Problem przegrzewania się silnika - Avensis 2.0 benzyna T25 2003r

10 Lis 2022, 14:43

Witam,
Już prawie rok walczę z problemem przegrzewania się silnika, może ktoś z was będzie w stanie coś zasugerować.

1. jesień 2021
- wskaźnik temperatury skacze wysoko powyżej normy
- diagnoza: pęknięta chłodnica - wymieniona
- zaraz po wymianie byłem na stacji kontroli pojazdów, aby zlokalizować źródło stukania w kole - stwierdzili wyciek. Mechanik twierdzi, że to pozostałość po wcześniejszej wymianie.
- po tygodniu samochód znów zaczyna się grzać, dochodzą dodatkowe objawy - po dodaniu gazu i dynamicznym przyspieszeniu strzałka od temperatury spada do oczekiwanych 90 stopni, w momencie kiedy auto się grzeje to w środku nie podaje ciepłej temperatury - niezależnie od ustawienia dmuchane jest zimne powietrze że słabą mocą. Przy przyspieszaniu zaczyna grzać oraz nawiew jest mocniejszy. Przy jednostajnej jeździe powrót do w\w problemów.
2. Zima 2021/2022
- wizyta u drugiego mechanika - odpowietrzenie układu chłodniczego
- dodatkowy objaw - płyn ze zbiornika wyrównawczego wycieka, nie wiadomo gdzie. Ile bym nie dolał to zawsze po jeździe spada do samego dna zbiornika wyrównawczego
- pierwszy mechanik pojechał do 'znajomej' stacji diagnostycznej i stwierdził pęknięcie uszczelki pod głowicą
- brak innych objawów pęknięcia uszczelki, samochód stoi do wiosny
- podobno termostat i czujnik temperatury są ok
3. Wiosna 2022
- wizyta u drugiego mechanika - przejrzenie ogólnodostępnych kabli - brak wycieku, nie chce się dobierać do silnika, gdzie również idą kable z tego układu
- wóz albo przewóz - wlanie środka do uszczelnienia chłodnicy
4. Wiosna - Jesień 2022
- brak problemów z temperaturą silnika, jednak wciąż gubi wszystko dolane do zbiornika wyrównawczego
- kilka tras po 100-200 km. Brak problemów
5. Dzisiaj (09.11.2022)
- wyjazd do przedszkola - 5km - wszystko ok
- powrót z przedszkola - objawy jak w pkt 1, wliczając wszystkie dodatkowe

Czy miał ktoś podobną sytuację i może coś zasugerować?
adinho
Nowicjusz
 
Posty: 44
Prawo jazdy: 10 06 2008
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: audi 80 b3 89r
Silnik: 2.0 +LPG

10 Lis 2022, 17:58

W pierwszej kolejności sprawdza się termostat. Jak był on sprawdzany? Dalej szukasz Wycieków na silnik, układ wydechowy tam gdzie płyn może odparować i nie będzie prze to śladu pod samochodem.

Masz tam klimatronik czy namualne ustawianie temperatury klimatyzacji?

Zrobiłeś test w układzie chłodzenia na CO2? Jest tani i warto go zrobić jak się jest w takiej sytuacji.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 9774
Zdjęcia: 34

10 Lis 2022, 18:14

Sprawdź też, czy dywanik pod nogami kierowcy i pasażera nie jest mokry.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

10 Lis 2022, 21:26

Rokiko napisał(a):W pierwszej kolejności sprawdza się termostat. Jak był on sprawdzany? Dalej szukasz Wycieków na silnik, układ wydechowy tam gdzie płyn może odparować i nie będzie prze to śladu pod samochodem.

Masz tam klimatronik czy namualne ustawianie temperatury klimatyzacji?

Zrobiłeś test w układzie chłodzenia na CO2? Jest tani i warto go zrobić jak się jest w takiej sytuacji.


