ekspert autobaza.pl.

Realizacja Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej (PBID) na lata 2021-2024 przynosi rezultaty w postaci blisko 12 tysięcy zadań skupionych w ramach 1100 Programów Inwestycji. Minister Infrastruktury zatwierdził już około 940 z nich. Zakończono sukcesywnie 335 zadań, 287 znajduje się obecnie w fazie realizacji, a kolejne 318 są na etapie przetargu lub przygotowań.

Głównym celem programu jest rozwinięcie i poprawa jakości infrastruktury bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce. W ramach przedsięwzięcia powstało ponad 65 kilometrów nowych chodników, ponad 30 kilometrów ścieżek rowerowo-pieszych, a także 2136 oświetlonych przejść dla pieszych.

"Od 2012 roku największy spadek liczby śmierci odnotowano właśnie w 2022, czyli po rozpoczęciu Programu i wprowadzeniu pierwszych zmian w infrastrukturze ruchu drogowego. Miejsce miało wtedy 1896 śmierci, czyli o blisko 16% mniej niż w 2021. Podobną redukcję zauważono także w roku poprzedzającym innowacje, a więc w podsumowaniu za 2020. Było to 2491 śmierci, więc o blisko 14,5% mniej niż w roku poprzedzającym. Ogólna liczba wypadków zmalała o ponad 42% na przestrzeni tych 10 lat. W 2012 roku było ich w sumie 37 046, a w 2022 – 21 322. Niech ten spadek jednak nikogo nie zmyli, na podstawie ostatnich 3000 raportów historii pojazdu naszych klientów aż 42% sprawdzanych pojazdów okazało się mieć odnotowaną szkodę lub kolizję" dodaje Piotr Korab, ekspert autobaza.pl

źródło: Autoiso Sp. z o.o. | autor: Redakcja
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3808
Zdjęcia: 13113
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Tesla Model Y

02 Sty 2024, 12:40

Redakcja napisał(a):Według raportu Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji, w 2012 roku odnotowano 3571 przypadków śmierci na drogach, natomiast w 2022 roku liczba ta spadła do 1896. Pomiar ETSC pokazał, że Polska zakończyła ten okres z wynikiem 50 wypadków śmiertelnych na milion mieszkańców
Ciekawe ile z tych 50 wypadków było podyktowane czynnikami typu alkohol czy jakieś inne używki?
Ogólnie dobrze ze statystyka się poprawia bo widać że coś się dzieje ale nawet najlepiej zabezpieczone drogi i niskie prędkości nie wyeliminują takich zdarzeń jak nie będzie dodatkowej edukacji dla pieszych i kierowców no i oni muszą chcieć zrozumieć pewne zasady, a jak wiemy nie jest to takie proste...
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10111
Zdjęcia: 35
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Jaki silnik benzynowy czy diesla wybrać?
    Wybór silnika benzynowego lub diesla zależy od indywidualnych preferencji, potrzeb i budżetu kupującego, a także od rodzaju użytkowania pojazdu. Dlatego warto tu zwrócić uwagę na kilka czynników z reguły ...
    Ospały i senny za kierownicą
    Nie bądź ospały i senny za kierownicą ponieważ takie zachowania sprawiają, że reakcje kierowcy są dużo wolniejsze, jego percepcja słabsza, a do tego ryzyko wypadku dużo wyższe. Jesienią i zimą, kiedy dni są krótsze ...