Ratio dyferencjału - o co kaman?

18 Lut 2013, 13:59

Witam.
Jedna rzecz nie daje mi spokoju a odpowiedzi nie mogę znaleźć w sieci stąd mój post..
Co to jest ratio W dyferencjale, z tego co wyczytałem to wpływa to na przyśpieszenie, im większe ratio to lepsze przyśpieszenie czy mniejsze ratio?
co oznacza że ratio wynosi np. 3.9 a ine 4.1?
damian87
Początkujący
 
Posty: 157
Zdjęcia: 8
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: lexus is200
Silnik: 2.0 155km
Paliwo: Benzyna + LPG
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2001

30 Mar 2013, 03:30

O ile dobrze myślę Ratio to przełożenie. Może być nie tylko w dyferencjale ale też w skrzyni. Im większe Ratio tym lepsze przyspieszenie/mniejsza prędkość maksymalna. A jeśli chodzi o np. 4.10 to z tego co pamiętam to było: 4.10 obrotu wału napędowego = 1 obrót koła... Jakoś tak.
Pozdrawiam :).
Vermin
Stały forumowicz
 
Posty: 1670
Zdjęcia: 4
Prawo jazdy: 06 01 1992
Auto: Ściera
Silnik: 2.0 DOHC EFI
Paliwo: Benzyna
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1993

30 Mar 2013, 12:33

Vermin napisał(a):A jeśli chodzi o np. 4.10 to z tego co pamiętam to było: 4.10 obrotu wału napędowego = 1 obrót koła... Jakoś tak.


Nie wiem czy jako 15latek mogę cos dopisać :wink: ale to liczysz taak liczbę zębów zębatki(tej wielkie w dyferku) dzielisz przez liczbę zębów wałka i wychodzi final ratio dyfra.
Np; 45:13=3.46
Mniejsze rati lepsza prędkość ale przyśpieszenie gorsze i na odwrót.
Jest to parametr na który wiele osób nie zwraca uwagi a przy RWD jest mega ważny bo są przypadki że przy automacie potrafi zakłócic pracę skrzynki a właściciel auta bidny zostawi worek pieniędzy na naprawę.
szybki
Moderator - Tuning
 
Posty: 10805
Prawo jazdy: 19 07 1994
Auto: Toyota
Paliwo: Benzyna
Typ: Sport/Coupe

30 Mar 2013, 17:52

szybki napisał(a):Nie wiem czy jako 15latek mogę cos dopisać :wink: ale to liczysz taak liczbę zębów zębatki(tej wielkie w dyferku) dzielisz przez liczbę zębów wałka i wychodzi final ratio dyfra.
Np; 45:13=3.46
Mniejsze rati lepsza prędkość ale przyśpieszenie gorsze i na odwrót.
Jest to parametr na który wiele osób nie zwraca uwagi a przy RWD jest mega ważny bo są przypadki że przy automacie potrafi zakłócic pracę skrzynki a właściciel auta bidny zostawi worek pieniędzy na naprawę.

Jak na te 15 lat to muszę przyznać że się nie najgorzej orientujesz. A jak dokładnie może zakłócić pracę skrzyni automatycznej? Poważnie pytam bo mnie zaciekawiło.
Pozdraiwam :).
Vermin
Stały forumowicz
 
Posty: 1670
Zdjęcia: 4
Prawo jazdy: 06 01 1992
Auto: Ściera
Silnik: 2.0 DOHC EFI
Paliwo: Benzyna
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1993

30 Mar 2013, 18:27

Często bywa tak że w jednym modelu, przy jednym silniku dostępne są różne skrzynie biegów. Zasada jest taka że manula będzie miał dłuższe przełożenie czyli mniejsze ratio, a automat większe ratio czyli krótkie przełożenie. Jak źle dobierzemy dyferki bo często wygladają tak samo to włożymy dyfer od manuala do automatu, wtedy automat nie będzie chciał wrzucić ostatniego biegu myśląc że coś mu stawia opór np: efekt jazdy pod góre.
Problem nawet pojawia się przy autach występujących tylko w automatach o różnych mocach ponieważ te mocniejsze wersje bedą też miały inne przełożenie (final ratio) więc nie muszę mówić jak się nie wceluje z zakupem używki co będzie...

Oczywiście można to wykorzystać pozytywnie w tuningu RWD ale to inna para kaloszy :D
szybki
Moderator - Tuning
 
Posty: 10805
Prawo jazdy: 19 07 1994
Auto: Toyota
Paliwo: Benzyna
Typ: Sport/Coupe
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Japonia przestawia gospodarkę na wodór
    Władze Japonii widzą w wodorze sposób na obniżenie emisyjności gospodarki i niezależność energetyczną. Po dotychczasowych programach pilotażowych kraj ten przygotowuje się do szeroko zakrojonych działań na poziomie ...