Kia Picanto LPG (bi-fuel) - małe zwinne i oszczędne auto

28 Wrz 2013, 10:02

W odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na samochody małe o niskich kosztach eksploatacyjnych, Kia przygotowała wersję "dwupaliwową" najmniejszej pod względem wymiarowym linii Picanto. Debiutująca na 65 frankfurckim Salonie Samochodowym IAA 2013 Kia Picanto LPG bi-fuel to dla potencjalnego użytkownika zapowiedź jeszcze niższych kosztów eksploatacji i paliwa niż w przypadku konwencjonalnego Picanto z napędem wyłącznie benzynowym.

Kia Picanto LPG (bi-fuel) - małe zwinne i oszczędne auto

W trybie zasilania LPG imponować może rekordowo niskie zużycie paliwa – zaledwie 5,8 l/100 km przy emisji CO2 nie przekraczającej 100 g/km. W wersji z systemem oszczędnościowym Kia Stop/Start (ISG) zużycie paliwa spada do 5,6 l/100 km, a poziom emisji CO2 do 97 g/km.

"Kia wciąż poszukuje rozwiązań ukierunkowanych na potrzeby i oczekiwania klientów." – mówi Benny Oeyen, wiceprezes ds. marketingu i planowania produktu Kia Motors Europe – "Picanto ma zaspokajać istniejący popyt na samochód dwu-paliwowy pokazując determinację marki Kia, aby konsumenta europejskiego zadziwiać możliwie najszerszą ofertą produktów." "Z uwagi na bogate wyposażenie za przystępną cenę, Kia Picanto to jedna z najbardziej konkurencyjnych propozycji w klasie ‘city-car’ segmentu A, tak więc spodziewamy się, iż ten mowy model bi-fuel zdobędzie szczególną popularność w krajach, gdzie LPG jest powszechnie dostępny." dodaje Benny Oeyen.

Kia Picanto LPG (bi-fuel) - małe zwinne i oszczędne auto"Dwu-paliwowa" Kia Picanto będzie początkowo dostępna na rynku polskim, niemieckim, włoskim, czeskim, greckim, portugalskim oraz holenderskim – ze spodziewanym udziałem w sprzedaży tej wersji modelowej na poziomie 7 procent. Wchodząca do sprzedaży pod koniec bieżącego roku Kia Picanto LPG będzie jedynym samochodem na LPG objętym 7-letnią lub 150.000-kilometrową gwarancją fabryczną producenta.

Zmiana paliwa za naciśnięciem przycisku
Kia Picanto LPG (bi-fuel) - małe zwinne i oszczędne autoDo napędu Picanto LPG zastosowano specjalną odmianę trzycylindrowego 1,0-litrowego silnika Kia Kappa, która rozwija moc 67 KM i maksymalny moment obrotowy 90 Nm. Aby pracować na LPG silnik korzysta z dodatkowego układu zasilania, składającego się z zaworu elektromagnetycznego, odparowywacza (gdzie płynny LPG przechodzi w stan gazowy po spadku ciśnienia o 0,7 bara), filtr gazu oraz moduł wtryskiwaczy.

Silniki serii Kappa produkowane są w Korei, a do ich cech charakterystycznych należy kadłub wykonany z aluminium, odsadzenie wykorbień wału korbowego, bezobsługowy łańcuch rozrządu, zdwojony układ zmiennych faz rozrządu Dual CVVT oraz niskooporowe sprężyny zaworowe typu "beehive" (stabilizujące pracę zaworów w szerszym zakresie obrotowym).

Kia Picanto LPG (bi-fuel) - małe zwinne i oszczędne autoNowa Kia Picanto LPG wyposażona jest w dwa zbiorniki paliwa – "normalny" zbiornik na benzynę o pojemności 35 litrów w standardowej lokalizacji przed tylną osią oraz 27-litrowy zbiornik ciśnieniowy LPG, umieszczony pod podłogą bagażnika we wnęce na koło zapasowe. Pojemność ładunkowa bagażnika z siedzeniami tylnymi w pozycji normalnej wynosi 152 litry, a zamiast koła zapasowego Picanto wyposażona jest w zestaw naprawczy ogumienia.

Do zmiany zasilania benzynowego na LPG i odwrotnie służy specjalny przycisk na desce rozdzielczej. Oprócz tego jedyną różnicą we wnętrzu Picanto LPG jest zmodyfikowany panel "zegarów" z dwoma wskaźnikami poziomu paliwa (benzyny i LPG) oraz dwoma kontrolka mi ostrzegawczymi "rezerwy".

Kia Picanto LPG (bi-fuel) - małe zwinne i oszczędne auto

Zbiornik i układ zasilania LPG zwiększają masę pojazdu o 51 kg, tak więc w celu utrzymania dynamiki przyspieszenia (0-100 km/h w czasie 14,5 sek.) przełożenie przekładni głównej zostało obniżone o 8,6% (z 4,235 do 4,600 :1). Nie wpływa to na zmianę osiąganej przez "standardowy" model benzynowy 1.0 prędkości maksymalnej 150 km/h.

Zachować wszystkie zalety "zwykłego" Picanto
Nowe Picanto LPG nie traci naturalnie żadnej ze swych licznych zalet, dzięki którym najmniejszy samochód marki Kia stał się tak popularny w Europie, wykazując sprzedaż na poziomie 50.000 szt. rocznie.

