Jak sprawdzić normę emisji spalin?

30 Cze 2020, 19:04

Jak można sprawdzić normę emisji spalin EURO? Nie widzę takiej informacji w dowodzie rejestracyjnym, ani karcie pojazdu. Są jakieś strony, gdzie można byłoby to sprawdzić np. po nr VIN?
MK7
Nowicjusz
 
Posty: 13
Prawo jazdy: 01 08 2008
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Toyota Verso
Silnik: 1.8 147KM
Paliwo: Benzyna
Typ: MPV
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2016

30 Cze 2020, 19:41

MK7 napisał(a):Jak można sprawdzić normę emisji spalin EURO?
Poproś o to wujka Google to Ci wszystko pokaże.... :D
Co bys nie robił,jak byś nie robił i tak piekło i tak piekło.
Nie odpowiadam na PW.
Migi60
Forumowicz VIP
 
Posty: 6173
Miejscowość: Polska
Prawo jazdy: 10 07 1979
Auto: OPEL CORSA
Silnik: 60KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2014

02 Lip 2020, 09:18

czasami naprawdę lepiej jest szukać w Google
CookyPuss
Obserwowany
 
Posty: 2
Prawo jazdy: 18 02 1987

02 Lip 2020, 09:33

Jaki to samochód, silnik i data produkcji? Jak byś podał takie dane szybciej można by było odpowiedzieć a tak zamieszczam dana na podstawie których sobie sprawdzisz tą normę :)

Obowiązujące normy EURO w zależności od silnika i produkcji auta:

Silniki benzynowe:
- EURO 1 od 1993 roku
- EURO 2 od 1997 roku
- EURO 3 od 2001 roku
- EURO 4 od 2006 roku
- EURO 5 od 2011 roku
- EURO 6 od 2015 roku

Silniki diesla (wysokoprężne):
- EURO 1 od 1992 roku
- EURO 2 od 1996 roku
- EURO 3 od 2001 roku
- EURO 4 od 2006 roku
- EURO 5 od 2011 roku
- EURO 6 od 2014 roku

Opisy i dane stref:
Co to jest norma EURO 1?
Co to jest norma EURO 2?
Co to jest norma EURO 3?
Co to jest norma EURO 4?
Co to jest norma EURO 5?
Co to jest norma EURO 6?

PS. Toyota którą masz w profilu powinna spełniać Euro 6.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 9795
Zdjęcia: 34

02 Lip 2020, 21:39

Rokiko napisał(a):silnik i data produkcji? ....... zamieszczam dane na podstawie których sobie sprawdzisz tą normę
No to mamy nieścisłość w tabeli. Mam auto z 2002 roku ( benzyna ) i mam normę euro 2. Te auta z tym silnikiem były w sprzedaży u nas od bodajże od 1999 roku 05 miesiąca do 2003 / 08. Wydaje mi się że branie pod uwagę rocznika produkcji może wprowadzić w błąd. Raczej rok pierwszego wprowadzenia danego modelu , typu silnika na rynek. Data pierwszej homologacji.
Rokiko napisał(a):PS. Toyota którą masz w profilu powinna spełniać Euro 6.
Może również spełniać tylko Euro 4. Była robiona od 2009 .
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 4762
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia II , Fabia II
Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna

03 Lip 2020, 15:36

@bonifacy przepisy mówią , że wszystkie nowe pojazdy sprzedawane w krajach UE po dniu wprowadzenia normy EURO muszą być z nią zgodne. Najnowszą z nich jest norma Euro 6 (cą jeszcze 6c i 6d ale je pomijam), która dotyczy wszystkich pojazdów zarejestrowanych od 1 września 2015 roku włącznie. Czyli mając to na uwadze nie zarejestrujesz nowego auta po tym terminie z normą emisji mniejszą niż 6.

bonifacy napisał(a):Mam auto z 2002 roku ( benzyna ) i mam normę euro 2
Ok, być może to auto z końca roku 2001 nie wiem dokładnie :)

bonifacy napisał(a):Może również spełniać tylko Euro 4. Była robiona od 2009
Może jak by było z 2009 roku. Jednak w 2016 (tak ma w profilu) takie auto jako nowe musiało spełniać EURO 6 żeby je zarejestrował.

Na podstawie ogólnodostępnych przepisów takie wnioski można wyciągnąć.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 9795
Zdjęcia: 34
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Mitsubishi e-Evolution Concept
    MITSUBISHI e-EVOLUTION CONCEPT jest jeżdżącym prototypem, który odzwierciedla strategiczne kierunki, w których w przyszłości będzie się rozwijać marka Mitsubishi Motors. Łączy atuty samochodów typu SUV, ...

