Akcyza za auto cieżarowe

05 Maj 2010, 18:48

Sprowadziłem z Niemiec auto ML 270 jako ciężarowy. Po 6 miesiącach dostałem wezwanie z urzędu celnego do złożenia deklaracji celnej akcyzy za ten samochód . uzasadnieniem urzędu jest fakt że VIN auta fabrycznie przypisany jest do osobowego . Co mam robić ?
Bodzio
bodzio2
Nowicjusz
 
Posty: 3
Miejscowość: Elblag

05 Maj 2010, 19:05

bodzio2 napisał(a):uzasadnieniem urzędu jest fakt że VIN auta fabrycznie przypisany jest do osobowego

A jak jest zarejestrowany w Polsce;
1/Cięzarowy...
2/Osobowy....
Co bys nie robił,jak byś nie robił i tak piekło i tak piekło.
Nie odpowiadam na PW.
Migi60
Forumowicz VIP
 
Posty: 6172
Miejscowość: Polska
Prawo jazdy: 10 07 1979
Auto: OPEL CORSA
Silnik: 60KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2014

05 Maj 2010, 21:21

Migi60 napisał(a):
bodzio2 napisał(a):uzasadnieniem urzędu jest fakt że VIN auta fabrycznie przypisany jest do osobowego

A jak jest zarejestrowany w Polsce;
1/Cięzarowy...
2/Osobowy....

dalej jest jako ciezarowy
Bodzio
bodzio2
Nowicjusz
 
Posty: 3
Miejscowość: Elblag

05 Maj 2010, 21:33

bodzio2 napisał(a):dalej jest jako ciezarowy

Oni niech Ci wciskaja kit jaki chcą Ty musisz twardo obstawać przy swoim tzn.ze masz
tylko i wyłącznie samochód cięzarowy.Na potwierdzenie tego masz dokumenty z
Niemiec/jezeli nie masz to idz do WK i pobierz ksero/
Nie wiem czy robiles OBT przed I rej. w kraju czy miales przegląd wazny... :?: :?:
Jezeli robiłes OBT to udaj sie na SKP niech Ci wydadzą duplikaty... :!: :!:
Jezeli mozesz to "zalatw"sobie w serwiśie Mercedesa odpowiedni wyciąg świadectwa
homologacji na ten samochód... :!: :!:
Co bys nie robił,jak byś nie robił i tak piekło i tak piekło.
Nie odpowiadam na PW.
Migi60
Forumowicz VIP
 
Posty: 6172
Miejscowość: Polska
Prawo jazdy: 10 07 1979
Auto: OPEL CORSA
Silnik: 60KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2014

06 Maj 2010, 08:26

UC ma moje papiery z WK i dobrze wiedza ze wniemczech był ciezarowy i w Polsce po badaniach w OBT przed 1 rejestracja dalej jest ciezarowy z 2 siedzieniami
Bodzio
bodzio2
Nowicjusz
 
Posty: 3
Miejscowość: Elblag

28 Maj 2010, 15:12

to że w niemieckich dokumentach samochód miał wpisane LKW ( ciężarowy :wink: ) nie jest podstawą do zwolnienia z podatku akcyzowego.

Czy organ podatkowy ma prawo wezwać podatnika do złożenia deklaracji uproszczonej WNT w związku z kupnem pojazdu w Niemczech, gdy z dokumentów przekazanych przez sprzedawcę wynika, że przedmiotem umowy był samochód ciężarowy?
2010-05-13


Adam Bartosiewicz
Informacja o autorze:

Autor współpracuje z Vademecum Głównego Księgowego, ABC Wolters Kluwer Polska

Pytanie pochodzi z publikacji Vademecum Doradcy Podatkowego

Czy można uznać za prawidłowe zachowanie polskiego organu podatkowego - urzędu celnego, polegające na wzywaniu podatnika do złożenia deklaracji uproszczonej nabycia wewnątrzwspólnotowego pojazdu (sprowadzonego z Niemiec), w sytuacji, gdy z dokumentów przekazanych przez sprzedawcę polskiemu nabywcy (m.in. tzw. brief, dowód rejestracyjny, itp.) wynika, że przedmiotem umowy kupna-sprzedaży był samochód ciężarowy?
Jest to pojazd typu SUV. Został zarejestrowany w Polsce jako ciężarowy, co zostało potwierdzone w karcie pojazdu i dowodzie rejestracyjnym.
Jakie konkretne uregulowania prawne obowiązujące w Polsce decydują o kwalifikacji pojazdu do kodu 8703? Czy tego typu kwalifikacja jest wystarczająca do objęcia obowiązkiem podatkowym w podatku akcyzowym?


