Turbo diesel - spalanie a predkosc

09 Wrz 2007, 19:18

hej

pozdrawiam wszystkich forumowiczow


Mam pytanie dotyczace spalania w turbo dieslu...

Kupilem Peugeota 406 1,9 TDS 1998 - szukalem taniego samochodu z silnikiem turbo diesel ze wzgledu na ich niskie spalanie, do tego jeszcze ropa jest tansza od beznyny...
Lubie szybka jazde i mam gdzie pojezdzic jako ze mieszkam w Wielkiej Brytanii... Samochod jezdzi ladnie (choc 90KM to malo jak na to auto to nie przeszkadza mi jazda 'spokojna')

ale oszczednosci sa tylko do predkosci 110 km/h

powyzej tego samochod zaczyna ciagnac rope jak szalony...
na pelnym baku (ok. 80 litrow) w zaleznosci od predkosci moge przejechac:
- 1300 km jadac do 110 km/h (wszyscy mnie wyprzedzaja :x )
- 800 km jadac 160 km/h (a taka jazde lubie na motorway'u)

Skad taka rozbieznosc?
Czy u was tez tak jest?
Czy moze to tylko specyfika francuskiego silnika?
Jak to sie ma w niemieckich TDI?

Moze macie jakies linki na ten temat?

pozdrawiam
guFy
Peugeot 406 1,9 TDS 1998
przebieg 73tys mil
gufy
Nowicjusz
 
Posty: 7
Miejscowość: Manchester

09 Wrz 2007, 20:53

Jak dla mnie,takie spalanie to normalka.Jak masz tam obrotomierz,to zerknij na niego.On ci wszystko powie.W końcu coś za coś. :( .
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

09 Wrz 2007, 22:18

MotoAlbercik napisał(a):Jak dla mnie,takie spalanie to normalka.Jak masz tam obrotomierz,to zerknij na niego.On ci wszystko powie.W końcu coś za coś. :( .



OK. Rozumiem ze wieksze obroty to wieksze spalanie.
Ale czy nie powinno wieksze spalanie isc w parze z przejechanym dystansem?

chodzi o to ze przy wiekszej predkosci spala duzo wiecej ropy niz by to wychodzilo z dluzszego dystansu przejechanego...
guFy
Peugeot 406 1,9 TDS 1998
przebieg 73tys mil
gufy
Nowicjusz
 
Posty: 7
Miejscowość: Manchester

10 Wrz 2007, 07:10

Miałem 3 Peugeoty (2*406 i 405) i wszystkie miały zwiększone spalanie. To samo mam w A6 jeśli jedziesz spokojnie te 110-130km/h to spoko ale raz prowadził kolega z pracy to czasem dochodziło do nawet 10 litrów na 100kma normalnie spala około 6 litrów. Jako ostatni przykład podam kolega ojca kopił sobie wito z silnikiem bodajże 2,2 diesla jemu ten samochód nie przekracza na trasie 8 litrów a znowu jego znajomemu pali 10 bo ma ciężką nogę.Tak to jest ciężka noga to większe spalanie.
Łukasz789
Aktywny
 
Posty: 460
Miejscowość: Kraków

10 Wrz 2007, 07:54

No prawie dobrze rozumujesz.Tylko mylisz czas przejechania np. 100km z prędkościa.Jadąc np. 80 km/h przejedziesz 80 km w godzinę.na obrotach np.2300.Natomiast jadą z prędkością 160km/h dystans 80 km przejedziesz w pół godziny,ale na obrotach około 4000.Tak więc dystans ten sam,a spalanie dwa razy większe.No i z tego wynika,że ilość przejechanych kilometrów na 10 litrach jest mniejsza o prawie połowę - odcinek 80 km przejeżdżasz z prędkością 80/h spalając 5 l/100km,a przy prędkości 160/h ten sam odcinek przejedziesz spalając 10l/100km.W tym układzie ,jadąc cały czas 80/h na 10 litrach przejedziesz 200km,a jadąc 160 przejedziesz tylko 100km.Oczywiście spalanie jest podane tylko dla przykładu i może różnić się w zalezności od samochodu i pojemności silnika - Im większa pojemność tym większe spalanie - pojemność zalezy głównie od średnicy cylindra i ilości cylindrów.Tak więc im większa komora spalania i liczba cylindrów,tym większe spalanie.Do tego dochodzi włączanie podczas jazdy różnych odbiorników pożerających prąd w dużych ilościach(dmuchawa,klima,ogrzewanie szyby,stanie na czerwonym świetle na wolnych obrotach z włączonymi światłami mijania,dmuchawą i światłami stopu i jeszcze włączone radyjko na połowę mocy.A za tym wszystkim idzie obciążenie alternatora,a alternator z kolei obciąża silnik,za czym idzie dodatkwe większe spalanie.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

10 Wrz 2007, 16:17

ja na pełnym baku zrobię max. ok. 700 km (benzyna) - jazda do 90 km/h...

kup oszczędniejsze auto albo znajdź złoty środek ;p czyli że obroty były na tyle małe żeby dużo nie żłopał i żeby szybko jechał..Pozdrawiam
mex500
Początkujący
 
Posty: 52
Miejscowość: Małopolska

10 Wrz 2007, 20:16

mex500 napisał(a):ja na pełnym baku zrobię max. ok. 700 km (benzyna) - jazda do 90 km/h...

kup oszczędniejsze auto albo znajdź złoty środek ;p czyli że obroty były na tyle małe żeby dużo nie żłopał i żeby szybko jechał..Pozdrawiam



Ktore silniki sa zatem oszczedniejsze???

Moze silniki diesla nowszej generacji nie maja az tak duzej roznicy w spalaniu przy wiekszych predkosciach....
guFy
Peugeot 406 1,9 TDS 1998
przebieg 73tys mil
gufy
Nowicjusz
 
Posty: 7
Miejscowość: Manchester

12 Wrz 2007, 11:55

ja bym obstawał przy nowych silnikach diesla powinny być lepsze
konjo
Nowicjusz
 
Posty: 45

14 Wrz 2007, 20:52

Moze silniki diesla nowszej generacji nie maja az tak duzej roznicy w spalaniu przy wiekszych predkosciach....

Niestety. Różnica w spalaniu i tak musi być duża, Im Szybciej się jedzie tym większe są opory powietrza, a tym samym potrzeba więcej energii żeby utrzymać prędkość.

P = 0,048* C­x *A*V2

P- to siła oporu powietrza

Cx - doskonałość oporu (wiadomo, im bardziej opływowy kształt auta tym Cx jest mniejsze)

A- pole powierzchni czołowej
V - prędkość
z powyższego wzoru wyraźnie widać, że opór zależy od kwadratu prędkości, więc żeby jechać dwa razy szybciej, trzeba użyć czterokrotnie większej siły, żeby utrzymać prędkość. A nie mówiąc już o przyśpieszaniu...
muzeum
Nowicjusz
 
Posty: 1