Dziwne zachowanie kierownicy

15 Mar 2021, 19:29

Mam dziwny problem z samochodem (Hyundai i30 GD).
Przy mniejszych prędkościach odczuwalne są takie sytuacje:
- przy skręcaniu wrażenie był flak, ściąga w jedną stronę
- czasem kierownica nie chce wraca do końca na wprost, muszę jej pomóc
- uczucie jakby koło nie było prosto
- wrażenie jakby hamulec był zaciśnięty na jednym kole
Nic nie stuka, nie ma żadnych niepokojących dźwięków, a wymienione rzeczy pojawiają się co parę kilometrów.
Jako że nie mam jak teraz podjechać do mechanika, może ktoś będzie umiał coś powiedzieć, co to może być?
SphunaR
Nowicjusz
 
Posty: 19
Prawo jazdy: 01 01 1989
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: i30 II
Silnik: 1.4
Paliwo: Benzyna
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2012

16 Mar 2021, 11:38

Powinieneś zacząć od sprawdzenia czy jak samochód zatrzyma się i wrzucisz luz czy ma lekkość toczenia. Jeżeli trzyma któryś zacisk będzie widać że nie toczy się lekko (tu możesz nawet wyjść z samochodu jak jest poziomo i lekko spróbować go popchnąć, nie powinien stawiać oporów). Wcześniej jednak sprawdź powietrze czy jest prawidłowe we wszystkich kołach.

Kolejny etap jeżeli okaże się że tu jest ok to sprawdzenie i ustawienie zbieżności.

Masz tam chyba trzy tryby wspomagania. Czy na wszystkich efekt jest taki sam?
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 9765
Zdjęcia: 34

16 Mar 2021, 11:47

Co do pierwszego - sprawdzę po pracy. Powietrze jest ok, zmieniałem nawet koła na inny zestaw i problem pozostał.

Niecałe pół roku temu zmieniałem końcówki drążka i zbieżność była robiona.

Zgadza się. I na wszystkich jest tak samo. W miejscu wiadomo - zależnie od trybu kręci się lżej bądź nie, w ruchu na każdym trybie są momenty, że zaczyna ściągać w którąś stronę i skorygowanie toru kierownicą jest utrudnione - czuć że ciężko się przekręca, właśnie jakby np. nie było powietrza czy coś blokowało.
SphunaR
Nowicjusz
 
Posty: 19
Prawo jazdy: 01 01 1989
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: i30 II
Silnik: 1.4
Paliwo: Benzyna
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2012

18 Mar 2021, 09:47

Mogą być do wymiany dolne sworznie, albo jest zły kąt wyprzedzenia sworzni. To jest częstą przyczyną wrażenia flaka i nie wracania kierownicy. Kolejna sprawa, to zbieżność, ale ta była robiona jak piszesz. Mam nadzieję, ze komputerowo.
Kolejna sprawa to magiel. Najczęściej jest za mocno dokręcona śruba od regulacji luzu. Albo sam magiel.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

18 Mar 2021, 10:54

Auto na postoju normalnie, lekko się toczy.
Obracają kierownicą na postoju nic złego się nie dzieje, żadnych dźwięków itp.
Zbieżność była komputerowo.
Problem występuje w różnych momentach, z różną siłą. Czy jadę po kamieniu/kostce czy idealną prostą drogą - nie ma różnicy.

W takim razie zostaje sprawdzenie sworzni i magla u mechanika. Żeby tylko wrócić bezpiecznie 300km do domu i będzie z głowy.. :oops:
SphunaR
Nowicjusz
 
Posty: 19
Prawo jazdy: 01 01 1989
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: i30 II
Silnik: 1.4
Paliwo: Benzyna
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2012

18 Mar 2021, 11:25

Tak sobie jeszcze myślę że masz tam elektryczne wspomaganie i może warto by było sprawdzić kalibrację czujnika kąta skrętu kierownicy?
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 9765
Zdjęcia: 34

18 Mar 2021, 11:42

A jak to zrobić? Mogę jakoś samemu / przez ELM czy tylko u mechanika/diagnosty?
SphunaR
Nowicjusz
 
Posty: 19
Prawo jazdy: 01 01 1989
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: i30 II
Silnik: 1.4
Paliwo: Benzyna
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2012

18 Mar 2021, 11:59

Raczej nie zrobisz sam bo tu musi być już bardziej zaawansowane diagnostycznie urządzenie do tego. Sprawdź to co polecił @MotoAlbercik i jak dalej będzie źle to zapytaj nawet w ASO ile kosztuje tak usługa sprawdzenia lub poszukaj jakiegoś ogarniętego mechanika z odpowiednim sprzętem. Tak mi to przyszło do głowy bo nie bardzo wiem w czym tu może być jeszcze problem oprócz tych wymienionych w całym temacie.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 9765
Zdjęcia: 34

18 Mar 2021, 12:12

OK, bardzo dziękuję! :ok:
SphunaR
Nowicjusz
 
Posty: 19
Prawo jazdy: 01 01 1989
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: i30 II
Silnik: 1.4
Paliwo: Benzyna
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2012