Akwaplaning - co oznacza i jakie zagadnienia kryją się pod tą nazwą?

10 Sty 2018, 14:23

Mokra nawierzchnia w połączeniu z nadmierną prędkością i złym stanem opon może prowadzić do poślizgu wodnego, czyli akwaplanacji. Aby jej uniknąć, a w razie wystąpienia opanować pojazd, powinniśmy dobrze zrozumieć na czym polega to zjawisko. Jakie są najważniejsze zagadnienia związane z poślizgiem wodnym?

Prędkość – im szybciej jedziemy, gdy na drodze jest mokro, tym mniejszą przyczepność mają nasze koła, a prawdopodobieństwo wpadnięcia w poślizg znacząco wzrasta. Podczas opadów deszczu trzeba jechać wolno, cały czas kontrolując prędkość i dostosowując ją do stanu nawierzchni.
Akwaplaning - co oznacza i jakie zagadnienia kryją się pod tą nazwą?Stan opon – zniszczone, zużyte lub stare opony nie radzą sobie dobrze z odprowadzaniem nadmiaru wody spod kół i zwiększają tym samym możliwość wystąpienia akwaplaningu. Dlatego regularnie powinno się kontrolować stan opon i sprawdzać czy nie mają znaczących śladów zużycia. Według prawa unijnego dopuszczalna minimalna głębokość bieżnika wynosi 1,6 mm i odpowiada wskaźnikowi zużycia opon TWI (Tread Wear Indicato). Dla własnego bezpieczeństwa lepiej wymienić oponę już przy bieżniku 3-4 mm, ponieważ często opony poniżej tego wskaźnika nie spełniają dobrze swoich zadań.

Woda – Im większe opady deszczu, tym głębsze kałuże, a co za tym idzie wzrasta także ryzyko poślizgu. W takich warunkach zwolnij, obserwuj uważnie zachowanie poprzedzających samochodów i daj sobie miejsce na awaryjne manewrowanie w przypadku utraty przyczepności. W ten sposób możesz uniknąć zderzenia także wtedy, jeśli to inny pojazd wpadł w poślizg.

Nawierzchnia – Na drodze możemy spotkać często ubytki, dziury i koleiny, które w deszczowy dzień niebezpiecznie pokrywają się wodą i trudno nam wówczas ocenić jak głębokie kałuże mamy do pokonania. Głębsza kałuża oznacza więcej wody, którą bieżnik musi odprowadzić spod opony, często niestety bez powodzenia, co skutkuje utratą przyczepności i poślizgiem. Dlatego w miarę możliwości unikajmy jazdy po nawierzchni, która jest pokryta grubą warstwą wody. Pamiętajmy także, że droga hamowania na mokrej nawierzchni wydłuża się czterokrotnie.

Objawy – Objawy towarzyszące akwaplaningowi to charakterystyczne "uciekanie" tyłu samochodu na boki oraz uczucie nagłego wrażenia "luzu" na kierownicy, którą operowanie staje się nagle znacznie łatwiejsze.

Błędy – Najczęstszymi błędami popełnianymi przez kierowców w sytuacji poślizgu są gwałtowne hamowanie oraz nerwowe ruchy kierownicą. Jeżeli koniecznie musimy zahamować, a samochód nie posiada systemu ABS, róbmy to delikatnie, metodą pulsacyjną. Opony powinny wówczas odzyskać swoją przyczepność. Pamiętajmy także, aby podczas poślizgu nie obracać panicznie kierownicą. Przede wszystkim trzeba zdjąć nogę z gazu, aby wytracić prędkość i poczekać, aż samochód stanie się ponownie sterowny. To pozwoli nam ponownie przejąć nad nim pełną kontrolę.

źródło: Trenerzy ze Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3353
Zdjęcia: 12343
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Audi A4 B6

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Cyfrowe lusterka Lexusa – to musisz o nich wiedzieć
    To musiało nastąpić. Kamery najpierw trafiły do naszych samochodów, by ułatwiać parkowanie i wspomagać działanie systemów bezpieczeństwa, a teraz zaczynają zastępować klasyczne lusterka. Kluczową rolę w tej ...
    Volkswagen Golf - kompaktowy hatchback do miasta
    W przypadku pięciodrzwiowego Golfa wersją najbardziej ekonomiczną wyposażoną w automatyczną skrzynię biegów, jest odmiana z jednolitrową, trzycylindrową jednostką benzynową o mocy 110 KM. Jej zużycie paliwa wynosi ...

  •  
    • Warto przeczytać