Fiesta MK7 - zbyt agresywnie hamuje :O

16 Sty 2025, 14:55

Dzien dobry,
Prosze panstwa, zakupilem w Austrii swoja pierwsza Fieste MK7 2011 rok, z silnikiem 1.4 benzyna 96 koni.
Na miejscu wszystko wygladalo wporzadku, ale po dluzszej jezdzie jednak naszla mnie refleksja taka, iz dziwnie sie nią hamuje i to nie ze kiepsko bierze, lecz przeciwnie, hamuje jak opętana - żyletka, myslalem ze moze "o pewnie nowe tarcze czy cos" ale to jest za hardkorowe hamowanie. Ktoś jak nie wie i nagle nacisnie, to strrrrasznie wyrywa z fotela aż. Tak bystro hamuje, staje w miejscu. Bylem u mechanika, pierwszy raz widzi aby tak auto hamowalo mocno. Jego pomysl to wymienic plyn i zajrzec do bebnow z tylu.., bylem na rolkach w stacji kontroli pojazdu i tam wyszlo ze przod bierze na 180 (jakiejs tam wartosci, obie strony) a tyl (bębny) na 120, wyglada ze poprostu "biorą" hamulce "normalnie", tak i diagnosta rzekl. Mowil ze moze byc wina przy SERWIE ze za duze cisnienie jakies daje czy to prawda? Powiedzial ze tu bebny raczej nic nie sa winne. Od spodu wszystkie przewody hamulcowe wygladaja okej, nic nie popuchlo np.
Gdy silnik jest wylaczony, to pompujac pedal hamulca to twardnieje, gdy sie wlaczy silnik to normalnie opada itd. Wyglada ze pedal normalnie funkcjonuje. Gdy sie jedzie szybciej i nagle zahamuje to az staje dęba i czasem ABS sie zapali na chwile. Nie jest to normalne na pewno, czy ktos umie doradzic i nakierowac co moze byc przyczyna tak zachowujacego sie auta podczas hamowania?

Pozdrawiam serdecznie
stasko
Początkujący
 
Posty: 63

16 Sty 2025, 19:35

Zacznij od odpowietrzenia układu hamulcowego to niewielki koszt i czas. Jeśli istnieje taka konieczność to wymiana płynu hamulcowego DOT3 lub DOT4 ( co 3 lata) rodzaj płynu masz na korku zbiorniczka lub w instrukcji. Sprawdź u mechanika serwo mechanizm wspomagający hamulce - bo prawdopodobnie tu jest problem. Samo serwo należy sprawdzić za pomocą wakumetru (miernika podciśnienia). Podciśnienie powinno wzrastać ale łagodnie przy wciskaniu pedału hamulca. Sprawdź też jak już będziesz u mechanika czy nie ingerowano w układ hamulcowy.1.czy masz wymiarowe tarcze hamulcowe odpowiednie dla twojego modelu auta .2. czy masz reduktor siły hamowania lub czy reduktora nie zastąpiono trójnikiem . 3.Czy masz zamontowany odpowiedni model serowo do twojego modelu samochodu .. model oraz numer jest widoczny bez rozbierania serwo na jego obudowie ( mechanik znajdzie i ci sprawdzi w katalogu części ).Czy serwo jest właściwie złożone jeśli ktoś w nie ingerował. Coś mi się zdaje że było grzebane w układzie hamulcowym i zamontowano niekoniecznie odpowiednie oryginalne elementy albo zastosowano jakiś "patent" w celu poprawy skuteczności hamulców i siły hamowania... ewentualnie nieudolnie złożono serwo powtórnie po naprawie.A tak na marginesie i humorystycznie lepiej jak ostro hamuje ..gorzej jak nie hamuje wcale :)
Acer66
Aktywny
Awatar użytkownika
 
Posty: 463
Zdjęcia: 11
Miejscowość: Przemyśl
Prawo jazdy: 12 06 1979
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Mitsubishi ASX , Toyota Cross
Silnik: 1,6 MIVEC 4A92-117KM
Paliwo: Benzyna
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2018

17 Sty 2025, 18:23

Na razie zrobilem rekonesans, tarcze hamulcowe przod i ich rozmiar jest poprawny, nie wsadzone zostaly jakies "za male, czy za duze" czy jakies hiper z azbestu :) To samo tyczy sie bebnow tylnych, wszystko wymiarowe jak oryginal nakazuje.
Nie ma zadnych wyciekow przy hamulcach, ani z przodu ani z tylu. Przewody wygladaja OK. W tych fiestach nie ma ma reduktorow sily hamowania, wiec nikt tu nic nie grzebal, nie wstawial zadnych trojnikow. Serwo i pompa wyglada tak jak by nikt tam od dluzszego czasu nie grzebal, po numerach wyglada na taka czesc na ktora powinna tam wlasnie isc.

