Jak odróżnić w dieslu pompowtryski od wtryskiwaczy?

Jak odróżnić w dieslu pompowtryski od wtryskiwaczy?

25 Cze 2018, 12:53

Postaram się wyjaśnić jak w prosty sposób sprawdzić jaki mamy układ zasilania czy są to zwykłe wtryskiwacze czy też pompowtryski. Opiszę tez znane mi zalety i wady takich rozwiązań. Trzeba pamiętać że silniki Silniki zasilane jednym ja i drugim systemem wymagają dobrej jakości oleju napędowego ponieważ wtryskiwacze pracują pod dużym ciśnieniem i każde zanieczyszczenie paliwa może przyczynić się do powstania uszkodzeń.
Jak odróżnić w dieslu pompowtryski od wtryskiwaczy? Pompowtryskiwacze znajdują się w silnikach w których znajduje się tzw. pompa wstępna lub tłocząca jak kto woli. Nie mamy tu osobnej pompy wysokiego ciśnienia. Pompowtryskiwacz ma zadanie hydraulicznego wtrysku paliwa do komory spalania.

Fazy działania pompowtryskiwaczy:
- ssania
- skoku wstępnego
- wtrysku
- skoku resztkowego

Zalety pompowtryskiwaczy:
- minimalna zwłoka zapłonu przez co kąt wyprzedzenia zapłonu bedzie bardzo niewielki,
- brak przewodów wysokiego ciśnienia,
- wyższe ciśnienie wtrysku (2050 barów dla pompowtryskiwacza elektromagnetycznego oraz 2200 barów dla pompowtryskiwacza piezoelektrycznego)
- brak zjawiska podciekania wtryskiwaczy

Wady pompowtryskiwaczy:
- twarda głośna praca
- problemy z uzyskaniem norm Euro V i wyżej
- skomplikowana konstrukcja głowicy silnika ponieważ pompowtryskiwacz musi mieć napęd mechaniczny tłoczka iglicy.

Zwykłe wtryskiwacze występują w układzie common rail gdzie pompa sekcyjna wytwarza ciśnienie dla poszczególnych cylindrów w określonych momentach, a wtryskiwacze podłączone są z pompą metalowymi rurkami.

W tym systemie paliwo jest tłoczone do wspólnej szyny pod ciśnieniem około 2000bar i dopiero następnie zasilane są wtryskiwacze przy ciśnieniu około 1800bar podczas zwiększonych obrotów/obciążenia silnika, a na biegu jałowym jest to około 200-300bar. Wtryskiwacze otwierają się dzięki impulsom elektromagnetycznym.

Zalety takiego układu:
- mniejszy hałas,
- mniejsze wydzielania ciepła,
- równiejsza, stabilniejsza praca,
- mniejsza emisja spalin,
- bardziej miękka praca,
- lepsze spalanie paliwa (łatwiej podporządkować taki silnik coraz to nowszym normą emisji spalin),
- możliwość stałego ciśnienia niezależnie od obrotów silnika,

Piszcie od siebie jakieś porady jak odróżniać te układy ich zalety i wady generalnie wszystko co dotyczy układu wtryskowego w dieslu. Wydaje mi się że brakowało takiego tematu na forum.
PS. Jak coś przekręciłem to dajcie znać poprawię :)
Kacper
Forumowicz VIP
 
Posty: 6818
Zdjęcia: 3348
Rejestracja: 19 Maj 2006, 23:41
Miejscowość: Warszawa - okolice
Prawo jazdy od: 14 09 1997
Auto: Volvo S40
Silnik: 2.0 140KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Audi Tradition na starcie rajdu Heidelberg Historic Audi Tradition na starcie rajdu Heidelberg Historic
    Na linii startowej dwudziestego piątego, jubileuszowego rajdu samochodów zabytkowych Heidelberg Historic, który odbędzie się w dniach od 11 do 13 lipca, Audi Tradition wystawi aż pięć samochodów ze swojej ...
    TOP 5 - trendy w projektowaniu współczesnych miast TOP 5 - trendy w projektowaniu współczesnych miast
    Współczesne miasta podlegają nieustannym zmianom, a projektanci miejskiej infrastruktury muszą za nimi nadążać. Mieszkańcy oczekują tworzenia przyjaznych miejsc sprzyjających zdrowiu i dobremu samopoczuciu, a równie ...

  •