Most napędowy

  • Skróty dotyczące terminów motoryzacyjnych

  • Most napędowy

    Most napędowy - co to znaczy?


    Ogólne określenie kompletnej osi, do której doprowadzany jest napęd od silnika i gdzie następuje jego rozdzielenie na oba koła za pośrednictwem mechanizmu różnicowego. Często można usłyszeć określenie "sztywny most", co oznacza konstrukcję stosowaną do dziś w samochodach terenowych i ciężarowych - półosie napędowe zamknięte są w sztywnej rurze, która podczas resorowania cala się przechyla, podnosi lub opuszcza, razem z mechanizmem różnicowym. Koła nie zmieniają położenia wobec osi. Zawiesza się ją, stosując resory piórowe lub śrubowe, ale przy śrubowych konieczne jest jeszcze zastosowanie drążka Panharda, wahaczy wzdłużnych, drążków reakcyjnych itp. Przeciwieństwem "mostu sztywnego" jest most z niezależnym zawieszeniem kół. Tu nie ma rury, półosie są połączone z mechanizmem różnicowym za pośrednictwem przegubów i podczas resorowania poruszają się niezależnie od siebie i mechanizmu różnicowego. Most tego typu zawiesza się na wahaczach wzdłużnych lub ukośnych albo np. za pomocą wahaczy poprzecznych. Często stosuje się tu kolumnę resorującą.


    Ocena: 4.8/5 (13 głosów)
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Jeszcze bardziej zwrotne: zawieszenie - Audi RS 6 Avant
    Zarówno przednia, jak i tylna oś nowego Audi RS 6 Avant to konstrukcje pięciowahaczowe, osobno pochłaniające siły wzdłużne i poprzeczne. Połączenia i ramy pomocnicze wykonane są głównie z aluminium. Rozstaw ...
    Złota Kierownica 2012 - Opel Zafira Tourer
    Opel Zafira Tourer został uhonorowany nagrodą Golden Steering Wheel ("Złota Kierownica"), o którą w tym roku ubiegało się sześć modeli samochodów typu van. Ten prestiżowy europejski tytuł jest kolejnym sukcesem ...