Wyglada ze trzeba by bylo zajrzec do zaworka podcisnienia serwo, czy jak go zdejme to jakiego efektu moge sie spodziewac?
Mysle ze glowna przyczyna to skupic sie na serwo, pompa, rurka ktora idzie z zaworkiem od silnika do serwa podcisnieniowa)
stasko
Początkujący
 
Posty: 63

17 Sty 2025, 20:35

stasko napisał(a):Wyglada ze trzeba by bylo zajrzec do zaworka podcisnienia serwo, czy jak go zdejme to jakiego efektu moge sie spodziewac?
Zaworek jest po to aby serwo mogło niejako zmagazynować podciśnienie oraz uniezależnić pracę silnika . Zdjęcie zaworka w niektórych sytuacjach może pozbawić skutecznego hamowania . W przypadku zgaśnięcia motoru podczas jazdy, wciśnięciu sprzęgła czyli rozłączenie napędu serwo nie zadziała . Nie będzie w nim podciśnienia , nie będzie wspomagania hamulców .
stasko napisał(a): nagle zahamuje to az staje dęba i czasem ABS sie zapali na chwile
Nie powinna się zapalać . Jak się zapala to są jakieś błędy . Odłącz / wyjmij bezpiecznik czyli wyłącz ABS . Zrób jazdę próbną .
Ostatnio edytowany przez bonifacy, 17 Sty 2025, 20:39, edytowano w sumie 1 raz
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 4917
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia II , Fabia II
Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna

17 Sty 2025, 20:38

Jak zdejmiesz zaworek i rurkę podciśnienia od silnika to spodziewaj się w zasadzie bardzo słabego hamowania.. bo odetniesz serwo od podciśnienia ,które go ,, zasila" .Twój hamulec będzie zależny tylko od twojej nogi i siły nacisku na pedał hamulca. Jazdę próbną wykonaj przy małej prędkości i ostrożnie. Wszystko wygląda na uszkodzone serwo może uszkodzony jest sam zawór. Po naciśnięciu pedału zawór podciśnienia otwiera się na maxa przy niewielkim nacisku na pedał hamulca. Dlatego tak ostro hamuje. A to powinno odbywać się płynnie.
Acer66
Aktywny
Awatar użytkownika
 
Posty: 463
Zdjęcia: 11
Miejscowość: Przemyśl
Prawo jazdy: 12 06 1979
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Mitsubishi ASX , Toyota Cross
Silnik: 1,6 MIVEC 4A92-117KM
Paliwo: Benzyna
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2018

17 Sty 2025, 21:08

Acer66 napisał(a): Po naciśnięciu pedału zawór podciśnienia otwiera się na maxa przy niewielkim nacisku na pedał hamulca. Dlatego tak ostro hamuje. A to powinno odbywać się płynnie.
Ciekawe teorie ....no cóż internet ...można pisać wszystko wyssane z palca a potem mówią że internet kłamie .....
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 4917
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia II , Fabia II
Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Mitsubishi ASX, LANCER i COLT z instalacjami LPG
    W polskich salonach Mitsubishi Motors są już dostępne modele ASX, Lancer i Colt z instalacjami LPG z pełną gwarancją. W takie instalacje można wyposażyć zarówno nowe samochody, jak i używane modele marki Mitsubishi. ...
    BMW Night Vision - dynamiczne oświetlenie punktowe
    BMW Night Vision, system wspomagania kierowcy z programu BMW ConnectedDrive znacząco przyczynia się do zmniejszenia ryzyka wypadku w czasie jazdy po zmroku. Dzięki dynamicznemu oświetleniu punktowemu (BMW Dynamic Light Spot), ...