OdpowiedĽ: Postępowanie organu podatkowego (naczelnika urzędu celnego) było prawidłowe. Wpis w karcie pojazdu i w dowodzie rejestracyjnym nie przesądza o klasyfikacji pojazdu na gruncie Nomenklatury Scalonej (CN). To zaś właśnie od klasyfikacji pojazdu według tego kryterium uzależnione jest opodatkowanie akcyzą.


Uzasadnienie: Samochody osobowe nie są obecnie wyrobami akcyzowymi, lecz w określonych przypadkach podlegają akcyzie. Jak wynika bowiem z przepisów art. 100 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11) – dalej u.p.a., w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest m.in. nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.
Definicja samochodu osobowego dla potrzeb opodatkowania akcyzą zawarta jest w przepisach u.p.a. Jest to definicja właściwa tylko tej ustawie. Różni się ona od definicji zawartej w innych przepisach podatkowych (choćby od definicji przyjmowanej na potrzeby podatku dochodowego, czy też podatku od towarów i usług). Jest także odmienna od definicji przyjmowanej na potrzeby przepisów o rejestracji pojazdów.
Przepis art. 100 ust. 4 n.u.p.a. stanowi, że samochody osobowe są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem skuterów śnieżnych o kodzie CN 8703 10 11, pojazdów typu meleks o kodzie CN 8703 10 18 oraz pojazdów typu quad o kodzie CN 8703 10 18.
Istotnie zatem akcyzą (jako "samochody osobowe") objęta będzie szersza grupa pojazdów niż "samochody osobowe" w rozumieniu przepisów o rejestracji pojazdów.
Uregulowania prawne, z których wynika przyporządkowanie danego pojazdu do takiego, a nie innego kodu Nomenklatury Scalonej to przede wszystkim rozporządzenie Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej, Dz. Urz. UE L. Nr 256, poz. 1) - dalej r.n.t.
W celu dokonania prawidłowej klasyfikacji towarów w Nomenklaturze Scalonej należy kierować się Ogólnymi regułami interpretacji Nomenklatury Scalonej mającymi moc normy prawnej, w brzmieniu nadanym r.n.t.
Procedura klasyfikowania konkretnego pojazdu samochodowego do poszczególnego kodu CN powinna przebiegać w ten sposób, iż najpierw ustalane jest przeznaczenie danego pojazdu. Jeżeli przeznaczony jest on zasadniczo do przewozu osób objęty jest kodem 8703, jeżeli natomiast służy do przewozu towarów, obejmuje go kod 8704.
Pojazd typu SUV służy zasadniczo do przewozu osób. Wskazuje się, że w niektóre samochody służące zasadniczo do przewozu osób mogą mieć za zadanie także przewóz towarów. Wówczas należałoby sprawdzać, czy taki samochód (pojazd) nie powinien być kwalifikowany do kodu 8704.
W Notach wyjaśniających przyjętych zgodnie z procedurą określoną w art. 10 ust. 1 r.n.t. wprowadzono zmianę, polegającą na dodaniu do pozycji 8703, która obejmowała "pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne przeznaczone zasadniczo do przewozu osób (inne niż objęte pozycją 8702) włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi" sformułowania, iż pozycja ta obejmuje pojazdy wielofunkcyjne takie jak pojazdy mechaniczne, które mogą przewozić zarówno osoby jak i towary; typu pickup, posiadające zazwyczaj więcej niż jeden rząd siedzeń i tworzone przez dwie oddzielne przestrzenie, zamkniętą kabinę do przewozu osób i otwartą lub zakrytą powierzchnię do transportu towarów. Jednakże takie pojazdy mają być klasyfikowane do pozycji 8704, jeżeli maksymalna wewnętrzna długość podłogi powierzchni do transportu towarów jest większa niż 50% długości rozstawu osi pojazdu lub jeżeli posiadają one więcej niż dwie osie.
Pojazdy typu SUV mają dwie osie. Zwykle długość wewnętrznej powierzchni do transportu towarów jest mniejsza niż 50% długości rozstawu osi. To przesądza o zaklasyfikowaniu pojazdu do kodu 8703 CN. W konsekwencji podlega on opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

[ Dodano: Pią Maj 28, 2010 16:17 ]
bodzio2 napisał(a):UC ma moje papiery z WK i dobrze wiedza ze wniemczech był ciezarowy i w Polsce po badaniach w OBT przed 1 rejestracja dalej jest ciezarowy z 2 siedzieniami


Jeśli faktycznie masz 2-osobowe auto z trwałą ścianą grodziową za przednimi siedzeniami, z tyłu nie ma foteli ani pasów bezpieczeństwa, a ich mocowania są usunięte bądź zaspawane, to może uda ci się wybronić.