Mam klimatyzację automatyczną dwustrefową. Test spalin wyszedł pozytywny niby, bo robiony nie w mojej obecności, ale
1. Było to zaraz po wymianie pękniętej chłodnicy, a słyszałem że może to okłamać wyniki
2. Problem w ogóle nie występował od wiosny do jesieni, podejrzewam że uszczelka dawałaby o sobie znać ciągle. Chłodnica wymieniona poprzedniej jesieni.
3. Nie ma żadnych dodatkowych objawów związanych z UPG, o których się dość dużo naczytałem, bo już kiedyś u mnie podejrzewali.

Najbardziej zastanawia mnie co może mieć wpływ na moje objawy, tj problem występuje tylko gdy jest zimno (pierwsze przymrozki właśnie się pojawiły), dynamiczna jazda powoduje spadek temperatury silnika do 90 stopni i rozpoczęcie grzania nawiewu. Pytanie co po stronie układu chłodzenia uzyska lepszą sprawność jak auto osiągnie więcej obrotów? Pompa wody? Przyspieszy się przepływ pomiędzy małym, a dużym obiegiem? Od wiosny do jesieni raz tylko dolalem płyn, ale i tak po przejechaniu jakiś 30km uciekł ze zbiorniczka wyrównawczego
adinho
Nowicjusz
 
Posty: 44
Prawo jazdy: 10 06 2008
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: audi 80 b3 89r
Silnik: 2.0 +LPG

11 Lis 2022, 10:03

adinho napisał(a):Najbardziej zastanawia mnie co może mieć wpływ na moje objawy, tj problem występuje tylko gdy jest zimno (pierwsze przymrozki właśnie się pojawiły), dynamiczna jazda powoduje spadek temperatury silnika do 90 stopni i rozpoczęcie grzania nawiewu
Czyli jak jedziesz delikatnie to silnik się nagrzewa do +90 stopni i jest słabe ogrzewanie lub nie ma go wcale? Sprawdzałeś czy jak w chłodniejsze dni wyłączysz całkowicie ogrzewanie (klimatronic na LO) to przy temperaturze silnika coś się zmienia?

adinho napisał(a):Pytanie co po stronie układu chłodzenia uzyska lepszą sprawność jak auto osiągnie więcej obrotów? Pompa wody?
Przy większych obrotach silnika pracuje ona z większą wydajnością bo jest od nich zależna.

Jeżeli w okresie kiedy używasz ogrzewania ubywa Ci więcej płynu a ogrzewanie działa ze sporym opóźnieniem i nie do końca wydajnie to problemem pewnie jest nagrzewnica która jest nie do końca drożna i dodatkowo jakieś wycieki w tym układzie.

adinho napisał(a):2. Problem w ogóle nie występował od wiosny do jesieni, podejrzewam że uszczelka dawałaby o sobie znać ciągle. Chłodnica wymieniona poprzedniej jesieni.
Dla UPG nie ma różnicy jaka jest pogoda na dworzu więc w lato równieź by dawała o sobie znać. Zrób sobie jeszcze raz test, możesz go sam wykonać bez większego problemu.

Sprawdź też to o czym pisał @MotoAlbercik szczególnie teraz jak używasz ogrzewania.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 9774
Zdjęcia: 34

22 Sty 2023, 22:55

Dzień dobry,

Podbijaj temat. W ostatnim czasie ciepłe powietrze przestało w ogóle lecieć z nawiewów, szyby są okropnie zaparowane, a na desce rozdzielczej widać tłuste białe plamy. Wszystko wskazuje na nieszczelną nagrzewnice, ale może ktoś ma jeszcze inny pomysł?

Edit. Dodatkowo auto w obiegu zamkniętym daje o wiele większą moc nawiewu niż w otwartym. Przy obiegu otwartym, dodanie gazu skutkuje chwilowym zwiększeniem mocy nawiewu, a bez gazu chodzi jakby 50% w obiegu zamkniętym.
adinho
Nowicjusz
 
Posty: 44
Prawo jazdy: 10 06 2008
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: audi 80 b3 89r
Silnik: 2.0 +LPG

23 Sty 2023, 10:55

adinho napisał(a): W ostatnim czasie ciepłe powietrze przestało w ogóle lecieć z nawiewów,

A jaka jest temp płynu chłodzącego?
adinho napisał(a):Wszystko wskazuje na nieszczelną nagrzewnice

A płynu ze zbiorniczka ci ubywa?
adinho napisał(a):Dodatkowo auto w obiegu zamkniętym daje o wiele większą moc nawiewu niż w otwartym.

