Historia sukcesu: Napęd na cztery koła quattro

19 Sty 2017, 18:22

Napęd na cztery koła quattro opracowany przez Audi, to kamień milowy w historii motoryzacji. W roku 1980, żaden inny producent nie był w stanie zaproponować równie szybkiego i lekkiego napędu na cztery koła przeznaczonego dla samochodów produkcji seryjnej. Technika ta zadebiutowała w roku 1980 na wystawie samochodów w Genewie, w modelu Ur-quattro. W roku 1986, Audi zastąpiło ręcznie blokowany, międzyosiowy mechanizm różnicowy pierwszej generacji, mechanizmem różnicowym typu Torsen, mogącym zmiennie rozdzielać moment obrotowy. W roku 2005 pojawiła się przekładnia planetarna z asymetryczno-dynamicznym rozłożeniem sił i momentu. Do dziś, samoblokujące, międzyosiowe mechanizmy różnicowe są przez Audi doskonalone i uznawane za punkt odniesienia w zakresie właściwości trakcyjnych, dynamiki jazdy i małej masy własnej.
Historia sukcesu: Napęd na cztery koła quattro
Napęd na cztery koła quattro święcił i święci cały czas wiele triumfów w sportach motorowych. Dotychczasowy bilans Audi wygląda tak: cztery tytuły w Rajdowych Mistrzostwach Świata, sześć zwycięstw w słynnym wyścigu górskim w Pikes Peak (USA), mistrzostwo w amerykańskiej serii TransAm, dwa tytuły mistrza DTM, jedenaście zwycięstw w krajowych mistrzostwach samochodów superturystycznych i jeden puchar świata w wyścigach samochodów turystycznych. Ostatnie zwycięstwo quattro: Mattias Ekström i jego rallycrossowy zespół EKS, za kierownicą Audi S1 EKS RX quattro, pod koniec listopada ubiegłego roku zdobyli tytuł Mistrza Świata Rallycrossowych MŚ FIA zarówno w kategorii kierowców, jak i w kategorii zespołowej.
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3825
Zdjęcia: 13130
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Tesla Model Y

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    QG0 - okres obsługi (standardowy okres obsługi)
    Przegląd ten dokładnie to QG0 (bez systemu przedłużonego czasu między przeglądami). Co 15 000 km należy wykonać serwis olejowy. Po upływie roku należy wykonać przegląd roczny, przy czym przegląd roczny zawsze zawiera serwis ...