Turbo diesel - spalanie a predkosc

09 Wrz 2007, 19:18

hej

pozdrawiam wszystkich forumowiczow


Mam pytanie dotyczace spalania w turbo dieslu...

Kupilem Peugeota 406 1,9 TDS 1998 - szukalem taniego samochodu z silnikiem turbo diesel ze wzgledu na ich niskie spalanie, do tego jeszcze ropa jest tansza od beznyny...
Lubie szybka jazde i mam gdzie pojezdzic jako ze mieszkam w Wielkiej Brytanii... Samochod jezdzi ladnie (choc 90KM to malo jak na to auto to nie przeszkadza mi jazda 'spokojna')

ale oszczednosci sa tylko do predkosci 110 km/h

powyzej tego samochod zaczyna ciagnac rope jak szalony...
na pelnym baku (ok. 80 litrow) w zaleznosci od predkosci moge przejechac:
- 1300 km jadac do 110 km/h (wszyscy mnie wyprzedzaja :x )
- 800 km jadac 160 km/h (a taka jazde lubie na motorway'u)

Skad taka rozbieznosc?
Czy u was tez tak jest?
Czy moze to tylko specyfika francuskiego silnika?
Jak to sie ma w niemieckich TDI?

Moze macie jakies linki na ten temat?

pozdrawiam
guFy
Peugeot 406 1,9 TDS 1998
przebieg 73tys mil
gufy
Nowicjusz
 
Posty: 7
Miejscowość: Manchester

09 Wrz 2007, 20:53

Jak dla mnie,takie spalanie to normalka.Jak masz tam obrotomierz,to zerknij na niego.On ci wszystko powie.W końcu coś za coś. :( .
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

09 Wrz 2007, 22:18

MotoAlbercik napisał(a):Jak dla mnie,takie spalanie to normalka.Jak masz tam obrotomierz,to zerknij na niego.On ci wszystko powie.W końcu coś za coś. :( .



OK. Rozumiem ze wieksze obroty to wieksze spalanie.
Ale czy nie powinno wieksze spalanie isc w parze z przejechanym dystansem?

chodzi o to ze przy wiekszej predkosci spala duzo wiecej ropy niz by to wychodzilo z dluzszego dystansu przejechanego...
guFy
Peugeot 406 1,9 TDS 1998
przebieg 73tys mil
gufy
Nowicjusz
 
Posty: 7
Miejscowość: Manchester

10 Wrz 2007, 07:10

Miałem 3 Peugeoty (2*406 i 405) i wszystkie miały zwiększone spalanie. To samo mam w A6 jeśli jedziesz spokojnie te 110-130km/h to spoko ale raz prowadził kolega z pracy to czasem dochodziło do nawet 10 litrów na 100kma normalnie spala około 6 litrów. Jako ostatni przykład podam kolega ojca kopił sobie wito z silnikiem bodajże 2,2 diesla jemu ten samochód nie przekracza na trasie 8 litrów a znowu jego znajomemu pali 10 bo ma ciężką nogę.Tak to jest ciężka noga to większe spalanie.
Łukasz789
Aktywny
 
Posty: 460
Miejscowość: Kraków

10 Wrz 2007, 07:54

No prawie dobrze rozumujesz.Tylko mylisz czas przejechania np. 100km z prędkościa.Jadąc np. 80 km/h przejedziesz 80 km w godzinę.na obrotach np.2300.Natomiast jadą z prędkością 160km/h dystans 80 km przejedziesz w pół godziny,ale na obrotach około 4000.Tak więc dystans ten sam,a spalanie dwa razy większe.No i z tego wynika,że ilość przejechanych kilometrów na 10 litrach jest mniejsza o prawie połowę - odcinek 80 km przejeżdżasz z prędkością 80/h spalając 5 l/100km,a przy prędkości 160/h ten sam odcinek przejedziesz spalając 10l/100km.W tym układzie ,jadąc cały czas 80/h na 10 litrach przejedziesz 200km,a jadąc 160 przejedziesz tylko 100km.Oczywiście spalanie jest podane tylko dla przykładu i może różnić się w zalezności od samochodu i pojemności silnika - Im większa pojemność tym większe spalanie - pojemność zalezy głównie od średnicy cylindra i ilości cylindrów.Tak więc im większa komora spalania i liczba cylindrów,tym większe spalanie.Do tego dochodzi włączanie podczas jazdy różnych odbiorników pożerających prąd w dużych ilościach(dmuchawa,klima,ogrzewanie szyby,stanie na czerwonym świetle na wolnych obrotach z włączonymi światłami mijania,dmuchawą i światłami stopu i jeszcze włączone radyjko na połowę mocy.A za tym wszystkim idzie obciążenie alternatora,a alternator z kolei obciąża silnik,za czym idzie dodatkwe większe spalanie.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

10 Wrz 2007, 16:17

ja na pełnym baku zrobię max. ok. 700 km (benzyna) - jazda do 90 km/h...

kup oszczędniejsze auto albo znajdź złoty środek ;p czyli że obroty były na tyle małe żeby dużo nie żłopał i żeby szybko jechał..Pozdrawiam
mex500
Początkujący
 
Posty: 52
Miejscowość: Małopolska
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    BMW w leasingu – o czym warto pamiętać?
    Luksusowe modele BMW cieszą się dużym zainteresowaniem zwłaszcza wśród przedsiębiorców. Korzystne rozwiązanie stanowi szczególnie BMW leasing. Na co zwrócić uwagę, decydując się na tę formę finansowania? ...

10 Wrz 2007, 20:16

mex500 napisał(a):ja na pełnym baku zrobię max. ok. 700 km (benzyna) - jazda do 90 km/h...

kup oszczędniejsze auto albo znajdź złoty środek ;p czyli że obroty były na tyle małe żeby dużo nie żłopał i żeby szybko jechał..Pozdrawiam



Ktore silniki sa zatem oszczedniejsze???

Moze silniki diesla nowszej generacji nie maja az tak duzej roznicy w spalaniu przy wiekszych predkosciach....
guFy
Peugeot 406 1,9 TDS 1998
przebieg 73tys mil
gufy
Nowicjusz
 
Posty: 7
Miejscowość: Manchester

12 Wrz 2007, 11:55

ja bym obstawał przy nowych silnikach diesla powinny być lepsze
konjo
Nowicjusz
 
Posty: 45

14 Wrz 2007, 20:52

Moze silniki diesla nowszej generacji nie maja az tak duzej roznicy w spalaniu przy wiekszych predkosciach....

Niestety. Różnica w spalaniu i tak musi być duża, Im Szybciej się jedzie tym większe są opory powietrza, a tym samym potrzeba więcej energii żeby utrzymać prędkość.

P = 0,048* C­x *A*V2

P- to siła oporu powietrza

Cx - doskonałość oporu (wiadomo, im bardziej opływowy kształt auta tym Cx jest mniejsze)

A- pole powierzchni czołowej
V - prędkość
z powyższego wzoru wyraźnie widać, że opór zależy od kwadratu prędkości, więc żeby jechać dwa razy szybciej, trzeba użyć czterokrotnie większej siły, żeby utrzymać prędkość. A nie mówiąc już o przyśpieszaniu...
muzeum
Nowicjusz
 
Posty: 1