Nie wiem, czy mocniej dmucha ( nigdy jakoś tego nie sprawdzałem ), ale na pewno jest głośniej.
adinho napisał(a):Przy obiegu otwartym, dodanie gazu skutkuje chwilowym zwiększeniem mocy nawiewu

A np. jak dodasz gazu, to światła nie zaczynają mocniej świecić? A jak zejdzie na wolne obroty, to lekko przygasają?
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

23 Sty 2023, 11:12

A jaka jest temp płynu chłodzącego

Wskaźnik temperatury ciągle rośnie dużo powyżej normy. Wczoraj 5-6 km po mieście urosło na jakieś 80% maksimum

A płynu ze zbiorniczka ci ubywa?


Tak, ile bym nie dolał to zawsze spada do praktycznie 0 w zbiorniczku wyrównawczym

A np. jak dodasz gazu, to światła nie zaczynają mocniej świecić? A jak zejdzie na wolne obroty, to lekko przygasają?


Nie zauważyłem czegoś takiego ani w odniesieniu do podświetlenia wewnątrz, ani do świateł zewnętrznych. Natomiast wcześniej w momencie kiedy zaczynałem ' piłować ' auto, to temperatura płynu chłodzącego spadała do normy, a po zwolnieniu znów rosła do góry.
adinho
Nowicjusz
 
Posty: 44
Prawo jazdy: 10 06 2008
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: audi 80 b3 89r
Silnik: 2.0 +LPG

23 Sty 2023, 12:09

A powiedz mi czy na zbiorniczku wyrównawczym , tam gdzie dolewasz płyn , masz zwykły kapsel ? Natomiast typowy korek z zaworami masz na chłodnicy ? Pytam bo to ma znaczenie w temacie a sam nie mam pewności co do rozwiązania układu chłodzenia w tym aucie . Jednakże patrząc na katalogi to korek utrzymujący ciśnienie w układzie jest właśnie na chłodnicy.
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 4729
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia II , Fabia II
Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna

23 Sty 2023, 12:50

https://impresja.auto.pl/zbiorniki-wyrownawcze/728923-zbiorniki-wyrownawcze-toyota-avensis-ii-t25.html

Tak wygląda zbiornik, a korek na zbiorniku wyrównawczym jest wtykany, a nie wkręcany. Na chłodnicy mam taki jakby metalowy korek jak ten w linku poniżej

https://www.euautoczesci.pl/czesc/herthbuss-jakoparts/1377100
adinho
Nowicjusz
 
Posty: 44
Prawo jazdy: 10 06 2008
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: audi 80 b3 89r
Silnik: 2.0 +LPG

23 Sty 2023, 13:33

Odkręć korek na chłodnicy na zimnym silniku . Zobacz czy tam widać czy jest płyn . Nie ma, to dolej . Powiedz ile go weszło . Wchodzi czasami z oporem, powoli . Na zbiorniczek wyrównawczy na razie nie patrz. Poza tym oceń sprawność i szczelność korka chłodnicy .
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 4729
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia II , Fabia II
Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna

23 Sty 2023, 20:43

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]



Załączam zdjęcie płynu sprzed i po dolaniu, czyli dobre 1.5l weszło. Pod koniec aby płyn wleciał tworzyły się małe pęcherzyki powietrza. Jak sprawdzić szczelność korka i co mam rozumieć przez sprawność? Jak naciskałem na wąż idący do termostatu (tak mi się wydaję) to poziom się podnosił, ale po założeniu korka nie ciekło nic.
adinho
Nowicjusz
 
Posty: 44
Prawo jazdy: 10 06 2008
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: audi 80 b3 89r
Silnik: 2.0 +LPG

