Dopasowane rozwiązania napędu quattro - technika

Dopasowane rozwiązania napędu quattro - technika

07 Mar 2013, 13:37

Niezależnie od oferowanych w sprzedaży modeli, Audi pracuje nad wieloma nowatorskimi samochodami koncepcyjnymi. Każda koncepcja pociąga za sobą odpowiednio dopasowane rozwiązanie napędu quattro. W modelach kompaktowych A3, Q3 i TT z poprzecznie montowanym silnikiem, sercem napędu quattro jest sterowane elektronicznie hydrauliczne sprzęgło wielopłytkowe. By zoptymalizować rozkładu ciężaru w pojeździe, montuje się je przy tylnej osi. W warunkach normalnej jazdy, sprzęgło przekazuje siłę napędową prawie wyłącznie na koła przedniej osi. Jeśli jednak któreś z przednich kół wpada w poślizg, sprzęgło może przekierować moment obrotowy na oś tylną. Najnowsza wersja sprzęgła wielopłytkowego montowana jest w Audi A3.

Samoblokujący, międzyosiowy mechanizm różnicowy, stosowany w większości modeli Audi z silnikiem montowanym wzdłużnie, to czysto mechaniczna, pozbawiona jakichkolwiek opóźnień w działaniu przekładnia planetarna. W normalnej sytuacji rozdziela moc momentu obrotowego silnika na oś tylną i przednią w stosunku 40:60. Jeśli to konieczne, kieruje większość sił na oś z lepszą trakcją.

Selektywny rozkład napędu między kołami, optymalizuje pracę mechanizmu różnicowego w obszarach granicznych podczas pokonywania zakrętów, przy pomocy delikatnego, pulsacyjnego przyhamowywania. Audi Q7 zostało wyposażone w specjalną wersję klasycznego napędu quattro. Międzyosiowy mechanizm różnicowy zamontowano tu w skrzynce rozdzielczej.

Dynamiczne modele RS 4 Avant, RS 5 Coupé i RS 5 Cabriolet, wyposażone są w najnowszą wersję międzyosiowego mechanizmu różnicowego. Zastosowany w nich lekki, kompaktowy, niezmiernie szybko i równo pracujący układ z koronowym kołem zębatym, zawdzięcza nazwę dwóm zazębionym kołom umieszczonym w jego wnętrzu. W zależności od warunków drogowych, mechanizm może skierować do 85 procent momentu obrotowego na tylną oś i maksymalnie 70 procent na oś przednią. Podobnie jak klasyczny międzyosiowy mechanizm różnicowy, można połączyć go z innym autorskim rozwiązaniem Audi – sportowym mechanizmem różnicowym, który w aktywny sposób przekazuje moc na koła osi tylnej.

W sportowym modelu R8 z jednostką napędową zamontowaną centralnie, napęd quattro został skonstruowany inaczej. Sprzęgło wiskotyczne, które zależnie od warunków jazdy może kierować od 15 do 30 procent momentu obrotowego na przednie koła, umieszczono przy przedniej osi. Napęd przekazywany jest przy pomocy wału Kardana biegnącego ze skrzyni biegów, do przodu, przez skrzynię korbową silnika.

źródło: Audi
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 2740
Zdjęcia: 9784
Rejestracja: 18 Cze 2012, 12:53
Prawo jazdy od: 12 03 1998
Auto: Audi A4 B6

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    7-miejscowy SUV klasy premium - przegląd modeli 7-miejscowy SUV klasy premium - przegląd modeli
    Do przewiezienia większej liczby osób nie zawsze potrzebny jest minivan. Wystarczy praktyczny SUV z dodatkowym rzędem siedzeń. Modele klasy premium bardzo często oferują taką opcję, co w połączeniu z luksusowym wyposażeniem ...
    Toyota Avensis silnik 2.0 D-4D Powerboost Toyota Avensis silnik 2.0 D-4D Powerboost
    Avensis 2.0 D-4D Powerboost rozwija moc 150 KM (o 26 KM więcej niż w przypadku wersji seryjnej) oraz moment obrotowy 350 Nm (w zakresie 1600-2800 obr./min., o 40 Nm wiecej niż w przypadku wersji seryjnej). Dzięki temu przyśpieszenie ...

  •