Jaki napęd preferujecie: benzynowy, diesla, hybrydowy czy elektryczny?

Jaki napęd wybrałbyś przy zmianie samochodu?

Diesel (spalinowy)
1
17%
Benzyna (spalinowy)
1
17%
Hybryda (spalinowo-elektryczny)
3
50%
Elektryczny
1
17%
Razem głosów : 6

30 Mar 2021, 14:49

Ponad połowa Polaków wskazuje "Dzień bez samochodu" jako najbliższą im akcję ekologiczną. Aż 55% procent badanych wzięło w niej udział na przełomie ostatnich kilku lat. To dowód na to, że coraz bardziej zdajemy sobie sprawę ze szkodliwości silników spalinowych, co nie powinno dziwić w kraju, którego jednym z największych wyzwań środowiskowych jest walka ze smogiem. Czy świadomość wpływa jednak na postawy zakupowe Polaków w kontekście wyboru auta? Okazuje się, że niekoniecznie.

Przyszłość motoryzacji
Osiągnięcie w 2050 roku neutralności węglowej, jeśli chodzi transport, możliwe będzie m.in. dzięki zwiększającej się z roku na rok liczbie samochodów elektrycznych. Bezemisyjna jazda – brak emisji CO2 oraz szkodliwych dla zdrowia tlenków azotu i węgla czy ograniczenie hałasu to cechy, które charakteryzują samochody elektryczne, nie bez powodu nazywane przyszłością motoryzacji. Dzięki temu są o wiele bardziej przyjazne środowisku.
Jaki napęd preferujecie: benzynowy, diesla, hybrydowy czy elektryczny? Wiedza Polaków na temat samochodów elektrycznych i hybrydowych cały czas pozostawia jednak wiele do życzenia – prawie połowa z nas (49%) nie wie o nich zbyt wiele, a tylko 2% czuje się w tym temacie ekspertem. Nieco większą wiedzę wykazują tutaj mężczyźni. Ponad połowa z nich słyszała lub czytała coś o elektromobilności.

Finansowa bariera
Deklaracje odnośnie do wyboru przyszłego auta (w oderwaniu od możliwości finansowych) wskazują, że chcielibyśmy jeździć samochodami o napędzie hybrydowym lub elektrycznym. 21% badanych osób zapytanych o możliwość wyboru nowego samochodu wskazało ten z napędem elektrycznym, a 41% wskazało na model hybrydowy.

Są jednak warunki, które musiałyby być spełnione, a jednym z najważniejszych jest wsparcie zakupu ekologicznego auta ze strony państwa. Aż 69% badanych zdecydowałoby się
na model elektryczny w przypadku otrzymania odpowiedniej dotacji. 43% respondentów dałoby się do tego przekonać dzięki ulgom podatkowym. Wskazuje to jasno na największą barierę, z jaką spotyka się zakup modeli niskoemisyjnych, a są nią kwestie finansowe.

W kontekście kształtowania odpowiednich postaw zakupowych jest jeszcze wiele do zrobienia, a duża część odpowiedzialności spoczywa na państwie. Wsparcie finansowe do zakupu samochodu elektrycznego to tylko kropla w morzu potrzeb. Do tego dochodzą również kwestie odpowiedniej infrastruktury oraz edukowania. Badanie pokazuje jednak, że Polacy są gotowi na zmiany w kierunku zielonego transportu.

Ekologiczne postawy Polaków 2020
Badanie "Ekologiczne postawy Polaków 2020" zostało przeprowadzone w grudniu 2020 przez Instytut GfK na zlecenie Renault Polska w ramach projektu edukacyjnego Zielona Ostoja Renault. W ramach akcji na terenie Otwocka powstanie pawilon edukacyjny dostępny dla lokalnej społeczności i nie tylko.

O Zielonej Ostoi Renault
Zielona Ostoja Renault, zlokalizowana nieopodal Rezerwatu Świder w Otwocku, powstała z myślą o tych, którzy w obliczu globalnych wyzwań chcą działać lokalnie dla środowiska. Grupa Renault oddała społeczności niezwykłą przestrzeń edukacyjną, w której każdy może rozwinąć swoją świadomość ekologiczną. Celem miejsca jest przekazywanie wiedzy oraz inspirowanie do działania na rzecz środowiska naturalnego. Wspólne warsztaty, poznawanie przyrody i odkrywanie ekologii na nowo dają realną wartość dla planety, jaką jest wiedza i konkretne działanie. Zielona Ostoja Renault to przestrzeń zbudowana wokół idei zrównoważonego rozwoju, wspólnego doświadczania i dialogu. Projekt powstał z inicjatywy Renault Polska. Partnerami akcji są: Miasto Otwock, Centrum UNEP/GRID-Warszawa oraz JYSK.

Oddajcie swój głos w ankiecie i zobaczymy jakie jest Wasze podejście czy wyjdzie podobnie jak w przeprowadzonym badaniu?

