Jak odróżnić w dieslu pompowtryski od wtryskiwaczy?

Jak odróżnić w dieslu pompowtryski od wtryskiwaczy?

25 Cze 2018, 12:53

Postaram się wyjaśnić jak w prosty sposób sprawdzić jaki mamy układ zasilania czy są to zwykłe wtryskiwacze czy też pompowtryski. Opiszę tez znane mi zalety i wady takich rozwiązań. Trzeba pamiętać że silniki Silniki zasilane jednym ja i drugim systemem wymagają dobrej jakości oleju napędowego ponieważ wtryskiwacze pracują pod dużym ciśnieniem i każde zanieczyszczenie paliwa może przyczynić się do powstania uszkodzeń.
Image Pompowtryskiwacze znajdują się w silnikach w których znajduje się tzw. pompa wstępna lub tłocząca jak kto woli. Nie mamy tu osobnej pompy wysokiego ciśnienia. Pompowtryskiwacz ma zadanie hydraulicznego wtrysku paliwa do komory spalania.

Fazy działania pompowtryskiwaczy:
- ssania
- skoku wstępnego
- wtrysku
- skoku resztkowego

Zalety pompowtryskiwaczy:
- minimalna zwłoka zapłonu przez co kąt wyprzedzenia zapłonu bedzie bardzo niewielki,
- brak przewodów wysokiego ciśnienia,
- wyższe ciśnienie wtrysku (2050 barów dla pompowtryskiwacza elektromagnetycznego oraz 2200 barów dla pompowtryskiwacza piezoelektrycznego)
- brak zjawiska podciekania wtryskiwaczy

Wady pompowtryskiwaczy:
- twarda głośna praca
- problemy z uzyskaniem norm Euro V i wyżej
- skomplikowana konstrukcja głowicy silnika ponieważ pompowtryskiwacz musi mieć napęd mechaniczny tłoczka iglicy.

Zwykłe wtryskiwacze występują w układzie common rail gdzie pompa sekcyjna wytwarza ciśnienie dla poszczególnych cylindrów w określonych momentach, a wtryskiwacze podłączone są z pompą metalowymi rurkami.

W tym systemie paliwo jest tłoczone do wspólnej szyny pod ciśnieniem około 2000bar i dopiero następnie zasilane są wtryskiwacze przy ciśnieniu około 1800bar podczas zwiększonych obrotów/obciążenia silnika, a na biegu jałowym jest to około 200-300bar. Wtryskiwacze otwierają się dzięki impulsom elektromagnetycznym.

Zalety takiego układu:
- mniejszy hałas,
- mniejsze wydzielania ciepła,
- równiejsza, stabilniejsza praca,
- mniejsza emisja spalin,
- bardziej miękka praca,
- lepsze spalanie paliwa (łatwiej podporządkować taki silnik coraz to nowszym normą emisji spalin),
- możliwość stałego ciśnienia niezależnie od obrotów silnika,

Piszcie od siebie jakieś porady jak odróżniać te układy ich zalety i wady generalnie wszystko co dotyczy układu wtryskowego w dieslu. Wydaje mi się że brakowało takiego tematu na forum.
PS. Jak coś przekręciłem to dajcie znać poprawię :)
Kacper
Forumowicz VIP
 
Posty: 6784
Zdjęcia: 3345
Rejestracja: 19 Maj 2006, 23:41
Miejscowość: Warszawa - okolice
Prawo jazdy od: 14 09 1997
Auto: Volvo S40
Silnik: 2.0 140KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Największy problem elektromobilności? Transport i magazynowanie wodoru Największy problem elektromobilności? Transport i magazynowanie wodoru
    Przyszłością motoryzacji są samochody z napędem elektrycznym - to już powszechnie znany fakt. Pytaniem bez jednoznacznej odpowiedzi był do tej pory sposób zasilania silników elektrycznych. Co prawda powstają ...
    MINI przekroczyło 1000 nowych rejestracji w 2016 roku w Polsce MINI przekroczyło 1000 nowych rejestracji w 2016 roku w Polsce
    We wrześniu MINI przekroczyło 1000 nowych rejestracji w 2016 roku w Polsce. Był to jednocześnie jeden z najlepszych miesięcy dla marki w tym roku. Wzrost w stosunku do sierpnia świadczy o wysokim, a przede wszystkim stabilnym ...

  •  
    • Car audio, video 2007
      Toyota Prius - nagroda ADAC
      Trial Lędziny 2014 czerwiec
      20180130 154020