Lexus GS F i Torque Vectoring Differential

Lexus GS F i Torque Vectoring Differential

18 Paź 2017, 13:15

Gdy osiem cylindrów, pracując w zgodnym rytmie, wytwarza potężną moc 477 koni mechanicznych, a sportowa, ośmiobiegowa przekładnia automatyczna doskonale dopasowuje przełożenia do prędkości i przyspieszenia, potrzebny jest jeszcze zręczny dyrygent, który właściwie pokieruje rozdziałem momentu obrotowego między oba koła tylnej osi. Rolę tę pełni w wyczynowym Lexusie GS F mechanizm różnicowy TVD – Torque Vectoring Differential.

Mechanizm TVD, sterowany przez cyfrowy sterownik ECU (Electronic Control Unit) dopasowuje moc przekazywaną na prawe i lewe koło do sytuacji w oparciu o informacje o kącie obrotu kierownicy, pozycji pedałów przyspieszenia i hamulca, przyspieszeniu podłużnym i poprzecznym oraz szybkości obrotu wokół osi pionowej. Pozwala to uzyskać maksimum dynamiki jazdy bez utraty panowania nad samochodem.
ImageDo regulowania podziału momentu obrotowego TVD wykorzystuje sterowane silniczkami elektrycznymi wielopłytkowe sprzęgła, reagujące na zmianę sytuacji w ciągu 1/1000 sekundy. W efekcie samochód jest bardziej zwinny podczas pokonywania zakrętów z dowolną prędkością i prowadzi się w sposób bardziej naturalny i przewidywalny.

Mogłoby się wydawać, że to jeszcze jeden komputerowy gadżet, który po wciśnięciu guzika z szarego zjadacza chleba robi mistrza kierownicy – ale TVD to rozwiązanie wykorzystywane właśnie w Lexusach RC F GT3, które startują w wyścigach. TVD nie tylko poprawia komfort i bezpieczeństwo, ale i rzeczywiste osiągi.

Jak to działa? Wyobraźmy sobie samochód pokonujący kolejne serpentyny. Gdy wchodzi w zakręt, koła po zewnętrznej stronie zakrętu obracają się szybciej, niż te po wewnętrznej. Gdy przy wychodzeniu z zakrętu kierowca wciska gaz, większość ciężaru auta przenosi się z zewnętrznego przedniego koła na zewnętrzne tylne koło. Przy pełnej mocy ujawnia się nadsterowność. W tej sytuacji do akcji wkracza TVD, który przekazuje więcej mocy na koło zewnętrzne, pomagając pokonać zakręt, a potem wyrównuje stosunek podziału, by zachować jak najlepszą przyczepność. W ten sposób TVD poprawia zarówno bezpieczeństwo, jak i osiągi.

TVD może pracować w trzech trybach – Standard, Slalom i Track. Tryb standardowy łączy osiągi z komfortem – pozwala trochę poszaleć za kierownicą, ale tak, by zbytnio nie zdenerwować pasażerów. Tryb slalomowy kładzie nacisk na sterowność, przydając rodzinnemu sedanowi charakteru niewielkiego, sportowego auta. Tryb Track stworzono z myślą o jeździe torowej z agresywnym pokonywaniem zakrętów, co mogłoby się spodobać jedynie nielicznym pasażerom. Dla każdego coś innego.

źródło: lexus, autoblog.com
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 2557
Zdjęcia: 9486
Rejestracja: 18 Cze 2012, 13:53
Prawo jazdy od: 12 03 1998
Auto: Audi A4 B6

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Przyczyny dymienia z rury wydechowej w dieslu Przyczyny dymienia z rury wydechowej w dieslu
    Czy mając samochód z silnikiem wysokoprężnym (diesla) narażeni jesteśmy na dymienie z rury wydechowej? To pytanie pewnie zadaje sobie nie jeden właściciel diesla Postaram się opisać jakie są przyczyny dymienia z rury ...
    Porsche 918 Spyder hybrid - 2,6 sek., 887 KM Porsche 918 Spyder hybrid - 2,6 sek., 887 KM
    Niemcy postanowili zaproponować światu jeden z najmocniejszych układów hybrydowych. W przypadku zaprezentowanego w 2010 roku na Salonie Samochodowym w Genewie i wprowadzonego do sprzedaży w 2013 roku modelu 918 Spyder, ...

  •  
    • Warto przeczytać
    • Rage-Race 2007
      Skoda Superb,2015
      Porównanie: Fiat Brava, Mazda 323F BJ, Opel Astra G, Peugeot 306, Rover 200 III
      Moto Piknik Tychy 2007