Choć znacznie bardziej stylowe, Picanto pozostaje samochodem wielce praktycznym. Jego długość całkowita wzrosła o 60 mm (do prawie 3,6 m) − przy wydłużonym o 15 mm rozstawie osi. Mimo, iż Picanto jest teraz większe i lepiej wyposażone niż poprzednio – to dzięki lepszej inżynierii oraz zastosowaniu w konstrukcji nadwozia stali o dużej wytrzymałości jest lżejsze (w zależności od wersji modelowej) nawet o 10 kg. Dopracowanie detali nadwozia pozwoliło obniżyć współczynnik oporu aerodynamicznego Cd do wartości 0,31 − pozostawiającej większość pojazdów segmentu A daleko w tyle.

Kia Picanto LPG (bi-fuel) - małe zwinne i oszczędne auto

Dane Techniczne Kia Picanto LPG Bi-fuel
Silnik- 1,0 litrowy LPG Bi-fuel o mocy 67 KM
Typ/pojemność: Kappa DOHC (3-cylindrowy, rzędowy), zmienne fazy rozrządu CVVT po stronie dolotowej i wydechowej, 998 cm3
Moc/moment: maksymalny 67 KM (49,3 kW) przy 6200 obr/min; 90,3 Nm przy 3500 obr/min
Emisja CO2: od 97 g/km z systemem ISG

Skrzynia przekładniowa
Manualna/liczba przełożeń: 5
Auto/liczba przełożeń: n/d

Przełożenia
Bieg 1: 3,727
Bieg 2: 1,894
Bieg 3: 1,192
Bieg 4: 0,853
Bieg 5: 0,719
Wsteczny: 3,636
Przekładnia główna: 4,600

Zawieszenie kół jezdnych
Z przodu: niezależne, mocowane do ramy pomocniczej; kolumny MacPherson; sprężyny śrubowe, amortyzatory gazowe, stabilizator przechyłów
Z tyłu: pół-zależne, zespolona belka skrętna (CTBA), sprężyny śrubowe i amortyzatory gazowe

Układ kierowniczy
Rodzaj: przekładnia zębatkowa ze wspomaganiem elektrycznym MDPS (Motor Driven Power Steering)

Liczba obrotów
kierownicy: 3,4 − pomiędzy położeniami skrajnymi
Średnica zawracania: 9,8 m (minimum)

Hamulce
Wspomaganie: pojedynczy siłownik podciśnieniowy ∅ 9-cali (242,6 mm)
Hamulce przednie: tarcze wentylowane ∅ 241 x 18 mm
Hamulce tylne: bębnowe ∅ 180 x 7 mm (wersje modelowe bez systemu ESC); tarcze lite ∅ 234 x 10 mm (z systemem ESC)
Hamulec pomocniczy: mechaniczny, na koła tylne

Koła i ogumienie
Seryjne: 14" x 5,0J stalowe, ogumienie 155/70R13
Opcjonalne:
- 14" x 5,0J stop lekki, ogumienie 165/60R14
- 15" x 5,5J stop lekki, ogumienie 175/50R15
Koło zapasowe: brak; zestaw naprawczy ogumienia

Wymiary zewnętrzne (w mm)
Długość: 3595
Szerokość: 1595 (bez lusterek bocznych)
Wysokość: 1480
Rozstaw osi: 2385
Zwis przedni: 700
Zwis tylny: 510
Rozstaw kół przednich: 1421 (zależnie od rozmiaru felg/ogumienia)
Rozstaw kół tylnych: 1424 (zależnie od rozmiaru felg/ogumienia)

Wymiary wewnętrzne (w mm) z przodu / z tyłu / z tyłu (3-dr)
Przestrzeń na głowę: 1002 / 962 / 962
Przestrzeń na nogi: 1070 / 820 / 820
Szer. na poziomie ramion: 1290 / 1280 / 1270
Szer. na poziomie bioder: 1225 / 1139 / 1139

Pojemności
Zbiornik paliwa (benzyna): 35 litrów
Zbiornik paliwa (LPG): 27 litrów
Pojemność bagażowa (wg VDA): 152 litry (do linii okien, tylne siedzenia w pozycji normalnej 870 litrów (do linii dachu, tylne siedzenia złożone)

Masy
Minimalna masa własna (kg): 905 (bez kierowcy)
Maksymalna masa własna (kg): 1400

Osiągi
Prędkość maksymalna, km/h 148
Przyspieszenie 0-100 km/h, sek. 14,7
Droga hamowania 41,0 m (tylne hamulce tarczowe), 41,2 m (tylne hamulce bębnowe)

Zużycie paliwa (dane wstępne producenta)
Cykl mieszany, l/100 km: 5,8 (LPG)
Emisja CO2, g/km: 100

Zużycie paliwa z systemem ISG
Cykl mieszany, l/100 km: 5,6 (LPG)
Emisja CO2, g/km: 97

Nadwozie i podwozie
Nadwozie samonośne pięcio-lub trzydrzwiowe, typu hatchback (segment A) o konstrukcji stalowej. Silnik trzycylindrowy, dwu-paliwowy (benzyna-LPG), zabudowany poprzecznie z przodu, napędzający koła przednie za pośrednictwem pięciostopniowej przekładni manualnej.

POLECAMY Nowa Kia Carens otrzymała 5 gwiazdek EuroNCAP

Cennik na rynku polskim zostanie ogłoszony na jesieni, a auto trafi do salonów jeszcze w tym roku.

źródło: Kia
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3786
Zdjęcia: 13085
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Tesla Model Y

01 Paź 2013, 10:37

Tak samo opel zapowiedział montaż fabrycznych instalacji lpg w swoich autach. Teraz temat jest na tapecie, bo sporo osób rezygnuje z diesli na rzecz benzyny z docelowym planem założenia lpg.
blend
Nowicjusz
 
Posty: 6
Auto: Peugeot 307