Lexus GS F i Torque Vectoring Differential

18 Paź 2017, 12:15

Gdy osiem cylindrów, pracując w zgodnym rytmie, wytwarza potężną moc 477 koni mechanicznych, a sportowa, ośmiobiegowa przekładnia automatyczna doskonale dopasowuje przełożenia do prędkości i przyspieszenia, potrzebny jest jeszcze zręczny dyrygent, który właściwie pokieruje rozdziałem momentu obrotowego między oba koła tylnej osi. Rolę tę pełni w wyczynowym Lexusie GS F mechanizm różnicowy Torque Vectoring Differential">TVD – Torque Vectoring Differential.

Mechanizm TVD, sterowany przez cyfrowy sterownik ECU (Electronic Control Unit) dopasowuje moc przekazywaną na prawe i lewe koło do sytuacji w oparciu o informacje o kącie obrotu kierownicy, pozycji pedałów przyspieszenia i hamulca, przyspieszeniu podłużnym i poprzecznym oraz szybkości obrotu wokół osi pionowej. Pozwala to uzyskać maksimum dynamiki jazdy bez utraty panowania nad samochodem.
Lexus GS F i Torque Vectoring DifferentialDo regulowania podziału momentu obrotowego TVD wykorzystuje sterowane silniczkami elektrycznymi wielopłytkowe sprzęgła, reagujące na zmianę sytuacji w ciągu 1/1000 sekundy. W efekcie samochód jest bardziej zwinny podczas pokonywania zakrętów z dowolną prędkością i prowadzi się w sposób bardziej naturalny i przewidywalny.

Mogłoby się wydawać, że to jeszcze jeden komputerowy gadżet, który po wciśnięciu guzika z szarego zjadacza chleba robi mistrza kierownicy – ale TVD to rozwiązanie wykorzystywane właśnie w Lexusach RC F GT3, które startują w wyścigach. TVD nie tylko poprawia komfort i bezpieczeństwo, ale i rzeczywiste osiągi.

Jak to działa? Wyobraźmy sobie samochód pokonujący kolejne serpentyny. Gdy wchodzi w zakręt, koła po zewnętrznej stronie zakrętu obracają się szybciej, niż te po wewnętrznej. Gdy przy wychodzeniu z zakrętu kierowca wciska gaz, większość ciężaru auta przenosi się z zewnętrznego przedniego koła na zewnętrzne tylne koło. Przy pełnej mocy ujawnia się nadsterowność. W tej sytuacji do akcji wkracza TVD, który przekazuje więcej mocy na koło zewnętrzne, pomagając pokonać zakręt, a potem wyrównuje stosunek podziału, by zachować jak najlepszą przyczepność. W ten sposób TVD poprawia zarówno bezpieczeństwo, jak i osiągi.

TVD może pracować w trzech trybach – Standard, Slalom i Track. Tryb standardowy łączy osiągi z komfortem – pozwala trochę poszaleć za kierownicą, ale tak, by zbytnio nie zdenerwować pasażerów. Tryb slalomowy kładzie nacisk na sterowność, przydając rodzinnemu sedanowi charakteru niewielkiego, sportowego auta. Tryb Track stworzono z myślą o jeździe torowej z agresywnym pokonywaniem zakrętów, co mogłoby się spodobać jedynie nielicznym pasażerom. Dla każdego coś innego.

źródło: lexus, autoblog.com
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3632
Zdjęcia: 12851
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Audi A4 B6

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Fotel w samochodzie jest ważny - ustawienie, wygoda, bezpieczeństwo
    Jak często kierowcy sprawdzają lub korygują ustawienie fotela w samochodzie? Pewnie większość poza sytuacją, kiedy po raz pierwszy usiedli za kierownicą swojego samochodu, robi to tylko gdy ktoś inny prowadzi auto i trzeba ...
    Nissan Juke Fun Edition - seria limitowana
    Nissan wprowadził do oferty nową edycję specjalną miejskiego crossovera Juke, stworzoną dla tych, którzy wyrazić swoją osobowość poprzez wyjątkową, oryginalną stylizację nadwozia i wnętrza swojego samochodu. Juke Fun ...