Postaram się wyjaśnić jak w prosty sposób sprawdzić jaki mamy układ zasilania czy są to zwykłe wtryskiwacze czy też pompowtryski. Opiszę tez znane mi zalety i wady takich rozwiązań. Trzeba pamiętać że silniki Silniki zasilane jednym ja i drugim systemem wymagają dobrej jakości oleju napędowego ponieważ wtryskiwacze pracują pod dużym ciśnieniem i każde zanieczyszczenie paliwa może przyczynić się do powstania uszkodzeń. Pompowtryskiwacze znajdują się w silnikach w których znajduje się tzw. pompa wstępna lub tłocząca jak kto woli. Nie mamy tu osobnej pompy wysokiego ciśnienia. Pompowtryskiwacz ma zadanie hydraulicznego wtrysku paliwa do komory spalania.
Fazy działania pompowtryskiwaczy: - ssania - skoku wstępnego - wtrysku - skoku resztkowego
Zalety pompowtryskiwaczy: - minimalna zwłoka zapłonu przez co kąt wyprzedzenia zapłonu bedzie bardzo niewielki, - brak przewodów wysokiego ciśnienia, - wyższe ciśnienie wtrysku (2050 barów dla pompowtryskiwacza elektromagnetycznego oraz 2200 barów dla pompowtryskiwacza piezoelektrycznego) - brak zjawiska podciekania wtryskiwaczy
Wady pompowtryskiwaczy: - twarda głośna praca - problemy z uzyskaniem norm Euro V i wyżej - skomplikowana konstrukcja głowicy silnika ponieważ pompowtryskiwacz musi mieć napęd mechaniczny tłoczka iglicy.
Zwykłe wtryskiwacze występują w układzie common rail gdzie pompa sekcyjna wytwarza ciśnienie dla poszczególnych cylindrów w określonych momentach, a wtryskiwacze podłączone są z pompą metalowymi rurkami.
W tym systemie paliwo jest tłoczone do wspólnej szyny pod ciśnieniem około 2000bar i dopiero następnie zasilane są wtryskiwacze przy ciśnieniu około 1800bar podczas zwiększonych obrotów/obciążenia silnika, a na biegu jałowym jest to około 200-300bar. Wtryskiwacze otwierają się dzięki impulsom elektromagnetycznym.
Zalety takiego układu: - mniejszy hałas, - mniejsze wydzielania ciepła, - równiejsza, stabilniejsza praca, - mniejsza emisja spalin, - bardziej miękka praca, - lepsze spalanie paliwa (łatwiej podporządkować taki silnik coraz to nowszym normą emisji spalin), - możliwość stałego ciśnienia niezależnie od obrotów silnika,
Piszcie od siebie jakieś porady jak odróżniać te układy ich zalety i wady generalnie wszystko co dotyczy układu wtryskowego w dieslu. Wydaje mi się że brakowało takiego tematu na forum. PS. Jak coś przekręciłem to dajcie znać poprawię
Warto tu jeszcze wspomnieć, że w przypadku nowszych silników diesla (zapłon samoczynny) znajdziemy dwa rodzaje wtryskiwaczy: elektromagnetyczne i piezoelektryczne które są stosowane w układzie akumulacyjnym Common Rail.
Jak ie są różnice między wtryskiwaczami elektromagnetycznymi, a piezoelektrycznymi? Tutaj najprościej można to wytłumaczyć w ten sposób, że wtryskiwacze te pierwsze czyli elektromagnetyczne są wolniejsze i działają pod wpływem impulsu elektrycznego, który jest wysyłany przez sterownik silnika do uruchomienia elektromagnesu. Szybkość reakcji pozostawiała wiele do życzenie w takim układzie dlatego powstały wtryskiwacze piezoelektryczne które działają szybciej (mniejszy czas reakcji), a do tego pracują znacznie ciszej. To wszystko wpływa na kulturę prac silnika i lepszą reakcję podczas zmiany obciążenia silnika (przyspieszenia).
Toyota ProAce - nowy samochód dostawczy Toyota ProAce będzie odpowiedzią koncernu na rosnące zapotrzebowanie rynku europejskiego na lekkie pojazdy użytkowe średnich rozmiarów. Nowy model będzie dostępny z możliwością wyboru dwóch długości i dwóch ...
Lexus LX - potężny, luksusowy samochód terenowy To największy i najbardziej luksusowy model w gamie SUV-ów Lexusa, którego długość to 5065 mm, a szerokości wynosi 1980 mm. Wielki jest również bagażnik auta, który pomieści 701/1276 l. Pod maską ...
Drogi użytkowniku, aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepszej jakości treści którymi możesz być zainteresowany powinieneś przejść do ustawień prywatności i tam skonfigurować swoje zgody w celu dopasowania treści marketingowych do Twojego zachowania. Pamiętaj! Dzięki reklamom możemy finansować rozwój naszej strony, a Ty w zamian otrzymujesz do niej bezpłatny dostęp.