Auto do 50/60k, 95% miasto

28 Lut 2025, 14:25

Cześć,

Moja 20 letnia yariska już pada, więc szukam dla siebie auta do 50, max 60k. Celuje, zeby został na kolejne kilkanaście lat.

Jestem dosłownie niedzielnym kierowcą, wykręcam może 4k kilometrów rocznie i to przy dobrych wiatrach. Auto używane w 95% w mieście, raz może na pół roku trochę dalej.

Rozglądałem się głównie za Clio V 1.0 TCe 100KM i Mazda 2. Interesuje mnie raczej coś mnieszego, bez aut powyżej 4200mm. Zależy mi też na kamerze cofania i raczej nowszym wyglądzie. Rozglądałem się też za jakimiś mniejszymi SUVami, ale nie wiem szczerze co jest warte uwagi w tym przedziale cenowym.

I teraz dwa pytania:
1. Dużo ofert Clio ma już gaz, czy przy moim przebiegu nie będzie z tego więcej problemu niż użytku? Dodatkowe przeglądy instalacji itp?
2. Co byście polecili w tym budżecie i czego się przestrzegać?

Dzięki wielkie!
Slowik131
Nowicjusz
 
Posty: 4

28 Lut 2025, 14:52

Slowik131 napisał(a):Celuje, zeby został na kolejne kilkanaście lat.


Więc szukaj czegoś z prostego, idiotoodpornego. Odpuść trzycylindrowe, uturbione clio (i wszystkie podobne tsfi, ecoboosty itd) i to jeszcze z gazem, którego do niczego nie potrzebujesz. W clio masz np. 1.2/75, proste jak budowa cepa, dobry wybór jeśli myślisz o długotrwałej eksploatacji.

Slowik131 napisał(a):Mazda 2.


Mechanicznie jest bardzo dobrze, blacharsko jest słabo. Naprawy blacharskie są droższe niż mechaniczne, sensowne zabezpieczenie podwozia, które wypadałoby zrobić na start to ~5k.


Pomyślałbym po prostu o najnowszym yaris. bezpieczną opcją będzie też kia rio, hyundai i20, fabia
franccc
Stały forumowicz
 
Posty: 2843
Przebieg/rok: >50tys. km

28 Lut 2025, 20:54

franccc napisał(a):Pomyślałbym po prostu o najnowszym yaris.
To jest dobra opcja którą popieram.

Ja bym spojrzał w stronę Hyundai I20 bo w tym budżecie można kupić naprawdę świeże auto.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10268
Zdjęcia: 35

01 Mar 2025, 15:27

Rokiko napisał(a):
franccc napisał(a):Ja bym spojrzał w stronę Hyundai I20 bo w tym budżecie można kupić naprawdę świeże auto.

Odnośnie I20, czytałem trochę negatywnych opinii o silniku pure, nawet tutaj na forum. Chodzi o jakieś konkretne w takim razie? I zakładam, że w takim razie najlepiej szukać 1.2 MPI 84km, czyli czterocylindrowy bez turbo?

Turbo naprawdę aż takie złe? Nawet zakładając, że będę mało jeździł?

Yariski odpadają - po prostu mi się nie podobają :D
Slowik131
Nowicjusz
 
Posty: 4

02 Mar 2025, 08:40

Slowik131 napisał(a):Turbo naprawdę aż takie złe? Nawet zakładając, że będę mało jeździł?


Nie chodzi o ty czy dobre/złe tylko o wiele bardziej skomplikowane. Masz sprężarkę, masz całe jej sterowanie, podciśnienia, dwumasę, w większości też bezpośredni wtrysk.
Na twoim miejscu, przy tak żenująco małych przebiegach brałbym pod uwagę przede wszystkim koszty utrzymania. Zapłacisz OC, wypada mieć AC przy takiej wartości auta, utrata wartości, przegląd, wymiana oleju, opony, jakieś tam tematy eksploatacyjne jak paski/klocki itd...jeśli dojdzie ci to tego jeszcze jakaś awaria to jazda własnym autem wyjdzie cię drożej niż taksówką.

Jeśli masz wewnętrzną potrzebę posiadania samochodu z turbo to najbezpieczniejszym wyborem będzie pewnie fiat tipo 1.4tjet. Silnik konstrukcyjnie ma już prawie 20 lat, prosty jak na turbo i trwały
franccc
Stały forumowicz
 
Posty: 2843
Przebieg/rok: >50tys. km

02 Mar 2025, 10:12

Rozumiem, dzięki wielkie!
Slowik131
Nowicjusz
 
Posty: 4

02 Mar 2025, 13:52

Przy 4k rocznie czyli w sytuacji gdzie auto więcej stoi niż jeździ nie ma co patrzeć na awarie, bo co? trzeba będzie za 6-7 lat coś naprawić to taki problem?
Omijać ewentualnie R3 turbo, a reszta to wedle potrzeb i uznania.
Turbo jak się pilnuje oleju (zalewa dobrym olejem) i nie pałuje na zimnym to jest to bezproblemowy system.
90% aut na ulicach ma turbo dzisiaj.
Trevor
Zaawansowany
 
Posty: 838
Prawo jazdy: 09 10 2008
Przebieg/rok: 14tys. km
Auto: Volkswagen Golf 7 R
Silnik: 2,0 TSI
Paliwo: Benzyna
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2017

02 Mar 2025, 19:03

Jak jeździłem autem po 20-30kkm rocznie to nie wiele się działo. Jak przez dwa lata przejechał po 5k w mieście to się sypało wszystko (pierdoły ale zawsze). Warto szukać małych przebiegów tylko dobrze też zrozumieć że 200 000km w trasie to lepsze niż 50kkm w dużym mieście
sisinho17
Aktywny
 
Posty: 321
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: I30, ceed
Silnik: 1.5 tgdi
Paliwo: Benzyna
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna

03 Mar 2025, 11:39

W końcu zdecydowałem się naprawić sypiącą się Yaris i więcej jeździć taxą. Prosty excel wszystko podliczył i nie opłaca mi się nawet mieć auta - miałeś rację franccc :) Dzięki wszystkim za pomoc!
Slowik131
Nowicjusz
 
Posty: 4

03 Mar 2025, 12:11

Możesz sobie dokupić w ubezpieczeniu auto zastępcze w razie awarii. Tak robiłem jak miałem starszy samochód, dodatkowo mnie to kosztowało +/- 150 za rok
sisinho17
Aktywny
 
Posty: 321
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: I30, ceed
Silnik: 1.5 tgdi
Paliwo: Benzyna
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna