Diesel, czarny dym

29 Mar 2018, 20:09

Witam, wiem że takich tematów jest bardzo wiele, wiem że pełno jest tego w google, ale nie mam kompletnie pojęcia jak sobie poradzić z moim problemem, a może popadam w paranoje? :mrgreen:
Do rzeczy, posiadam diesla, peugeota 306 1.9 TD, auto ma już swoje lata, jestem bardzo z niego zadowolony, jednak ma mały defekt, mianowicie czarny dym.
Dym jak zapewne się domyślacie pojawia przy obciążeniu, jak mu depnę w palnik to leci sadza, nie jakoś bardzo dużo, jednak na tyle że zostawia ślad na ziemi. Dym leci tylko w początkowej fazie wejścia na wysokie obroty, jeśli potrzymam chwile na powiedzmy 2500 obrotów to troszkę wypluje, ale po tym już nie puszcza ani dymka. W celu rozwiązania tego problemu podjąłem następujące kroki, opisane one są chronologicznie:
1) Wyczyściłem kolektor dolotowy z tego całego syfu, zaślepiłem EGR, zmieniłem filtr powietrza
2) Zmieniłem końcówki wtrysków, lały. Dymi nieco mniej, pali o wiele mniej, jest bardziej zrywny
3) Udałem się na wyregulowanie kąta wtrysku, niby pomogło na moment, a przynajmniej tak mi się wydawało :no:
Jestem bardzo zadowolony ze spalania, pali około 6 litrów w cyklu mieszanym, najmniej miałem 5,7 w cyklu mieszanym, auto ma buta, nie jest pozbawione mocy. Nie uprawiam PSJ(pizd***** styl jazdy), regularnie nim jeżdżę na nieco dłuższe przejażdżki. Olej nowy, filtry również.
Wszystko jest w porządku tylko ten cholerny dym. Silnik jest już może nieco archaiczny, jednak chyba nie na tyle ale generował taki dym? A może po prostu ten typ tak ma? :naughty:
Pozdrawiam
DonKapiszon
Nowicjusz
 
Posty: 10
Prawo jazdy: 06 10 2014
Przebieg/rok: 14tys. km
Auto: Peugeot 306
Silnik: 1.9 TD 90 KM
Paliwo: Diesel
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1998

29 Mar 2018, 21:26

Jeżeli czarny dym pojawia się tylko przy dodaniu gazu ( przyspieszaniu ) to wskazuje to na uszkodzenie wtryskiwaczy ( wymieniłes końcówki - pytanie jakiej firmy? ) lub zanieczyszczony układ dolotowy ( czyściłeś ) z filtrem powietrza włącznie ( wymieniłeś ).
Kolejna sprawa, to jakośc paliwa. Gdzie kupujesz ON - na Orlenie, BP, Schelu, czy na jakiejś innej? Możesz też spóbować zastosować jakiś specyfik do ON czyszczący układ paliwowy.
Masz chyba najlepszy silnik Diesla. Teraz takich już nie produkują. 306-tka jest uważany za chyba najlepszy samochód Diesla z tego koncernu.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

29 Mar 2018, 21:50

Dziękuje za odpowiedź
Tankuje głównie na Orlenie. Nie mam pojęcia jakiej firmy były te końcówki, w każdym razie przed wymianą palił on jak smok, teraz o wiele mniej. Jestem pewien że wtryski grają i buczą. Mysłałem nad takim specyfikiem do czyszczenia układu paliwowego, jednak obawiam się że zadziała on nawet za dobrze, i wyczyści cały syf przy okazji niszcząc wtryskiwacze czy inny osprzęt. Wyczytałem w starej książce o moim aucie, iż w przypadku czarnego dymu należy:
1) Sprawdzić początek tłoczenia pompy tryskowej
2) Luzy zaworów
3) Stopień sprężania w cylindrach\
Choć w sumie kompletnie nic mi to nie mówi :D
A może by go dać na diagnostykę komputerową? :oops:

Takich silników już od dawna nie robią, zaryzykowałbym stwierdzenie iż ten silnik będzie dalej pruć naprzód, mimo iż buda już będzie cała w rdzy. Jednak cała buda jest w ocynku. Kiedyś to robili auta nie to co teraz :ok: :ok: :ok:

Pozdrawiam
DonKapiszon
Nowicjusz
 
Posty: 10
Prawo jazdy: 06 10 2014
Przebieg/rok: 14tys. km
Auto: Peugeot 306
Silnik: 1.9 TD 90 KM
Paliwo: Diesel
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1998

30 Mar 2018, 19:21

DonKapiszon napisał(a):1) Sprawdzić początek tłoczenia pompy tryskowej
2) Luzy zaworów

No można to posprawdzać. Zawory są ważne. Nie wiem natomiast czy są tam luzy kasowane hydraulicznie czy jak to było kiedyś ręcznie. Nie pamiętam :(
DonKapiszon napisał(a):Mysłałem nad takim specyfikiem do czyszczenia układu paliwowego, jednak obawiam się że zadziała on nawet za dobrze, i wyczyści cały syf przy okazji niszcząc wtryskiwacze czy inny osprzęt.

To działa tak, że ma właśnie wyczyścić. Nie powinno nic się stać.
DonKapiszon napisał(a):Takich silników już od dawna nie robią, zaryzykowałbym stwierdzenie iż ten silnik będzie dalej pruć naprzód, mimo iż buda już będzie cała w rdzy.

