Początkujący kierowca - pytania

04 Maj 2016, 14:58

Witam,
prośba o odpowiedź na kilka pytań. Jestem początkujący : /

1. Ruszanie z miejsca.
Robię to trochę na wyczucie i nie wiem jaka jest prawidłowa kolejność.
Samochód seat leon - diesel

a) Wciskam do końca sprzęgło, ustawiam jedynkę. Potem delikatnie popuszczam sprzęgło dodając gazu ( mniej więcej w połowie sprzęgła)

b) wciskam sprzęgło , dodaję gazu potem popuszczam sprzęgło.

Słyszałem dwie wersje i nie wiem, która jest poprawna. Auto czasami mi gaśnie :(

Jeszcze takie pytanie. Jaki jest przedział prędkości dla biegu nr. 3 ?
newuser999
Nowicjusz
 
Posty: 5
Auto: seat leon

05 Maj 2016, 12:33

Puszczasz sprzęgło i czujesz że samochód zaczyna ruszać do przodu, wtedy dodajesz gazu z umiarem i wszystko jest dobrze. Kwestia wprawy. Tym bardziej że w dieslu jak puścisz sprzęgło bez dodawania gazu będzie sam jechał :)

Nie dodawaj gazu trzymając wciśnięte sprzęgło do końca.

newuser999 napisał(a):Jeszcze takie pytanie. Jaki jest przedział prędkości dla biegu nr. 3 ?
To już zależy od tego jaki to jest silnik, jaką ma moc wtedy skrzynia ma odpowiednio dobrane przełożenia (może mieć pięć albo sześć biegów w manualu). Zerknij do instrukcji tam będziesz miał podane maksymalne prędkości na poszczególnych biegach.
Kacper
Forumowicz VIP
 
Posty: 6842
Zdjęcia: 3348
Miejscowość: Warszawa - okolice
Prawo jazdy: 14 09 1997
Auto: Volvo S40
Silnik: 2.0 140KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999

05 Maj 2016, 22:49

Dzięki.
Prosiłbym jeszcze o definicję terminu "palenie sprzęgła". Spotkałem kilka różnych definicji :(
newuser999
Nowicjusz
 
Posty: 5
Auto: seat leon

06 Maj 2016, 11:58

newuser999 napisał(a):definicję terminu "palenie sprzęgła"
Palenie sprzęgła to nic innego jak jazda na tzw. półsprzęgle, zbyt długie ruszanie trzymając sprzęgło i jednocześnie dodając gazu oraz przez kierowców robiących sobie z pedału sprzęgła podpórkę na lewą stopę.
No i trzeba pamiętać że sprzęgło wciskamy zawsze do końca.
Kacper
Forumowicz VIP
 
Posty: 6842
Zdjęcia: 3348
Miejscowość: Warszawa - okolice
Prawo jazdy: 14 09 1997
Auto: Volvo S40
Silnik: 2.0 140KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999

06 Maj 2016, 16:56

Kacper napisał(a):Tym bardziej że w dieslu jak puścisz sprzęgło bez dodawania gazu będzie sam jechał

Tutaj akurat nie ma wpływu układ zasilania. czy to benzyna, LPG czy diesel, jak się puści sprzegło na jedynce czy dwójce to auto samo będzie jechało z prędkością odpowiadającą przekładniom skrzyni biegów i obrotom biegu jałowego - np najnormalniejsze i często stosowane podczas jazdy w korku. Trzeba tylko najpierw wyczuć sprzęgło, żeby nie puścić na jedynce za szybko, bo wtedy auto zgaśnie.
Co do przedziału prędkości na poszczególnych biegach ( nie tylko na 3 ) to raczej nie patrz na prędkośc, a na obroty - Teoretycznie na każdym biegu możesz jechać z maksymalnymi obrotami. A prędkość na tych obrotach na danym biegu zależy od przekładni w skrzyni biegów - jedno auto pojedzie na jedynce 20km/h a inne może nawet jechać 30km/h. Jednak przy zmianie biegów należy kierować się w pierwszej kolejności obrotami - na obrotomierzach zazwyczaj są zaznaczone obroty tzw ekonomiczne. W innych samochodach na wyświetlaczu pokazuje się informacja, kiedy przełączyć bieg, by jechać ekonomicznie. Oczywiście jak trzeba wyprzedzić jakieś auto, to żeby wyprzedzanie nie trwało wieki można na danym biegu wyjść poza zakres tych ekonomicznych obrotów silnika - chodzi o to, by dostosować czas wyprzedzania do warunków na drodze - czy to się wyprzedza pod górkę, czy z górki, czy na prostej i żeby to wyprzedzanie trwało możliwie najkrócej.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

09 Maj 2016, 12:27

MotoAlbercik napisał(a):Tutaj akurat nie ma wpływu układ zasilania. czy to benzyna, LPG czy diesel, jak się puści sprzegło na jedynce czy dwójce to auto samo będzie jechało z prędkością odpowiadającą przekładniom skrzyni biegów i obrotom biegu jałowego

Zgadza się natomiast z moich obserwacji wynika, że jednak dieslem łatwiej ruszyć puszczając sprzęgło bez dodawania gazu niż benzyną :) a to dla początkującego kierowcy jest dosyć ważne.
Kacper
Forumowicz VIP
 
Posty: 6842
Zdjęcia: 3348
Miejscowość: Warszawa - okolice
Prawo jazdy: 14 09 1997
Auto: Volvo S40
Silnik: 2.0 140KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Legendarna SKODA 966 Supersport
    Jedyny zachowany egzemplarz wyścigowej ŠKODY 966 Supersport odzyskał swój blask dzięki pieczołowitej pracy specjalistów marki. Jeden z najefektowniejszych okazów czechosłowackiej sceny wyścigowej ...

