Ekstremalny wyścigowy samochód elektryczny

23 Kwi 2018, 12:10

Marka Volkswagen zaprezentowała supersportowy model I.D. R Pikes Peak zasilany wyłącznie energią elektryczną. Łączna moc jego dwóch silników elektrycznych wynosi 500 kW (680 KM), moment obrotowy 650 Nm, auto razem z kierowcą waży mniej niż 1100 kg. Dzięki swoim osiągom samochód dosłownie wystrzela ku przyszłości: 2,25 sekundy od zera do 100 km/h to wartość lepsza niż w wypadku bolidów Formuły 1 i Formuły E.
Ekstremalny wyścigowy samochód elektryczny "Dzięki modelom z rodziny I.D. Volkswagen zamierza zająć czołową pozycję w dziedzinie samochodów elektrycznych. Z tego punktu widzenia start w wyścigu Pikes Peak jest ważny dla Volkswagena nie tylko ze względu na udział w sporcie samochodowym, ale ma też wielkie znaczenie symboliczne" stwierdził dr Frank Welsch, Członek Zarządu Marki Volkswagen Samochody Osobowe ds. Rozwoju Technicznego. "Z doświadczeń zbieranych podczas startów w zawodach sportowych nasi klienci korzystają od zawsze. Także w tym wypadku spodziewamy się cennych impulsów do rozwoju kolejnych modeli z rodziny I.D.. Udział w górskim wyścigu Pikes Peak będzie na pewno wielkim testem wytrzymałości dla napędu elektrycznego".

"Samochód wygląda wspaniale i już od kilku tygodni budzi ogromne zainteresowanie mediów oraz kanałów społecznościowych" zauważył Jürgen Stackmann, członek Zarządu Marki Volkswagen Samochody Osobowe ds. Sprzedaży, Marketingu i Serwisu. "Także ten projekt pokazuje, że wdrażając wielką ofensywę w dziedzinie aut elektrycznych oraz wprowadzając na rynek modele z rodziny I.D. Volkswagen kroczy właściwą drogą. I.D. R Pikes Peak i jego udział w najsłynniejszym na świecie wyścigu górskim stwarzają dla Volkswagena wielką szansę, by nadać elektromobilności emocjonalny i sportowy wymiar".
Ekstremalny wyścigowy samochód elektryczny Atletyczny, ale nie przetrenowany: I.D. R Pikes Peak
Głównym celem przy opracowywaniu Volkswagena I.D. R Pikes Peak było znalezienie równowagi między wydajnością energetyczną a masą pojazdu. To nie same maksymalne osiągi były najważniejsze – jak często jest w wypadku samochodów wyścigowych. Dlatego prototyp przeznaczony do udziału w Pikes Peak ma w nazwie dwa znaki jakości – "R" oznacza pojazdy wyczynowe, a "I.D." to nowy symbol inteligentnych technologii napędu elektrycznego produkowanych przez Volkswagena.

"Podobnie jak w wypadku seryjnych modeli marki Volkswagen, także w sporcie samochodowym pojazdy z napędem elektrycznym będą grały coraz większą rolę" stwierdził Sven Smeets, dyrektor Volkswagen Motorsport. "Podczas pracy nad I.D. R Pikes Peak bardzo pomogła nam współpraca w ramach samego koncernu, tym bardziej że czasu nie było wiele. Otrzymaliśmy na przykład pomoc ze strony zakładu produkcji akumulatorów koncernu Volkswagen w Brunszwiku, pracowaliśmy też wspólnie z działem Rozwoju Technicznego w Wolfsburgu".

Inżynierowie zdecydowali się, jak kiedyś w latach 1985, 1986 i 1987 w wypadku startującego w Pikes Peak Golfa Bi-Motor, na zastosowanie dwóch silników. W I.D. R Pikes Peak pracują dwie elektryczne jednostki napędowe o łącznej mocy systemowej 500 kW (680 KM).

Dobrze pomyślane źródło mocy – akumulatory
Rolę magazynów energii – podobnie jak w wypadku seryjnych samochodów z napędem elektrycznym – pełnią akumulatory litowo-jonowe. Stawiane im są wielkie wymagania – ich gęstość energetyczna to decydujące kryterium w układzie wysokowoltowym. Inaczej niż w wypadku produkcji seryjnej, głównym celem inżynierów z działu sportów motorowych nie było uzyskanie jak największego zasięgu, lecz jak najwyższych osiągów podczas wspinaczki na szczyt Pikes Peak.

Około 20 procent potrzebnej energii elektrycznej jest wytwarzane podczas pokonywania 20-kilometrowej trasy. Odzyskuje się ją w wyniku procesu rekuperacji – część energii powstającej podczas hamowania jest zamieniana przez silniki (które działają w tym wypadku jak generatory) w energię elektryczną i gromadzona w akumulatorach.
Ekstremalny wyścigowy samochód elektryczny Program testowy już się rozpoczął – I.D. R Pikes Peak w decydującej fazie
To jedno z największych wyzwań wyścigu Pikes Peak: jazdy testowe na górskiej trasie w Colorado Springs liczącej 19,99 km można przeprowadzać tylko na pewnych odcinkach i w bardzo ograniczonym zakresie. Większość testów odbywa się więc nie na rzeczywistej trasie, lecz na torach wyścigowych. Wraz z prezentacją w Alés program przygotowań Volkswagena do udziału w Pikes Peak wchodzi w kolejną fazę.

Kierowca: Romain Dumas – zwycięzca z Le Mans i weteran Pikes Peak
Do bicia rekordu za kierownicą Volkswagena I.D. R Pikes Peak zasiądzie światowej klasy kierowca i obrońca tytułu zwycięzcy Pikes Peak – Romain Dumas, który podejmie próbę pobicia aktualnego rekordu samochodów elektrycznych. 39-letni Francuz uwielbia takie wyzwania i oprócz trzech zwycięstw w Pikes Peak ma też na koncie dwie wygrane w 24-godzinnym wyścigu w Le Mans. Dumas, dla którego wzorem jest legenda sportu samochodowego Jacky Ickx, urodził się właśnie w Alés.

Wielki dzień: 24 czerwca 2018 roku
Start wyścigu na wysokości 2.862 m, różnica wzniesień 1.440 m, po drodze 156 zakrętów, trasa w stu procentach asfaltowa i tylko jedna próba – 24 czerwca 2018 roku w walce o rekord w kategorii samochodów elektrycznych nie tylko technika i kierowca muszą być w doskonałej formie, odpowiednie powinny być także warunki zewnętrzne. Nierzadko pod koniec czerwca na szczycie Pikes Peak na wysokości 4.302 m, gdzie znajduje się meta wyścigu, panuje temperatura poniżej zera stopni.

źródło: Volkswagen
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3781
Zdjęcia: 13077
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Tesla Model Y

23 Paź 2018, 10:43

Wygląda jak jakiś myśliwiec sci-fi
RightTruck
Nowicjusz
 
Posty: 22
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Eurocargo ML180E25: pojemny i ładowny
    Od ubiegłorocznego faceliftingu Iveco Eurocargo nabrało przyjaznego, uśmiechniętego wyglądu. Czy ten uśmiech odzwierciedla również wewnętrzne zalety tego samochodu, mogliśmy sprawdzić, jeżdżąc 18-tonowym modelem Eurocargo ...