Jeśli natomiast samochód był w papierach niemieckich 2- osobowym LKW a fizycznie 5-osobową luksusową furą to masz problem !
Ostatnio edytowany przez escalade, 29 Maj 2010, 00:30, edytowano w sumie 1 raz
escalade
Nowicjusz
 
Posty: 15
Miejscowość: śląsk

13 Wrz 2010, 13:48

Możesz dać znać czy sprawa się jakoś rozwinęła?
uncanny
Nowicjusz
 
Posty: 1
Miejscowość: warszawa

25 Mar 2011, 21:29

uncanny napisał(a):Możesz dać znać czy sprawa się jakoś rozwinęła?


poniżej informacje "jak to się rozwinęło" :mrgreen:

http://www.eglowno.pl/wiadomosci-inform ... lnego.html

Urząd Celny II w Łodzi rozpoczął walkę z unikającymi płacenia podatku akcyzowego od samochodów osobowych wprowadzanych na terytorium naszego kraju. Głównym celem Urzędu są pojazdy typu bus, SUV, jeep, kombi oraz małe samochody z tzw. kratką. Dziesiątki mieszkańców naszego miasta otrzymało już wezwania do UC, a kolejne otrzymają. Jak potwierdził nie oficjalnie pracownik Urzędu Celnego "Nikomu się nie upiecze. Wobec dziesiątek osób już wszczęto postępowania, a ciągle napływają nowe sprawy. Każdy z podatników będzie musiał zapłacić akcyzę, odsetki oraz mandat karny za nie terminowe złożenie deklaracji podatkowej".

Każdy wprowadzający samochód osobowy do kraju, zobowiązany jest zgłosić ten fakt do Urzędu Celnego i zapłacić podatek akcyzowy 3,1% lub 18,6% w zależności od pojemności pojazdu. Wiele osób unikało płacenia podatku poprzez zmianę sposobu użytkowania pojazdu z osobowego na ciężarowy, tym samym wprowadzali do kraju samochód ciężarowy wg. prawa o ruchu drogowym. Czynności zmiany dokonywano za granicą Polski, przy współpracy z wyspecjalizowanymi firmami.

Ministerstwo Finansów nakazało odpowiednim organom zbadać sprawę. Okazało się, iż pojazd będący samochodem ciężarowym w świetle prawa o ruchu drogowym, nie koniecznie musi być samochodem zwolnionym z podatku akcyzowego, gdyż zwolnione są tylko samochody ciężarowe posiadające homologacje. Tym samym Centralny Rejestr Pojazdów został zobowiązany do informowania Urzędów Celnych o wszystkich faktach zarejestrowania samochodów ciężarowych, posiadających cechy samochodów osobowych. (.......)
escalade
Nowicjusz
 
Posty: 15
Miejscowość: śląsk

07 Lut 2013, 19:13

Witam wszystkich mam pytanie czy ktoś kupił auto za granicą Polski które wyszło z hali produkcyjnej jako auto ciężarowe co oznacza , że ma homologację i czy taki samochód podlega akcyzie ? piszcie plissss.
andzia1971
Nowicjusz
 
Posty: 3
Prawo jazdy: 10 10 1991
Przebieg/rok: 10tys. km
Auto: RAV4 i Honda CRV
Silnik: 2200
Paliwo: Diesel
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2007

08 Lut 2013, 21:49

andzia1971 napisał(a):które wyszło z hali produkcyjnej jako auto ciężarowe co oznacza , że ma homologację i czy taki samochód podlega akcyzie ?
Jezeli taki pojazd posiada fabryczną homo jakie cięzarowe nie podlega akcyzie w Polsce...
Co bys nie robił,jak byś nie robił i tak piekło i tak piekło.
Nie odpowiadam na PW.
Migi60
Forumowicz VIP
 
Posty: 6172
Miejscowość: Polska
Prawo jazdy: 10 07 1979
Auto: OPEL CORSA
Silnik: 60KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2014

08 Lut 2013, 21:50

Ps.Oczywiście musi być zarejestrowane jako cięzarowe...
Co bys nie robił,jak byś nie robił i tak piekło i tak piekło.
Nie odpowiadam na PW.
Migi60
Forumowicz VIP
 
