REKLAMA
Postaram się wyjaśnić jak w prosty sposób sprawdzić jaki mamy układ zasilania czy są to zwykłe wtryskiwacze czy też pompowtryski. Opiszę tez znane mi zalety i wady takich rozwiązań. Trzeba pamiętać że silniki Silniki zasilane jednym ja i drugim systemem wymagają dobrej jakości oleju napędowego ponieważ wtryskiwacze pracują pod dużym ciśnieniem i każde zanieczyszczenie paliwa może przyczynić się do powstania uszkodzeń.
Pompowtryskiwacze znajdują się w silnikach w których znajduje się tzw. pompa wstępna lub tłocząca jak kto woli. Nie mamy tu osobnej pompy wysokiego ciśnienia. Pompowtryskiwacz ma zadanie hydraulicznego wtrysku paliwa do komory spalania.
Fazy działania pompowtryskiwaczy:
- ssania
- skoku wstępnego
- wtrysku
- skoku resztkowego
Zalety pompowtryskiwaczy:
- minimalna zwłoka zapłonu przez co kąt wyprzedzenia zapłonu bedzie bardzo niewielki,
- brak przewodów wysokiego ciśnienia,
- wyższe ciśnienie wtrysku (2050 barów dla pompowtryskiwacza elektromagnetycznego oraz 2200 barów dla pompowtryskiwacza piezoelektrycznego)
- brak zjawiska podciekania wtryskiwaczy
Wady pompowtryskiwaczy:
- twarda głośna praca
- problemy z uzyskaniem norm Euro V i wyżej
- skomplikowana konstrukcja głowicy silnika ponieważ pompowtryskiwacz musi mieć napęd mechaniczny tłoczka iglicy.
Zwykłe wtryskiwacze występują w układzie common rail gdzie pompa sekcyjna wytwarza ciśnienie dla poszczególnych cylindrów w określonych momentach, a wtryskiwacze podłączone są z pompą metalowymi rurkami.
W tym systemie paliwo jest tłoczone do wspólnej szyny pod ciśnieniem około 2000bar i dopiero następnie zasilane są wtryskiwacze przy ciśnieniu około 1800bar podczas zwiększonych obrotów/obciążenia silnika, a na biegu jałowym jest to około 200-300bar. Wtryskiwacze otwierają się dzięki impulsom elektromagnetycznym.
Zalety takiego układu:
- mniejszy hałas,
- mniejsze wydzielania ciepła,
- równiejsza, stabilniejsza praca,
- mniejsza emisja spalin,
- bardziej miękka praca,
- lepsze spalanie paliwa (łatwiej podporządkować taki silnik coraz to nowszym normą emisji spalin),
- możliwość stałego ciśnienia niezależnie od obrotów silnika,
Piszcie od siebie jakieś porady jak odróżniać te układy ich zalety i wady generalnie wszystko co dotyczy układu wtryskowego w dieslu. Wydaje mi się że brakowało takiego tematu na forum.
PS. Jak coś przekręciłem to dajcie znać poprawię