18 Sty 2025, 08:47

Może nieprecyzyjnie to napisałem wiec zacytuję zdanie z instrukcji naprawczej.
,,Innym ważnym elementem budowy omawianego elementu jest zawór zwrotny serwa. Jego zadaniem jest kontrolowanie „wyciąganego” z serwa powietrza"
Acer66
Aktywny
Awatar użytkownika
 
Posty: 463
Zdjęcia: 11
Miejscowość: Przemyśl
Prawo jazdy: 12 06 1979
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Mitsubishi ASX , Toyota Cross
Silnik: 1,6 MIVEC 4A92-117KM
Paliwo: Benzyna
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2018

18 Sty 2025, 14:02

Witam panowie,

Czy moje dzisiejsze doswiadczenie cos zmieni w diagnostyce dalszej (poki po weekendzie nie trafi do "znachora")?

Rozchodzi sie o to iz zdjalem dzisiaj rurke podcisnienia plastikowa (pod maska auta) ktora na srodku dlugosci ma zaworek i dalej idzie rurka ta sama w strone silnika/do silnika. Zdjalem ja w miejscu gdzie jest mocowane do SERWA, czyli ominalem ten zaworek.


Auto odpalilem, pedal twardy caly czas, lecz przy hamowaniu nie wywala z butow, raczej "milej i spokojniej" dohamowywuje niz wtedy gdy podlaczam ta rurke z zaworkiem.

Druga sprawa, dmuchalem w ta rurke z zaworkiem w strone od kabiny do silnika i bylo slychac ze powietrze przedostaje sie dalej, zaworek chyba sie otwiera i powietrze wplywa do silnika. Ale jak chcialem zassac powietrze od silnika w strone kabiny czyli zassyalem za koniec ktory wchodzi w serwo to cisza, nie dalo sie zassac, pytanie czy zawor jest po to by te podcisnienie pobieralo z komory silnika czy wypychalo? Bo wychodzi ze wypycha w strone od serwa do silnika czy tak ma byc?


Co jezeli bez podcisnienia i tego zaworku pedal twardnieje ale nie rwie przy hamowaniu tak, jest no "normalniej"? Czy ten test cos wnosi, mozna powiedziec ze to serwo , zawor podcisnienia? czy to nic nie zmienia :)
stasko
Początkujący
 
Posty: 63

18 Sty 2025, 14:14

Zaworek powinien przepuszczać powietrze w stronę silnika czyli wysysać powietrze z serwa..Tam na zaworku powinna być ,,strzałka".To że twardy pedał to normalne ..nie masz wspomagania hamulca ...polegasz tylko na sile swojej nogi.
Nie zastanawiałeś się nad wymianą serwa ..oglądałem używane serwo na Allegro do fiesty MK7 i cena nie powala
Acer66
Aktywny
Awatar użytkownika
 
Posty: 463
Zdjęcia: 11
Miejscowość: Przemyśl
Prawo jazdy: 12 06 1979
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Mitsubishi ASX , Toyota Cross
Silnik: 1,6 MIVEC 4A92-117KM
Paliwo: Benzyna
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2018

18 Sty 2025, 14:50

Czyli przynajmniej wiem ze zaworek jeden sprawny :D No jak wdmuchuje do srodka powietrze od strony serwa w rurke w strone silnika to przechodzi powietrze (zawor sie otwiera) a jak zasysam to nie idzie czyli jak mowisz to okej objaw :D

Tak wiem serwo to koszt 50-80 zl i to juz z pompa, chce po prostu sprobowac jak najwiecej informacji zebrac czy to aby to serwo na pewno, ale czasem bez wymiany na drugie sie moze nie obydz aby sprawdzic czy sie mialo racje i dobrze ze sie wymienilo.

Na pewno po odlaczeniu jak wspominalem tego podcisnienia co idzie z silnika do serwa hamulec inaczej hamuje, nie ma opętania, wiadomo ze twardy ciagle ale calkiem inne doswiadczenie w hamowaniu, juz sie wiesz ze nie walniesz w szybe chyba ze nie wyhamujesz :D ciekawe czy uszkodzone serwo wlasnie dalo by tez taki objaw ze bez podcisnienia z silnika nie wyrywa juz z butow przy hamowaniu?
stasko
Początkujący
 
