ABS

  • Skróty dotyczące terminów motoryzacyjnych

  • ABS

    ABS - co to znaczy?


    Układ przeciwblokujący hamulców (z ang. Antilock Breaking System), zapobiegający blokowaniu kół podczas intensywnego hamowania samochodu, wbudowany w układ hamulcowy, umożliwiający uzyskanie optymalnej siły hamowania przy zachowaniu pełnej kierowalności pojazdu podczas hamowania, wprowadzony po raz pierwszy przez firmę Bosch w 1978 roku.

    Sterowany elektronicznie współczesny układ ABS zawiera następujące podstawowe elementy:
    - czujniki prędkości przy każdym kole samochodu,
    - zespół hydrauliczny (tzw. modulator) zawierający elektrozawory hydrauliczne,
    - własny sterownik (często umieszczony bezpośrednio na obudowie modulatora),
    - lampkę kontrolną układu w zestawie wskaźników (ma własność samodiagnozowania)

    Modulator ABS jest włączony w hydrauliczny układ uruchamiania hamulców między pompą hamulcową, a hamulcami poszczególnych kół; jeżeli podczas intensywnego hamowania samochodu do sterownika ABS dotrze informacja, że prędkość obrotowa jednego z kół zbliża się do zera (koło ma tendencję do zablokowania), sterownik ABS poleci elektrozaworowi włączonemu w obwód hydrauliczny hamulca tego koła najpierw niezwiększanie ciśnienia, a potem (w razie potrzeby) zmniejszenie ciśnienia płynu hamulcowego w obwodzie tego hamulca, aby uniknąć zablokowania koła, gdyż największa skuteczność hamowania ma miejsce na granicy przyczepności. Zmiany ciśnienia odbywają się bardzo szybko i dzięki temu nie dochodzi do zablokowania żadnego z kół samochodu.

    Układ ABS współczesnego samochodu może być wzbogacony o wiele dodatkowych funkcji (np. ESP, EBD, ASR). ABS należy do układów czynnego bezpieczeństwa pojazdu.


    Ocena: 4.7/5 (13 głosów)

    Dostępny jest film.
    Obejrzysz go będąc zalogowany na forum.