Zimowe podjazdy - czy są one trudne do pokonania?

05 Lut 2021, 13:57

Zimą nie trzeba wyjeżdżać w góry, by doświadczyć problemów z pokonaniem stromego wzniesienia. Już oblodzony czy zaśnieżony wyjazd z garażu podziemnego może okazać się wyzwaniem. Jak sobie z nim poradzić?

Intensywne opady śniegu czy oblodzenie nawierzchni związane z marznącymi opadami zawsze są utrudnieniem dla kierowców, ale takie warunki mogą sprawić problem zwłaszcza wtedy, gdy musimy pokonać wzniesienie.
Zimowe podjazdy - czy są one trudne do pokonania? W niektórych przypadkach podjazd jest tak śliski, że nie możemy ruszyć z miejsca.

"W razie potrzeby możemy podłożyć pod napędzane koła gumowe dywaniki wyjęte z auta lub podsypać pod koła trochę piasku, jeśli mamy go przy sobie. W ten sposób zwiększy się przyczepność opon i ruszenie z miejsca stanie się łatwiejsze" mówią trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Jesteśmy w nieco lepszej sytuacji, jeżeli pokonujemy wzniesienie, kiedy nasz pojazd jest już w ruchu. Pomóc może wcześniejsze nabranie rozpędu i niedopuszczenie do ślizgania się kół. Powinniśmy dobrać odpowiedni bieg i umiejętnie manipulować gazem.

"Jeśli podczas wjazdu na wzniesienie koła samochodu zaczynają buksować, należy zmniejszyć nacisk na gaz, ale w miarę możliwości starać się utrzymać pojazd w ruchu. Na stromej górce i przy śliskiej nawierzchni ponowne ruszenie z miejsca może sprawić nam spory problem. Pamiętajmy również, by podczas jazdy pod górę przednie koła były, o ile to możliwe, skierowane na wprost. Zapewnia to lepszą przyczepność' mówi Adam Bernard, dyrektor ds. szkoleń Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Nie należy zapominać, że absolutną podstawą bezpiecznej jazdy w zimie są zimowe opony w dobrym stanie. Choć minimalna głębokość bieżnika w Polsce to 1,6 mm, takie parametry opon są dalekie od wystarczających. Zalecana głębokość opon zimowych to minimum 4 mm.

Jakie są Wasze doświadczenia w pokonywaniu nie koniecznie stromych ale na pewno śliskich wzniesień pod które ciężko podjechać.

źródło: Trenerzy Szkoły Bezpiecznej jazdy Renault | autor: Redakcja
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3421
Zdjęcia: 12458
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Audi A4 B6

05 Lut 2021, 14:06

Redakcja napisał(a):W razie potrzeby możemy podłożyć pod napędzane koła gumowe dywaniki wyjęte z auta
One sprawdza się jak się lekko zakopiemy w śniegu i tu należy je podłożyć stroną z rynienkami czyli tą na której stawiamy nogi w stronę śniegu ponieważ ta powierzchnia ich jest nieregularna przez co zapewni lepszą przyczepność na śniegu.

Jest jeszcze jedna rzecz o której warto tu wspomnieć. Trzeba pamiętać że mając napęd na przód i podjeżdżając pod strome wniesienie koła przednie są odciążane przez co mają mniejszą przyczepność i szybciej możemy stracić trakcję. Czasem jeżeli to niewielkie wzniesienie warto w takim przypadku rozważyć podjazd tyłem bo wtedy koła napędowe zyskają lepszą przyczepność i przy dodawaniu gazu będą dociążane do podłoża. Trzeba tu jednak już mieć trochę doświadczenia, plus też jest taki że jak nie podjedziemy na daną wysokość to w dół zjedziemy przodem co ułatwi nam manewrowanie :ok:
Rokiko
Stały forumowicz
 
Posty: 2639
Zdjęcia: 11
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Toyota Hilux w służbie GOPR
    Toyota Hilux pojawia się wszędzie tam, gdzie wymaga się wytrzymałości, niezawodności i uniwersalności w najtrudniejszych warunkach. Dlatego kilka lat temu do grona użytkowników Hiluxa dołączyło Górskie Ochotnicze ...
    Land Cruiser V8 4.5 D-4D Powerboost
    Land Cruiser V8 4.5 D-4D Powerboost rozwija moc 318 KM (o 46 KM więcej niż w przypadku wersji seryjnej) oraz moment obrotowy 740 Nm (w zakresie 1800-2800 obr./min., o 90 Nm wiecej niż w przypadku wersji seryjnej). Charakterystykę ...

  •