Historia sukcesu: Napęd na cztery koła quattro

Historia sukcesu: Napęd na cztery koła quattro

19 Sty 2017, 19:22

Napęd na cztery koła quattro opracowany przez Audi, to kamień milowy w historii motoryzacji. W roku 1980, żaden inny producent nie był w stanie zaproponować równie szybkiego i lekkiego napędu na cztery koła przeznaczonego dla samochodów produkcji seryjnej. Technika ta zadebiutowała w roku 1980 na wystawie samochodów w Genewie, w modelu Ur-quattro. W roku 1986, Audi zastąpiło ręcznie blokowany, międzyosiowy mechanizm różnicowy pierwszej generacji, mechanizmem różnicowym typu Torsen, mogącym zmiennie rozdzielać moment obrotowy. W roku 2005 pojawiła się przekładnia planetarna z asymetryczno-dynamicznym rozłożeniem sił i momentu. Do dziś, samoblokujące, międzyosiowe mechanizmy różnicowe są przez Audi doskonalone i uznawane za punkt odniesienia w zakresie właściwości trakcyjnych, dynamiki jazdy i małej masy własnej.
Historia sukcesu: Napęd na cztery koła quattro
Napęd na cztery koła quattro święcił i święci cały czas wiele triumfów w sportach motorowych. Dotychczasowy bilans Audi wygląda tak: cztery tytuły w Rajdowych Mistrzostwach Świata, sześć zwycięstw w słynnym wyścigu górskim w Pikes Peak (USA), mistrzostwo w amerykańskiej serii TransAm, dwa tytuły mistrza DTM, jedenaście zwycięstw w krajowych mistrzostwach samochodów superturystycznych i jeden puchar świata w wyścigach samochodów turystycznych. Ostatnie zwycięstwo quattro: Mattias Ekström i jego rallycrossowy zespół EKS, za kierownicą Audi S1 EKS RX quattro, pod koniec listopada ubiegłego roku zdobyli tytuł Mistrza Świata Rallycrossowych MŚ FIA zarówno w kategorii kierowców, jak i w kategorii zespołowej.
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 2970
Zdjęcia: 11285
Rejestracja: 18 Cze 2012, 13:53
Prawo jazdy od: 12 03 1998
Auto: Audi A4 B6

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Nowa stylistyka, pierwsze elektryczne auto i silniki w piastach kół Nowa stylistyka, pierwsze elektryczne auto i silniki w piastach kół
    W kategorii hybrydowych samochodów klasy premium żaden producent nie osiągnął tyle, co Lexus. Japońska marka najpierw stworzyła, a potem zdominowała ten rynek. Teraz szuka kolejnych wyzwań i zapowiada jeszcze większe ...
    Tak będzie wyglądać nowy POLSKI samochód elektryczny Vosco S106EV Tak będzie wyglądać nowy POLSKI samochód elektryczny Vosco S106EV
    W dniu 29 marca br. w Fabryce Samochodów Osobowych SYRENA w Kutnie S.A. zaprezentowany został jeżdżący prototyp pojazdu elektrycznego Vosco S106EV bazujący na wcześniejszej wersji spalinowej S106. Projekt ten realizowany ...

  •