UKŁAD SMAROWANIA
- Skróty dotyczące terminów motoryzacyjnych
-
UKŁAD SMAROWANIA - co to znaczy?
W silniku spalinowym współpracuje ze sobą wiele elementów ruchomych, a więc pojawia się tarcie. Tarcie nie tylko wytwarza ciepło, ale i opory. Dlatego konieczne jest skuteczne smarowanie. W silnikach spalinowych do smarowania używa się olejów silnikowych. Układ olejowy składa się z prostych elementów: zbiornika oleju (miski olejowej lub zbiornika w suchej misce), pompy i przewodów. Olej rozprowadzany jest przewodami wykonanymi w bloku, w głowicy oraz w innych elementach. Aby olej mógł dotrzeć tam, gdzie jego obecność jest konieczna, musi być pod ciśnieniem - stąd obecność pompy. W początkach historii silników wystarczało, że olej znajdował się w misce olejowej, a zanurzony w nim wał korbowy rozbryzgowe się smarował. Potem jednak, w miarę wzrostu prędkości obrotowych silników i stopnia komplikacji konstrukcji, obecność oleju zaczęła być konieczna w miejscach, do których rozbryzgowe nie dawało się go doprowadzić. Tym bardziej że wzrost prędkości obrotowych i mocy oznaczał wyższe temperatury osiągane przez silniki - a doprowadzony w pobliże cylindrów i stale wymieniany na świeży w obiegu zamkniętym olej pomaga również odprowadzać nadmiar ciepła. Dlatego od lat w różnych, niekoniecznie wyczynowych konstrukcjach silnikowych stosuje się chłodnice oleju.
-
Ciekawe publikacje motoryzacyjne
Import aut z Japonii: niezawodność, oszczędność i technologia w jednym Europejscy i również polscy kierowcy coraz częściej decydują się na zakup auta z Japonii. Mowa tu nie tylko o luksusowych samochodach europejskich marek, ale także autach JDM, a więc stworzonych z myślą o tamtejszym ...
Jesienne deszcze - jazda po mokrej nawierzchni Kalendarzowa jesień jest już z Nami od jakiegoś czasu. Ta pora roku charakteryzuje się największą liczbą dni deszczowych ze wszystkich okresów w roku. Kierowcy w tym czasie powinni zwracać szczególną uwagę na ...