Jazda na zderzaku - przejaw agresji i braku wyobraźni

13 Sty 2021, 16:58

W projekcie nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym znalazł się zakaz "jazdy na zderzaku" na autostradach i drogach ekspresowych. Trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault tłumaczą, jakie niebezpieczeństwa wiążą się z agresywnymi zachowaniami na drodze i dlaczego "jazda na zderzaku" jest groźna zwłaszcza zimą.

To sytuacja dość często spotykana na drogach szybkiego ruchu czy autostradach w Polsce: kierowca porusza się z prędkością zgodną z przepisami. Wtedy szybko zbliża się do niego kierujący, według którego ten pierwszy jedzie zbyt wolno. Agresywny kierowca dojeżdża bardzo blisko tyłu samochodu znajdującego się przed nim, wywierając presję, by druga osoba przyspieszyła lub zjechała na prawy pas. Takie zachowanie możemy nazwać "jazdą na zderzaku".
Jazda na zderzaku - przejaw agresji i braku wyobraźni Jadąc innym na zderzaku, kierujący nie przestrzega jednej z podstawowych zasad bezpieczeństwa: zachowania odpowiedniego odstępu. W razie konieczności nagłego zatrzymania samochodu kierowca może wtedy wjechać w tył poprzedzającego pojazdu. Jest to szczególnie niebezpieczne zimą, gdy śliska nawierzchnia jezdni przyczynia się do wydłużenia drogi hamowania. W dodatku niektóre osoby mogą ulec presji agresywnego kierowcy i wykonywać gwałtowne manewry, np. nagłą zmianę pasa ruchu, co również może skończyć się wypadkiem.

Już w najbliższej przyszłości pojęcie bezpiecznej odległości ma ulec doprecyzowaniu. Przyjęty przez Radę Ministrów projekt nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym zakłada, że na autostradach i drogach ekspresowych bezpieczna odległość wyniesie połowę aktualnej prędkości, np. kierowca jadący z prędkością 120 km/h będzie musiał zachować min. 60 m odstępu od poprzedzającego pojazdu. Obowiązek ten ma nie dotyczyć przypadków, gdy kierowca wykonuje manewr wyprzedzania. Warto jednak zaznaczyć, że nawet kiedy wyprzedzając lewym pasem, dojeżdżamy do auta poruszającego się wolniej niż my, nie powinniśmy nadmiernie się do niego zbliżać i zmuszać go do zjechania na prawy pas.

"Jazda na zderzaku" to niejedyne zachowanie, którego powinniśmy wystrzegać się na drodze.

Repertuar zachowań agresywnych kierowców jest niestety bardzo szeroki. Niebezpieczne wymijanie innych samochodów, gwałtowne hamowanie i ruszanie spod świateł, wyprzedzanie "na trzeciego" czy w miejscach niedozwolonych, "wciskanie się" między inne pojazdy, nadużywanie sygnału dźwiękowego, nadmierna prędkość… To wszystko ma w założeniu pozwolić szybciej dojechać do celu. W rzeczywistości w ten sposób nie zaoszczędzimy wiele czasu, możemy za to spowodować tragiczny w skutkach wypadek.

źródło: Szkoła Bezpiecznej Jazdy Renault | autor: Redakcja
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3425
Zdjęcia: 12469
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Audi A4 B6

13 Sty 2021, 17:09

Jest prosta recepta na to: nie jeździć lewym pasem, kiedy prawy jest wolny.
A w przypadku trzech pasów, nie jeździć środkowym, kiedy prawy jest wolny.
Rust
Nowicjusz
 
Posty: 12

13 Sty 2021, 17:40

@Rust masz rację ale dużo kierowców jeździ środkowym nawet jak ma całkowicie wolny prawy pas. Nie mówiąc o lewym. Niektórzy to jadą tak jak by byli do takiego pasa przyklejeni :mrgreen:

Czytałem, że najbezpieczniejszy odstęp na ekspresówce czy też autostradzie to jakieś 3s. No i... właśnie jak to policzyć sam się zdziwiłem że ktoś podawał czas jaki powinien nas dzielić od poprzedzającego samochodu :) Trochę poszperałem przetestowałem i działa. Wiem jak to policzyć i teraz Wam to chętnie przekażę.