Posty: 63

18 Sty 2025, 19:38

Widzę ,że podobnie jak ja lubisz wiedzieć co w trawie piszczy czyli chcesz ustalić co jest przyczyną tego że przy hamowaniu lecisz klatą na kierownicę :D Skoro zaworek jest ok to nie pozostaje inna opcja jak uszkodzone-niesprawne nieprawidłowo działające serwo.Ale chyba lepiej zastąpić go innym jak poddać długiej diagnostyce bo mechanik nie zrobi tego za darmo.Koszt diagnostyki może być równoważny z wymianą serwa na inne używane .Sprawdź tylko Ty lub mechanik w katalogu jaki powinien być fabryczny model serwa do twojego auta.Być może jest to model serwa z innego modelu Fiesty który pasuje i je założono ale jest mocniejsze .Jako przykład podam ci taką sytuacje że serwo z Mitsubishi ASX pasuje też do innych modeli.
Acer66
Aktywny
Awatar użytkownika
 
Posty: 463
Zdjęcia: 11
Miejscowość: Przemyśl
Prawo jazdy: 12 06 1979
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Mitsubishi ASX , Toyota Cross
Silnik: 1,6 MIVEC 4A92-117KM
Paliwo: Benzyna
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2018

18 Sty 2025, 19:48

Acer66 napisał(a):Widzę ,że podobnie jak ja lubisz wiedzieć co w trawie piszczy czyli chcesz ustalić co jest przyczyną tego że przy hamowaniu lecisz klatą na kierownicę :D Skoro zaworek jest ok to nie pozostaje inna opcja jak uszkodzone-niesprawne nieprawidłowo działające serwo.Ale chyba lepiej zastąpić go innym jak poddać długiej diagnostyce bo mechanik nie zrobi tego za darmo.Koszt diagnostyki może być równoważny z wymianą serwa na inne używane .Sprawdź tylko Ty lub mechanik w katalogu jaki powinien być fabryczny model serwa do twojego auta.Być może jest to model serwa z innego modelu Fiesty który pasuje i je założono ale jest mocniejsze .Jako przykład podam ci taką sytuacje że serwo z Mitsubishi ASX pasuje też do innych modeli.


Moj numer serwa to 0204054083 normalnie oryginalnyle Fordowskie/Bosha.
Allegro czy olx pokazuje o tych numerach po prostu ze pasuje do Fiesty 1.4 benzyna 1.4 dizel, 1.0 ecoboost, 1.25 benzyna i chyba nie ma to wiekszego znaczenia czy to dizel benzyna

Ps. Czy to moze miec az takie znaczenie? Ze po numerze pokazuje ze pasuje tez do 1.5 Dizel, 1.0 turboecoboost, ale tez i do 1.25 benzyna np....
stasko
Początkujący
 
Posty: 63

18 Sty 2025, 20:18

Kurcze.
Dokladne numery serwa to

BOSCH

0204054083

8V51-2B195-LF

oba sa na naklejce.

I po tym drugim numerze szukam na allegro/olx to sporo wyszukuje serw pod 1.5 Dieasel do wersji liftowych, do 1.0 turbo, a po numerze tym u gory do wersji 1.4 diesel, jedno do 1.25 benzyna ...

Czy to tak jakos robi roznice?
stasko
Początkujący
 
Posty: 63

18 Sty 2025, 20:45

Raczej nie sugeruj się tym modelem i numerem ,który masz zamontowany.Nie masz 100% pewności czy jest to właściwy model .Nie twierdzę że model jest niewłaściwy tylko dla pewności szukaj w katalogu lub w ASO informacji jaki typ i model jest montowany w tym modelu Fiesty fabrycznie ..tak dla potwierdzenia. Czy ma to znaczenie..oczywiście bo w modelu mebrana może być większa o 1 cm co gabarytowo jest niezauważalne ale w sile hamowania zrobi różnicę . Sam wiesz że auto z silnikiem 1,5 Diesel jest cięższe jak to z silnikiem 1.0 boster.Dlatego warto sprawdzić te informacje.Być może ten model serwo co masz funkcjonuje u ciebie ale też w innych modelach samochodów Ford a twoje serwo po prostu jest niesprawne.Choć w zasadzie w twoim przypadku powinno się użyć określenia ..nadsprawne :wink:
Acer66
Aktywny
Awatar użytkownika
 
Posty: 463
Zdjęcia: 11
Miejscowość: Przemyśl
Prawo jazdy: 12 06 1979
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Mitsubishi ASX , Toyota Cross
Silnik: 1,6 MIVEC 4A92-117KM
Paliwo: Benzyna
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2018