Planuję zakup swojego pierwszego samochodu. Ma on służyć do codziennego przemieszczania się po mieście, okazjonalnego wypadu za miasto oraz ze 2 razy na miesiąc na pojeżdżawkę po torze (jakieś treningi, a jak podszlifuję umiejętności to być może i RSy). Budżet jakim obecnie dysponuję to 15tyś zł, jednak znając polski rynek to w trakcie poszukiwań dozbieram do ok 20tyś., by mieć zapas na ewentualne wymiany czegoś na start typu: płyny, filtry, hamulce itp. lub jeśli znaleziony samochód byłby w stanie bardzo dobrym ale i przez to droższy niż 15tyś.
Szukam czegoś w segmencie B (subkompakty) lub C. Silnik nie większy niż 2l i BEZ turbo. Preferowałbym mniejsze pojemności ale wysokoobrotowe, jakieś VVTI, VTEC. Zużycie paliwa żeby zamykało się w 12l w mieście (jazda dynamiczna, ale bez szaleństw - od tego jest tor), ale "standardowo" ok 8litrów było by ok. Preferowałbym 4/5 osobowe, choć wiem że jest kilka 2 osobowych, które by mnie interesowały, ale o tym za raz napiszę. Z wyposażenia nie wymagam luksusów - klimatyzacja, radio, centralny zamek, nie obraziłbym się gdyby był komputer pokładowy (lubię obserwować na bieżąco zużycie paliwa i takie tam).
Samochody, które bym rozpatrywał i o których czytałem:
Toyota Yaris TS 1.5 106KM - najwolniejszy ze stawki, ale wydaje się najrozsądniejszy. 9sek do setki, mało pali jeśli jedzie się spokojnie, bagażnik można powiększyć, komputer pokładowy, kontrola trakcji (wyłączalna). Jedyne co mi w nim nie odpowiada to przez wzgląd na jazdę po torze, Yaris wydaje się za wysoki więc może się wychylać przy szybszych zakrętach lub balansowaniu lewo/prawo.
Renault Clio II Sport 2.0 16v 158-182KM (są różne wersje) - najszybszy ze stawki oraz najlepiej się prowadzi, wyposażenie ok. Z wad, o których czytałem: podobno silnik przy przebiegu powyżej 180kkm "kończy się", traci ciśnienie w cylindrach; po drugie to nieprecyzyjna skrzynia biegów i również problemy z nią. Gdyby nie te dwa mankamenty to by był najlepszy ze stawki. Nawet spalanie 12l w mieście można przeboleć.
MG ZR 160KM - najbardziej mi się podoba, jest szybki, podobno zbyt podsterowny. Wadą jest silnik, który lubi się przegrzewać i kończy się to zmianą uszczelki w głowicy. Nie wiem czy nie jest zbudowany na Hondzie Civic, czy części by pasowały?
Ford Puma 1.7 125KM - był samochodem roku TopGear, poniżej 9sek do setki, mało pali (przy spokojnej jeździe), wnętrze trochę tandetnie wygląda. Wadami są: mało wytrzymałe sprzęgła (ponoć nie odpowiednie do tej mocy) oraz pewnie jak to w Fordach - rdza(?).
Honda CRX Del SOL 125KM lub 160KM (w sumie mi to obojętne, choć nie wiem czy ta wersja mocniejsza VTI nie ma sztywniejszego zawieszenia) - małe, mało pali, pojemność wystarczająca, szybkie, ale niestety tylko 2 osobowe. Hondy jak to Hondy, czytałem że są zajeżdżone i zgnite. Dodatkowo uszczelka w dachu lubi przeciekać i nie jest tani w wymianie.
Honda Civic V/VI gen 1.6 125-160KM - jak wyżej tyle, że już 5 osobowe. VI gen. powinna być mniej zniszczona ze względu na młodszy wiek.
Mazda MX5 NA 1.8 - podobnie jak z Del Solem: dwu osobowa oraz trzeba uważać na dach. W zimie i w deszczu bałbym się na początku tym jeździć bo nigdy RWD nie jeździłem
![Uśmiechnięty :)]()
Dlatego ostatnie miejsce, choć wiadomo jak się opanuje RWD to jest zabawa.
Mitsubishi Colt GTI 1.6 160KM - coś jak Civic(?), tyle że rzadki model, ciężko znaleźć a co dopiero taki w dobrym stanie.
Citroen Saxo VTS/Peugeot 106 S16 - mogą być zbyt surowe we wnętrzu i niekomfortowe przez to. Nie wiem czy lepiej brać Citroena czy Peugeota, ale wiem że lubią w nich psuć się tylne belki skrętne (udręka francuzów?).
Fiat Bravo HGT - dużo pali, "Fiat" więc zapewne lubi się często psuć.
Fiat Punto II HGT 1.8 130KM - jak wyżej, tyle że nie za bardzo mi się podoba.
Toyota Celica 143KM lub TS 192KM - brałbym nawet tą słabszą wersję, bo i tak jeździ szybciej niż najwolniejszy (tutaj) Yaris TS. "Ale" miałbym do rozmiarów, gdyż szukam czegoś pokroju właśnie Yarisa, czy Fiesty, czyli żebym w mieście mógł bez problemów zaparkować.
Ford Fiesta ST - nie wiem co o nim myśleć, jestem neutralny co do niego
![Uśmiechnięty :)]()
VAGi odpadają, bo - jak wspomniałem - nie chcę turbo a tam witają silniki 1.8T, poza tym wysokie ceny i drogie części zamienne (np. A3 lub TT). BMW też nie chcę na pierwszy samochód (może kiedyś kupię jakąś 125i). Alfy nie mają silników mniejszych od 2litrów żeby setkę osiągały w maks 9 sekund i przy tym nie były smokami + to co przy Fiacie są awaryjne i chyba też droższe części mają. Ople Astry Coupe/OPCII gen. jak dla mnie są nudne i, z tego co czytałem, prowadzą się przeciętnie + duża podsterowność. Ford Focus ST170 - nawet ok, tylko nie wiem jak z kosztami eksploatacji, zużyciem paliwa i awaryjnością.
Co myślicie o tych samochodach? Jakieś opinie, uwagi, a może inne samochody warte zainteresowania?
P.S. Nie wykluczam jakiegoś lekkiego tuningu, jeśli jazda po torze by mnie wciągnęła i na RSach brakowało by mocy lub zawieszenie by nie domagało. Jednak podatność na tuning nie jest priorytetem
![Uśmiechnięty :)]()