Jesienne deszcze - jazda po mokrej nawierzchni

Jesienne deszcze - jazda po mokrej nawierzchni

26 Paź 2018, 12:29

Kalendarzowa jesień jest już z Nami od jakiegoś czasu. Ta pora roku charakteryzuje się największą liczbą dni deszczowych ze wszystkich okresów w roku. Kierowcy w tym czasie powinni zwracać szczególną uwagę na to, aby dostosować prędkość i sposób prowadzenia pojazdu do warunków panujących na drodze. Jazda po mokrej nawierzchni wymaga od kierowców więcej ostrożności i umiejętności.
Image Wycieraczki, oświetlenie i opony
W tym okresie kierowcy powinni sprawdzić stan piór wycieraczek, oświetlenia i przede wszystkim ogumienia. Jeśli zauważymy, że pióra nie usuwają odpowiednio wody z szyby, wymieńmy je na nowe. Podczas opadów deszczu mogą okazać się niezbędne. Warto przygotowując samochód do gorszych warunków pogodowych dobrze umyć szyby nie tylko od zewnątrz ale i od wewnętrzne strony, bardzo dobrym rozwiązaniem jest powłoka hydrofobowa tzw. niewidzialna wycieraczka która sprawia że woda w większości spływa po szybie a to z kolei poprawia naszą widoczność i bezpieczeństwo. Niezbędne jest także regularne sprawdzanie stanu świateł w samochodzie i natychmiastowa wymiana niesprawnych żarówek. Jesienią jest często ponuro i ciemno nie tylko wieczorem, ale też w ciągu dnia, dlatego sprawne światła są niezbędne dla zachowania dobrej widoczności i bezpieczeństwa. Nie można także zapominać o stanie opon. Na mokrej nawierzchni opony ze zużytym bieżnikiem często nie zdają egzaminu. Nieuwaga, nadmierna prędkość i niedostosowanie sposobu jazdy do warunków może okazać się bardzo niebezpieczne.

Poślizg wodny
Gdy opona nie jest w stanie odprowadzić nadmiaru wody, odrywa się od nawierzchni i tracąc przyczepność sprawia, że kierowca traci kontrolę nad pojazdem, mamy do czynienia ze zjawiskiem akwaplanacji. Najczęściej mamy do czynienia z poślizgiem wodnym, kiedy samochód wjeżdża w głęboką kałużę bądź wypełnioną wodą koleinę. Im większa prędkość i im więcej wody, tym prawdopodobieństwo poślizgu jest wyższe.

Mając do czynienia ze zjawiskiem akwaplaningu, możemy odczuć "uciekanie" tyłu samochodu na boki oraz wrażenie znacznie łatwiejszego operowania kierownicą. Jeśli już dojdzie do poślizgu wodnego, kierowcy muszą pamiętać, że nie powinni wtedy gwałtownie naciskać na hamulec i najlepiej nie obracać kierownicą. Przede wszystkim trzeba zdjąć nogę z gazu, aby wytracić prędkość i poczekać, aż samochód stanie się ponownie sterowny. To bardzo ważne zasady które mogą uchronić nas przed poważnymi konsekwencjami takiego poślizgu.

POLECAMY Jesienne liście - piękne i niebezpieczne

Obserwuj drogę
Podczas opadów deszczu trzeba jechać wolno i cały czas obserwować drogę, zwracając szczególną uwagę na nawierzchnię oraz zachowanie samochodów jadących przed nami. Aby dać sobie miejsce na awaryjne manewrowanie w przypadku utraty przyczepności, należy też zachować większą niż zwykle odległość od innych pojazdów. W ten sposób możemy uniknąć zderzenia także wtedy, gdy inny pojazd wpadnie w poślizg.

źródło: Szkoła Bezpiecznej Jazdy Renault, Redakcja
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 2754
Zdjęcia: 9814
Rejestracja: 18 Cze 2012, 12:53
Prawo jazdy od: 12 03 1998
Auto: Audi A4 B6

Re: Jesienne deszcze - jazda po mokrej nawierzchni

28 Paź 2018, 18:49

Od siebie dodam jeszcze jedną niebezpieczną sytuację. Kilka lat temu jechałem nowym mostem, była ulewa, a most tak zbudowany że wody nie odbierał. Połowa prawego pasa zalana. Wjechałem w to z prędkością 80 km/h i myślałem że już uderzę w barierkę, zwyczajnie auto zaczęło mocno ściągać do krawędzi jezdni. Zdjąłem nogę z gazu, kierownica lekko w lewo i jakoś się udało...
galakty
Forumowicz VIP
 
Posty: 6849
Zdjęcia: 1
Rejestracja: 31 Sie 2012, 10:00
Prawo jazdy od: 23 08 2012
Auto: Megane I PHII
Silnik: 1.6 16V 110
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Dlaczego Polacy kochają miejskie hybrydy? Dlaczego Polacy kochają miejskie hybrydy?
    W samochodach do miasta najbardziej cenimy niskie spalanie i wysoki moment obrotowy pozwalający na szybsze włączanie się do ruchu, dostępny w możliwie najniższym zakresie obrotów. Jeszcze do niedawna warunki te spełniały ...
    Większość polskich kierowców jeździ na krótkich odcinkach Większość polskich kierowców jeździ na krótkich odcinkach
    Niemal połowa kierowców deklaruje, że jednorazowo pokonuje nie więcej niż 10 km, a co trzeci przejeżdża dziennie do 20 km. Zaledwie 9 proc. badanych twierdzi, że ten dystans w ich przypadku jest dłuższy niż 30 km. Co czwarty ...

  •