DAF 400 2.5TD - dobór oleju na podstawie normy

21 Paź 2016, 20:53

Witam. To mój Iszy post na tym forum, więc witam wszystkich. :) Sprawa dotyczy wozu DAF 400 2.5TD. Zapewne nikomu to nic nie mówi, więc ułatwie. Jest tam silnik Peugeota ET70 2.5TD, który był montowany w modelu np. 505. Przebieg to 289tys km, rok produkcji 1992. Samochód od momentu zakupu przez nas w 2009 jest zalewany Mobilem 1 15W40. Przebieg roczny to ok 2-3tys km. Apetytu na olej nie odnotowałem. W instrukcji obsługi znalazłem jedynie informacje o normach, a o gęstości i lepkości oleju już nie.

Czy mineral jest odpowiedni do tego silnika czy zmienić na coś innego? Dziękuje.
TomekV8
Obserwowany
 
Posty: 1
Prawo jazdy: 15 03 2013
Przebieg/rok: 4tys. km
Auto: DAF 400
Silnik: 2.5TD
Paliwo: Diesel
Typ: Van
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1992

21 Paź 2016, 22:44

Witam
Po silniku w Pana aucie wychodzi że albo 10W40 albo 15W40.
Ostatnio edytowany przez ArteK 12 Paź 2020, 10:50, edytowano w sumie 2 razy
Powód: Reklama
bullitt68
Nowicjusz
 
Posty: 7
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 19 12 2000
Przebieg/rok: 26tys. km
Auto: Vectra C
Silnik: 1,9 jtd 120km
Paliwo: Diesel
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2005

23 Paź 2016, 15:37

Oto tylko niektóre "zalety" jazdy na oleju mineralnym:
- pogorszony start w zimę oraz zwiększone zużycie silnika i turbiny przed osiągnięciem przez olej temperatury płynięcia
- zwiększone zużycie gładzi silnika w ekstremalnym gorącu lato/korki
- zwiększone zużycie paliwa
- pogorszenie osiągów silnika
- zwiększona emisja spalin
- odkładanie się nagarów i szlamów w silniku

Pozdrawiam pana z pierwszego postu oraz jego samochód.
Anjin
Zaawansowany
 
Posty: 534
Auto: Peugeot

23 Paź 2016, 18:00

Oczywiście zgadzam się z Panem, o wyższości półsyntetyka nad mineralnym nie ma co się rozwodzić. Trend jest taki że obecnie silniki pracują na pełnych syntetykach. Jak widać nawet wyszukiwarka producenta na pierwszym miejscu zaleca do tego silnika 10W40, polecam [reklama]
Jednakże z uwagi na to że auto jeździło bez uwag na 15W40 proponuje MORRIS Servol Performance Plus 15W40 jest wykonany z wysokiej jakości olejów mineralnych i dodatków uszlachetniających system o wysokiej wydajności, zapewnia wysoki poziom czystości silnika i kontroluje powstawanie lakierów w wysokich temperaturach i szlamu niskich temperatur. Zaawansowana technologia anti‑wear gwarantuje maksymalną żywotność komponentów, wraz z zabezpieczeniem przed utlenianiem, rdzą i korozją.

Dodatkowo Servol Performance Plus 15W40 zawiera skuteczny dodatek potężnie rozpraszający, aby zminimalizować sadzę związaną ze stężeniem oleju.

Oczywiście wybór należy do właściciela DAFa.
Pozdrawiam.
Ostatnio edytowany przez MotoAlbercik, 23 Paź 2016, 19:05, edytowano w sumie 1 raz
Powód: Reklama
bullitt68
Nowicjusz
 
Posty: 7
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 19 12 2000
Przebieg/rok: 26tys. km
Auto: Vectra C
Silnik: 1,9 jtd 120km
Paliwo: Diesel
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2005

23 Paź 2016, 18:05

Niezła reklama oleju, a do tego twierdzenie że stary silnik ma jeździć na oleju mineralnym, to najgorsza głupota świata powstała w Polsce w czasach Żuka i Nysy, w dodatku niepoparta żadnymi uzasadnieniami technicznymi ...
Anjin
Zaawansowany
 
Posty: 534
Auto: Peugeot

23 Paź 2016, 18:33

To nie rakama a jedynie opowiedz na pytanie.
A twierdzenie że olej 15W40 nadaje się tylko do Nysy i Żuka to cyt."to najgorsza głupota świata powstała w Polsce w czasach Żuka i Nysy".
Ja tych czasów nie pamiętam, aczkolwiek auta są mi znane.
Proszę sobie dobrać olej do tego silnika na innej stronie tam też się pojawi 15W40, 10W40 ale pewnie Pan wie lepiej niż producent.
bullitt68
Nowicjusz
 
Posty: 7
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 19 12 2000
Przebieg/rok: 26tys. km
Auto: Vectra C
Silnik: 1,9 jtd 120km
Paliwo: Diesel
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2005

23 Paź 2016, 18:37

Tak - producent podał olej, który był produkowany w tamtym czasie. Nie mógł natomiast wiedzieć jak dobre oleje będą produkowane 20 lat później, totez nic o nich nie wspomniał. Norma podana w książce, to minimalna norma jaką mozna zastosować, co nie znaczy że nie mozna zastosować lepszej (czytaj - wysokiej klasy oleju współczesnego).
Anjin
Zaawansowany
 
Posty: 534
Auto: Peugeot

23 Paź 2016, 18:53

Tak a i 15W40 z przed 20 lat i obecnie mają inny skład.
Ostatnio dobierałem klientowi olej do Citroena z 1924, a przecież nie kupi się dziś oleju z 1924, wino prędzej :-) Nie pisałem że 15W40 jest lepszy od 10W40 ale oleje mineralne są i będą produkowane.
bullitt68
Nowicjusz
 
Posty: 7
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 19 12 2000
Przebieg/rok: 26tys. km
Auto: Vectra C
Silnik: 1,9 jtd 120km
Paliwo: Diesel
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2005

23 Paź 2016, 19:34

Miałem tego dafa, z tym samym silnikiem jeszcze ze 2 lata temu i też 92r. Dyskusja o oleju do niego jest pozbawiona większego sensu-co byś nie wlał, to będzie dobrze :lol: Ale rozumiem chęć dbania o silnik staruszka-sam lałem półsyntetyk valvoline max life diesel 10/40 :mrgreen:
Oprócz aut w stopce, wiem co nieco jeszcze na temat Pandy III, Lancera IX, Vitary 1,6 i Outlandera 2.0
yeti65
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 3680
Zdjęcia: 15
Miejscowość: Dobre Miasto
Prawo jazdy: 29 11 1984
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Duster , Tucson 2.0D 4x4
Silnik: 1.0 100KM 2.0D 112KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna