Jak odróżnić w dieslu pompowtryski od wtryskiwaczy?

25 Cze 2018, 11:53

Postaram się wyjaśnić jak w prosty sposób sprawdzić jaki mamy układ zasilania czy są to zwykłe wtryskiwacze czy też pompowtryski. Opiszę tez znane mi zalety i wady takich rozwiązań. Trzeba pamiętać że silniki Silniki zasilane jednym ja i drugim systemem wymagają dobrej jakości oleju napędowego ponieważ wtryskiwacze pracują pod dużym ciśnieniem i każde zanieczyszczenie paliwa może przyczynić się do powstania uszkodzeń.
Jak odróżnić w dieslu pompowtryski od wtryskiwaczy? Pompowtryskiwacze znajdują się w silnikach w których znajduje się tzw. pompa wstępna lub tłocząca jak kto woli. Nie mamy tu osobnej pompy wysokiego ciśnienia. Pompowtryskiwacz ma zadanie hydraulicznego wtrysku paliwa do komory spalania.

Fazy działania pompowtryskiwaczy:
- ssania
- skoku wstępnego
- wtrysku
- skoku resztkowego

Zalety pompowtryskiwaczy:
- minimalna zwłoka zapłonu przez co kąt wyprzedzenia zapłonu bedzie bardzo niewielki,
- brak przewodów wysokiego ciśnienia,
- wyższe ciśnienie wtrysku (2050 barów dla pompowtryskiwacza elektromagnetycznego oraz 2200 barów dla pompowtryskiwacza piezoelektrycznego)
- brak zjawiska podciekania wtryskiwaczy

Wady pompowtryskiwaczy:
- twarda głośna praca
- problemy z uzyskaniem norm Euro V i wyżej
- skomplikowana konstrukcja głowicy silnika ponieważ pompowtryskiwacz musi mieć napęd mechaniczny tłoczka iglicy.

Zwykłe wtryskiwacze występują w układzie common rail gdzie pompa sekcyjna wytwarza ciśnienie dla poszczególnych cylindrów w określonych momentach, a wtryskiwacze podłączone są z pompą metalowymi rurkami.

W tym systemie paliwo jest tłoczone do wspólnej szyny pod ciśnieniem około 2000bar i dopiero następnie zasilane są wtryskiwacze przy ciśnieniu około 1800bar podczas zwiększonych obrotów/obciążenia silnika, a na biegu jałowym jest to około 200-300bar. Wtryskiwacze otwierają się dzięki impulsom elektromagnetycznym.

Zalety takiego układu:
- mniejszy hałas,
- mniejsze wydzielania ciepła,
- równiejsza, stabilniejsza praca,
- mniejsza emisja spalin,
- bardziej miękka praca,
- lepsze spalanie paliwa (łatwiej podporządkować taki silnik coraz to nowszym normą emisji spalin),
- możliwość stałego ciśnienia niezależnie od obrotów silnika,

Piszcie od siebie jakieś porady jak odróżniać te układy ich zalety i wady generalnie wszystko co dotyczy układu wtryskowego w dieslu. Wydaje mi się że brakowało takiego tematu na forum.
PS. Jak coś przekręciłem to dajcie znać poprawię :)
Kacper
Forumowicz VIP
 
Posty: 6842
Zdjęcia: 3348
Miejscowość: Warszawa - okolice
Prawo jazdy: 14 09 1997
Auto: Volvo S40
Silnik: 2.0 140KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999

24 Lis 2022, 13:43

Warto tu jeszcze wspomnieć, że w przypadku nowszych silników diesla (zapłon samoczynny) znajdziemy dwa rodzaje wtryskiwaczy: elektromagnetyczne i piezoelektryczne które są stosowane w układzie akumulacyjnym Common Rail.

Jak ie są różnice między wtryskiwaczami elektromagnetycznymi, a piezoelektrycznymi?
Tutaj najprościej można to wytłumaczyć w ten sposób, że wtryskiwacze te pierwsze czyli elektromagnetyczne są wolniejsze i działają pod wpływem impulsu elektrycznego, który jest wysyłany przez sterownik silnika do uruchomienia elektromagnesu. Szybkość reakcji pozostawiała wiele do życzenie w takim układzie dlatego powstały wtryskiwacze piezoelektryczne które działają szybciej (mniejszy czas reakcji), a do tego pracują znacznie ciszej. To wszystko wpływa na kulturę prac silnika i lepszą reakcję podczas zmiany obciążenia silnika (przyspieszenia).
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 9774
Zdjęcia: 34
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Wodór receptą na zmiany klimatu
    Do 2050 roku rynek wodoru może osiągnąć poziom 2,5 biliona dolarów, co przełożyłoby się na redukcję rocznej emisji CO2 o 6 gigaton. To 20 procent redukcji koniecznej do tego, aby nie dopuścić do podniesienia się średniej ...