Wtrysk paliwa

  • Skróty dotyczące terminów motoryzacyjnych

  • Wtrysk paliwa

    Wtrysk paliwa - co to znaczy?


    System dostarczający wprost do cylindra (wtrysk bezpośredni), do kanału ssącego każdego z cylindrów (wtrysk pośredni wielopunktowy) lub do kolektora ssącego (wtrysk pośredni jednopunktowy) określoną dawkę paliwa płynnego pod ciśnieniem. Zwiększa on moc silnika, przy jednoczesnym zmniejszeniu zużycia paliwa i szkodliwych substancji w spalinach.

    Trochę historii. Pierwsze systemy wtrysku benzyny pojawiły się w latach 20. XX wieku. Paliwo do wtryskiwaczy podawały pompy wtryskowe przypominające rozwiązania ze starszych silników wysokoprężnych. Pierwsze układy wtryskowe bez napędu obcego (czyli od silnika) sterowane elektronicznie pojawiły się w końcu lat 50., jednak jeszcze długo dominowały układy wtryskowe sterowane mechanicznie (np. Bosch K-Jetronic, w którym pomiar ilości zasysanego powietrza odbywa się mechanicznie i przekłada się na mechaniczne dozowanie paliwa). Na początku lat 90. popularność zdobył wtrysk jednopunktowy (jako nieco droższa alternatywa gaźnika, z jednym wtryskiwaczem umieszczonym nad kolektorem dolotowym), ale od połowy lat 90. stosuje się głównie wtrysk wielopunktowy, w którym każdy cylinder ma własny wtryskiwacz (nieodzowny przy wtrysku bezpośrednim). O podawanej dawce paliwa i czasie wtrysku decyduje sterownik silnika na podstawie informacji otrzymywanych z licznych czujników (patrz schemat). Układ wtrysku do silników wysokoprężnych ma inną budowę (patrz Common Rail, pompowtryskiwacz).


    Ocena: 5.0/5 (4 głosy)
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Elektryfikacja według Toyoty
    Toyota pracuje nad zelektryfikowanymi samochodami od 25 lat. Pierwszym efektem tych prac była hybrydowa Toyota Prius, która trafiła do seryjnej produkcji 22 lata temu. Japończycy zajmowali się samochodami elektrycznymi, ...