Przy jakich obr zmieniać bieg w dieslu jeśli chcemy na maxa przyspiesz

10 Paź 2022, 17:39

Jeśli chcemy uzyskać jak najlepsze przyspieszenie czas 0-100 to przy jakich obrotach wypadałoby zmienić bieg na wyższy? Słyszałem sporo opinii na ten temat... kręcic do czerwonego pola? kręcić do max momentu?

Przykładowo silnik turbo diesel max moment 1500-2500, max moc 3500 czerwone pole zaczyna się 5-6tys

1. Czy kręcąc do 2500 i wyższy bieg?
2. do 3500 i wyższy?
3. do 4000 i wyższy?
4. do 4500 i wyższy?

jaki moze być powód że kiedyś jak auto było nowe kręciło się do prawie 5tys a obecnie do ok 4600? (ma ok 150tys km)

pozdrawiam serdecznie
monoblock
Początkujący
 
Posty: 58

11 Paź 2022, 08:11

Po pierwsze to w przypadku używanych diesli po regeneracji za cholerę nie wiesz czy ten moment i krzywa momentu się zgadzają. Fajnie zrobić hamownię i wtedy widzisz jak to wygląda u Ciebie.

Ogólnie rzecz biorąc by uzyskać jak najlepsze przyspieszenie powinno się kręcić "do odcięcia", ale niektóre silniki mogą mieć te czerwone pole ustawione zbyt wysoko i stracisz na czasie.

Nie ma sensu kręcić silnika do 4500 obrotów jeśli wtedy powiedzmy masz 120 KM (dostaje zadyszki), a po zmianie biegu na wyższy masz 130 KM. Wtedy sobie zmieniasz przy dajmy na to 4000 obrotów mając 130 KM i po zmianie biegu masz 125KM. Przykład z tyłka, ale myślę że wiadomo o co chodzi.

Co do kręcenia się nowego i używanego silnika. Stan silnika na to wpływa, wtryski, pompa, nagar, EGRy i setki innych rzeczy. Leć na hamkę i zobacz ;)
galakty
Forumowicz VIP
 
Posty: 8843
Zdjęcia: 1
Prawo jazdy: 23 08 2012
Auto: Ceed I
Silnik: 1.6 CRDi 115/130
Paliwo: Diesel
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2007

11 Paź 2022, 09:18

Każdy diesel będzie inny i będzie inaczej przyspieszał. Najlepiej by było przejechać się trzema podobnymi samochodami żeby to zrozumieć.

Teraz taki ogólny przykład, mając silnik o mocy 200KM i:
- ~185 Nm
- ~240 Nm
- ~350 Nm
uważam, że druga opcja to najlepszy stosunek momentu do mocy (wartość trochę większa niż moc). Tylko teraz inaczej będzie w silniku który jest czterocylindrowy z takimi parametrami i inaczej w sześciocylindrowym :)

Miałem kiedyś A4 1.9 TDi AVF zrobioną na 174KM z momentem 340 Nm (miałem gdzieś wykres z hamowni ale nie mogę go znaleźć) którą byłem kilka razy na 1/4 mili i pamiętam jak sprawdzaliśmy z ciekawości jak przyspiesza i wychodziło tak że najlepiej jechała w momencie zmiany biegu kiedy obroty spadały do wartości z wykresu gdzie przecinał się wykres mocy z momentem obrotowym.
Beks
Nowicjusz
 
Posty: 26

04 Lis 2022, 19:33

do odcinki to na bank wtedy jest gorszy czas
a nie najlepsze osiagi są wtedy gdy kręcimy do obr gdzie uzyskiwana jest max moc np do 3500 i następny?
monoblock
Początkujący
 
Posty: 58
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Kierowco, uważaj na dzieci!
    Część uczniów jeszcze w tym tygodniu chodzi do szkół, a w piątek będzie zakończenie roku szkolnego. Dla kierowców oznacza to konieczność zachowania wzmożonej czujności. Co roku najwięcej wypadków ...