REKLAMA
Co jak co ale to na pewno warto wiedzieć
Filtr oleju silnikowego
Głównym zadaniem filtra oleju silnikowego jest oczyszczanie oleju oraz ograniczanie ilości zanieczyszczeń dostających się do jednostki napędowej wraz z zasysanym powietrzem. Jego prawidłowy dobór w dużej mierze uzależniony jest od konstrukcji silnika. Należy pamiętać, że producenci filtrów dokładnie opisują do jakich jednostek napędowych są przeznaczone ich produkty.
Nowe filtry oleju należy montować przy każdorazowej zmianie oleju. Warto wówczas wymienić również uszczelkę korka spustowego. To, jak często należy wymieniać filtr oleju zależy w dużej mierze od producenta tej części oraz od częstotliwości eksploatowania samochodu. Wymian zaleca się dokonywać średnio co rok lub po pokonaniu dystansu 10-20 tysięcy kilometrów. Ceny filtrów oleju dla popularnych samochodów osobowych to wydatek z rzędu kilkudziesięciu złotych.
Filtr powietrza
Filtr powietrza w samochodzie odpowiedzialny jest za zabezpieczenie silnika przed dostaniem się do niego zanieczyszczeń. Powietrze w komorze spalania jest niezbędne do stworzenia właściwej mieszanki paliwowo-powietrznej. Silniki samochodowe są w stanie zasysać kilkanaście tysięcy litrów powietrza w przeciągu godziny, dlatego niezwykle ważne jest, aby było ono dokładnie przefiltrowane i pozbawione zanieczyszczeń.
Przy wymianie filtra powietrza należy zachować szczególną ostrożność. Należy go wyjąć w taki sposób, aby jego zawartość nie dostała się do wnętrza silnika. Mogłoby to uszkodzić powierzchnie cylindrów, tłoków oraz pierścieni tłokowych. Koszy filtrów powietrza w pewnym stopniu uzależnione są od rodzaju materiału filtracyjnego i wynoszą kilkadziesiąt złotych. Wymianę filtru powietrza zaleca się po pokonaniu 10-15 tysięcy kilometrów, nie zapominając o regularnej kontroli jego stopnia zużycia.
Filtr paliwa
Zadaniem tego filtra jest przede wszystkim oczyszczanie paliwa. Warto troszczyć się o regularne wymiany filtra paliwa, gdyż zaniedbanie tej części jest w stanie doprowadzić do szeregu kosztownych konsekwencji. Doskonałym zobrazowaniem powagi sytuacji są silniki diesla z wtryskiem typu Common Rail, gdzie zbyt długa eksploatacja filtra paliwa może spowodować uszkodzenie wtryskiwaczy.
Częstotliwość wymiany filtra paliwa zwykle mieści się w przedziale od 30 tys. do ponad 100 tys. kilometrów. W przypadku krótszych dystansów wymianę filtra paliwowego zaleca się raz do roku – w silnikach wysokoprężnych najlepiej zrobić to przed rozpoczęciem okresu zimowego. Zimą w filtrze mogą gromadzić się spore ilości wody oraz ciężkich frakcji oleju, które są bez wątpienia niezwykle szkodliwe dla silnika.
Jeżeli wiemy, w którym miejscu znajduje się filtr paliwa to w celu jego wymiany należy zacisnąć gumowe zakończenia przewodów, zdjąć z nich opaski po czym wyjąć stary filtr, zastępując go nowym. Przy zakładaniu nowego filtra należy zwrócić uwagę na kierunek przepływu oznaczony strzałkami.
Filtr kabinowy
Podstawowym zadaniem filtra kabinowego jest oczyszczanie powietrza tłoczonego do kabiny samochodowej. To właśnie filtr kabinowy odpowiedzialny jest za zatrzymywanie większości pyłków roślin, zarodników grzybów, kurzu, dymu, cząstek asfaltu oraz wielu innych zanieczyszczeń znajdujących się w powietrzu unoszącym się nad jezdnią.
Filtry kabinowe powinny być wymieniane co roku lub co około 15 tysięcy pokonanych kilometrów. Objawami, które powinny nas w ostateczności przekonać do jego wymiany jest parowanie szyb, ograniczenie ilości powietrza wdmuchiwanego do kabiny oraz nieprzyjemny zapach powietrza w kabinie.
Poprzez fakt, iż filtry kabinowe zatrzymują wszelkie czynniki alergenne jak choćby drobinki kurzu oraz pyłki roślin ich prawidłowe działanie powinno być niezwykle istotne dla osób cierpiących na alergie. Dodatkowo skutecznie działające filtry kabinowe są w stanie ograniczać dostęp szkodliwych dla zdrowia spalin do kabiny pojazdu (m.in. podczas postoju w korku) co ma pozytywny wpływ na wszystkie osoby podróżujące w kabinie pojazdu. Na dokładność działania filtrów kabinowych spory wpływ posiada materiał z jakiego zostały wykonane.
Filtr DPF
Niektóre, głównie nowe układy wydechowe silników wysokoprężnych seryjnie wyposażane są w filtr cząstek stałych, zwany również filtrem DPF lub FAP. Jego zadaniem jest oczyszczanie gazów spalinowych z cząstek sadzy. Zastosowanie filtra cząstek stałych umożliwia zatrzymanie sadzy, a co za tym idzie brak charakterystycznego, zwłaszcza dla starszych silników diesla czarnego dymu dobiegającego z rury wydechowej.
Prawidłowo działający filtr cząstek stałych nie przepuszcza do powietrza więcej niż 15% zanieczyszczeń. Średnia wytrzymałość filtra cząstek stałych to około 150 tys. kilometrów. Kosz regeneracji w serwisie to wydatek z rzędu kilkuset złotych (najczęściej od 200 do 500 zł), zaś jeżeli nosimy się z zamiarem zakupu nowego filtra DPF musimy liczyć się z wydatkiem kilku, a niekiedy nawet kilkunastu tysięcy złotych.
autoparto.pl