09 Maj 2016, 14:03

Kacper napisał(a):Zgadza się natomiast z moich obserwacji wynika, że jednak dieslem łatwiej ruszyć puszczając sprzęgło bez dodawania gazu niż benzyną

Być może się mylę, ale wg mnie to tutaj jest to zależne tylko i wyłącznie od wyczucia sprzegła. W każdym samochodzie sprzegło inaczej "bierze". Nawet jak to samo auto, z tym samym silnikiem i ta samą mocą. Żeby ruszać bez dodawania gazu, trzeba mieć poprostu dobrze wyczute sprzegło, czyli wiedzieć, kiedy zaczyna "brać".
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

09 Maj 2016, 23:29

MotoAlbercik napisał(a):Być może się mylę, ale wg mnie to tutaj jest to zależne tylko i wyłącznie od wyczucia sprzegła.
Dla mnie zawsze diesel lepiej ciągnął, a benzyna była jak by delikatniejsza i bardziej podatna na zgaśnięcie, ale to może kwestia odczucia :) (chodzi oczywiście o ruszanie bez dotykania pedału gazu)
Kacper
Forumowicz VIP
 
Posty: 6842
Zdjęcia: 3348
Miejscowość: Warszawa - okolice
Prawo jazdy: 14 09 1997
Auto: Volvo S40
Silnik: 2.0 140KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999

11 Maj 2016, 08:12

Kacper,myślę że to kwestia wyczucia samochodu oraz... Sprawnego sprzęgła. Ja po przesiadce z wolnossącej benzyny na diesla niestety miałem problem z wyczuciem kiedy sprzęgło łapie i efektem było to, że samochód notorycznie gasł,co innego ruszanie a co innego moment obrotowy zmiany biegów,gdzie w dieslu masz odczucie, że samochód jest po prostu szybszy :)
Salko
Aktywny
 
Posty: 278
Auto: Seat Leon
Silnik: 1.8
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Hatchback
Rok produkcji: 2001

11 Maj 2016, 10:01

Salko napisał(a):oraz... Sprawnego sprzęgła
Zgadzam się że sprawne sprzęgło to połowa sukcesu i jest też bardzo ważne.

Wracając do tematu trzeba przejechać się samochodem i kilka razy ruszyć żeby go wyczuć. Im większe mamy doświadczenie tym szybciej jesteśmy w stanie to zrobić. W nowych samochodach jest to mniejszy problem bo wszystko działa raczej poprawnie natomiast w starszych gdzie sprzęgło może już niedomagać to dodatkowo mogą być inne problemy przez które ruszenie takim samochodem wymaga już sporej wprawy żeby nie zgasł :)
Kacper
Forumowicz VIP
 
Posty: 6842
Zdjęcia: 3348
Miejscowość: Warszawa - okolice
Prawo jazdy: 14 09 1997
Auto: Volvo S40
Silnik: 2.0 140KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999

18 Maj 2016, 07:07

Kacper napisał(a):Re: Początkujący kierowca - pytania

9 Maj 2016, 12:27

MotoAlbercik napisał(a):
Tutaj akurat nie ma wpływu układ zasilania. czy to benzyna, LPG czy diesel, jak się puści sprzegło na jedynce czy dwójce to auto samo będzie jechało z prędkością odpowiadającą przekładniom skrzyni biegów i obrotom biegu jałowego


Zgadza się natomiast z moich obserwacji wynika, że jednak dieslem łatwiej ruszyć puszczając sprzęgło bez dodawania gazu niż benzyną :) a to dla początkującego kierowcy jest dosyć ważne.

A niby czemu to ważne? Ja zawsze dodawałem gazu przy ruszaniu, jaki jest sens ruszania na samym sprzęgle? Prócz wspomnianych korków - żaden.
Emejcz
Początkujący
 
Posty: 126
Miejscowość: Łódź
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: A4 B5 FL
Silnik: 1.8t 150KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999

18 Maj 2016, 12:26

Emejcz napisał(a):A niby czemu to ważne? Ja zawsze dodawałem gazu przy ruszaniu, jaki jest sens ruszania na samym sprzęgle? Prócz wspomnianych korków - żaden.
Ma bo wtedy wyczujesz dokładnie sprzęgło i później robisz to automatycznie puszczając je i dodając gazu w odpowiednim momencie. Często jest tak i zauważyłem to że niektórzy jeszcze zanim zaczną puszczać sprzęgło dodają sporo gazu.
W korkach tocząc się nie musisz dotykać pedału gazu i jedziesz na sprzęgle puszczonym do końca, a nie z nogą na półsprzegle.
Wszystko jest kwestią nawyków jakie od początku sobie wyrobisz. Dla świeżego kierowcy najważniejsze to odpowiednie wyczucie sprzęgła.

Tak samo przy hamowaniu sprzęgło powinno być wciskane przy ostatniej fazie przed zatrzymaniem, aby zachować pełna kontrolę nad samochodem i nie tylko to...
Kacper
Forumowicz VIP
 
Posty: 6842
Zdjęcia: 3348
Miejscowość: Warszawa - okolice
Prawo jazdy: 14 09 1997
Auto: Volvo S40
Silnik: 2.0 140KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999