23 Sty 2023, 21:06

adinho napisał(a): czyli dobre 1.5l weszło
To patrz tyle Ci brakowało płynu w silniku . Układ był nie do końca napełniony i teraz pytanie czy by nie weszło go jeszcze więcej . Czy ten brak ma również wpływ na brak ogrzewania . Temat jest ciekawy bo zbiorniczek wyrównawczy tutaj robi raczej jako zasobnik na nadmiar płynu a nie do kontroli ile jest płynu w układzie . Korek chłodnicy wymień . Dolałeś to przetestuj . Zwróć uwagę na ewentualne wycieki .
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 4729
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia II , Fabia II
Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna

23 Sty 2023, 22:06

Przejechałem się teraz autem, jednak ze względu na padający i zamarzający śnieg była to dość powolna przeprawa. Teraz tak:
Wyruszyłem w trasę około 15km plus powrót drugie tyle - temperatura silnika ok, cały czas zimne powietrze mimo ustawienia nawiewu na najwyższą możliwą temperaturę i siłę nawiewu. Zajechałem pod dom, zaparkowałem, nagle zaczęło się robić gorąco w aucie. Powiedziałem tak z 5 min, temperatura w normie, nawiew ładnie grzeje (choć wątpię, że to było maksimum, dałbym jakieś max 28 stopni na oko. Postanowiłem więc się przejechać po osiedlu - kółko ok 1 km wokół domów. W połowie drogi z nawiewu zaczęło lecieć coraz zimniejsze powietrze, a temperatura auta urosła tak do 3/4. Wróciłem pod dom, zaparkowałem. Temperatura z nawiewu znów zaczęła lecieć gorąca, a temperatura silnika zaczęła spadać. Posiedziałem tak jeszcze 5 min i wyłączyłem auto. W zbiorniku wyrównawczym płyn był na poziomie prawie max (nic tam nie dolewałem).

Dodam jeszcze coś o czym wcześniej chyba zapomniałem wspomnieć. Otóż zbiornik płynu wyrównawczego jest strasznie brudny w środku, poniżej link do zdjęcia. Nie są to żadne plamy oleju, ale jakby płyn chłodniczy zbierał ze sobą dużo syfu z obiegu. Może być tak, że przez ten syf traci on właściwości i zbytnio się grzeje?

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]



Co do wycieków to ciężko mi było coś znaleźć ze względu na padający śnieg i fakt, że sam trochę płynu rozlalem przy nalewaniu. Obok korka zbiorniczka wyrównawczego było minimalnie mokro, ale poniżej nie widziałem żadnych mokrych śladów.
adinho
Nowicjusz
 
Posty: 44
Prawo jazdy: 10 06 2008
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: audi 80 b3 89r
Silnik: 2.0 +LPG

24 Sty 2023, 12:01

adinho napisał(a): W zbiorniku wyrównawczym płyn był na poziomie prawie max (nic tam nie dolewałem).
To było do przewidzenia . Układ działa tak - Jeśli temperatura płynu wzrośnie ponad normę w układzie wytworzy się duże ciśnienie . Otworzy się wtedy zawór ciśnieniowy w korku chłodnicy i płyn przepompuje się do zbiorniczka . Jeśli to będzie ilość większa niż jego pojemność płyn wyleci na ulicę przez króciec przelewowy . Gdy silnik stygnie robi się podciśnienie w układzie co spowoduje zassanie płynu ze zbiorniczka prze zawór podciśnieniowy w korku . Biorąc pod uwagę że część płynu traci się bezpowrotnie bilans jego objętości w silniku jest ujemny , czyli jest go mało , to i nagrzewnica wnętrza się zapowietrza . Warto nadmienić że w sprawnym układzie chłodzenia ruch płynu między silnikiem a zbiorniczkiem jest minimalny lu go wcale nie ma . Piszesz że przegrzewa Ci się silnik . Tutaj przyczyn może być wiele . Pomijając UPG to zbyt mała wydajność pompy wody ( zużycie wirnika ) , bardzo silnie zabrudzony szlamem układ , czy choćby nie włączający się wentylator na chłodnicy . Pisałeś że latem ten problem jest mniejszy czy tam niezauważalny . Jeśli masz klimatyzację i z niej korzystasz to wiedz że po jej włączeniu włącza się wentylator bez względu na temperaturę silnika .
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 4729
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia II , Fabia II
Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna