Czy rocznik auta jest ważny?

Lanos czy starszy markowy?

Lanos
12
35%
Starszy lecz z solidnej marki (BMW, Toyota, Mercedes)
22
65%
Razem głosów : 34

06 Cze 2010, 18:31

Witam. Noszę się od długiego czasu z zakupem Lanosa z ok 2004 roku. Ale od kilku dni nachodzą mnie wątpliwości. W Auto Świecie czytałem ostatnio artykuły o polecanych samochodach do 10 i 20 tysięcy złotych. Często na pierwszych miejscach i bardzo polecane były samochody nie z roczników najnowszych lecz samochody z przeszłością często starsze niż 10-letnie. Czy rocznik jest ważny przy zakupie samochodu do 15 tysięcy złotych? Ja starałem się wyselekcjonować samochód za pomocą ceny, tanich części, rocznika i przebiegu. Jednak w ww. gazecie te dwie ostatnie pozycje nie były aż tak ważne. Co sądzicie o przebiegu i roczniku auta do 15 tysięcy? Pakowalibyście się w starszą furę czy raczej szukali jak najmłodszego auta, jednakże z gorszej marki?
warzywo
Aktywny
 
Posty: 318
Miejscowość: PZN

06 Cze 2010, 18:36

Przede wszystkim szukaj auta zadbanego i w dobrym stanie.
Często auto nowsze może być bardziej zaniedbane niż starsze.
Tak więc rocznikiem się nie warto aż tak sugerować, podobnie jak przebiegiem.
unknownman
Początkujący
 
Posty: 98
Miejscowość: Lublin

06 Cze 2010, 18:38

Rocznik ma marginalne znaczenie. Dużo bardziej ważny jest przebieg, bo to on decyduje o zużyciu samochodu. Choć kierowanie się przebiegiem może być ryzykowne, ponieważ 99% aut w Polsce ma cofane liczniki..
Najlepiej patrzyć na zużycie całego auta i najlepiej jeśli to sprawdzi jakiś fachowiec
Mlekoserwis
Nowicjusz
Awatar użytkownika
 
Posty: 14
Miejscowość: z nienacka

06 Cze 2010, 19:22

Mlekoserwis napisał(a):Dużo bardziej ważny jest przebieg, bo to on decyduje o zużyciu samochodu.

O zużyciu samochodu decyduje sposób jego eksploatacji. Można nabić 200 tysięcy i auto będzie wyglądało prawie jak salonowe, a można już po 40 tysiącach je zmasakrować.

Zarówno rocznik auta jak i przebieg powinno się brać pod uwagę na końcu.

Jak już wspomniałem, podstawa to stan ogólny auta. To on nam powie czy o auto dbano jak należy i czy posłuży nam jeszcze długo :)
unknownman
Początkujący
 
Posty: 98
Miejscowość: Lublin

06 Cze 2010, 20:07

dokladnie. Jak sie dba,tak sie ma. Rocznik duzo nam nie mowi o samochodzie
mitura
Początkujący
 
Posty: 63
Miejscowość: Łuków

06 Cze 2010, 20:09

Generalnie moim zdaniem rocznik ma znaczenie, ale nie pierwszorzędne. Wiadomo, że starsze auta się zużywają i nadchodzi czas na wymiany poszczególnych elementów (jeżeli mowa już o autach 20 letnich). Natomiast nie należy nigdy myśleć, że nowsze oznacza lepsze. Wszystko opiera się o konkretny egzemplarz. Przynajmniej takie jest moje myślenie.
Frugo
Początkujący
 
Posty: 122
Miejscowość: Wrocław
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Co warto wiedzieć na temat leasingu niemieckich samochodów?
    Pojazdy niemieckich producentów cieszą się dużą popularnością na całym świecie, także w Polsce. Są uznawane za solidne, trwałe i doskonale wyposażone. Jeśli chcesz zasiąść za kierownicą takiego auta, ale nie dysponujesz ...

06 Cze 2010, 20:11

Jest ważny.
Sporo elementów w samochodzie wraz z wiekiem ulega naturalnemu zużyciu np. gumy/uszczelki parcieją, sprężyny skrzypią(mogą pęknąć co jest bardzo niebezpieczne a na ścieżce diagnostycznej trudno wykrywalne) itd. pojawia się spora liczba irytujących usterek wynikających nawet nie ze zużycia przez przebieg a po prostu przez wiek.
Generalnie uważam, że im młodszy samochód tym mniej problemów może przysporzyć i o ile nie chodzi o young/oldtimery to lepiej kupować jak najmłodszy.
Oczywiście to jak dbał o niego poprzedni właściciel jest ważne ale ja przez cały czas pisałem o egzemplarzach zadbanych.
Za 15tys. Mercedes czy BMW będą ~15 letnie i najczęściej bardzo wyeksploatowane a za 15.tys nie musisz przecież kupować Lanosa za te pieniądze można kupić sporo lepszych aut np. Stilo.
Jasiek90
Stały forumowicz
 
Posty: 2899
Miejscowość: Zawichost
Prawo jazdy: 01 01 2001
Przebieg/rok: >50tys. km
Auto: Chrysler PT Cruiser/Seat Arosa
Silnik: 2.4-152 KM/ 1.7 SDI
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

06 Cze 2010, 20:58

Z Lanosem to jest tak, że jak ktoś ma ~ 6 tyś zł to warto kupić 10 letniego Lanosa zamiast 20 letniej Hondy. Jednak przy 15 tyś zł poszukałbym czegoś lepszego ;)
Kubuch
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 2671
Miejscowość: Matplaneta
Przebieg/rok: 20tys. km
Auto: Fiesta MK7 FL / Mini One
Silnik: 1,0 100 KM/1,6 90 KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2013

06 Cze 2010, 21:58

Jeśli masz pytania odnośnie Lanosa to zapraszam na priv :wink:
Wydajemy pieniądze, których nie mamy, na tuning, którego nie potrzebujemy, by podobać się ludziom, których nie znamy.
Barol
Moderator - Jakie auto kupić?
Awatar użytkownika
 
Posty: 38408
Zdjęcia: 0
Miejscowość: Górny Śląsk
Auto: VW Golf VI
Silnik: 1.4 TSI 122KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2012

07 Cze 2010, 13:19

Dzięki za odpowiedzi ;) utrwaliliście mnie jednak w przekonaniu, że mimo długowieczności Merców nie ma co kupować doświadczonych samochodów (no chyba, że chcemy się pobawić w youngtimery). To zbieram nadal na mojego wymarzonego Lanosa :D a co do zakupu samochodu nie wydaje mi się żeby Stilo był od Laniaka w czymś lepszy ;)
warzywo
Aktywny
 
Posty: 318
Miejscowość: PZN

07 Cze 2010, 13:33

Zaryzykowałby stwierdzenie, że Stilo jest lepsze od Lanosa dosłownie we wszystkim.
Jest bezpieczniejszy, ma obszerniejsze i dużo lepiej wykończone wnętrze, lepiej się prowadzi, zazwyczaj ma bogatsze wyposażenie ma bardzo udane diesle których w Lanosie nie uświadczysz. Ogólnie to dużo nowocześniejszy samochód i trudno jest je porównywać choć i Lanos ma swoje zalety jest dużo tańszy i ma tańsze części a przez swoją nieskomplikowaną budowę jest łatwiejszy w naprawach.
W pytaniu przewija się Toyota i tu sprawa przedstawia się inaczej niż w przypadku Merca i BMW bo za te pieniądze możesz kupić np. Corolle z 2000-2001r czyli rok starszą od Stilo w tej cenie, samochód generację starszy i w wielu apektach gorszy(szczególnie wnętrze i prowadzenie nie zachwyca) ale bezawaryjności mogą mu zazdrościć chyba wszyscy konkurencji.
Jasiek90
Stały forumowicz
 
Posty: 2899
Miejscowość: Zawichost
Prawo jazdy: 01 01 2001
Przebieg/rok: >50tys. km
Auto: Chrysler PT Cruiser/Seat Arosa
Silnik: 2.4-152 KM/ 1.7 SDI
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

07 Cze 2010, 15:12

No i do Lanosa nie ma problemu z częściami bo większość pasuje od Astry I.
Wydajemy pieniądze, których nie mamy, na tuning, którego nie potrzebujemy, by podobać się ludziom, których nie znamy.
Barol
Moderator - Jakie auto kupić?
Awatar użytkownika
 
Posty: 38408
Zdjęcia: 0
Miejscowość: Górny Śląsk
Auto: VW Golf VI
Silnik: 1.4 TSI 122KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2012

07 Cze 2010, 17:29

Teoretycznie rocznik nie ma znaczenia, praktycznie - ma bardzo duże.

Owszem, najbardziej liczy się stan samochodu i jego realny przebieg. Ale zastanów się: które auto ma większą szansę na bycie bardziej zużytym: takie eksploatowane przez 3 lata, czy przez 6?

Poza tym jeszcze dwie rzeczy: zmęczenie materiału, tak jak mówił Jasiek90: gumy i elementy metalowe - tego gołym okiem nie widać ale można zmierzyć np. głośność we wnętrzu - zajrzyj chociażby do testów długodystansowych w Auto Świecie (gazeta mało obiektywna, ale chodzi mi o pomiary) - jest mierzone wiele elementów przy przebiegu 1-3tys. km i po przejechaniu 100tys., głośność mierzona w decybelach zawsze po tym okresie jest trochę wyższa. Po drugie bezpieczeństwo: na przestrzeni ostatnich 10 lat postęp zachowaniu się samochodu po wypadku był ogromny. Dopracowano poduszki, bierne systemy, strefy zgniotu, ABS z lat 90 hamuje gorzej niż ten nowy (wielokrotnie szybszy procesor i większa pamięć), podobnie ESP jest w stanie poprawnie zareagować na więcej sytuacji niż ESP z lat 90 itp itd.

Inna sprawa to to, że niektóre firmy są o kilka lat przed konkurencją jak wspomniane przez ciebie BMW albo Mercedes - to co teraz jest w nich standardem, w bardziej popularnych markach będzie nim za 5 lat. Mowa oczywiście o wyposażeniu, bo do kwestii bezpieczeństwa wszyscy producenci od kilku lat podchodzą bardzo poważnie i tutaj czy to Lexus czy to FIAT różnica nie jest tak przytłaczająca jak w wyposażeniu.
ACSznycel
Zaawansowany
Awatar użytkownika
 
Posty: 848
Zdjęcia: 12
Miejscowość: z nienacka

07 Cze 2010, 18:21

w starszym na szczęście można wyłączyć ESP w nowszym niestety... :evil:
rocznik bierzemy pod uwage zbijając cene, tak samo przebieg... a stan faktyczny cóż czasem jest daleki od oczekiwań zwłaszcza w samochodach nowych, teraz samochodu nie produkuje się aby służył nam 10-15 lat, teraz 5 lat i złom.. niestety
Panowie!! Co JEST!! Ciśnienie mi spada! ;)
pocieszny
Forumowicz VIP
 
Posty: 6650
Zdjęcia: 1
Miejscowość: z błota ;)

07 Cze 2010, 18:31

A po co wyłączać ESP? w samochodach wyczynowych można je uśpić a rodzinnymi raczej nikt o zdrowych zmysłach nie szaleje..
Tak szczerze to widziałeś jakiś 5 letni samochód na złomie? taki który nie uległ wypadkowi?
Strasznie wyolbrzymiasz.
Jasiek90
Stały forumowicz
 
Posty: 2899
Miejscowość: Zawichost
Prawo jazdy: 01 01 2001
Przebieg/rok: >50tys. km
Auto: Chrysler PT Cruiser/Seat Arosa
Silnik: 2.4-152 KM/ 1.7 SDI
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000