źródło: Grupa Renault | autor: Redakcja
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3460
Zdjęcia: 12545
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Audi A4 B6

07 Kwi 2021, 17:12

Dbajmy o środowisko, zostawmy troche zieleni naszym dzieciom! :)
malmon3
Aktywny
 
Posty: 302

07 Kwi 2021, 19:40

Wszystko zależy od tego w jakich warunkach poruszamy się naszym samochodem. Tu w mieście bezapelacyjnie wygrywa hybryda lub typowy elektryk (jak mamy instalację fotowoltaiczną na dachu w domu) ale jak ktoś robi 20-30 tyś. km w trasie to tu nic nie zastąpi raczej diesla i jego spalania.

Sama benzyna to takie uniwersalne bardzo auto dla kogoś z rocznymi przebiegami w okolicach 10-15tkm.
Rokiko
Stały forumowicz
 
Posty: 4116
Zdjęcia: 12

08 Kwi 2021, 09:58

Rokiko napisał(a):ale jak ktoś robi 20-30 tyś. km w trasie to tu nic nie zastąpi raczej diesla i jego spalania.

No nie do końca...Zależy jakim autem jedziesz...To, że jakiś Diesel pali mniej niż benzyniak w LPG, wcale nie oznacza, że będzie taniej...
Zachodzi pytanie ile kosztuje przejazd 100 km Dieslem, LPG czy elektrykiem? Oczywiście przy bardzo zbliżonych parametrami silnikach.
Tak na szybko policzyłem - żeby jazda Dieslem i LPG wychodziła na to samo, to przy dzisiejszych średnich cenach paliw na Orlenie ( ON 5.20 LPG 2,47 ), to jak benzyniak spala 10/l 100 km LPG, to Diesel musiałby spalić 4 litry ON, żeby było mniej więcej to samo. A jakby chcieć zaoszczędzić realną kwotę, to Diesel musiałby spalić 3 - 3,5 litra na 100km.
Możemy tak z ciekawości porównać jak ktoś ma ochotę. Ja mam Peugeota 407 SW ( kombi ) z silnikiem 2.0 140 KM. W sobotę pojadę do Krakowa autostradą, są tam fajne, proste i równe odcinki drogi. Sprawdzę, ile pali mi LPG przy prędkości 100km/h na V biegu. Dodam, że podczas jazdy na LPG pokazuje mi spalanie chwilowe LPG ( nie benzyny ). Przełączę się też na jakiś czas na benzynę i sprawdzę ile spala benzyny. Jak ktoś ma jakieś autko w Dieslu, z takim silnikiem, też dobrze by było jakby to było kombi, bo chodzi o masę auta, to piszcie. Najlepiej jechać na tempomacie, żeby ta prędkość była stała. Porównamy i zobaczymy jak wypadają Diesle vs LPG i benzyna przy dzisiejszych cenach paliw. Bo wiemy doskonale, że kiedyś, ON był o wiele tańszy niż benzyna i wtedy opłacało się mieć Diesla. A jak dzisiaj?
No i jak ktoś ma elektryka czy hybrydę, to też piszcie ile przejedziecie na prądzie i ile płacicie za jego "tankowanie". Bo słyszałem, że jazda na prądzie też już teraz nie jest wcale taka tania.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 17768
Zdjęcia: 1188
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

08 Kwi 2021, 10:42

Ciekawa propozycja. U mnie w byłym Grand Voyagerze z silnikiem 3.3 z LPG, chwilowe spalanie na komputerze było w oparciu o benzynę nawet jak jechałem na LPG. Spalanie LPG zawsze było większe w granicach 15-20% do benzyny. Mając to na uwadze wyglądało to następująco:
- przy 90km/h spalanie 9 litrów / 100km benzyny (10,3 LPG),
- przy 100km/h spalanie 10 litrów / 100km benzyny (11,5 LPG)
- przy 115 km/h spalanie 11 litrów / 100km benzyny (13 LPG) to była najlepsza prędkość przelotowa względem szybkości i ekonomiczności.

Podane dane dotyczą jazdy na tempomacie na trasie pozbawionej wzniesień.
ArteK
Forum Samochodowe
 
Posty: 4924
Zdjęcia: 11393
Miejscowość: Warszawa
Prawo jazdy: 12 12 1996
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Toyota Auris TS Hybrid, Yaris
Silnik: 1.8 Hybrid, 1.3 VVTi
Paliwo: Hybryda
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2016
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Hybrydy na trasy? - jak sprawdza się hybryda w trasie, spalanie?
    W prawdzie nie planuję na razie zakupu samochodu, ale ciekawi mnie funkcjonalność hybryd. Nie mówię tu o typie plugin tylko o takim, gdzie silnik elektryczna wyłącznie wspomaga spalinowy tzn. do pewnych obrotów ...
    Czy płukanki do silnika rzeczywiście pomagają?
    Temat płukanek do silnika to powód do niekończące się dyskusji. Niektórzy uważają, że użycie płukanki nie tylko nie pomaga, ale może nawet zaszkodzić silnikowi. Inni są fanami płukanek i stosują je jako środek ...

  •