Jak działa napęd AWD-i w hybrydach Toyoty?

28 Wrz 2021, 14:09

Elektryczny napędem na cztery koła AWD-i całkowicie różni się od tradycyjnych napędów 4x4 pod względem konstrukcji i zasady działania. Wyjaśniamy, jak AWD-i jest zbudowany, jakie daje korzyści i dlaczego pojawia się wyłącznie w hybrydach.

  1. Napęd na cztery koła bez wału napędowego
  2. Nowoczesny system sterowany komputerem
  3. Jak działa napęd AWD-i

Napęd na cztery koła bez wału napędowego
Inteligentny napęd AWD-i to sterowany przez komputer rozbudowany układ hybrydowy, w którym tylna oś jest napędzana przez dodatkowy, załączany w razie potrzeby silnik elektryczny. W tym rozwiązaniu nie ma żadnego mechanicznego połączenia między osiami, wału napędowego czy skrzyni rozdzielczej z reduktorem. Dzięki temu hybrydy z AWD-i zużywają niemal tyle samo paliwa co wersje z napędem na przód.
Jak działa napęd AWD-i w hybrydach Toyoty? Nowoczesny system sterowany komputerem
Układ hybrydowy przy przedniej osi składa się z silnika benzynowego i elektrycznego oraz generatora ładującego baterię trakcyjną. Silnik napędzający tylną oś, który wraz z systemem hybrydowym tworzy AWD-i, jest zatem trzecią jednostką elektryczną w aucie. Pracą tych urządzeń zarządza sterownik PCU za pośrednictwem przekładni hybrydowej i konwertera, dzięki któremu można stosować mocniejsze silniki elektryczne przy utrzymaniu tej samej mocy i pojemności baterii. To sprawia, że hybrydy Toyoty mogą poruszać się ze znaczną prędkością w trybie elektrycznym, a ich bagażniki zachowują dużą pojemność.

Poruszając się podczas jazdy z pełną przyczepnością używamy wyłącznie napędu przedniej osi. Ale gdy tę przyczepność stracimy, wtedy błyskawicznie uruchamia się elektryczny napęd tylnej osi. Samochód z tym rozwiązaniem jest dynamiczny, bezpieczny i oszczędny, bo dołączenie tylnego silnika elektrycznego nie powoduje zauważalnego zwiększenia zużycia paliwa. Samochody z tym napędem mają zastosowane wielowahaczowe tylne zawieszenie.

Jak działa napęd AWD-i
Silnik napędzający tylne koła działa niezależnie od napędu przedniej osi i jest automatycznie dołączany podczas ruszania lub jazdy po śliskiej nawierzchni, w zakręcie oraz na miękkim podłożu, zwiększając przyczepność, stabilność i sterowność w trudnych warunkach drogowych. Balans między napędzaniem kół przednich i tylnych jest dostosowywany automatycznie w proporcjach od 100:0 do 40:60. Przy stałej prędkości napęd przekazywany jest na koła przednie, by zapewnić niższe zużycie paliwa oraz większą skuteczność hamowania. AWD-i nie tylko wyraźnie poprawia własności jezdne i daje możliwość ciągnięcia sporej przyczepy, ale i ogranicza straty energii, zapewniając niższe zużycie paliwa, niż w przypadku pojazdów z konwencjonalnym napędem na cztery koła.
Jak działa napęd AWD-i w hybrydach Toyoty? Skuteczność napędu AWD-i zwiększają specjalne tryby jazdy Trail i Snow. Tryb Trail ułatwia jazdę po nierównej drodze, gdy jedno z kół traci kontakt z podłożem. System automatycznie zahamuje kręcące się koło i przekazuje moment obrotowy na te koła, które mają przyczepność. W trybie Snow układ ogranicza reakcję pedału gazu, by pomóc w ruszaniu lub przyspieszaniu na śniegu i lodzie.

Napęd AWD-i pojawił się po raz pierwszy na polskim rynku w 2016 roku wraz z debiutem hybrydowej odmiany RAV4 czwartej generacji. Teraz w Europie napęd AWD-i jest dostępny w modelach RAV4 Hybrid, RAV4 Plug-in Hybrid, hybrydowym Highlanderze oraz w zupełnie nowym miejskim crossoverze Yaris Cross. Każdy z nich został opracowany w architekturze TNGA.

źródło: Toyota | autor: Redakcja
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3467
Zdjęcia: 12551
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Audi A4 B6

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Porównanie żarówek PY21W chrome do kierunkowskazów - Philips vs Osram
    Kierunkowskazy muszą świecić światłem pomarańczowym ale nie zawsze podoba nam się pomarańczowa poświata w lampie od takiej żarówki i co wtedy możemy zrobić? Wyjściem i rozwiązaniem tego są żarówki tzw. chrome ...
    Ibiza FR testowana przez Marcina Dorocińskiego
    Nowy SEAT Ibiza hiszpański przedstawiciel segmentu B jest dostępny na rynku od niedawna w nowej generacji. Nie mogło to pozostać bez odpowiedzi Marcina Dorocińskiego, na co dzień jeżdżącego 211-konnym Leonem FR. Auto, które ...

  •