Jak poznać opony (letnie czy zimowe)

05 Paź 2008, 13:35

witam
mam problem niedawno zakupilem opla astre--f (limuzyna)
Niewiem jak poznac czy opony mam na lato czy zime albo jakies uniwersalne
Opony

firma--- fulda diadem linero
175/70 R13 82T 475kg 300kPa
Radial Tubeless
T1-PL00047 FG113DABA0Z
028834
DOT , M1FH , 2AWR , 5203
z tych oznaczen to za wiele nierozumie .Szukalem wszelkich oznaczen typu M+S lub jakis rysunku np snieg
Moze ktos wywnioskuje cos
ciapek333
 

05 Paź 2008, 14:23

Opony,które opisałeś są oponami letnimi
Jeżeli na oponie nie ma oznaczenia płatka śniegu lub M+S,to sa to opony letnie.
Dodatkowo,wystarczyłoby wpisać w Google nazwę opon i wszystko jasne :wink:
A dla wszytkich zainteresowanych oznaczeniami opon proponuję tą stronkę : http://www.opony.com.pl/oznaczenia/oznaczenia_opon.html
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

05 Paź 2008, 19:27

Stare powiedzenie mówi, że jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego. Ta prawda jak rzadko gdzie sprawdza się w wypadku opon. Mimo łożenia olbrzymich środków finansowych i nieustannych badań, nie udało się opracować gumowej mieszanki, która równie dobrze sprawowałaby się przy -20 i +40 stopniach oraz bieżnika, który równie dobrze spisywałby się na suchym asfalcie, mokrej jezdni i drogach pokrytych śniegiem.

Istnieją, co prawda, opony uniwersalne, jednak nie są one zbyt popularne. Nie ma w tym nic dziwnego, na suchym i mokrym są słabsze od opon letnich, a na śniegu – gorsze od opon zimowych.

Dlatego najlepszym rozwiązaniem jest zakup dwóch kompletów opon – letnich i zimowych.

Opony zimowe zbudowane są z innej mieszanki niż opony letnie. Opona zimowa w przeciwieństwie do letniej w niskich temperaturach nie twardnieje, ale dopiero wtedy nabiera odpowiedniej sztywności. Tymczasem opona letnia staje się wówczas zbyt twarda, przez co drastycznie maleje jej przyczepność. I analogicznie: w wysokich temperaturach opona zimowa zbytnio się rozgrzewa, przez co bardzo szybko zużywa się bieżnik oraz pogarsza przyczepność. Tym razem na skutek tzw. „płynięcia opony”.

Różnice w składzie mieszanki nie są zauważalne gołym okiem. Ale już obserwując oponę letnią i zimową nietrudno dostrzec, że ich bieżniki są całkowicie różne. To dlatego, że projektowano je kierując się zupełnie innymi założeniami. Teoretycznie najlepszą przyczepność na suchym zapewnia opona gładka, tzw. „slick”. Takie opony stosuje się w sporcie samochodowym, jednak niemożliwie jest używanie ich w normalnym ruchu drogowym. A to dlatego, że nawet przy najmniejszym deszczu nie zapewniają one praktycznie żadnej przyczepności. Dlatego każda drogowa opona wyposażona jest w specjalne rowki (lamelki) zapobiegające zjawisku aquaplaningu, czyli utracie kontaktu opony z asfaltem na skutek wjechania z dużą prędkością w kałużę. Tymi rowkami woda usuwana jest spod koła. Działanie takie musi być bardzo wydajne, bowiem powierzchnię styku opony z jezdnią można porównać do powierzchni dłoni lub kartki pocztowej… A więc każda opona stanowi kompromis pomiędzy świetnym prowadzeniem na jezdni suchej i mokrej. Najlepsze i najdroższe opony stosunkowo najlepiej spisują się w obu warunkach.

Jednak nawet najlepsza deszczowa opona nie sprawdzi się na jezdni pokrytej śniegiem. Śnieg błyskawicznie zalepi lamelki, skutkiem czego opona nie będzie zapewniała praktycznie żadnej przyczepności, stając się swego rodzaju „slickiem”. Dlatego bieżnik opony zimowej jest skonstruowany w taki sposób, że opona na skutek ruchu obrotowego koła sama się oczyszcza z nabitego śniegu, cały czas zapewniając dobrą przyczepność.

Na koniec ostrzeżenie. Nawet najlepsza opona zimowa nie sprawdzi się na drodze pokrytej lodem. Co więcej, na takiej nawierzchni nie sprawdzi się żadna drogowa opona. Co więc pozostaje? W sporcie używa się opon kolcowanych, czyli nabitych specjalnymi kolcami. Natomiast w jeździe cywilnej jedynym ratunkiem są łańcuchy przeciwśnieżne.
Pozdro. Kacper
Kacper
Forumowicz VIP
 
Posty: 6842
Zdjęcia: 3348
Miejscowość: Warszawa - okolice
Prawo jazdy: 14 09 1997
Auto: Volvo S40
Silnik: 2.0 140KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999

26 Lut 2011, 12:13

Głównie to letnie są twardsze niż zimowe :) sprawdź
badylllek1993
Nowicjusz
 
Posty: 11
Miejscowość: tomaszow

09 Mar 2011, 13:31

Opona zimowa jest bardziej wytrzymała na mrozy, nie robi się twarda ale jest mniej wytrzymała na jazdę po gołym asfalcie i przez to szybiej sie ściera od opony letniej. :wink: Pozdro.
pawlo
pawlo0508
Nowicjusz
 
Posty: 30
Miejscowość: Błaszki
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Peugeot 3008DKR Maxi – dane techniczne
    Peugeot 3008DKR Maxi został zaprojektowany do jazdy na czas po drogach o nawierzchni miękkiej, wydmach oraz bezdrożach i jest przygotowany na najtrudniejsze warunki, spotykane na trasach rajdów terenowych całego świata. ...
    Essex Super Six 1927 rok
    Samochód jest klasycznym amerykańskim pojazdem z lat 20-tych. Koła z drewnianymi szprychami i duży 6-cylindrowy silnik. Essexy były najpopularniejszymi samochodami w Warszawie w branży taksówkarskiej! Pojazd ...