Toyota Hilux na Antarktydzie

Toyota Hilux na Antarktydzie

24 Sty 2011, 11:02

Legendarna Toyota Hilux sprawdza się jako najszybszy, najbardziej niezawodny i ekonomiczny środek transportu na Antarktydzie.
    Cztery Toyoty Hilux przejechały po bezdrożach Antarktydy ponad 4600 km przy temperaturach do minus 56°C na wysokościach sięgających 3400 m ponad poziomem morza.
    Zużycie paliwa było niższe, a osiągnięta średnia prędkość większa, niż w przypadku innych porównywalnych pojazdów antarktycznych.
    Adaptacji do ekstremalnych warunków terenowych i klimatycznych dokonali specjaliści z islandzkiej firmy Arctic Trucks.
    W pojazdach zastosowano trzylitrowe, wysokoprężne silniki D-4D bez modyfikacji, które potwierdziły legendarną jakość, trwałość i niezawodność samochodów Hilux.
Niepowstrzymana Toyota Hilux od dawna słynie ze zdolności pokonywania najbardziej ekstremalnych wyzwań, od jazdy na Biegun Północny po zdobywanie islandzkiego wulkanu Eyjafjallajökull. Tym razem Toyota Hilux z powodzeniem ukończyła kolejną wyjątkową misję, podróżując przez najzimniejsze i najbardziej nieprzyjazne środowisko w świecie, jakim są bezdroża Antarktydy, by dotrzeć na Biegun Południowy.

Toyota Hilux na Antarktydzie Toyota Hilux na Antarktydzie Toyota Hilux na Antarktydzie Toyota Hilux na Antarktydzie

Od 10 listopada do 5 grudnia 2010 r. cztery Toyoty Hilux bezpiecznie przewiozły członków ekspedycji indyjskiego Narodowego Centrum Badań Antarktycznych i Oceanicznych (NCAOR), badających chemię śniegu, tereny lodowcowe i ukryte pod lodem skały, na liczącej 4600 km trasie z bazy powietrznej Novo na Biegun Południowy i z powrotem.

Cztery Toyoty Hilux zostały wyprodukowane w zaopatrujących rynki europejskie zakładach Toyoty w Republice Afryki Południowej (TSAM, Toyota South Africa Motors) i przygotowane do mającej trwać miesiąc wyprawy przez islandzką firmę Arctic Trucks, specjalizującą się w modyfikacjach terenowych pojazdów Toyoty. Arctic Trucks od dawna uważa Toyotę Hilux za najlepszy z pojazdów w swojej klasie, od 40 lat słynący z jakości, trwałości i niezawodności nawet w najtrudniejszych warunkach jazdy.

Spodziewając się ekstremalnych warunków pogodowych, temperatury powietrza poniżej -40oC, spadającej nawet do -56oC, wysokości do 3400 m nad poziomem morza i najbardziej wymagającego terenu, organizatorzy wyprawy NCAOR wybrali model Hilux, łączący w sobie szereg zalet newralgicznych dla przetrwania na tym wyjątkowo niegościnnym kontynencie.

Toyota Hilux na Antarktydzie Toyota Hilux na Antarktydzie Toyota Hilux na Antarktydzie Toyota Hilux na Antarktydzie

Po pierwsze, pojazdy wykazały się wyjątkowo niskim, jak na tak ekstremalne warunki, zużyciem paliwa rzędu 50 l / 100 km. Nawet przy użyciu mniej kalorycznego paliwa Jet A-1, przy silniku pracującym przez 24 godziny na dobę i nieustannie działających systemach ogrzewania, zużycie to jest 5 do 8 razy niższe, niż w przypadku pojazdów gąsienicowych. Pozwala to znacznie ograniczyć zarówno problemy logistyczne związane z ilością transportowanego paliwa, jak i jego koszty (na Antarktydzie beczka ropy może kosztować nawet 10 tysięcy dolarów). Przy takiej oszczędności paliwa, ekspedycja potrzebowała tylko jednego punktu tankowania, znajdującego się 1500 km od początku trasy, na stacji antarktycznej Maitri.

Po drugie, Hilux wyróżnia się wyjątkowo dużą ładownością. Niewielką masę własną, wynoszącą zaledwie 2,2 tony, łączy z ładownością 1,5 tony i możliwością holowania ładunku o masie 3 ton – to ogromna zaleta w przypadku konieczności przewożenia wyposażenia wyprawy, części zamiennych i ludzi, a także 1280 litrów paliwa na każdy pojazd.

Po trzecie, ekspedycji udało się utrzymywać większą średnią prędkość, niż wcześniejszym, porównywalnym wyprawom.

Choć cztery wykorzystane przez wyprawę pojazdy wymagały pewnych modyfikacji, umożliwiających podołanie wyjątkowo trudnym warunkom jazdy na Antarktydzie, trzylitrowe silniki wysokoprężne D-4D przeszły tę próbę zwycięsko bez konieczności dokonywania najmniejszych zmian, co w najlepszy sposób potwierdziło legendarną jakość, trwałość i niezawodność Toyoty Hilux.

Niezbędne dla celów wyprawy modyfikacje, dokonane przez Arctic Trucks obejmowały zamontowanie żurawia do podnoszenia ciężkiego wyposażenia i paliwa, wykorzystanie odpornego na niskie temperatury, stosowanego w lotniczych silnikach turbinowych paliwa Jet A-1 z dodatkowymi środami smarującymi, zmiany przedniego i tylnego zawieszenia oraz układu przeniesienia napędu, dodatkowy system ogrzewania, niższe przełożenia, zabezpieczenia przed wpadaniem w szczeliny lodowe oraz instalację ogromnych opon, pompowanych do ciśnienia 20 atm (normalne opony Toyoty Hilux pompuje się do 29 atm).

Sprzedawana w ponad 160 krajach i będąca światowym liderem segmentu pick-up, Toyota Hilux znakomicie uporała się z najnowszym, ekstremalnie trudnym wyzwaniem. Przyczyniając się do sukcesu ekspedycji NCAOR dzięki wyjątkowemu połączeniu niskiego zużycia paliwa, prędkości, ładowności i niezawodności, Toyota Hilux po raz kolejny przesunęła granice jazdy w skrajnie trudnych warunkach.

źródło: toyota.pl
Pozdrawiam,
Artek
ArteK
Forum Samochodowe
 
Posty: 4713
Zdjęcia: 11292
Rejestracja: 08 Mar 2006, 21:21
Miejscowość: Warszawa
Prawo jazdy od: 12 12 1996
Przebieg/rok: 23tys. km
Auto: Toyota Yaris, Grand Voyager
Silnik: 1.3 VVTi, 3.3 V6
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2008

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Systemowe rozwiązania przyszłości Webasto Systemowe rozwiązania przyszłości Webasto
    Niemiecka firma Webasto, znana Polakom przede wszystkim z produkcji urządzeń ogrzewania postojowego, montowanych w samochodach osobowych i ciężarówkach, działa również w wielu innych dziedzinach motoryzacji. ...
    Nie holuj bez sensu.... Kiedy warto wezwać pomoc drogową? Nie holuj bez sensu.... Kiedy warto wezwać pomoc drogową?
    Kiedy znajomy (albo nieznajomy) prosi o zaholowanie go do warsztatu, nie zawsze wiadomo jak się zabrać do roboty. Bierzemy kawał liny, zaczepiamy o coś i… nasza pomoc zamienia się w "niedźwiedzią przysługę" jeżeli ...

  •