Nie obsługuj nawigacji w czasie jazdy!

Nie obsługuj nawigacji w czasie jazdy!

17 Sty 2018, 19:10

Nawigacja satelitarna ułatwia życie rzeszy kierowców, pozwalając bez problemu poruszać się po nieznanych rejonach. Z drugiej strony korzystanie z takiego sprzętu w czasie jazdy może być przyczyną zagrożenia na drodze. Z badań wynika, że kierowcy na obsługę nawigacji poświęcają ok. 5% czasu podróży(1), co oznacza trzy minuty podczas godzinnej trasy. Tymczasem do 10-30% wypadków w Europie przyczynia się rozproszenie uwagi(2). W dodatku nawigacja nie zawsze zapewnia prawidłowe wskazówki. Jak mądrze używać tego rodzaju urządzeń?
ImageWiększość kierowców zdążyła się już przyzwyczaić do zalet korzystania z nawigacji satelitarnej – obecnie nie potrzeba do tego nawet specjalnego urządzenia, wystarczy smartfon z dostępem do Internetu i odpowiednią aplikacją. Dzięki temu nie trzeba już poświęcać czasu na planowanie trasy przed podróżą, a w jej trakcie – zerkać na mapę, co mogło prowadzić do ryzykownych sytuacji.

Tylko czy korzystanie z nawigacji zawsze jest bezpieczne? Badania wykazały, że jeśli kierowcy decydują się na jej używanie, poświęcają na to ok. 5% czasu podróży(1). Mogłoby się wydawać, że to raczej niewiele, jednak w praktyce oznacza to, że w przypadku godzinnej podróży kierowca przez trzy minuty zajmuje się obsługą urządzenia, a jeśli robi to w czasie jazdy, nie jest w pełni skoncentrowany na tym, co dzieje się na drodze. Niestety, trzy minuty to wystarczająco dużo czasu, by spowodować realne zagrożenie.

Jak prawidłowo korzystać z nawigacji? Przede wszystkim nie należy obsługiwać żadnego sprzętu elektronicznego w czasie jazdy. Gdy pojazd jest w ruchu, kierowca nie powinien zajmować się wpisywaniem adresu do nawigacji czy modyfikacją zaplanowanej trasy. Może to zrobić pasażer, jeśli zaś nie ma takiej możliwości, a konieczna jest zmiana ustawień urządzenia, trzeba najpierw zatrzymać auto w bezpiecznym miejscu.

Z korzystaniem z nawigacji wiąże się jeszcze jedno zagrożenie – nawet jeśli używa się jej poprawnie, urządzenie czasem wprowadza kierowcę w błąd. Jeżeli mapa nie została zaktualizowana, a w organizacji ruchu wprowadzono zmiany, nawigacja może podpowiedzieć kierowcy zjazd albo skręt w nieodpowiednim miejscu, co bywa niezwykle ryzykowne. W skrajnych przypadkach może nawet skończyć się jazdą pod prąd albo po remontowanym odcinku drogi. Dlatego nie należy ślepo podążać za wskazówkami urządzenia.

Korzystanie z nawigacji satelitarnej nie zwalnia kierowcy z myślenia. Podczas prowadzenia pojazdu należy kierować się przede wszystkim znakami drogowymi, a do podpowiedzi zapewnianych przez elektroniczny sprzęt podchodzić z rozsądkiem.

źródło: (1) The use of navigation systems in naturalistic driving, Knapper A., Van Nes N., Christoph M., Hagenzieker M., Brookhuis K., 2016; (2) Study on good practices for reducing road safety risks caused by road user distractions, Dyrekcja Generalna ds. Mobilności i Transportu Komisji Europejskiej, 2015; Szkoła Bezpiecznej Jazdy Renault
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 2693
Zdjęcia: 9707
Rejestracja: 18 Cze 2012, 13:53
Prawo jazdy od: 12 03 1998
Auto: Audi A4 B6

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Cofanie liczników w samochodach z karą pozbawienia wolności Cofanie liczników w samochodach z karą pozbawienia wolności
    Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym w którym za każde przekręcenie licznika będzie groziło od 3 miesięcy do pięciu lat więzienia. Za takie oszustwo odpowiadają zarówno kierowca, właściciel ...
    [A] C1 I 1,0 / Panda II 1,2 / i10 I 1,1 / Picanto I 1,0 / Splash 1,0 [A] C1 I 1,0 / Panda II 1,2 / i10 I 1,1 / Picanto I 1,0 / Splash 1,0
    Podstawowe kryteria zestawienia: - samochód segmentu A - silnik benzynowy o mocy ok. 60KM - manualna skrzynia biegów - modele z okolic 2008 roku Wytypowane modele do zestawienia: - Citroen C1 I 1,0 - 68KM - ...

  •  
    • Volkswagen Golf - Tuning
      Wrak samochodu
      GER 4x4 offroad
      GT Academy na żywo w Katowicach, PS3