Jedziemy sobie trasą i przed nami jedzie w jakiejś odległości samochód. Przyglądamy się jak mija jakiś charakterystyczny punkt np. latarnię lub jakiś słupek. Kiedy jest na jego wysokości zaczynamy liczyć 101, 102 i kiedy dojdziemy do 103 to powinniśmy być w tym samym miejscu gdzie był pojazd jadący przed nami jak zaczynaliśmy liczyć :P Próbowałem kilka razy i chyba dopiero za trzecim razem mi to wyszło jak jechałem po tym mniej więcej wiedziałem jaka to odległość. Sprawdzałem przy prędkości około 110km/h na ekspresówce bo akurat z taką prędkością miałem jadący z przodu samochód.

Przetestujcie to sami ciekawe doświadczenie :ok:
Rokiko
Stały forumowicz
 
Posty: 2766
Zdjęcia: 11

14 Sty 2021, 08:35

Mnie za to najbardziej wkurzają wyprzedzający w długim sznurze pojazdów i wciskający się na cha.ma między spokojnie jadące pojazdy.
Oprócz aut w stopce, wiem co nieco jeszcze na temat Pandy III ,Lancera IX i Vitary 1,6
yeti65
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 3148
Zdjęcia: 14
Miejscowość: Zegrze Pd
Prawo jazdy: 29 11 1984
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Outlander 2019, Courier 2020
Silnik: 2.0 150KM 1.5D 100KM
Paliwo: Benzyna
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2019

14 Sty 2021, 12:51

yeti65 napisał(a):Mnie za to najbardziej wkurzają wyprzedzający w długim sznurze pojazdów i wciskający się na cha.ma między spokojnie jadące pojazdy.

Najczęściej takie pojazdy jadą 60 albo 70km/h na 90km/h, także i działa to w drugą stronę.
Najbardziej śmieszy/wkurza jak wsiądzie dziad w nowego Mercedesa albo BMW i jedzie tak.
Jadąc 60 na 90 stwarzasz jeszcze większe niebezpieczeństwo, bo ktoś musi Cię wyprzedzić. Za to powinny być takie same mandaty jak za przekroczenie.
Boisz się jechać szybciej, zawsze jest rower.
Miro12
Nowicjusz
 
Posty: 33
Miejscowość: Opole
Przebieg/rok: 20tys. km
Auto: Ford Mondeo
Silnik: 2.0
Paliwo: Benzyna
Typ: Liftback
Skrzynia biegów: Manualna

14 Sty 2021, 13:39

Ja miałem na myśli kierowców, którzy nie czekają na swoją kolej wyprzedzenia ciężarówki, tylko przebijają się do przodu, a potem wciskają na cha.ma między inne auta.
Oprócz aut w stopce, wiem co nieco jeszcze na temat Pandy III ,Lancera IX i Vitary 1,6
yeti65
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 3148
Zdjęcia: 14
Miejscowość: Zegrze Pd
Prawo jazdy: 29 11 1984
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Outlander 2019, Courier 2020
Silnik: 2.0 150KM 1.5D 100KM
Paliwo: Benzyna
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2019
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Jak wybrać opony zimowe?
    Często się śmiejemy, że zima potrafi i w styczniu zaskoczyć drogowców, ale po pierwszych opadach śniegu często okazuje się, że najbardziej to są zaskoczeni kierowcy, którzy jeszcze nie zmienili opon na zimowe. ...
    Hybrydy dominują na rynku aut na prąd
    Polski rynek zelektryfikowanych samochodów zupełnie nie przypomina już tego sprzed kilku lat. W tym roku wybór hybryd i samochodów elektrycznych obejmuje ponad 130 modeli z wszystkich segmentów. ...

  •