REKLAMA
Rynek samochodowy w Polsce od kilku lat przechodzi prawdziwą transformację. Istotny staje się nie tylko rodzaj silnika poszukiwanego auta, zmieniają się także preferencje dotyczące jego typu. Jak wynika z raportu serwisu autobaza.pl, zainteresowanie SUV-ami w Polsce wzrosło o 44% w ciągu ostatnich trzech lat.
Przez wiele lat kombi było najchętniej wybieranym typem auta w Polsce. Określenie to jest skrótem od słowa Kombinationsfahrzeug – co oznacza pojazd łączący eleganckiego sedana z praktycznym samochodem dostawczym. Tego typu samochody były popularne, ponieważ spełniały wymagania szerokiej grupy użytkowników, od rodzin z małymi dziećmi, przez drobnych przedsiębiorców po sportowców. Z czasem pojawiły się auta typu sports tourers łączące styl, elegancję, cechy sportowe oraz praktyczność. Dzięki temu długo utrzymywały się w czołówce najchętniej kupowanych aut w Polsce. Od niedawna szala popularności przechyla się jednak na stronę SUV-ów i crossoverów.
Wykładniczy wzrost zainteresowania SUV-ami
Raport serwisu autobaza.pl nie pozostawia wątpliwości – w 2022 roku SUV-y są najchętniej kupowanymi autami z drugiej ręki. Udział w rynku samochodów z tego typu nadwoziem osiągnął blisko 24%, co stanowi wzrost aż o 44% w stosunku do 2019 r. Z raportu wynika także, że jest to jedyny typ pojazdów, który w ciągu ostatnich trzech lat wykładniczo zyskiwał na popularności.
"SUV-y stają się coraz bardziej popularne, ponieważ odpowiadają na różne potrzeby kierowców. Świetnie sprawdzają się zarówno w mieście, gdzie bez problemu pokonują progi zwalniające czy dziurawe drogi, jak i w terenie. Ponadto zazwyczaj oferują pasażerom dużo więcej miejsca niż typowe auta miejskie, nie ograniczając przy tym pojemności bagażnika. Tego typu pojazdy gwarantują też lepsze pole widzenia za kierownicą oraz – przez swoje podniesione zawieszenie – większą wygodę wsiadania i wysiadania." wyjaśnia Natalia Sokołowska, ekspert autobaza.pl
Popularność SUV-ów widać nie tylko po liczbie kupowanych tego typu pojazdów, ale również po decyzjach największych producentów. Marki kojarzone dotychczas wyłącznie z samochodami sportowymi, jak np. Lamborghini, Maserati czy Porsche rozszerzają swoją ofertę o tego typu modele. Duże zainteresowanie SUV-ami sprawiło, że nawet Ferrari, które do tej pory twierdziło, że nie będzie produkować aut w tym segmencie, właśnie zaprezentowało swój nowy model Purosangue - który jest SUV-em właśnie.
Najpopularniejsze modele aut w Polsce w 2022 r.
Od kilku lat niekwestionowanym liderem na rynku aut używanych jest Nissan QASHQAI. Wskaźniki sprzedaży tego modelu utrzymują się na wysokim poziomie od czasu pojawienia się pierwszej generacji w 2006 r.
Kolejnym niezwykle popularnym SUV-em jest Kia SPORTAGE, która ma szansę zostać faworytem. Według raportu IBMR SAMAR(1) od początku br. zarejestrowano ponad 10 000 nowych aut tego modelu, co plasuje go na trzecim miejscu w rankingu aut osobowych. Ostatnim modelem na podium jest Ford KUGA, który z roku na rok zyskuje na popularności, w przeciwieństwie do QASHQAI-a, który w tym roku – choć wciąż najpopularniejszy – odnotował spadek zainteresowania w stosunku do roku ubiegłego.
"Zmiany na rynku motoryzacyjnym widać gołym okiem. Jeszcze rok temu największym zainteresowaniem cieszyły się samochody z segmentu kombi. Aktualnie SUV-y są najczęściej wyszukiwanymi typami aut na aukcjach ogłoszeniowych. Cieszą się popularnością ze względu na swoje uniwersalne zastosowanie oraz poczucie bezpieczeństwa, jakie daje wysokie zawieszenie. Ponadto, mimo swoich gabarytów często oferują zużycie paliwa nie większe niż przeciętne auto miejskie. Jak widać, również producenci odpowiadają na zmiany wyborów klientów, poszerzając swoją ofertę o modele typu SUV czy crossover" podsumowuje Marek Trofimiuk, ekspert autobaza.pl.
źródło: (1) https://www.samar.pl/__/75/Ranking-TOP-50-TOP-10.html; Autoiso Sp. z o.o. | autor: Redakcja