03 Lip 2020, 21:36

Ok masz rację . Jednakże moje auto jest rzeczywiście z 2002 roku. Skończyli produkcję tego modelu w 2003. Trzeba by się wczytać w te paragrafy . Coś tam mi się obiło o uszy że był rok dla producenta aby się dostosował do aktualnie obowiązujących norm więc tutaj mogą być rozbieżności z tabelą. A jak się ma tzw. wyprzedaż rocznika do zmiany normy ?
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 4762
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia II , Fabia II
Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna

08 Mar 2022, 12:27

Klasę emisji spalin pojazdu można określić na podstawie jednego z poniższych dokumentów:
- certyfikatu EURO
- dowodu rejestracyjnego pojazdu
- karty pojazdu
- wyciągu ze świadectwa homologacji pojazdu
- odpisu decyzji zwalniającej pojazd z homologacji
- dokumentu wystawionego przez producenta pojazdu lub autoryzowanego - przedstawiciela producenta,
- zaświadczenia o zgodności CE
- kopii wcześniejszego dowodu rejestracyjnego o tym samym numerze VIN (możliwość jednoznacznej identyfikacji pojazdu)
Domin9696
Obserwowany
 
Posty: 1

03 Lis 2023, 10:38

Mając na uwadze nowe zmiany które Nas czekają normy Euro mogą okazać się ważnym aspektem w wyliczaniu kolejnego podatku :cry: Na forum więcej na ten temat można przeczytać w temacie: Nowy podatek do końca 2024 roku. Czy to zniechęci ludzi do aut spalinowych?

Zabrakło powyżej dat wprowadzenia aktualizacji normy EURO 6, stwierdziłem że jednak warto o tym wiedzieć:
- EURO 6c od września 2018 roku;
- EURO 6d od stycznia 2021 roku;

W 2024 roku planowane jest wprowadzenie normy EURO 7.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 9795
Zdjęcia: 34

18 Gru 2023, 22:47

Rokiko napisał(a): bonifacy napisał(a):
Mam auto z 2002 roku ( benzyna ) i mam normę euro 2

Ok, być może to auto z końca roku 2001 nie wiem dokładnie :)

Wracam do tego wątku po trzech latach z okazji zamięszania z normami euro . Więc według cepik mam normę euro 3 i w tym przypadku chwała im za to :mrgreen: Realia są jednak inne . Auto zostało wyprodukowane w 2002 roku w Mlada Boleslav . Import z Czech . Aby to zarejestrować u nas został wystawiony Wyciąg ze świadectwa homologacji do przedstawienia w WK ( mam ten dokument z pieczątką starostwa ) W owym wyciągu w punkcie - toksyczność spalin są podane wartości wymagane dla normy euro 2 . CO 0,548 g\km , CH + NOx 0,304 g/km i CO2 170 g//km i nic więcej . Fizycznie motor ( AME tzw. czeska lipa ) posiada tylko jedną sondę przed katalizatorem , jest prosty jak budowa cepa , nie jest w EOBD. Zaletą zaś jest możliwość zastosowania instalacji LPG w najprostszej wersji , nawet generacji pierwszej ( a takowa jest :mrgreen: ) Teraz pytanie dlaczego to zostało zarejestrowane mimo że według wszelkich dostępnych informacji , czy to serwisowych , czy to tak na zdrowy rozsądek że to nie powinno przejść bo Euro 2 ? Podejrzewam że kluczowy był wpis na wyciągu . Cytuję - Pojazd może być zarejestrowany na stałe bez dalszych czynności homologacyjnych . Ot tak ........to było 20 lat temu , a kto by tam wtedy wnikał w szczegóły :mrgreen: .
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 4762
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia II , Fabia II
Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna

19 Gru 2023, 09:39

bonifacy napisał(a):według cepik mam normę euro 3 i w tym przypadku chwała im za to
Czyli jesteś na plus i jak widać błędy zdarzają się nie tylko w zaniżaniu normy Euro :D

bonifacy napisał(a):Cytuję - Pojazd może być zarejestrowany na stałe bez dalszych czynności homologacyjnych . Ot tak ........to było 20 lat temu , a kto by tam wtedy wnikał w szczegóły
Dokładnie były trochę inne realia w tamtych czasach i nikt się nie przejmował normą czystości spalin.

Opisałem tu: jak sprawdzić normę pojazdu w aplikacji mObywatel
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 9795
Zdjęcia: 34