Dokładnie tak - są to najlepsze Diesle jakie kiedyś było. Buda ci się rozleci, a silnik będzie dalej chodził :ok: Dlatego szkoda, żeby go zaniedbać.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

01 Kwi 2018, 08:07

A jak z filtrem powietrza,kiedy byl wymieniany?
PhantomASA1
Forumowicz VIP
 
Posty: 8477
Zdjęcia: 3
Miejscowość: Z prawdy :)

02 Kwi 2018, 10:31

DonKapiszon napisał(a): Olej nowy, filtry również.

Pisze, że wymienił, dlatego nie pytałem o nie. Bo jakby filtr powietrza był zabrudzony, to też mołoby coś takiego być. No ale jak ma nowy, to ten pomysł odpada.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

02 Kwi 2018, 11:18

Tak,tak,przeoczylem to,wszystko by wskazywalo dalej na wtryskiwacze.
PhantomASA1
Forumowicz VIP
 
Posty: 8477
Zdjęcia: 3
Miejscowość: Z prawdy :)

02 Kwi 2018, 12:15

PhantomASA1 napisał(a):wszystko by wskazywalo dalej na wtryskiwacze.
No wszystko na to wskazuje. Ale są nowe..
No ale warto w takim razie zrobić test przelewowy.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

02 Kwi 2018, 14:08

Kolego ja tak miałem jak była uszkodzona turbina,po depnięciu na pedał paliwo dostawało się a turbawka już nie nadążała wtłoczyć powietrza czego skutkiem za samochodem czarno,tylko że ja mam vaga .
jendrek1975
Nowicjusz
 
Posty: 5
Prawo jazdy: 15 11 1973
Przebieg/rok: 5tys. km
Auto: seat leon 2
Silnik: 1.9
Paliwo: Diesel
Typ: Hatchback
Rok produkcji: 2007

02 Kwi 2018, 22:32

Dziękuje Wam za odpowiedzi, auto ma 260 000 km przebiegu, w mojej rodzinie od 2008 roku.
jendrek1975 napisał(a):Kolego ja tak miałem jak była uszkodzona turbina,po depnięciu na pedał paliwo dostawało się a turbawka już nie nadążała wtłoczyć powietrza czego skutkiem za samochodem czarno,tylko że ja mam vaga .


Wydaje mi się że gdyby była uszkodzona turbina to by auto nie miało zbytnio dynamiki, turbina by świszczała.

Silnik to naprawdę igła, na dobrym akumulatorze odpalał na strzała przy -15, po wymianie wtrysków nie przekraczam spalania 7 l w cyklu mieszanym no i jest naprawdę dynamiczny, dzisiaj byłem przedmuchać pająki na autostradzie i 150 km/h to dla niego nic a ciągnie jeszcze dalej.

Własnie najgorsze jest to, że auto nie daję konkretnych symptomów związanych z tych dymem, żadnego zamulania, wysokiego spalania, problemów z odpaleniem. Wszystko jest w porządku, tylko ten cholerny dym się za mną unosi. :evil:
A co powiecie na temat katalizatora? Może trzeba pompę wyregulować? Kąt wtrysku już regulowałem. :ok:
Pozdrawiam
DonKapiszon
Nowicjusz
 
Posty: 10
Prawo jazdy: 06 10 2014
Przebieg/rok: 14tys. km
Auto: Peugeot 306
Silnik: 1.9 TD 90 KM
Paliwo: Diesel
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1998

03 Kwi 2018, 02:04

Jesli jest czarny dym ro wiadomo,zbyt bogata mieszanka,nie ma prawidlowego spalania.
PhantomASA1
Forumowicz VIP
 
Posty: 8477
Zdjęcia: 3
Miejscowość: Z prawdy :)

03 Kwi 2018, 10:23

Koledzy, jak wspominałem, wczoraj mu dałem nieco w piz*dę. I dzisiaj tak jakby mniej dymił, coś tam puści dopiero na 3000 obrotów, ale o wiele mniej. Aby wypalić pająki muszę go trzymać na bardzo wysokich obrotach, prędkość nie ma znaczenia prawda? W końcu na piątym biegu przy 4000 obrotów opory powietrza już są bardzo duże i spalanie rośnie jak szalone :happy:
Pozdrawiam
DonKapiszon
Nowicjusz
 
Posty: 10
Prawo jazdy: 06 10 2014
Przebieg/rok: 14tys. km
Auto: Peugeot 306
Silnik: 1.9 TD 90 KM
Paliwo: Diesel
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1998

03 Kwi 2018, 10:37

Kazdy disel potrzebuje od czasu do czasu,,przegarowania,,
PhantomASA1
Forumowicz VIP
 
Posty: 8477
Zdjęcia: 3
Miejscowość: Z prawdy :)

03 Kwi 2018, 10:46

Pełna zgoda, tylko nie wiem na ile to pomoże, należy rozwiązać źródło problemu, w tym wypadku źródło tego całego syfu. :cry:
DonKapiszon
Nowicjusz
 
Posty: 10
Prawo jazdy: 06 10 2014
Przebieg/rok: 14tys. km
Auto: Peugeot 306
Silnik: 1.9 TD 90 KM
Paliwo: Diesel
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1998

03 Kwi 2018, 20:49

MI kiedyś powiedziała pewna osoba, że diesla powinno się też trzymać na wysokich obrotach, może nie pałować go, ale np nie wrzucać piątego biegu przy 60 km/h, no i oczywiście co jakiś czas przejechać się na trasie by go przepalić bo zawala się cały DPF.
gber44