Posty: 6172
Miejscowość: Polska
Prawo jazdy: 10 07 1979
Auto: OPEL CORSA
Silnik: 60KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2014

09 Lut 2013, 19:25

Czy jesteście pewni że auto wyprodukowane jako ciężarówka nie podlega akcyzie , bo sama nie wiem kogo słuchać mój prawnik już działa zobaczymy co z tego wyniknie . Chętnie przeczytam o innych takich przypadkach chcę podać sprawę do sądu , a jak się nie uda u nas to Strasburga to nie może tak być co się dzieje w tym kraju !!!!!!!. :no:
andzia1971
Nowicjusz
 
Posty: 3
Prawo jazdy: 10 10 1991
Przebieg/rok: 10tys. km
Auto: RAV4 i Honda CRV
Silnik: 2200
Paliwo: Diesel
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2007

11 Lut 2013, 20:46

andzia1971 napisał(a):Czy jesteście pewni że auto wyprodukowane jako ciężarówka nie podlega akcyzie , bo sama nie wiem kogo słuchać mój prawnik już działa zobaczymy co z tego wyniknie . Chętnie przeczytam o innych takich przypadkach chcę podać sprawę do sądu , a jak się nie uda u nas to Strasburga to nie może tak być co się dzieje w tym kraju !!!!!!!. :no:

To zależy o jakim typie auta mówimy i w jakie wersji. Większość aut zjeżdża z linii produkcyjnych z punktami mocowania siedzeń i punktami zaczepu pasów w słupkach na dwa rzędy siedzeń. W tej chwili homologacja producenta niczego nie gwarantuje - przykład Audi Q7 - 5 miejscowe na homologacji ciężarowej w kategorii N1, które i tak podlega akcyzie. Z orzecznictwa WSA wynika, iż nie specjalnie interesują się homologacją. Jak dla mnie to sedno jest takie - kiedy należy dokonywać klasyfikacji taryfowej. Jak na moment zakupu auta - to jesteśmy w domu. Jak na moment produkcji - to większość spraw do piachu. Niestety sądy administracyjne jak jeden mąż powielają orzeczenia dotyczące tej drugiej koncepcji, która jest jakby nie patrzeć nierealna. Przydałoby się jakieś precedensowe orzeczenie, jak nie Pani prawnik, to mam nadzieje że mój w końcu coś przed sądami administracyjnymi wywalczy :) Najgorsze są te nieprecyzjne przepisy + to że nas wszystkich traktują jak bande krętaczy.
syrio
Nowicjusz
 
Posty: 4
Prawo jazdy: 05 09 1994
Auto: VW Touareg

20 Lut 2013, 22:59

Musisz złożyć deklaracje to bardzo ważne , bo innaczej grozi ci kara 2700 - sprawdzone !! ważne jest to ile siedzen ma twoj ML i jak jest zarejestrowany , ale z tego co wiem bo już mam zapłaconą akcyze za auto Honda CR-V ,to jeżeli masz 5 siedzen i tak jest wpisane przy pierwszej rejestracji , to bardzo mi przykro , ale musisz zapłacić akcyze ponieważ masz auto ciężarowe do przewozu osób i tego sie te gadziny w UC trzymają , niestety jest to zgodne z prawem unijnym i narazie nie ma możliwości nic zrobić poprostu płacisz i się sądzisz tak jak ja .pozdrawiam i powodzenia. :yes:
andzia1971
Nowicjusz
 
Posty: 3
Prawo jazdy: 10 10 1991
Przebieg/rok: 10tys. km
Auto: RAV4 i Honda CRV
Silnik: 2200
Paliwo: Diesel
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2007

27 Lut 2014, 16:02

witam, właśnie dostalem wezwanie do UC. Kupiłem auto od firmy która je kupiła w niemczech i leasingowała w Polsce przez 4 lata. Rok produkcji 2009, auto z trzeciej ręki a tu nagle pismo z UC! O co tu chodzi. Ktoś dał ciała? Auto jest ciężarowe i 4 osobowe z kratką, merceds ML.
Jeżeli wyjedzie akcyza to czemu ja mam ją zapłacić? Czu ktoś może pomóc odpowiedzieć na moje pytania?
rafalsp
Obserwowany
 
Posty: 1
Prawo jazdy: 06 04 1990
Przebieg/rok: >50tys. km
Auto: ml
Silnik: 3000
Paliwo: Diesel
Rok produkcji: 2009