STREFA KONTROLOWANEGO ZGNIOTU

  • Skróty dotyczące terminów motoryzacyjnych

  • STREFA KONTROLOWANEGO ZGNIOTU - co to znaczy?


    Element systemu biernego bezpieczeństwa w samochodzie. Od lat 40. XX w. pracowano (Mercedes) nad taką konstrukcją przedniej i tylnej części nadwozia, która podczas kolizji pochłaniałaby jak najwięcej energii uderzenia. Pierwszy związany z tym patent - o strefie kontrolowanego zgniotu - zarejestrowano w roku 1951. Za przykładem Mercedesa zagadnieniem zajęli się wszyscy producenci motoryzacyjni. Strefa kontrolowanego zgniotu pochłania część energii uderzenia przez odkształcanie się np. przedniej części auta. Reszta sił powstałych w wyniku kolizji powinna być równomiernie rozłożona poprzez węzły szkieletu karoserii na inne jej części. Podobnie jest z tyłu. W efekcie klatka kabiny ma ulec możliwie najmniejszym odkształceniom, a otwarcie drzwi musi być możliwe. Inaczej jest z bocznymi strefami. Mają one bardzo małe rozmiary - wyznacza je zaledwie grubość drzwi i tapicerki - więc montuje się w drzwiach wzmocnienia boczne - metalowe belki rozparte w futrynach. Pozwalają one przenieść dużą część energii uderzenia na słupki drzwiowe, które częściowo się poddają (wyginając do wnętrza), ale większość sił udaru rozprowadzają węzłami szkieletu na resztę nadwozia. Porównaj z układem SIPS stosowanym w Volvo.

    Ocena: 0.0/5
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Felgi samochodowe - rozstaw i ilość śrub
    Przedstawiamy dwa parametry montażowe felg samochodowych (średnicę śrub i ich ilość) zarówno stalowych jak i aluminiowych. Są one na tyle ważne, że oba te parametry muszą być dokładnie takie same jak zalecił producent ...